Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 15:17:41
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 14:53:12
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
  

Auteur Topic: Ringloods: in één geheel?  (gelezen 3904 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Ringloods: in één geheel?
« Gepost op: 18 May 2010, 17:41:50 »
Binnenkort ga ik -eindelijk- mijn ringloods bouwen. Het is de 15°-loods van Faller en krijgt negen sporen.


Foto gelinkt van internet (klikbaar)

De foto geeft een goede indruk van de grootte van mijn toekomstige loods. De Lokleitung met watertoren is een apart gebouw. Op dit moment twijfel ik of ik de loods zelf compleet als één gebouw in elkaar zet of hem in losse delen zal bouwen. Bijvoorbeeld: drie delen met elk drie sporen. Deze delen komen dan strak tegen elkaar te staan. Als ik de loods als één geheel bouw, dan komen er geen zichtbare spleten in de wanden en dakdelen, maar is dan slecht hanteerbaar.
Wie heeft goede raad?

Groet,
Basilicum

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2662
    • M'n treinbaan...
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2010, 19:23:09 »
Dag Bas,

Ik zou de loods zeker niet in één deel maken. Heb zelf de loods van Vollmer (6 sporig), maar die is me eigenlijk al iets te groot, om even te hanteren...

Ik denk, dat de naden niet echt op gaan vallen. Het is ook makkelijker, om iets van 3 sporen strak te krijgen, dan alles aan één geheel.

Succes met bouwen! (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2010, 19:45:37 »
Hallo Bas

Ik weet niet of je wat hebt aan mijn antwoord maar ik zou het volgende doen.
Ik zou de loods inderdaad maken uit losse delen van maximaal 3 sporen.
De belangrijkste reden hiervoor vind ik dat als je de loods uitvoerd met beweeg bare deuren electrisch of niet of je brengt interieur aan met verlichting in de hane balken of ergens een laslicht van werkende monteurs etc. dan is het veel makkelijker om een stuk van 3 sporen eruit te tillen bij storingen dan de loods in z'n geheel er uit te moeten halen.

succes
Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Christiaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
    • Bouw van een modeltreinbaan
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2010, 21:32:46 »
Hoi Bas,

ik heb hem in een geheel gemaakt, zie www.

Suc6

CP
- Baan in aanbouw - H0 - 2 rail digitaal - Koploper -

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9891
    • belse roestkraam
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2010, 21:34:23 »
...of je houdt het dak afneembaar en je maakt de rest van de loods op de baan vast, gaat ook prima.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2010, 21:38:18 »
Hey Cristiaan.
Mooie WWW  (y)
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #6 Gepost op: 19 May 2010, 07:45:42 »
Hallo Bas

Ik had je draadje Donsdorf nog nooit opgemerkt.
Ziet er zeer goed uit en inderdaad om de loods uit één deel te maken is natuurlijk
ook een optie, want zoals ik al schreef om de loods in stukken te maken ivm eventuele
storingen kan je natuurlijk ook het dak eraf doen om erbij te kunnen.
Ik vind het zelf altijd prettiger als ik technische storingen op mijn werk tafel kan oplossen
ipv moeilijk gebukt te staan ergens bij de treintafel.
Nogmaals mijn complimenten over je baan Donsdorf.

Herwim Frank
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Fleischmann94

  • Schönblick
  • Offline Offline
  • Berichten: 436
  • 65 018
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #7 Gepost op: 19 May 2010, 07:55:00 »
He Bas

Ik zou de onderkant het gebouw zelf aan elkaar maken (alle negen sporen)
Deze zou ik op de plaat vast maken.
Het dak zou ik misschien in kleinere stukken opdelen, maar ook afneembaar laten.
Zo hebben wij het ook gedaan ;)

Mvg Nigel
Br 01, Br 50 662, Br 50, Br 64, Br 70, Br 80, Br 94 1730, Br 94 1613
V60, V100, V200, V168(br215)
E10, Br 103, E69
Köff

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #8 Gepost op: 19 May 2010, 07:57:42 »
Dank voor alle reacties. De twijfel is er nog steeds, maar nu kan ik beter de voor- en nadelen afwegen. :)

@Christiaan: Mooie foto's. Erg verhelderend.

@Herwim: Dank voor de complimenten. Kom nog maar eens langs in Dönsdorf. De bouw gaat niet snel, maar er gebeurt regelmatig wat.

Groet,
Basilicum

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #9 Gepost op: 19 May 2010, 10:20:18 »
Hoi Bas,

Bekende loods! Ik heb dezelfde, ook met 9 sporen. Ik heb de loods als een geheel gebouwd en vastgezet op de bodemplaat.
Het dak heb ik per 3 sporen aan elkaar gezet en is afneembaar. Werkt prima.

groeten,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

jakop

  • Gast
Re:Ringloods: in één geheel?
« Reactie #10 Gepost op: 19 May 2010, 10:37:47 »

ik heb hem in een geheel gemaakt, zie www.


Mooie baan in opbouw!!!  (y)

Groet,

Jakop