Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:38:51
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset
door
Remunj
Vandaag
om 13:22:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:12:48
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:59:22
Intermittende kortsluiting
door
Lobomotion69
Vandaag
om 12:42:54
Raadplaatje
door
Hlv53
Vandaag
om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic
door
Lobomotion69
Vandaag
om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:08:20
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Lobomotion69
Vandaag
om 11:58:46
Bauarbeiten im gange
door
Jelmer
Vandaag
om 11:50:47
Rails roestig verven
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Duikeend
Vandaag
om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen..
door
Remunj
Vandaag
om 08:51:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:38:01
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Frits C
Vandaag
om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera
door
Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool
door
MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft?
door
AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen.
door
wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Project Tresland
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: Project Tresland (gelezen 55870 keer)
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Project Tresland
«
Reactie #180 Gepost op:
25 August 2010, 20:31:30 »
4000 micro Ampere is inderdaad niet heel veel, daar had ik ook overheen gelezen... Micro is een miljoenste, dus deze meter gaat tot 4 mili Ampere..
Waarschijnlijk wel heel precies, gezien de prijs, maar onvoldoende dunkt me.
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re:Project Tresland
«
Reactie #181 Gepost op:
25 August 2010, 21:48:44 »
Harrie,
Ik heb even of de duitse Contad site gekeken en vond daar wat meer info.
Er zijn 3 uitvoeringen
Messbereich
APMACUA72 - 1μA-4000uA
APMACMA72 - 0.1mA-400mA
APMACA72 - 0.1A-40A
Maar hoe had jij de schakeling in gedachten om te kiezen tussen de verschillende CVL's ?
Groetjes
Arthur
PS de naukeurigheid is ± 2% ik heb niet zo snel kunnen vinden of dit schaaleindwaarde is of momentele waarde.
Maar dan vindt ik hem knap prijzig voor een uitloop artikel
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
Harrie Denessen
www.grensspoor.nl
Offline
Berichten: 464
1001 uitdagingen te gaan
Re:Project Tresland
«
Reactie #182 Gepost op:
25 August 2010, 21:57:29 »
Ik heb er zelf ook overheen gekeken.
Maximaal 4000uA is wel erg aan de krappe kant en maakt deze meter dus ongeschikt.
Heel fijn dat jullie allemaal meedenken. Het installeren van een ampèremeter leek mij spontaal wel een leuk idee. Zelf heb ik erg weinig kaas gegeten van elektrotechniek maar vind het wel razend interessant. Veel termen die gebruikt worden zeggen mij dan ook weinig.
Wellicht heeft iemand van jullie een idee welke meter ik het beste kan gebruiken en waar ik op moet letten als ik wil schakelen tussen drie CVL's. Of moet ik dan maar 3 meters installeren? Dus voor iedere CVL 1 aparte meter.
gr. Harrie
Gelogd
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re:Project Tresland
«
Reactie #183 Gepost op:
25 August 2010, 22:27:46 »
Harrie,
Als je in de Elektrotechniek niet (helemaal) thuis bent zou ik je willen adviseren om 3 meters te plaatsen.
Maar dan toch nog even twee vragen van mijn kant.
Ken je de wet van ohm, zoja dan kom ik daar op een later tijdstip op terug.
En afgezien natuurlijk van het feit dat het technisch natuurlijk heel leuk staat, wat denk je uit de aanwijzing te kunnen afleiden?
Groetjes
Arthur
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
Harrie Denessen
www.grensspoor.nl
Offline
Berichten: 464
1001 uitdagingen te gaan
Re:Project Tresland
«
Reactie #184 Gepost op:
25 August 2010, 22:46:30 »
Hoi Arthur,
Ja vroeger op de MTS heb ik daar wel eens mee gewerkt. De uier regel: U=IxR. Spanning (V) = Stroomsterkte (A) x Weerstand (Ohm). Maar wat wil je hiermee uitleggen? En ja, het staat natuurlijk erg leuk als je 3 meters op he paneel hebt.
gr. Harrie
Gelogd
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.
Overlord
Offline
Berichten: 1583
Re:Project Tresland
«
Reactie #185 Gepost op:
25 August 2010, 22:49:01 »
Hoi Harrie,
Ik zou er alleen een meter tussenhangen als je een probleem vermoed, maar verder niet. Dan zie je de metertjes veranderen als er een trein van de ene naar de andere CVL gaat en dan? Hooguit bij een kortsluiting zie je de stroomtoename!
Paul
Gelogd
*
Bouw Osteckingen
Harrie Denessen
www.grensspoor.nl
Offline
Berichten: 464
1001 uitdagingen te gaan
Re:Project Tresland
«
Reactie #186 Gepost op:
25 August 2010, 23:02:41 »
Hallo Paul,
Ik wil (voorlopig) alleen meters in de voeding (16V~) hangen omdat ik het gewoon leuk vind staan. De metertjes veranderen dus niet indien er een trein van de ene naar de ander CVL loopt.
In een ander draadje wordt uitgelegd dat je niet zomaar in je digitale spanning een meter kunt hangen omdat de frequentie daar veel te hoog voor is. Indien iemand hier een oplossing voor heeft dan hoor ik dat graag.
gr. Harrie
Gelogd
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.
tuurtje
Offline
Berichten: 4695
Re:Project Tresland
«
Reactie #187 Gepost op:
25 August 2010, 23:13:30 »
Harrie,
Dat het misschien simpeler is om de spanning over een weerstand te meten.
Je kan het dan makkelijker met een paneelmeter met een ingang van bijvoorbeeld 0-1 Volt.
Als je de maximale stroom weet die er vanuit de CVL gevraagd zou kunnen worden + 10% extra, kan je de weerstand uitrekenen.
Voorbeeld, stel je voor dat er maximaal 2 Amp zou kunnen lopen, 10% er bij is dus 2,2 Amp.
R = U/I, je maximale ingang van je paneelmeter is 1 Volt, dus je weerstand wordt dat 1/2,2 = 0,4545 ohm.
Daarbij aan denkend aan het vermogen van de weerstand P = I*I*R zou je dus aan een 2 Watt weerstandje van 0,45 ohm genoeg moeten hebben.
Alleen moet je dan een paneelmeter hebben waarbij je kan vertellen (schaal) als je 0 volt meet moet je 0 Amp aangeven. En als je 1 Volt meet moet je 2,2 Amp. aangeven.
Misschien vertel ik het een beetje Simplistisch (Zoek je zelf broeder
) maar ik hoop dat het wat verheldering geeft
Groetjes
Arthur
Gelogd
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
Overlord
Offline
Berichten: 1583
Re:Project Tresland
«
Reactie #188 Gepost op:
26 August 2010, 09:47:40 »
Misschien gewoon het vermogen dat de booster per deel van de CVL afneemt meten, dus gewoon de booster in het stopcontact meten, dan weet je ook welke stroom erdoor loopt en dus afgenomen wordt door de baan. En het vermogen van de booster zelf kan je verwaarlozen op die aantallen.
Gelogd
*
Bouw Osteckingen
Harrie Denessen
www.grensspoor.nl
Offline
Berichten: 464
1001 uitdagingen te gaan
Re:Project Tresland
«
Reactie #189 Gepost op:
26 August 2010, 22:54:24 »
Dus voor iedere trafo (voor versterkers en voedingen) kan ik dan een ampèremeter aansluiten. Dat worden er dan dus waarschijnlijk 6. En welke meters kan ik dan het beste aanschaffen?
gr. Harrie
Gelogd
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.
Harrie Denessen
www.grensspoor.nl
Offline
Berichten: 464
1001 uitdagingen te gaan
Re:Project Tresland
«
Reactie #190 Gepost op:
01 September 2010, 21:34:41 »
Hallo,
In een ander draadje
hier
ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het stroomverbruik het beste kan meten tussen trafo en versterker waarbij ik het verbruik van de versterker eraf moet trekken. Daarbij wil ik dus gebruik maken van
deze
meter. Ik ben van een digitale meter afgestapt omdat deze toch wel erg duur zijn. Het gaat tenslotte om een indicatie te verkrijgen van het verbruik.
Heeft iemand ervaringen met het meten van het stroomverbruik?
Spoedig zal ik zelf ook het e.e.a. uittesten en mijn bevindingen hier publiceren.
gr. Harrie
«
Laatst bewerkt op: 01 September 2010, 21:40:43 door Harrie Denessen
»
Gelogd
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Project Tresland
«
Reactie #191 Gepost op:
01 September 2010, 21:44:15 »
Hoi Harrie.
Voorlopig blijft het voor mij chinees.
Zal voortaan wel reageren als het over de bouw van je baan gaat.
Dit lijkt meer op een besluit van ministers waar de gewone leek toeten of blaazen van verstaat.
Mvg.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Harrie Denessen
www.grensspoor.nl
Offline
Berichten: 464
1001 uitdagingen te gaan
Re:Project Tresland
«
Reactie #192 Gepost op:
01 September 2010, 21:52:12 »
Hallo Matheus,
Ik ben zelf ook een gewone leek wat betreft electrotechniek. Ik heb er nooit voor gestudeerd maar ik vind het wel erg interessant en doe veel kennis op hier op het forum.
De bouw van de baan gaat binnenkort verder. Kun je weer lekker reageren
Je bent zelf trouwens ook lekker bezig met jouw baan en ......... de koop van jullie nieuwe auto. Succes ermee.
gr. Harrie
Gelogd
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Project Tresland
«
Reactie #193 Gepost op:
01 September 2010, 21:58:17 »
Bedankt.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Harrie Denessen
www.grensspoor.nl
Offline
Berichten: 464
1001 uitdagingen te gaan
Re:Project Tresland
«
Reactie #194 Gepost op:
07 September 2010, 20:41:54 »
Hallo,
Ik heb op
Tresland.nl
een klein verslagje geplaatst over het koppelen van meerdere Roco 10764 / 10761 versterkers.
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
gr. Harrie
Gelogd
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Vorige
-
Volgende
-
1
...
11
12
[
13
]
14
15
...
19
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Project Tresland