Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:55:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 20:48:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:46:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 20:43:22
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Acme nieuwe ICNG door Joz
Vandaag om 20:33:52
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 20:01:33
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
  

Auteur Topic: peco wissel solenoids/ spoelen  (gelezen 4794 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
peco wissel solenoids/ spoelen
« Gepost op: 10 June 2010, 22:04:14 »
Heeft iemand ervaring met peco wisselaandrijvingen?  (streamline rails)
de wisselaandrijving van peco vraagt een beetje stroom, kan een esu switch pilot direct hierop aangesloten worden of gaat die dan roken?

Verder hang ik niet aan die aandrijvingen, maar de situatie is: ik heb peco wissels en esu switch pilots.  Ik moet alleen de aandrijving van de wissels nog regelen.  Daar die dingen maar 2 servo's kunnen aansturen zie ik dat niet als alternatief.



mark

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2010, 22:14:49 »
Tsja,

Die dingen doen wat ze moeten doen. Ik vind wel dat het veel werk is ze in te bouwen. Met name met 24 volt werken ze betrouwbaar.
Volgens de gebruiksaanwijzing van Esu kun je een externe voeding aansluiten, maar die is beperkt. De aandrijvingen zullen netjes ingebouwd moeten zijn en soepel lopen om goed te werken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #2 Gepost op: 10 June 2010, 22:28:27 »
Tsja,

Die dingen doen wat ze moeten doen. Ik vind wel dat het veel werk is ze in te bouwen. Met name met 24 volt werken ze betrouwbaar.
Volgens de gebruiksaanwijzing van Esu kun je een externe voeding aansluiten, maar die is beperkt. De aandrijvingen zullen netjes ingebouwd moeten zijn en soepel lopen om goed te werken.

Groet,
Tjalling

hoe bedoel je beperkt?

maar,
Gewoon proberen dus.  Voeding doe ik inderdaad buiten de rijstroom om.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2010, 23:37:10 »
In de handleiding van de Switchpilot staat een paragraaf over Peco aandrijvingen. Paragraaf 9.3 vertelt hoe je de stroombegrenzing hoger kan instellen.
Aan de andere kant staat in de technische specificaties dat de uitgangen begrensd zijn op 2A. Een Peco aandrijving heeft daar bij lange na niet genoeg aan, zeker niet als je ook nog eens de voedingsspanning gaat verhogen. Dus hoe ze dat dan toch voor elkaar krijgen snap ik ook niet.
Mijn conclusie is dat je die Peco aandrijvingen eigenlijk niet moet willen gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
    • modulebaan.nl
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2010, 09:03:57 »
Hallo,

Ik was iets te snel met reageren, het is zoals Klaas zegt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2010, 13:09:25 »
Goed, ik sloop dat zware klik mechanisme van die wissel, verzin iets met een veertje dat over zijn dodepunt gaat en de tong aandrukt en zet er een normale spoelen omzetter op.

of koop een dure tortoise wissel steller?  en sloop dat klik mechanisme van peco.



of... andere goude tips??



Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #6 Gepost op: 11 June 2010, 13:17:45 »
of koop een dure tortoise wissel steller? 
Wat is duur? Een Tortoise kost ongeveer het dubbele van een Peco spoelenaandrijving, maar dan heb je wel iets goeds in handen.
En vergeleken met de spoelenstellers van b.v. Märklin en Fleischmann is een Tortoise nauwelijks duurder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1214
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #7 Gepost op: 11 June 2010, 13:36:25 »
duur is relatief.

en ik heb de wissels al, dus tortoise zal het worden.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2010, 19:25:50 door Peter van der Leek »

Steven Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #8 Gepost op: 11 June 2010, 14:23:14 »
Ik heb meerdere Electrofrog Peco Streamline wissels (schaal N, code 80) liggen die ik met een servo omzet. Daarvoor gebruik ik de servoSwitch van karst Drenth. Dat gaat prima, muisstil en je hebt geen zware voedingen enz nodig, een simpele huis-tuin-en-keuken trafo volstaat. Wel dat klik-veertje eruit slopen.
De Peco aandrijvingen zijn in mijn ervaring herriebakken die ook nog stroomslurpers zijn.
Kosten: €13,95 voor een servoSwitch + 1 servo per wissel.
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl

janpvdaa

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #9 Gepost op: 11 June 2010, 17:46:16 »
Hallo, heeft iemand, in dit verband, ervaringen met de wisselaandrijving van Conrad ??

Groet, Jan

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #10 Gepost op: 11 June 2010, 17:55:24 »
Bij ons op de club hebben we een paar wissels met een Conrad aandrijving er onder.
2 aan de ingang van het schaduwstation en 1 op een knooppunt waar de treinen afwisselend linksaf en rechtsaf gaan.
Die wissels schakelen dus praktisch na elke treinpassage. Tot nu toe geen weigeringen gehad. Het gebeurt wel eens dat een aandrijving het eindcontact niet helemaal haalt, maar die laten we dan lekker brommen tot hij het wel snapt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2010, 13:31:07 »
In de handleiding van de Switchpilot staat een paragraaf over Peco aandrijvingen. Paragraaf 9.3 vertelt hoe je de stroombegrenzing hoger kan instellen.
Aan de andere kant staat in de technische specificaties dat de uitgangen begrensd zijn op 2A. Een Peco aandrijving heeft daar bij lange na niet genoeg aan, zeker niet als je ook nog eens de voedingsspanning gaat verhogen. Dus hoe ze dat dan toch voor elkaar krijgen snap ik ook niet.
Mijn conclusie is dat je die Peco aandrijvingen eigenlijk niet moet willen gebruiken.

Er zijn drie soorten wisselaandrijvingen van Peco, twee voor onderbouw;
  • PL10/PL10E, zwarte spoelen en id stroomvreters
  • PL10W/PL10WE, groene spoelen. Deze hebben normaal genoeg aan ca 1-1,5A
  • PL11, eigenlijk alleen voor H0 Settrack bedoeld maar ook in schaduwstations bruikbaar. Is vergelijkbaar met een Fleischmann of Roco wisselaandrijving voor naast het wissel

Vr groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #12 Gepost op: 15 June 2010, 13:36:21 »
PL10W/PL10WE, groene spoelen. Deze hebben normaal genoeg aan ca 1-1,5A
Weet je dat zeker? Kun je me vertellen wat de weerstand van deze spoelen is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #13 Gepost op: 15 June 2010, 13:54:22 »
Klaas,
duurde even. Moest er effe een uit de winkelvoorraad pakken en doormeten.

ca. 12 Ohm Volgens de Wet van Ohm heb ik dan bij een spanning van 18V 1,5A stroomverbruik
Bij 12V is dat nog maar 1A

Let wel, de groen PL10W

Vr groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:peco wissel solenoids/ spoelen
« Reactie #14 Gepost op: 15 June 2010, 14:15:23 »
Allie,
Bedankt voor het meten.
Ik wist dat de W-uitvoering een grotere weerstand heeft, maar had wel eens gelezen dat het niet veel verschilde met de oorspronkelijke uitvoering.
Nu hebben we tenminste een getal waar we ons op kunnen baseren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.