Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Quinzeedied
Vandaag om 21:49:03
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:46:24
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: IB-Com  (gelezen 5749 keer)

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
Re:IB-Com
« Reactie #15 Gepost op: 12 May 2010, 23:05:34 »
Wim Ros heeft dit al eens duidelijk uitgelegd, even zoeken op "slots"en de eerste link is meteen raak, pagina twee.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #16 Gepost op: 12 May 2010, 23:07:06 »
Hoi,

Citaat van: Gerard Wassink
Het klinkt ook wel zeer aannemelijk vind ik, die decoders moeten immers alijd in contact met de software staan (standby als het ware) om  te kunnen worden aangestuurd.

De 'kleine' IB's kennen idd 32 slots, hetgeen overeenkomt met een refresh-stack van 32. Dat betekent dat er maximaal 32 decoders continue geaddresseerd kunnen worden. Er kunnen wel meerdere treinen op de baan staan, die mogelijk ( decoder eigenschap ) ook nog met de laatst ingestelde snelheid door kunnen rijden.

Verder staan decoders niet in verbinding met de software. De centrale stuurt lukraak pakketjes de rails op en als er een decoder op staat die 'toevallig' naar het uitgezonden adres luistert, zal die gaan reageren.

Dus... de 'kleine' IB's hebben een beperking van maximaal 32 *gelijktijdig te bedienen*, verschillende adressen. En dan maakt het niet uit of dat lok- of functie decoders zijn.

Grtzz,

Karst

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #17 Gepost op: 12 May 2010, 23:10:35 »
Ik dacht altijd, dat locs, die niet in de refresh-zyklus zitten stopen met rijden. Had het zelf nog niet probeert of de dekoder de laatste instelling opslaat...

Groet

Bernd

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #18 Gepost op: 12 May 2010, 23:20:57 »
Zoals gezegd Bernd,

Het is een eigenschap die afhankelijk is van de decoder.
Er staat in de NMRA spec's voor DCC alleen, dat er elke 30mS een DCC pakketje op de rails moet staan. Er staat niet beschreven wat er moet gebeuren als een decoder niet ( meer ) geadresseerd wordt.

Van de LoPi 3.0 weet ik zeker, dat hij gewoon door blijft rijden als er nog wel DCC signaal is, maar geen adressering meer.

Grtzz,

Karst

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #19 Gepost op: 12 May 2010, 23:35:02 »
Citaat
of heeft iemand een betere suggestie.

Kun je beetje solderen?

http://members.home.nl/robert.evers/mdrrc.htm

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

GW

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 13 May 2010, 11:04:16 »

@Karst: weer bedankt voor je heldere uitleg. Intuïtief bedoelde ik hetzelfde, maar ik gebruikte hiervoor te weinig woorden (en wist uiteraard ook niet precies hoe het zit).

@Allen:
In de DCC definities ben je derhalve verzekerd van het kunnen aansturen van:
- 32 decoders met de "kleinere" IB's,
- 64 decoders met het zelfbouw product dat Robert aandraagt,
- 119 decoders met de wat "grotere" IB's.

In de praktijk is het blijkbaar zo dat er decoders worden gemaakt die door blijven gaan op hun laatste commando (zo te zien geldt dat in elk geval voor de LoPi 3.0).

Omdat dit in de DCC definitie niet is vastgelegd en we allemaal inmiddels ook wel weten dat verschillende leveranciers op verschillende manieren met deze "grijze" gebieden in de spec's omgaan, ga ik toch voor een IB-II, zodat ik niet te snel in de situatie terecht kom dat er te weinig slots zijn.

Gerard

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #21 Gepost op: 13 May 2010, 11:10:58 »
Deze keuze snap ik nu niet, 32 slots zijn toch zeker voldoend voor gemiddelde baan. Heb je meer dan 32 treinen gelijktijdig rijdend op de baan?

Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 13 May 2010, 11:15:05 »
Ik snap de keuze ook niet, 32 slots is toch nauwelijks een probleem. Daarnaast lees ik op Wassedam dat Gerard een Basic heeft........

Gr, Ben.

GW

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 13 May 2010, 11:19:00 »
@Ben:
En die gaat hij dus omruilen, de IB-II is besteld, de levering wordt alleen telkens uitgesteld...  ::)

@Fissy, Ben:
Voor de toekomst sluit ik meer dan 32 treinen niet uit, maar in elk geval hou ik van gebbetjes en er zullen dus een boel functiedecoders op mijn baan bijkomen, die - inderdaad - ook allemaal een slot innemen.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 13 May 2010, 11:31:22 door Peter van der Leek »

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 13 May 2010, 11:19:21 »
Ja Gerard,

Ook ik snap hem niet :)

Als je in al je stammen 2 adressen hebt ( 1 voor de Loc en 1 voor de stam ) zit je op 16 rijdende stammen.

@Karst: weer bedankt voor je heldere uitleg. Intuïtief bedoelde ik hetzelfde, maar ik gebruikte hiervoor te weinig woorden (en wist uiteraard ook niet precies hoe het zit).

En dit snap ik ook niet, want wat jij schreef, was duidelijk genoeg, maar wezenlijk iets anders. Wat Karst schrijft is wat ik ook al schreef :)
Je kunt 32 adressen/decoders actief aansturen maar er kunnen meer treinen op de baan staan.

@Fissy, Ben:
Voor de toekomst sluit ik meer dan 32 treinen niet uit, maar in elk geval hou ik van gebbetjes en er zullen dus een boel functiedecoders op mijn baan bijkomen, die - inderdaad - ook allemaal aan slot innemen.

Het gaat om 32 rijdende treinen he Gerard, er kunnen er meer op de baan staan.

Gr. Remco.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #25 Gepost op: 13 May 2010, 11:24:31 »
Het gaat om 32 rijdende treinen he Gerard, er kunnen er meer op de baan staan.

Gr. Remco.
nee, om 32 actief bediende treinen. Als je deze niet meer bediend, kan de slot dicht en de instellingen zijn in de decoder opgeslaan. Dit geld ook voor functie decoders...

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 May 2010, 11:26:03 »
Eh Bernd,

Dat is toch in weze hetzelfde :) Bedienen ( En ik zou liever spreken over aansturen ) houdt ook in rijden en lichtjes aan/uit e.d.

Gr. Remco.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #27 Gepost op: 13 May 2010, 11:28:26 »
ja, maar rijden kunnen ze dan ook wel zonder actieve slot, volgens karst...

GW

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 13 May 2010, 11:31:18 »

@Remco: lees antwoord #12 in deze draad, ik had het zo van WimR begrepen. Misschien was mijn begrip niet juist, maar zo was het bij mij blijven hangen.

Even voor de duidelijkheid: dit is mijn eerste antwoord in dit draadje:

Preciezer gezegd, je kunt maximaal 32 decoders tegelijkertijd aan de IB-Basic hangen, los van het feit of je ze tegelijk aanstuurt of niet. Het is een beperking in het aantal 'slots' dat beschikbaar is. Zodra je aantal adressen voor treinen en functie-decoders dus boven dat aantal uitkomt ben je in de aap gelogeerd.

Voor mij reden om over te stappen naar de IB-II.

Gerard

De belangrijke nuancering die hierop in de rest van het draadje wordt aangebracht is dat de IB-basic niet in staat is om meer dan 32 decoders tegelijk aan te sturen. Dat is dan ook precies wat Karst zegt. Er kunnen dan inderdaad meer treinen op de baan staan, maar die kunnen niet tegelijk worden aangestuurd.

Verder zijn er decoders waarbij je de "mazzel" hebt dat ze bljven doorgaan op het laatst gegeven commando, maar de spec's zeggen daar niks over.

Da's mij niet genoeg. Ik wil de zekerheid dat een en ander blijft functioneren, en dat kan alleen maar als een en ander zich gegarandeerd binnen de spec's blijft bewegen.

Gerard

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 13 May 2010, 11:33:20 »
@Bernd:

Ja maar dat is geen zekerheid, omdat dit afhankelijk is van de interpretatie van de DCC specs door de decoder fabrikant.
Sommige decoders zullen dat wel doen en sommige niet. Lijkt me niet verstandig daar vanuit te gaan.

Daarbij zal de software daar ook rekening mee moeten houden. Want als je echt 32 rijdende treinen hebt en je laat een 33e trein rijden en 1 trein rijdt dus
op decoder instellingen door dan is er feitelijk 1 trein die ongecontroleerd rond rijdt.

Je zult dan continu slots moeten wisselen om je commando's op de baan te krijgen. En hoewel dat wel zou moeten lukken is de kans
op problemen niet ondenkbaar.

@Gerard:

Volgens mij klopt dit niet helemaal Gerard. De beperking is maximaal 32 decoders gelijkertijd aansturen, er kunnen wel meer op de baan staan, maar die kunnen niet gebruikt worden. Zodra je 1 loc stopt en een andere neemt kan die rijden naast de 31 die al gebruikt worden.

Dat zei ik direct al en ik vind het iets meer als een nuancering :) maar goed het is opgelost (y)

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2010, 11:36:02 door Remco Poppen »