Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 14:53:25
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 14:50:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:02:06
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door martindegroot
Vandaag om 02:47:06
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
  

Auteur Topic: Project Tresland  (gelezen 55889 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Project Tresland
« Reactie #180 Gepost op: 25 August 2010, 20:31:30 »
4000 micro Ampere is inderdaad niet heel veel, daar had ik ook overheen gelezen... Micro is een miljoenste, dus deze meter gaat tot 4 mili Ampere.. :D

Waarschijnlijk wel heel precies, gezien de prijs, maar onvoldoende dunkt me.

Gerard

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Project Tresland
« Reactie #181 Gepost op: 25 August 2010, 21:48:44 »
Harrie,

Ik heb even of de duitse Contad site gekeken en vond daar wat meer info.

Er zijn 3 uitvoeringen

Messbereich
APMACUA72 - 1μA-4000uA
APMACMA72 - 0.1mA-400mA
APMACA72 - 0.1A-40A

Maar hoe had jij de schakeling in gedachten om te kiezen tussen de verschillende CVL's ?

Groetjes

Arthur

PS de naukeurigheid is ± 2% ik heb niet zo snel kunnen vinden of dit schaaleindwaarde is of momentele waarde.
Maar dan vindt ik hem knap prijzig voor een uitloop artikel
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Tresland
« Reactie #182 Gepost op: 25 August 2010, 21:57:29 »
Ik heb er zelf ook overheen gekeken. :-[ Maximaal 4000uA is wel erg aan de krappe kant en maakt deze meter dus ongeschikt.

Heel fijn dat jullie allemaal meedenken. Het installeren van een ampèremeter leek mij spontaal wel een leuk idee. Zelf heb ik erg weinig kaas gegeten van elektrotechniek maar vind het wel razend interessant. Veel termen die gebruikt worden zeggen mij dan ook weinig.

Wellicht heeft iemand van jullie een idee welke meter ik het beste kan gebruiken en waar ik op moet letten als ik wil schakelen tussen drie CVL's. Of moet ik dan maar 3 meters installeren? Dus voor iedere CVL 1 aparte meter.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Project Tresland
« Reactie #183 Gepost op: 25 August 2010, 22:27:46 »
Harrie,

Als je in de Elektrotechniek niet (helemaal) thuis bent zou ik je willen adviseren om 3 meters te plaatsen.
Maar dan toch nog even twee vragen van mijn kant.
Ken je de wet van ohm, zoja dan kom ik daar op een later tijdstip op terug.
En afgezien natuurlijk van het feit dat het technisch natuurlijk heel leuk staat, wat denk je uit de aanwijzing te kunnen afleiden?

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Tresland
« Reactie #184 Gepost op: 25 August 2010, 22:46:30 »
Hoi Arthur,

Ja vroeger op de MTS heb ik daar wel eens mee gewerkt. De uier regel: U=IxR. Spanning (V) = Stroomsterkte  (A) x Weerstand (Ohm). Maar wat wil je hiermee uitleggen? En ja, het staat natuurlijk erg leuk als je 3 meters op he paneel hebt.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Project Tresland
« Reactie #185 Gepost op: 25 August 2010, 22:49:01 »
Hoi Harrie,

Ik zou er alleen een meter tussenhangen als je een probleem vermoed, maar verder niet. Dan zie je de metertjes veranderen als er een trein van de ene naar de andere CVL gaat en dan? Hooguit bij een kortsluiting zie je de stroomtoename!

Paul

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Tresland
« Reactie #186 Gepost op: 25 August 2010, 23:02:41 »
Hallo Paul,

Ik wil (voorlopig) alleen meters in de voeding (16V~) hangen omdat ik het gewoon leuk vind staan. De metertjes veranderen dus niet indien er een trein van de ene naar de ander CVL loopt.

In een ander draadje wordt uitgelegd dat je niet zomaar in je digitale spanning een meter kunt hangen omdat de frequentie daar veel te hoog voor is. Indien iemand hier een oplossing voor heeft dan hoor ik dat graag.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Project Tresland
« Reactie #187 Gepost op: 25 August 2010, 23:13:30 »
Harrie,

Dat het misschien simpeler is om de spanning over een weerstand te meten.
Je kan het dan makkelijker met een paneelmeter met een ingang van bijvoorbeeld 0-1 Volt.
Als je de maximale stroom weet die er vanuit de CVL gevraagd zou kunnen worden + 10% extra, kan je de weerstand uitrekenen.

Voorbeeld, stel je voor dat er maximaal 2 Amp zou kunnen lopen, 10% er bij is dus 2,2 Amp.
R = U/I, je maximale ingang van je paneelmeter is 1 Volt, dus je weerstand wordt dat 1/2,2 = 0,4545 ohm.
Daarbij aan denkend aan het vermogen van de weerstand P = I*I*R zou je dus aan een 2 Watt weerstandje van 0,45 ohm genoeg moeten hebben.
Alleen moet je dan een paneelmeter hebben waarbij je kan vertellen (schaal) als je 0 volt meet moet je 0 Amp aangeven. En als je 1 Volt meet moet je 2,2 Amp. aangeven.
Misschien vertel ik het een beetje Simplistisch (Zoek je zelf broeder  ;D)  maar ik hoop dat het wat verheldering geeft

Groetjes

Arthur  
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Project Tresland
« Reactie #188 Gepost op: 26 August 2010, 09:47:40 »
Misschien gewoon het vermogen dat de booster per deel van de CVL afneemt meten, dus gewoon de booster in het stopcontact meten, dan weet je ook welke stroom erdoor loopt en dus afgenomen wordt door de baan. En het vermogen van de booster zelf kan je verwaarlozen op die aantallen.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Tresland
« Reactie #189 Gepost op: 26 August 2010, 22:54:24 »
Dus voor iedere trafo (voor versterkers en voedingen) kan ik dan een ampèremeter aansluiten. Dat worden er dan dus waarschijnlijk 6. En welke meters kan ik dan het beste aanschaffen?

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Tresland
« Reactie #190 Gepost op: 01 September 2010, 21:34:41 »
Hallo,

In een ander draadje hier ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het stroomverbruik het beste kan meten tussen trafo en versterker waarbij ik het verbruik van de versterker eraf moet trekken. Daarbij wil ik dus gebruik maken van deze meter. Ik ben van een digitale meter afgestapt omdat deze toch wel erg duur zijn. Het gaat tenslotte om een indicatie te verkrijgen van het verbruik.

Heeft iemand ervaringen met het meten van het stroomverbruik?

Spoedig zal ik zelf ook het e.e.a. uittesten en mijn bevindingen hier publiceren.

gr. Harrie
« Laatst bewerkt op: 01 September 2010, 21:40:43 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Project Tresland
« Reactie #191 Gepost op: 01 September 2010, 21:44:15 »
Hoi Harrie.

Voorlopig blijft het voor mij chinees.
Zal voortaan wel reageren als het over de bouw van je baan gaat.
Dit lijkt meer op een besluit van ministers waar de gewone leek toeten of blaazen van verstaat.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Tresland
« Reactie #192 Gepost op: 01 September 2010, 21:52:12 »
Hallo Matheus,

Ik ben zelf ook een gewone leek wat betreft electrotechniek. Ik heb er nooit voor gestudeerd maar ik vind het wel erg interessant en doe veel kennis op hier op het forum.

De bouw van de baan gaat binnenkort verder. Kun je weer lekker reageren  ;)

Je bent zelf trouwens ook lekker bezig met jouw baan en ......... de koop van jullie nieuwe auto. Succes ermee.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Project Tresland
« Reactie #193 Gepost op: 01 September 2010, 21:58:17 »
Bedankt.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Project Tresland
« Reactie #194 Gepost op: 07 September 2010, 20:41:54 »
Hallo,

Ik heb op Tresland.nl een klein verslagje geplaatst over het koppelen van meerdere Roco 10764 / 10761 versterkers.



Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.