Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Het Boemeltje - Electronica door bask185
Vandaag om 20:03:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 19:43:57
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09

Auteur Topic: Info carsystem schaal-N  (gelezen 2247 keer)

THSfan

• Lid Houtense koekenclub
  • Offline Offline
  • Steinwegsik
Info carsystem schaal-N
« Gepost op: 29 December 2006, 20:30:55 »
Hallo daar,

Heeft een van jullie ook ervaring met het carsystem in N?
Zo ja dan zou ik graag willen weten hoe lang zo'n vrachtwagen of bus kan rijden met een volle accu.
En of de magneet van de besturing de draad in het wegdek een beetje kan vinden of niet.
Kortom, of het dus wat is of niet.

Alvast bedankt!
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
Re: Info carsystem schaal-N
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2006, 20:41:08 »
ZIE HIER

Het staat niet apart aangegeven of het voor schaal HO of schaal N is.
op deze site kan je alles vinden over Faller car system en anders kan je hier de webmaster een mail sturen

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2006, 21:11:30 »
dag Oscar,

Prachtig vindt ik die N bus. Ik heb een van de eerste. Wat de accu betreft, deze voldoet prima. Het is gewoon een 1,2 AA batterij. Is deze helemaal vol rijdt de bus te hard (schaal snelheid). Na een kwartiertje ziet het er veel beter uit

De draad moet wel goed worden aangebracht.
Net zo als bij alles, is  precies werken in de N schaal noodzakelijker als in bv HO.  Ik had al een stuk baan klaar waar later een draad in moest worden gelegd. Hierin waren een paar scherpe bochten waar de bus toch nog op de weg blijft.

Persoonlijk vind ik het zwakke punt:   de stofgevoeligheid van de aandrijving. De bus (die gele postbus) heeft een tandwieltje die bijna net zo groot is als de wielen. Deze komt net onder uit het plastik. Hierdoor werkt hij als een soort alles etertje. Harde vuiltjes blokkeren dan de aandrijving. Het fijne stof bemoeilijkt op den duur het draaien.
Aangezien dat het geheel verlijmd is, is schoonmaken niet mogelijk zonder de kap er af te "slopen".  Bij mij rijdt de bus dus altijd met een elastiekje erom heen.

O ja, ook het wegrijden en stoppen is niet meer van deze tijd. Rijden de N treinen al redelijk vloeiend, de bus is alleen maar aan en uit.

mvg
Henk

THSfan

• Offline Offline
  • Steinwegsik
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2006, 22:35:19 »
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie.
Ik zit zelf te denken om de startset met dat vrachtwagentje te kopen maar ben evengoed benieuwd of deze ook zo gevoelig is voor stof ed.
Er zijn tegenwoordig ook al trekker opleggers te krijgen zag ik en kruispunten en bushaltes dus het breidt langzaam uit.
Heb jij die rijdraad trouwens met de frees ingewerkt of gewoon ingegipst?
En wat dat stoppen en starten betreft; misschien bestaan er wel mini-printjes die dat kunnen voorkomen.
Er zijn immers ook printjes voor zwaailampen ed te krijgen.

Groet,
Oscar
Als je heel erg je best doet om ergens in te falen en je slaagt daarin, wat heb je dan gedaan?

THSfan

• Offline Offline
  • Steinwegsik
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2006, 22:38:10 »
Geoffrey bedankt,

Heb net even gekeken, staat helaas niets over N op maar is wel de moeite waard.

Groet,
Oscar

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2006, 23:49:32 »
Dag Oscar,

Dat wordt dan kijken of het tandwiel ook uitsteekt. Ik vermoed van wel. zoveelruimte is er niet in N.
Als de kap eenmaal los is, is schoonmaken niet moeilijk. Hij moet toch geregeld van de baan om op te laden. Dan gelijk even nakijken.

De laatste ontwikkelingen heb ik niet meer zo gevolgd. (vanwege de ontwikkeling van de "draaischijf HK niet veel tijd meer over)

Uitgefreesd of ingegipst? Tja daar vraag je wat. Omdat ik diverse "wegdekken" al had uitgebeeld met gebruikmaking van gips, karton, hout enz. met daarbij een verschillende bereikbaarheid, heb ik van alles gebruikt.
Echter toch het meeste met een stanleymes een V groef uitgesneden en daarin de draad verlijmd met hobbylijm. Soms alleen maar een snee gemaakt en met een priem uitge.....  (hoe noem je dat) totdat de draad er in kon. Op de kritieke of uitgeschoten plaatsen bijgewerkt met o.a. lijm en gips (ook het restje staalplamuur voldeed prima)

mini printjes:
Dat zou mooi zijn. Tenminste om te zien. Dat wordt dan wel de spoelen (stopplaatsen)verplaatsen want anders rijdt hij mooi vloeiend uitlopend. . . . .  onder de trein!!!!!

printen voor zwaailampjes:
Ik ben geen electronica man maar het minimale vermogen voor een ledje lijkt met makkelijker in een mini printje te stoppen dan dat voor een motor.
Maar we houden moed.

O ja, ik heb ook nog wat gewicht aangebracht. Enkele hellingen waren te steil voor het aanwezige wiel/wegcontact.

mvg
Henk

THSfan

• Offline Offline
  • Steinwegsik
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2006, 13:31:00 »
Hallo Henk,

Dat is ook een goed plan om de draadgleuf gewoon met een stanley mes in te werken.Zo'n v-groef is zo gemaakt en kost minder dan een freesmachien te kopen.
Voor het eenmalig gebruik is dat toch wel erg prijzig, als ik de prijzen zie elders op deze site.

Om terug te komen op dat tandwielformaat; krijg je dan geen problemen als de banden slijten?Dan gaat ie uiteindelijk op het tandwiel rijden denk ik.Of kan je zonder al te veel problemen de bandjes wisselen met bv autobanden schaal h0 van Herpa?

Wat die miniprintjes betreft; waarschijnlijk bestaan ze wel hoor.
Ik heb ooit eens een filmpje gezien op internet van iemand die een brandweerauto in N had gemaakt met alle verlichting die er is werkend en wel.
Was een mooi gezicht, kan helaas het filmpje niet meer vinden anders had ik er een linkje bij gezet.
Was van een duitse modelspoorclub die wiking en herpa modellen ombouwden naar car-system.
Tot tractoren met aanhanger aan toe, echt knap.

Dat verzwaren is ook een slim plan denk ik, zal het in mijn achterhoofd houden als ik het heb.

Groet,
Oscar

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2006, 23:02:34 »
Hoi Oscar,
Ik denk dat het slijten wel meevalt.  De rubberen bandjes zitten op het wiel verlijmd. Het zou mij niets verwonderen als die compleet geleverd worden. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Wat het snijden met het stanleymes betreft: Ik probeerde zo veel mogelijk ergens langs te snijden. Het beste is om met een een lichte druk op het mes te beginnen omdat zo de meestvloeiende lijn kan worden gemaakt. Hierbij het mes zo vlak mogelijk op de weg houden. Maar goed , het kan heel goed zijn dat je dat zelf ook allemaal wel weet.
mvg
Henk