Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:00:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
  

Auteur Topic: Rood over geel bij P-Seinen  (gelezen 3669 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Rood over geel bij P-Seinen
« Gepost op: 07 June 2010, 18:09:44 »
Hallo,

wat mij opvalt is het verschil wat ontstaat bij het weer op rood 'vallen' van lichtseinen. Bij bediende seinen gaan die van groen meteen weer op rood. Bij 'Permissie' seinen (diegene met een P, die werken automatisch) gaat het van groen altijd over geel. Wat is de rede hiervoor ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

manuelspot

  • Gast
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2010, 18:14:54 »
Dit komt omdat deze automatich zijn. Voor een rood zijn heb je altijd een geel zijn.

Wat hier dus gebeurt is het volgende.

De trein rijd langs een P sein die groen is. Vervolgens wordt deze rood. Dan komt het volgende P sein deze is ook groen hij rijd er langs en deze wordt rood. Dan wordt het sein ervoor geel. Dan rijd de trein weer langs een groen P sein dan wordt die rood. Dan wordt het sein ervoor weer geel waarna het sein dat al op geel stond groen wordt. En zo gaat dit riedeltje door bij P seinen.

Een normaal bediend sein wordt ingesteld aan de hand van de wissels de baanvaksnelheid en waar de trein langs moet en wat het volgende seinbeeld is.

P seinen staan in rust altijd op groen en bediende seinen altijd op rood.

Manuel

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2115
  • MSc Micro-Electronics
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2010, 18:16:33 »
Citaat
Voor een rood zijn heb je altijd een geel zijn.
Ik maak het dus duidelijker

Als het sein naar veilig gaat natuurlijk

rood -> geel -> groen
Dit vind ik niet meer dan logisch, echter andersom gaat het ook
groen -> geel -> rood

Mij vraag is dus, waarom gaat hij van groen weer over geel naar rood?
« Laatst bewerkt op: 07 June 2010, 18:18:37 door Sander Fondse »
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

manuelspot

  • Gast
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2010, 18:19:36 »
Omdat na geel altijd rood komt.

Kijk als je van een groen zijn komt en je hebt ineens een rood zijn dan moet je vol in de ankers en kun je niet meer op tijd tot stilstand komen voor een rood sein. Een trein heeft nu éénmaal een langer remweg.
Nu is het zo dat bij groen je zo hard mag rijden als de baanvaksnelheid toe laat. Max in nederland 140.
Rijd je langs een geel sein dan mag je nog maar 40 en weet je dat het volgende sein rood is (kan zijn ligt eraan wat er voor je gebeur) Maar men spreekt in de vakterm na geel komt altijd rood.

Manuel

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2010, 18:33:07 »
Hoi Sander,

Afgelopen zaterdag op de HCC!M bijeenkomst heeft iemand mij uitgelegd, dat het komt door de amerikaanse tweedraadsschakeling die de P seinen aanstuurt. Er zit dus geen 'logica' achter.

Het hele fijne er van ben ik alweer kwijt  :-[ Maar feit is idd, dat het alleen bij P seinen voorkomt, niet bij bediende. Dit in verband met het vertraagd afvallen van diverse relais in de bloksturing.

Grtzz,

Karst

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #5 Gepost op: 07 June 2010, 18:34:05 »
Sander,

Bedoel je het heel even oplichten van de gele lamp als hij van groen naar rood gaat?

Gr, Bert

manuelspot

  • Gast
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2010, 18:38:17 »


Je bedoeld deze verschijning.

Dat klopt dat heeft met de elektra erachter de maken. In Amersfoort hebben ze daar een hele mooie demonstratie van staan maar hoe en wat precies weet ik ook niet meer dat is te lang geleden voor mij :P.
Er zit hier op het forum vast een prorailler die hier meer van weet

Manuel

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #7 Gepost op: 07 June 2010, 20:26:30 »
We zullen het eens effe bij het SW vragen, jullie horen er nog van.

Gr Hans

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2010, 20:57:58 »
Volgens mij is het een reactie van twee in serie geschakelde relais, eerst komt de ene op van rood naar geel, en daarna het tweede relais die daar groen van maakt...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #9 Gepost op: 07 June 2010, 23:45:34 »
Dit geval is al eens eerder aan de orde geweest. Volgens mij nog op het voorgangersforum, Beneluxrail.
Er is toen een antwoord gekomen van iemand die bij het seinengebeuren werkt. Het heeft te maken met het feit dat er bij het van groen naar rood gaan twee relais moeten afvallen. Eén van die relais is vertraagd en daardoor toont het sein tussendoor heel even geel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #10 Gepost op: 08 June 2010, 09:39:19 »
Ja, er staat me ook bij dat het bij de recentere besturing zonder relais eigenlijk niet nodig is, maar dat ze het nog steeds imiteren. Kan ook alleen maar een mooi verhaal zijn.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2010, 09:59:38 »
Seinbesturing zonder relais? Volgens mij worden daar nog steeds relais voor gebruikt. De belangrijkste reden daarvoor is dat dat de enige manier om het systeem failsafe te krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2010, 11:52:30 »


Ik heb even het schema op de foto gezet nadat ik het heb ingekleurd. De benamingen voor de seinstuurrelais zijn (X)HR en (X)DR. Het relais met de benaming HR zorgt voor de kleuren rood en geel. Het relais met de benaming DR zorgt voor de kleur Groen. In het schema staan de contacten die de lampen aansturen niet getekend.

Om dure kabeladers uit te sparen is er voor gekozen een relais stroomrichting gevoelig te maken. Dit is de DR.

Als een sein rood toond loopt er geen stroom en zijn de relais afgevallen.

Als een sein geel toond loopt er stroom volgens de gele lijn. Dus door de spoel van de DR 3A-3B via de brugcel naar de spoelen van de HR 3C-3D en 3B-3A weer via de brugcel en de tweede spoel van de DR 3D-3C.

Als een sein groen toond wordt de stroomrichting door de twee aders gekeerd en loopt er stroom volgens de groene lijn. Nu dus via de spoel van de DR 3C-3D via de brugcel en de spoelen van de HR 3C-3D en 3B-3A weer via de brugcel en de tweede spoel van de DR 3B-3A.

Als er een trein het sein passeerd wordt de stroom door de twee aders onderbroken. (niet getekend in dit schema) Een spoel heeft de eigenschap de oorzaak van het ontstaan tegen te gaan (inductie). Er zal een stroompje gaan lopen in tegengestelde richting van de spoel van de HR. (blauwe pijl) De brugcel voorkomt dit stroompje en het HR rekais zal vertraagd afvallen. De DR valt direct af. Gevolg dat het groene sein via geel (HR vertraagd af) naar rood gaat.

Ik hoop dat e.e.a. duidelijk is.

De bouw van Berkendam is begonnen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27031
    • Pagina van klaas
Re:Rood over geel bij P-Seinen
« Reactie #13 Gepost op: 08 June 2010, 13:01:35 »
Voor mij is het duidelijk, maar met dit stukje ben ik het niet eens:

Een spoel heeft de eigenschap de oorzaak van het ontstaan tegen te gaan (inductie). Er zal een stroompje gaan lopen in tegengestelde richting van de spoel van de HR. (blauwe pijl) De brugcel voorkomt dit stroompje en het HR rekais zal vertraagd afvallen.

Een spoel heeft inderdaad de eigenschap dat hij een verandering van de stroom probeert tegen te gaan. Daardoor zal de stroom in de normale richting (groene en gele pijlen) blijven lopen. Dit wordt door de brugcel niet voorkomen, maar juist mogelijk gemaakt. En doordat de stroom nog even blijft lopen zal het relais nog even blijven hangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.