Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Buitenlust  (gelezen 459404 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Buitenlust
« Reactie #30 Gepost op: 25 juni 2010, 09:29:08 »
De volgende keer zou ik ook niet meer zo snel voor Tillig kiezen, maar eerder voor Roco of Peco.

Groeten!

Huib

Mag ik vragen waarom Huib? Ik zit namelijk te overwegen om Tillig te kiezen...  :o

Vriendelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Buitenlust
« Reactie #31 Gepost op: 25 juni 2010, 10:25:51 »
@ Huib: WOW wat een superbaan. Zit nu met loense ogen van het te lang staren naar de prachtige foto's voor de computer ::) Heb zoveel details gezien die ik ook van plan was te maken voor spoor G zoals de stelcon platen en de fruitkistjes. Een tijdje geleden heb ik al prei gemaakt van Fimo klei. Nu de rest van de groenten en fruit en de kistjes zelf nog.

Ik hou je modelbaan in elk geval in de gaten.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Buitenlust
« Reactie #32 Gepost op: 25 juni 2010, 10:41:24 »
Mag ik vragen waarom Huib? Ik zit namelijk te overwegen om Tillig te kiezen...  :o

Vriendelijke groet,
AR

Ja dat zou ik ook wel willen weten Huib

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Buitenlust
« Reactie #33 Gepost op: 25 juni 2010, 11:02:30 »
Waarom niet zo snel Tillig meer? Tillig heeft als voordeel dat het er heel aardig uit ziet en niet al te duur is. Aan de andere kant is de pasvorm niet je van het. Zo had ik bijvoorbeeld een serie standaard bogen die allemaal net een andere boogstraal hebben. Raillassen geleiden op termijn slecht, waardoor je na verloop van tijd slechte contacten krijgt. Het is allemaal op te lossen door alles eerst goed uit te meten en uit te kenenen, alleen flex rails te gebruiken en elke rail apart aan te sluiten, maar het is wel wat slordig. Ik heb ook diverse keren gehad dat de pinnen van de wisseltongen afbraken. De rails in de puntstukken kunnen bij het leggen verschuiven, waardoor het soms tot ontsporingen komt. Ik vind het nog steeds mooie rails, maar het schiet toch af en toe kwalitatief net te kort. Maar goed, dat is mijn mening.

Groeten!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Buitenlust
« Reactie #34 Gepost op: 25 juni 2010, 11:04:27 »
Huib,

Bedankt voor je toelichting!

Ik zelf twijfelde sterk tussen Tillig en Roco maar die keus is nu wel gemaakt (y)

Gr. Remco.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Buitenlust
« Reactie #35 Gepost op: 25 juni 2010, 11:09:24 »
Bovenstaande mening over Tillig kan ik inderdaad delen, het is gewoon
op sommige puntjes niet helemaal goed, inderdaad de wisseltongen willen
verschuiven. (vastgelijmt met OLBA)
En het mooie verhaal van het van spanning voorzien van de wisseltongen gaat ook niet op,
leuk dat het doormiddel van contact met de railstaaf werkt, een extra draadje doet
in deze wonderen en verhoogt de bedrijfszekerheid. Vuiligheid of het niet goed
aanliggen van de tongen zijn al de 2 grootste boosdoeners.

Verder ben ik niet meer dan tevreden, alle sporen zijn bij mijn baan dan ook apart aangesloten,
een kleine soldering valt na het inbedden niet eens op.
De bochten, tja het zijn soms net wokkels en ze zijn dus niet mooi recht, leg ze maar eens op een
vlakke ondergrond......

maar goed, ik ben over het algemeen na alle aanpassingen tevreden en zal in de toekomst wel verder
met Tillig rails gaan aanleggen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Buitenlust
« Reactie #36 Gepost op: 25 juni 2010, 11:39:47 »
Nondeju, da's wel een heel mooi baantje! Na de opmerkingen hier in dit draadje bedacht ik me dat ik dit al eens op je buitengewoon interessante website heb gezien, maar was het weer vergeten.

Zo, dat was genieten.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1422
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Buitenlust
« Reactie #37 Gepost op: 25 juni 2010, 11:59:33 »
Oohh,

Dat valt dus nog mee.
Tja zo wie zo altijd werk ik altijd met flex en elke rail krijgt voeding.
Met de wisseltongen (ik heb toch 40 wissels) heb ik nog geen problemen gehad,
al ben destijds ik van de zelfbouw pakketten wel overgestapt naar kant en klaar
In het schaduw station had ik roco wissels liggen omdat je dan de wisselaandrijvingen er gewoon op kan klikken.
Mocht er ooit één kapot gaan is dat simpel te vernieuwen.
Bij het leggen controleer je toch iedere keer een stuk Huib? Of hoe/wat bedoel je met ontsporingen?
En aangezien de Tillig rails iets smaller is dan andere railsoorten heb je beter een beter contact tussen loc en rails.
kortom:
Ik ben zeer tevreden over Tillig.
Tja en natuurlijk alles kan beter maar dit is een prima rails voor een goede prijs.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Buitenlust
« Reactie #38 Gepost op: 25 juni 2010, 12:12:48 »
Geweldig om terug te lezen... wat een mooie baan was dat!  (y)

Hadden wij maar een kelder... hebben alleen maar een kruipruimte van een half metertje diep...

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Buitenlust
« Reactie #39 Gepost op: 25 juni 2010, 13:13:59 »
@Gerard: ik had ook eerst een kruipruimte, maar die heb ik laten uitgraven tot een kelder. Dat is een relatief gemakkelijke uitbouw van je huis en ook gelijk een investering in de waarde van je huis. Als je het goed laat doen, krijg je er een mooie kamer bij.

@Nederbelg: af en toe had ik toch last van verschuiving, ondanks secondelijm. Sommige Roco locs hebben ook eigenlijk iets te brede wielen voor Tillig (o.a. de oudere 2200-en). Vaak gaat het goed, maar niet altijd.

Als je echt mooie rails wilt, kun je ook eens kijken naar Das Gleis van Weinert. Het zal niet goedkoop zijn, maar het ziet er schitterend uit.

Grtz,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Buitenlust
« Reactie #40 Gepost op: 25 juni 2010, 13:20:45 »
Jammer dat je de lan]ge zij er uit is, ik bekeek vaak je site :D Ik vond het er allemaal erg mooi uit zien tot ik je laatste foto zag. Maar ik hoop dat Buitenlust weer zo mooi wordt. Ik ga het zeker weer volgen!

gr,
Wout
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Buitenlust
« Reactie #41 Gepost op: 17 oktober 2010, 12:19:19 »
Een kleine update uit Buitenlust...

Het is allemaal niet zo zichtbaar en fotogeniek, maar er is best wel weer wat gebeurd de afgelopen maanden. Ik heb namelijk de grote keerdriehoek bij het schaduwstation onder de baan gebouwd. Alle verborgen sporen zijn nu klaar.


De driehoek is opgebouwd uit drie segmenten. De boogstraal is met ongeveer 116 cm wat krap, maar daar zie je verder helemaal niets van. De baan past anders gewoon niet in het huis.


In het schaduwstation gebruik in de code 143 rails van Peco.


En het nieuwe slanke meegebogen wissel van Peco. Dat is echter code 124. het verschil in hoogte heb ik gecorrigeerd met een dun laagje styreen onder de rails.


Deze oude module is het voorlopige eindpunt van de baan op het onderste niveau. De komende weken bouw ik hier verder aan de modules van station Soest.


Een ander project dat tussendoor kabbelt... de rongenwagen van MK. Nog 30 ringetjes (zucht) aan de balken maken. Daarna komen er nog remmen op.

Groetjes,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5175
Re:Buitenlust
« Reactie #42 Gepost op: 17 oktober 2010, 13:04:39 »
Net het verslag van 'De Lage Zij' gelezen. Bij het zien van zoveel modelbouwerskunst past slechts bewondering. De laatste opname is inderdaad pijnlijk, maar gelukkig hebben we Groterdam nog en leeft 'De Lage Zij' een beetje verder..........
Groet, Frank

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Buitenlust
« Reactie #43 Gepost op: 17 oktober 2010, 13:51:28 »
de rongenwagen van MK. Nog 30 ringetjes (zucht) aan de balken maken.

Niet zaniken, daarom had je toch voor spoor 0 gekozen?  ;D In H0 waren die ringetjes pas een crime... 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Buitenlust
« Reactie #44 Gepost op: 25 oktober 2010, 22:34:34 »
Ondertussen gaat het gepruts gestaag verder.

De NS162 is op wat kleine details na nu wel zo'n beetje klaar voor de straler en de spuiter...


Dutzrail biedt trouwens een prachtig model van deze loc in 1:87 aan. Het is maar dat je het weet ;-)

En met die ringetjes... dat is ook helemaal goed gekomen. Nog twee luchtslangen op de buffers en ook de rongenwagen kan gestraald, gespoten en beletterd worden.


Omdat ik toch nog zit te wachten op de laatste onderdelen, ga ik eerst de volgende serie modules op stapel zetten. Daarover binnenkort meer.

groetjes,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/