Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 12:06:21
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 11:56:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:36:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16

Auteur Topic: MIBA 1 2007  (gelezen 1874 keer)

Sicco Jan

• Offline Offline
MIBA 1 2007
« Gepost op: 01 January 2007, 23:23:58 »
deze eerste uitgave van 2007 gelukkig weer een beetje beter dan 11 of 12 2006. Slappe editorial (wat ging de tijd weer snel) en lekker veel lezersbrieven. Het gaat dit keer om een how-to uitgave.

Het eerste artikel betreft de droom van een banenbouwer, hij heeft van een tentoonstellingsbaan zijn beroep gemaakt. Lekker veel foto's en als ik die baan zo zie lekker veel groene vlakten zonder treinen. Als bijzonderheid worden de inkijk-schaduwstations genoemd. Ik zou persoonlijk mijn materieel op rails proberen te zetten.. Bezoekje als je in de buurt van Hausach bent geloof ik wel waard.

Dit maal twee lokportretten van Fleischmann, de S10.1/BR17 die F* uitbrengt in H0 inclusief 4 pagina's kennismaking met het voorbeeld en verderop de E19 in N.

Daartussen:
een verslag in de serie van eindstations, deel twee over Loitz. Matthias Froehlich beschrijft hoe hij dit station gebouwd heeft en welke keuzes hij maakte bij de totstandkoming van het (verkleinde) sporenplan. Het is mooi geworden, al had ik ruimte gelaten voor het haventerrein.
Volgt een fotoverslag over Keulen, maar die beurs heeft oa Robert Kroon ons al in plaatjes laten zien.
En een gemotoriseerde Kibri, uitgebracht door RiRe-Maschinenbau. Kunstig hoe deze Menck kraan tot leven wordt gewekt, maar dat komt op 5 foto's natuurlijk niet tot zijn recht. De methode zal in de modellen die ik in Bremen zag vast ook herhaald toegepast zijn, en ik kan zeggen dat een bewegende graafmachine een heel mooie blikvanger is.

Stukje F*  in N zoals gezegd en dan door naar een bouwverslag van de kartonnen modellen van HMB. In dit geval een mijnlift. Gelukkig het stuk wat bovengronds zit, en gelukkig wordt ook de beschrijving van de bijbehorende gebouwen nog aangekondigd. Dit ziet er erg goed uit namelijk! Niet voor de kleinbehuisden, want selective compressing is hier volgens mij niet toegepast. Ik zou dat in de omgeving dan ook niet doen (vergeet dus de Kibri mijngebouwen als entourage...). Eerder iets voor een diorama om je gasten mee stil te krijgen.

In het volgende stuk over werken met gips zie ik twee aardige opmerkingen: als je goed bent in het maken van mallen krijg je een beter resultaat. En gips moet je goed verdund verven vanwege de zuigende eigenschappen. Duh. Het resultaat op de foto's staat echter in geen verhouding tot het luchtige verhaal.

Voor de tramenthousiasten onder ons wordt het inbouwen van Modellbahntechnik Hof elementen beschreven. Een vlotte beschrijving met de waarschuwing dat de beginner er beter niet aan kan beginnen. Met name omdat de voorgevormde segmenten toch behoorlijk bijgewerkt moeten worden. Dat heeft tot gevolg dat het kant en klaar aspect teniet wordt gedaan. Het resultaat overtuigt natuurlijk wel en ik vind trammetjes steeds leuker (in Houten trouwens een model gezien met Berliner Kindl reclame, dus zo vreemd is de belangstelling niet  :D)

Iedereen die met geluid wil werken kan aan het 'marktoverzicht' van aanbieders van spoorse geluiden wat hebben. Even met een kladblokje naar de kiosk en internetadressen overnemen. O nee, iedereen die iets met geluidsdecoders wil heeft die informatie al lang. Het nut van dit artikel ontgaat me een beetje, ware het niet dat dit blad als functie 'informeren' heeft...

Jaques le Plat beschrijft dan hoe hij het station Bad Duerkheim van Pola heeft aangepast om het te plaatsen bij Ferbach. Hij heeft er een aansprekend geheel van gemaakt (de perronoverkapping stamt van Jouefs Castelnaudary en dat stationsgebouw kon niet overtuigen). Speciaal voor de winter is er wat met Noch sneeuwpoeder gestrooid. Ook leuk.

In dit blad ook de eerste baan van Henk Wust (zie voor recent werk de MIBA 7 2006), het betreft hier een RTM smalspoorthema in H0m, Strien genaamd. Fraai is alles wat ik over dit artikel wil zeggen.

De Brawa RhB G4/5 in IIm wordt voorzien van een nieuwe motor en digitale decoder en is daarmee volgens de recensent te verkiezen als toetssteen voor tuinbaanloks (rottige vertaling van definitiv eine feste Referenz fuer Gartenbahnen).
In schaal I wordt dan nog de spoorwegovergang van AMT ingebouwd. Heldere beschrijving, veel foto's en een linkje naar meer informatie van de club waar het project is uitgewerkt, de MEV Friedrich List.

Dat brengt ons tot de kleine lettertjes, de annonces en nieuwe producten. Het boek Das Bahnbetriebswerk Blankenburg (Harz) is volgens Ulrich Rockelmann een must.

Dat was't.

Sicco Jan

ps. sorry dat ik het zeer fraaie werk van JlP afsluit met 'Ook leuk', maar je kan hier goed zien dat er gezocht is naar een thema om een artikel geplaatst te krijgen. Winterthema's zijn nu eenmaal schaars en alle bladen willen elke winter toch een aantal witte plaatjes kunnen tonen. Het station Bad Duerbach is bovendien van 1991 en JlP heeft het destijds meteen toegepast. Toch een herkauwfactor van 15 jaar...

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
Re: MIBA 1 2007
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2007, 09:46:22 »
Een heel goed en uitvoerig verslag Sicco Jan!

Miba is niet altijd onmisbaar maar zeker voor de DB tp III rijder nog altijd een blad met veel nuttige informatie. Ik koop het daarom nog elke maand.
Ik wil toch iets aan je uitgebreide verslag toevoegen. Je schrijft:

Citaat
O nee, iedereen die iets met geluidsdecoders wil heeft die informatie al lang. Het nut van dit artikel ontgaat me een beetje

In dat artikel staat de volgende link naar een site van Pricom:

http://www.pricom.com/Trains/trains.shtml

Pricom levert  apparaten voor achtergrondgeluiden, waarbij je zelf geluiden via een Compact-SD-Card (die van je fototoestel) kunt wijzigen, aanvullen etc. De apparaten zijn door je modelbaan aan te sturen. Een alternatief voor het geluid via de PC of voor de starre Busch-apparatuur.
Leek me wel het vermelden waard, voor mij ieder geval wel nieuws ;)

Groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl