Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:33:00
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?  (gelezen 1356 keer)

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Gepost op: 18 May 2010, 14:12:16 »
Ik heb de ervaring dat het kortkoppelsysteem van de Riv 1312 dusdanig krap is dat in een bocht, met een gangbare radius, de wagons uit de rails gedrukt worden doordat de buffers te weinig plaats hebben. Kent een van jullie dit probleem en heeft misschien iemand een oplossing? (Ik vermeld erbij dat zelfs wagens zonder kortkoppeling ook weggedrukt worden.)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3533
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2010, 14:17:33 »
Komt mij inderdaad wel ergens bekend voor, ik had met de 1307 van Electrotren
het zelfde probleem, daarvan werden de bufferschijven door de te korte koppeling
gewoon van de bufferhuls afgedrukt.

Dit gebeurde in combinatie met Fleischmann D-trein rijtuigen met een Kortkoppel mechaniek.
Met mijn eigen Plan-D tjes geen probleem.
Het railmateriaal waarop het gebeurde was ook van Fleischmann.
Het probleem deed zich dan voor bij een overloopwissel of een wissel met daarachter
een korte bocht zoals wel in schaduwstations wordt gebruikt.

Een oplossing kan zijn om de Nemschacht van de loc iets aan de achterzijde in te korten en
dan aan de voorzijde een opzetstukje waardoor de koppeling iets verder naar voren staat.
Vergelijkbaar met de vierkante kunststof raampjes die Artitec leverde bij de eerste serie Plan E's.

Succes!

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2010, 15:07:22 »
Kijk eens naar norm NEM362
Is de maat e wel goed? Moet voor H0 7,5 mm zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2010, 17:55:16 »
Als je Roco of Fleischmann koppelingen gebruikt, is de Roco zwalustaartschacht 40287 meestal een afdoende oplossing. Die schacht prik je in de nem-schacht en daarin past dan weer een geschikte Roco (meegeleverd) of profi-koppeling. De koppelafstand is dan een milimetertje groter en dat is vaak genoeg. Bij de eerdere 1300'en van Electrotren werkte het in ieder geval.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2010, 11:16:37 »
Klaas en RobbertJan hartelijk dank voor de tips! Ik heb net een uurtje zitten meten en verbouwen en alles werkt nu naar behoren. De maat van 7,5 mm klopte net niet en met een klein stukje afzagen van de NEM-schacht en het aanbrengen van een mm schacht aan de voorkant is het probleem opgelost. (ik kon gelukkig de schacht van de koppeling op de kop gebruiken daar ik die toch niet gebruik)
Toch jammer dat dit euvel voorkomt, dat zou toch eigenlijk niet mogen. Ieder model blijkt toch weer verschillende afwijkingen te hebben. Jammer, zo blijft zo'n lok toch weer iets voor de knutselaar, ook door het feit dat b.v. de twee panto's niet op gelijke hoogte komen. Die heb ik ook maar gelijk omgedraaid. Ook de voorste panto wordt niet gebruikt. Hren nogmaals dank, Ad.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22566
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2010, 11:20:32 »
Toch jammer dat dit euvel voorkomt, dat zou toch eigenlijk niet mogen. Ieder model blijkt toch weer verschillende afwijkingen te hebben. Jammer, zo blijft zo'n lok toch weer iets voor de knutselaar [...]

Alleen is zagen dus helemaal niet nodig.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #6 Gepost op: 20 May 2010, 12:18:55 »
Toch wel want ik heb zo gauw geen ROCO zwaluwstaartkortkoppeling liggen. Bovendien gebruik ik alleen Maerklin kortkoppelingen voor alle merken modelspoor die ik heb. Toch bedankt voor de tip Henk.

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • LE II
Re:Kortkoppelmechanisme van de Rivarossi 1312 te krap?
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2010, 14:05:56 »
In dat geval je kan je ook de koppeling niet helemaal doorsteken en dan een railschroefje aan de andere kant erin draaien. Dat klemt genoeg. Heb ik ook gedaan met Piko hobby containerwagens. (Het is onzin om voor goedkope wagens vervolgens weer dure koppelingen te moeten kopen en het werkt perfect.)
Henk
K.Bay.Sts.B