Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door SFA
Vandaag om 22:27:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
  

Auteur Topic: Powerfactor  (gelezen 2645 keer)

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Powerfactor
« Gepost op: 24 May 2010, 22:34:50 »
Hallo

Bij het meten van het stroomverbruik van mijn baan m.b.v. een energiemeter kreeg ik twee uitkomsten.
Het gewone verbruik en een hoger verbruik i.v.m. de Powerfactor.

Ik heb wat nagezocht op Google maar kon toch geen duidelijk antwoord vinden.

Ik begrijp dat de PF alleen optreedt bij wisselstroom i.c.m. magneetspoelen, zoals b.v. trafo's.

Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Powerfactor
« Reactie #1 Gepost op: 24 May 2010, 23:04:38 »
Gewoon stroom meten. Trafo's vermogen kiezen op basis van totaal stroomgebruik.
The arbeidsfaktor (power factor) bepaalt de verhouding tussen normaal (arbeids)vermogen en blindvermogen.
Dat laaste speelt een rol bij zwaar capacitieve lasten (condensatoren) of induktieve lasten (motors/spoelen) bijvoorbeeld in de energie-opwekking, transport en zware machines.
Ben dat in de modelbaanwereld nog niet echt tegengekomen.
Hoe het simpel en baseer je op stromen, niet (energetisch) vermogen.

MVG

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Powerfactor
« Reactie #2 Gepost op: 24 May 2010, 23:45:43 »
Bij wisselspanning/stroom kennen we 3 soorten vermogen.

1. het schijnbaar vermogen, dat is alleen spanning maal stroom.

2. het werkelijk vermogen. Bij inductieve of capacitieve belastingen vallen de sinussen van spanning en stroom niet precies samen, maar zijn in de tijd verschoven ten opzichte van elkaar. Dan moet je, om het werkelijk vermogen te bepalen, ook nog die verschuiving daarin betrekken. De verschuivingshoek noemen we phi, en daarvan heb je de cosinus nodig. De berekening van het werkelijk vermogen wordt dan spanning maal stroom maal cos phi.

3. het blindvermogen. Dat bereken je als spanning maal stroom maal sinus phi. Het blindvermogen is feitelijk vermogen dat heen en weer pendelt. De ene halve periode loopt het van de bron naar de verbruiker, de volgende halve periode loopt het weer terug van de verbruiker naar de bron.
Elektriciteitsbedrijven houden niet van blindvermogen, want het belast  wel je kabels, maar doet niks nuttigs.

Overigens ben ik wel benieuwd wat de aanleiding van je meting was. Wat wilde je eigenlijk weten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tjibbeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re:Powerfactor
« Reactie #3 Gepost op: 25 May 2010, 08:46:49 »
Dat blind vermogen niets nuttig is dat ben ik niet met de vorige schrijver eens, zonder blindvermogen geen opbouw van het magnetischveld in transformatoren en motoren.

Wij (consumenten) hoeven er echter niets voor te betalen, maar dat op zich maakt het niet minder nuttig.

Tjibbe
« Laatst bewerkt op: 25 May 2010, 11:04:22 door Tjibbeb »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Powerfactor
« Reactie #4 Gepost op: 25 May 2010, 09:32:50 »
Tjibbe, daar zouden we nog een hele tijd over door kunnen bomen. Laten we het er op houden dat ik het voor de helft met je eens ben. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Casey Jones

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re:Powerfactor
« Reactie #5 Gepost op: 25 May 2010, 20:21:46 »
@ Klaas

Ik wilde graag weten hoeveel mijn baan aan vermogen opsoepeert.
Dat blijkt in rust met slechts enkele seinen in gebruik tussen de 85 en 100 Watt te zijn.
Er staan ongeveer 20 Trafo's aan. Waarvan 7 Stuks Fl*6735 en
13 andere trafo's voor blokvoedingen en relaisschakelingen.

Bij meting aan één enkele 6735 verbruikt deze ong. 2 á 3 Watt.

Ik had deze waarden niet verwacht.

Jay Jay

12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

mariazell

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re:Powerfactor
« Reactie #6 Gepost op: 25 May 2010, 21:16:27 »
@ Klaas

Ik wilde graag weten hoeveel mijn baan aan vermogen opsoepeert.
Dat blijkt in rust met slechts enkele seinen in gebruik tussen de 85 en 100 Watt te zijn.
Er staan ongeveer 20 Trafo's aan. Waarvan 7 Stuks Fl*6735 en
13 andere trafo's voor blokvoedingen en relaisschakelingen.

Bij meting aan één enkele 6735 verbruikt deze ong. 2 á 3 Watt.

Ik had deze waarden niet verwacht.

Jay Jay



zo een grote baan zeker.. zoveel!! trafo's...??
ik gebruik er 4 voor alles.. rijden,verlichting,wissels..

grtjs erik
je kan de hobby zo duur maken als je zelf wilt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Powerfactor
« Reactie #7 Gepost op: 25 May 2010, 23:59:42 »
Bij meting aan één enkele 6735 verbruikt deze ong. 2 á 3 Watt.
Is dat alleen maar de kale trafo, of hangt daar nog wat achter?
Overigens kan de 6735 ongeveer 15 VA leveren, dus totaal kun je met 20 trafo's wel 300VA verwerken. Ik vind het dan ook niet raar dat je 100W meet, want waarom heb je anders zoveel trafo's?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.