Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:46:21
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
Vandaag om 14:41:46
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:16:54
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:48:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:43:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Besselspoor
Vandaag om 13:39:41
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 13:30:22
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
Vandaag om 13:00:23
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 12:50:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 12:46:53
Stroomdetectie issues. door guy1846
Vandaag om 12:46:48
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:46:48
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:39:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:32:36
Treinen willen niet meer rijden door juffrouwjannie
Vandaag om 12:28:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 12:08:53
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Lagers vervangen DJH NS 3300 door TonM
Vandaag om 11:32:12
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
  

Auteur Topic: Airco in NS materieel  (gelezen 3219 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #15 Gepost op: 07 June 2010, 12:32:34 »
Dat vond ik toen ook ::)
Vr. groeten,
Bob

Anoniem

  • Gast
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #16 Gepost op: 07 June 2010, 13:08:11 »
Dat noemen ze arbo... en er zit wel een logica achter: de machinist zit veel langer in de trein (soms een hele dag op en neer pendelen met hetzelfde stel) dan de gemiddelde reiziger (die in een stoptrein... wat zal het zijn? Gemiddeld 20 minuten? ... vertoeft).

Oplossing: airco inbouwen voor de 200 forensen ;D.

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #17 Gepost op: 07 June 2010, 13:23:03 »
Als een trein opgeheven wordt ivm een defecte airco is erg vervelend voor de reizigers, want dan is de volgende trein nog voller dan al gewoonlijk (in de spits, zelfs overvol).
Daarom probeer ik zoiets af te wegen en toch verder te rijden, mits het niet erg lang rijden is.
Vergeet niet dat bij hoge temperatuur, de concentratie behoorlijk afneemt bij een machinist.
En als deze goede persoon een ongeluk veroorzaakt, dan is geen een reiziger bereidt om voor hem te getuigen dat hij erg goed zijn best heeft gedaan om toch deze mensen te vervoeren.
Het blijft voor de meeste collega's een moeilijke afweging en vaak rijden ze toch de trein verder, eventueel met de cabine deuren open, maar dat mag officieel ook niet, want de herrie is ook weer slecht voor de oren.

Raymond.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #18 Gepost op: 07 June 2010, 17:01:56 »
Vroeger was het vak van machinist een stuk zwaarder ;).
« Laatst bewerkt op: 07 June 2010, 19:37:28 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #19 Gepost op: 07 June 2010, 21:09:15 »
Volgens mij betekent Airco dat er in elk geval koeling moet zijn. Is dat bij plan V van toepassing? Anders is het gewoon ventilatie.
En om dan op de eerste post terug te komen (als het inderdaad koeling is); het is wel een heel slechte reden om een stel aan de kant te zetten vanwege defecte airco voor de machinist terwijl de 200 forensen achter zijn rug ongekoeldd, slecht geventileerd en dicht op elkaar gepakt mogen worden vervoerd. Niet uit te leggen eigenlijk.


Nee het is echt veel beter als die Mcn die continu achter de grote frontruit geplakt zit halvewege de rit van de hitte en uitdroging flauw valt, daar wordt je als reiziger ook niet beter op hoor  ;)

De gerenoveerde plan U´s zijn inderdaad zoals al gezegd van cabine airco voorzien, van zelfde type als in de Victors zit.
Die kast op het dak heeft echter wel een kleine relatie tot de airco, de bestaande spanningsvoorziening in plan U had nl niet genoeg vermogen om de aico van stroom te voorzien waardoor gekozen is om die te vervangen door een aggregaat die ruim voldoende spanning levert.

En die kast op het dak is simpelweg gewoon de uitlaat van die aggregaat, want als het een airco onderdeel zou zijn, had die ookwel op de ABk gezeten...  ;)

Zeggen dat het vak van een MCn vroeger zwarder was klopt ookwel, maar de warmte op een enorm tochtende stoomkar is anders dan achter een brandende glazen frontuit kan ik je vertellen  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 June 2010, 21:11:28 door Thom »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #20 Gepost op: 07 June 2010, 22:37:41 »
Zeggen dat het vak van een MCn vroeger zwarder was klopt ookwel, maar de warmte op een enorm tochtende stoomkar is anders dan achter een brandende glazen frontuit kan ik je vertellen  ;)
Ik bedoel meer de tijd dat er geen airco was in de cabines van bijvoorbeeld de Hondenkop. En de Apenkop had ook niet gelijk een airco aan boord.
Maar ja tijden veranderen, veiligheid is (gelukkig) nog belangrijker geworden.
Vr. groeten,
Bob

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #21 Gepost op: 08 June 2010, 14:25:35 »
Ja, ik viel wel erg ver terug in de tijd meteen  ;D