Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

gangelt uithulp verkoop stand door bellejt
Vandaag om 16:55:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Piko blauwe 1000 door Forever Rocofan
Vandaag om 16:50:51
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door bellejt
Vandaag om 16:30:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jelmer
Vandaag om 15:35:39
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 15:25:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:20:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
  

Auteur Topic: MIBA 1 2007  (gelezen 1946 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
MIBA 1 2007
« Gepost op: 01 January 2007, 23:23:58 »
deze eerste uitgave van 2007 gelukkig weer een beetje beter dan 11 of 12 2006. Slappe editorial (wat ging de tijd weer snel) en lekker veel lezersbrieven. Het gaat dit keer om een how-to uitgave.

Het eerste artikel betreft de droom van een banenbouwer, hij heeft van een tentoonstellingsbaan zijn beroep gemaakt. Lekker veel foto's en als ik die baan zo zie lekker veel groene vlakten zonder treinen. Als bijzonderheid worden de inkijk-schaduwstations genoemd. Ik zou persoonlijk mijn materieel op rails proberen te zetten.. Bezoekje als je in de buurt van Hausach bent geloof ik wel waard.

Dit maal twee lokportretten van Fleischmann, de S10.1/BR17 die F* uitbrengt in H0 inclusief 4 pagina's kennismaking met het voorbeeld en verderop de E19 in N.

Daartussen:
een verslag in de serie van eindstations, deel twee over Loitz. Matthias Froehlich beschrijft hoe hij dit station gebouwd heeft en welke keuzes hij maakte bij de totstandkoming van het (verkleinde) sporenplan. Het is mooi geworden, al had ik ruimte gelaten voor het haventerrein.
Volgt een fotoverslag over Keulen, maar die beurs heeft oa Robert Kroon ons al in plaatjes laten zien.
En een gemotoriseerde Kibri, uitgebracht door RiRe-Maschinenbau. Kunstig hoe deze Menck kraan tot leven wordt gewekt, maar dat komt op 5 foto's natuurlijk niet tot zijn recht. De methode zal in de modellen die ik in Bremen zag vast ook herhaald toegepast zijn, en ik kan zeggen dat een bewegende graafmachine een heel mooie blikvanger is.

Stukje F*  in N zoals gezegd en dan door naar een bouwverslag van de kartonnen modellen van HMB. In dit geval een mijnlift. Gelukkig het stuk wat bovengronds zit, en gelukkig wordt ook de beschrijving van de bijbehorende gebouwen nog aangekondigd. Dit ziet er erg goed uit namelijk! Niet voor de kleinbehuisden, want selective compressing is hier volgens mij niet toegepast. Ik zou dat in de omgeving dan ook niet doen (vergeet dus de Kibri mijngebouwen als entourage...). Eerder iets voor een diorama om je gasten mee stil te krijgen.

In het volgende stuk over werken met gips zie ik twee aardige opmerkingen: als je goed bent in het maken van mallen krijg je een beter resultaat. En gips moet je goed verdund verven vanwege de zuigende eigenschappen. Duh. Het resultaat op de foto's staat echter in geen verhouding tot het luchtige verhaal.

Voor de tramenthousiasten onder ons wordt het inbouwen van Modellbahntechnik Hof elementen beschreven. Een vlotte beschrijving met de waarschuwing dat de beginner er beter niet aan kan beginnen. Met name omdat de voorgevormde segmenten toch behoorlijk bijgewerkt moeten worden. Dat heeft tot gevolg dat het kant en klaar aspect teniet wordt gedaan. Het resultaat overtuigt natuurlijk wel en ik vind trammetjes steeds leuker (in Houten trouwens een model gezien met Berliner Kindl reclame, dus zo vreemd is de belangstelling niet  :D)

Iedereen die met geluid wil werken kan aan het 'marktoverzicht' van aanbieders van spoorse geluiden wat hebben. Even met een kladblokje naar de kiosk en internetadressen overnemen. O nee, iedereen die iets met geluidsdecoders wil heeft die informatie al lang. Het nut van dit artikel ontgaat me een beetje, ware het niet dat dit blad als functie 'informeren' heeft...

Jaques le Plat beschrijft dan hoe hij het station Bad Duerkheim van Pola heeft aangepast om het te plaatsen bij Ferbach. Hij heeft er een aansprekend geheel van gemaakt (de perronoverkapping stamt van Jouefs Castelnaudary en dat stationsgebouw kon niet overtuigen). Speciaal voor de winter is er wat met Noch sneeuwpoeder gestrooid. Ook leuk.

In dit blad ook de eerste baan van Henk Wust (zie voor recent werk de MIBA 7 2006), het betreft hier een RTM smalspoorthema in H0m, Strien genaamd. Fraai is alles wat ik over dit artikel wil zeggen.

De Brawa RhB G4/5 in IIm wordt voorzien van een nieuwe motor en digitale decoder en is daarmee volgens de recensent te verkiezen als toetssteen voor tuinbaanloks (rottige vertaling van definitiv eine feste Referenz fuer Gartenbahnen).
In schaal I wordt dan nog de spoorwegovergang van AMT ingebouwd. Heldere beschrijving, veel foto's en een linkje naar meer informatie van de club waar het project is uitgewerkt, de MEV Friedrich List.

Dat brengt ons tot de kleine lettertjes, de annonces en nieuwe producten. Het boek Das Bahnbetriebswerk Blankenburg (Harz) is volgens Ulrich Rockelmann een must.

Dat was't.

Sicco Jan

ps. sorry dat ik het zeer fraaie werk van JlP afsluit met 'Ook leuk', maar je kan hier goed zien dat er gezocht is naar een thema om een artikel geplaatst te krijgen. Winterthema's zijn nu eenmaal schaars en alle bladen willen elke winter toch een aantal witte plaatjes kunnen tonen. Het station Bad Duerbach is bovendien van 1991 en JlP heeft het destijds meteen toegepast. Toch een herkauwfactor van 15 jaar...


Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
    • HTM Modeltrambaan
Re: MIBA 1 2007
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2007, 09:46:22 »
Een heel goed en uitvoerig verslag Sicco Jan!

Miba is niet altijd onmisbaar maar zeker voor de DB tp III rijder nog altijd een blad met veel nuttige informatie. Ik koop het daarom nog elke maand.
Ik wil toch iets aan je uitgebreide verslag toevoegen. Je schrijft:

Citaat
O nee, iedereen die iets met geluidsdecoders wil heeft die informatie al lang. Het nut van dit artikel ontgaat me een beetje

In dat artikel staat de volgende link naar een site van Pricom:

http://www.pricom.com/Trains/trains.shtml

Pricom levert  apparaten voor achtergrondgeluiden, waarbij je zelf geluiden via een Compact-SD-Card (die van je fototoestel) kunt wijzigen, aanvullen etc. De apparaten zijn door je modelbaan aan te sturen. Een alternatief voor het geluid via de PC of voor de starre Busch-apparatuur.
Leek me wel het vermelden waard, voor mij ieder geval wel nieuws ;)

Groet, Jan