Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
25 November 2025, 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?  (gelezen 1375 keer)

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Gepost op: 18 May 2010, 14:12:16 »
Ik heb de ervaring dat het kortkoppelsysteem van de Riv 1312 dusdanig krap is dat in een bocht, met een gangbare radius, de wagons uit de rails gedrukt worden doordat de buffers te weinig plaats hebben. Kent een van jullie dit probleem en heeft misschien iemand een oplossing? (Ik vermeld erbij dat zelfs wagens zonder kortkoppeling ook weggedrukt worden.)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3545
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2010, 14:17:33 »
Komt mij inderdaad wel ergens bekend voor, ik had met de 1307 van Electrotren
het zelfde probleem, daarvan werden de bufferschijven door de te korte koppeling
gewoon van de bufferhuls afgedrukt.

Dit gebeurde in combinatie met Fleischmann D-trein rijtuigen met een Kortkoppel mechaniek.
Met mijn eigen Plan-D tjes geen probleem.
Het railmateriaal waarop het gebeurde was ook van Fleischmann.
Het probleem deed zich dan voor bij een overloopwissel of een wissel met daarachter
een korte bocht zoals wel in schaduwstations wordt gebruikt.

Een oplossing kan zijn om de Nemschacht van de loc iets aan de achterzijde in te korten en
dan aan de voorzijde een opzetstukje waardoor de koppeling iets verder naar voren staat.
Vergelijkbaar met de vierkante kunststof raampjes die Artitec leverde bij de eerste serie Plan E's.

Succes!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2010, 15:07:22 »
Kijk eens naar norm NEM362
Is de maat e wel goed? Moet voor H0 7,5 mm zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2010, 17:55:16 »
Als je Roco of Fleischmann koppelingen gebruikt, is de Roco zwalustaartschacht 40287 meestal een afdoende oplossing. Die schacht prik je in de nem-schacht en daarin past dan weer een geschikte Roco (meegeleverd) of profi-koppeling. De koppelafstand is dan een milimetertje groter en dat is vaak genoeg. Bij de eerdere 1300'en van Electrotren werkte het in ieder geval.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2010, 11:16:37 »
Klaas en RobbertJan hartelijk dank voor de tips! Ik heb net een uurtje zitten meten en verbouwen en alles werkt nu naar behoren. De maat van 7,5 mm klopte net niet en met een klein stukje afzagen van de NEM-schacht en het aanbrengen van een mm schacht aan de voorkant is het probleem opgelost. (ik kon gelukkig de schacht van de koppeling op de kop gebruiken daar ik die toch niet gebruik)
Toch jammer dat dit euvel voorkomt, dat zou toch eigenlijk niet mogen. Ieder model blijkt toch weer verschillende afwijkingen te hebben. Jammer, zo blijft zo'n lok toch weer iets voor de knutselaar, ook door het feit dat b.v. de twee panto's niet op gelijke hoogte komen. Die heb ik ook maar gelijk omgedraaid. Ook de voorste panto wordt niet gebruikt. Hren nogmaals dank, Ad.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2010, 11:20:32 »
Toch jammer dat dit euvel voorkomt, dat zou toch eigenlijk niet mogen. Ieder model blijkt toch weer verschillende afwijkingen te hebben. Jammer, zo blijft zo'n lok toch weer iets voor de knutselaar [...]

Alleen is zagen dus helemaal niet nodig.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2010, 12:18:55 »
Toch wel want ik heb zo gauw geen ROCO zwaluwstaartkortkoppeling liggen. Bovendien gebruik ik alleen Maerklin kortkoppelingen voor alle merken modelspoor die ik heb. Toch bedankt voor de tip Henk.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2010, 14:05:56 »
In dat geval je kan je ook de koppeling niet helemaal doorsteken en dan een railschroefje aan de andere kant erin draaien. Dat klemt genoeg. Heb ik ook gedaan met Piko hobby containerwagens. (Het is onzin om voor goedkope wagens vervolgens weer dure koppelingen te moeten kopen en het werkt perfect.)
Henk
K.Bay.Sts.B