Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13

Auteur Topic: Brennerbahn - HO  (gelezen 44601 keer)

Rinus Rups

• Offline Offline
Re:Brennerbahn - HO
« Reactie #15 Gepost op: 16 May 2010, 11:55:07 »
Bovenleiding
Over de bovenleiding (BVL) heb ik zeker nagedacht, maar ik ben er nog niet helemaal uit. De geringe hoogte van 8 cm sluit de inbouw van kant-en-klare tunnel BVL uit. Die zijn allemaall tussen de 9,5 en 10 cm hoog.

Ik zit te hinken op twee gedachten:
1. Geen bovenleiding. Ik gebruik het pladfond van de spiraal als geleider van de pantograaf en bouw voor en na de spiraal een inloopsectie in.
2. Ik lijm een messing of koper strip tegen het pladfond recht boven het spoor.

Wat zouden jullie doen?

Frame
Het frame wat je er nu onder ziet, blijft uiteraard. Raamwerk van 44*18 latten en 12 mm multiplex, verlijmd en verschroefd. Stevig zat ik kan er op staan.

Spoor leggen & hekwerk
Bewust voor gekozen die te doen na de bouw van de spiraal om de kans op beschadiging en vervuiing te voorkomen. Omdat alle kanten nog open zijn kom je er ook makkelijk bij. Als het spoor ligt en getest is bouw ik er ook een kek  omheen (draad of perspex)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 16 May 2010, 12:11:29 »
Hallo Rinus,

Dat ziet er allemaal mooi uit.... vooral de spiraal ziet er mooi uit!

Zelf zou ik voor een messingstrip, de kans dat je locomotief met pantograaf blijft hangen is zeer aanwezig en dat wil je toch eigenlijk niet.  Nog een andere opties zijn: N-rails als bovenleiding en VD-draad als bovenleiding gebruiken, kleine messingschroeven indraaien en daar de draad c.q. rails op solderen bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat er toch nog wat ruimte tussen de bovenleiding en de onderkant van de plaat dan kan je nog eventueel draden bovenlangs leiden. En ook draden die je van je rails kan je er langs leiden.

Tja het zal wel wat priegelwerk zijn om daar nog de rails en de bovenleiding aan te brengen, denk aan gaten boren, solderen van stroomdraden aan de rails, doorslijpen c.q. zagen van de rails voor blokken, enzovoort... Zelf heb ik het iedere keer de rails aangebracht. Nu hoef ik alleen maar één keer met de stofzuiger en de doek met wasbenzine er langs en de boel is weer schoon.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #17 Gepost op: 16 May 2010, 12:24:01 »
Goedenmiddag,

Nog even wat van deze kant,midden in de boog(ongeveer)is een onderdoorgang waar de Bauern met hun Schlepper ,Traktor ,en Auto van de ene kant van de Sppordijk naar de andere kant van de Spoordijk kunnen ,op de Spoordijk lopen op dit moment Geiten en Schapen.Deze lopen tot aan de Rails.
Er is trouwens sprake van det De Brennerbahn volgend jaar een paar maand dicht gaat inverband met Groot Onderhoudt.
Waarom heb je gekozen voor Station Matrei?
Waarom niet een gedeelte van Bahnhof Brenner?
Hier heeft de FS nog een mooie oude Lokloods in gebruik voor onderhoudt aan hun Loks maar ook de Dispoloks staan hier geregeldt binnen.
Hier heb je namelijk veel meer variatie in Mogelijkheden zo daar zijn Regionaal  FS matrieel ,de Ladestelle van de RoLa, het Rangeren van de FS lok en het ÖBB matrieel en de Private aanbieders.

mvg.
Richard Snijder

ps. pal voor de ingang van de Tunnel in de Lus bij st. Jodok licht de Halte st.Jodok waar de Treinen vaak van Spoor wisselen voor met de Tunnel in gaat of uitkomt.    

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 16 May 2010, 15:01:05 »
Rinus,

Voor tunnelbovenleiding, kijk eens bij http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page4.html. Deze is 88mm hoog, maar kun je iets anders ombuigen, zodat je 80 over houdt.

Een andere optie is, en lijkt op de n-rail truc van Ronald, om installatiedraad tegen de onderkant te monteren. Je neemt zwart installatiedraad, stript het van de isolatie en snijdt het in stukken van ongeveer 20cm (proefondervindelijk vast te stellen, afhankelijk van je boogstraal. Je boort dan gaatjes in het houtwerk, midden boven het spoor, om de 17-18cm. Druk je 20cm lange bovenleiding van onderaf er in, en gebruik die 2-3 cm om het vast te zetten door de gaten. Aan de bovenkant vastlijmen..

Succes, Bert

Rinus Rups

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 May 2010, 21:18:01 »
Heren bedankt voor jullie reacties! Zo kom je nog eens tot oplossingen!  (y)

De N-rail variant lijkt mij practisch erg goed uitvoerbaar. Het plafond is erg vlak, met een laser en spiegeltje projecteer je de juiste plek vanaf het onderliggende spoor, vastlijmen en klaar is kees. Nu zal het in de praktijk wel wat moeizamer verlopen, maar ik zie er de voordelen wel van in. Ander voordeel is bijvoorbeeld dat je i.p.v. één rijdraad er nu twee hebt en dus wat meer speling hebt voor de pantograaf.

Aangaande station Matrei. Mijn keuze viel op Matrei omdat de emplacementstekening hiervan op http://www.sporenplan.nl/ staat. Die van Brenner niet. Deze kon ik ook niet vinden. Idem voor Sankt Jodok. Daarnaast lijkt Matrei mij met wat improvisatie nog wel te realiseren. Niet op schaal, daarvoor ontbreekt mij de ruimte, maar veel elementen kan je in 1:87 toch laten terug komen. Brenner is (volgens mij) een veel groter station.

Aangaande die onderdoorgang in de boog Sankt Jodok, heb je daar een fotootje van? De sluiting i.v.m. de vernieuwing / onderhoud was mij bekent. Ik las het op bahnforum.info.

Richard Snijder

• Offline Offline
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
« Reactie #20 Gepost op: 20 May 2010, 11:36:39 »
Goedenmorgen,

Op die foto zul je even moeten wachten,we gaan morgen op vakantie en op het moment zitten we nog midden in een verbouwing.
Dus nog even 2 weken geduldt. (y)

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #21 Gepost op: 20 May 2010, 11:59:03 »
Hoi Rinus.
Onderzijde spiraal twee laagjes bootlak, lichtjes opschuren met 500 en wat hoef je je dan nog zorgen te maken over de pantotjes van de locjes.
Om de pantos weer onder de draad te zetten, fijn sleufje in het hout, begin draadje wat verzinken en omlaag met het spul.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Rinus Rups

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 21 May 2010, 13:00:29 »
Goedenmorgen,

Op die foto zul je even moeten wachten,we gaan morgen op vakantie en op het moment zitten we nog midden in een verbouwing.
Dus nog even 2 weken geduldt. (y)

Fijne vakantie dan! Ik ben nog lang niet aan de bovenbouw toe, dus neem de tijd.

Bootlak? Waar koop je dat?

In ierdergeval een interesante optie, alhoewel de spiraal nu al redelijk in elkaar zit. Zal dus niet makkelijk zijn de onderzijde te schilderen. Wellicht met een radiatorroller. Ik neem het in overweging. De optie N-spoor vind ik ook nog steeds een goede. R6 van fleischmann komt goed overeen met mijn binnenboog (+3mm diameter) buitenboog dan met flexrail. Enig nadeel hier is dat het vrij kostbaar is voor een spiraal van 6 etages.

Rinus Rups

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 21 May 2010, 13:13:19 »
Deze week het laatste deel van het frame in elkaar gezet + de bijbehorende modules voor het schaduwstation gefabriceerd. Deze zijn net voorzien van een 2e laklaag en staan nu te drogen. Verder heb ik deze week gewerkt aan een extra etage in de spiraal. Deze telt nu 6 windingen en komt daardoor beter uit op de bovenste etage.

Een snelle berekening leert dat ik maar liefst 42 meter (!!) ??? railbedding nodig heb voor deze spiraal. (Weet iemand ttrouwens waar je voordelig Jehewa railbeding kunt kopen?)

Daarnaast ben ik ook bezig geweest met het ontwerp van spiraal II. Deze gaat dadelijk met 3 windingen de hoogte van etage II naar de bovenste etage overbruggen (+/- 27 cm). Vanwege de ruimte wordt deze spiraal voorzien van een iets smallere boogstraal (489 mm radius buiten en 424 mm binnen). Om de stijging binnen de perken te houden maak ik er daarom een ovaal van door 27 cm rechte stukken toe te voegen. Het hout is bestelt en workdt nu gezaagd.

« Laatst bewerkt op: 21 May 2010, 17:13:48 door Rinus Rups »

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #24 Gepost op: 21 May 2010, 14:15:32 »
Hallo Rinus.
Bootlak is te koop in elke grote verfhandel.
Terwijl je daar bent, informeer u dan een of ze zulks geen spul hebben waarmee je een plastic laag aanbrengt gewoon met een verfrollertje, dit heb ik onlangs eens gelezen.
Veel pret in de Ardennen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Rinus Rups

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 May 2010, 13:29:50 »
Vandaag heb ik het hout oor de 2e spiraal opgehaald. Ben ze nu aan het verlijmen. Dit weekend kan ik weer lekker doorbouwen. Ik streef ernaar om de 2e spiraal + frame in zijn geheel gereed te hebben aan het einde van het weekend, zodat ik hem volgende week kan schilderen.

Als het lukt ga ik vandaag ook nog even bij MTE langs om een bestelling op te halen. De Rh 1042 is binnen. :) :D

Rinus Rups

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 31 May 2010, 20:42:22 »
Een update!

Een dag later dan gehoopt, het frame en de secties voor spiraal II afgerond. Gelukkig is het leuk werk en het resultaat naar tevredenheid, zodeat de dag uitloop mij niet zoveel uitmaakt

Frame is wederom gemaakt van 12 mm multiplex en balkjes van 18*44 mm verweven in een raamwerk. Niet te zwaar en toch erg stevig. Ik kan er op staan  (y).  Afmetingen zijn 145 bij 102 cm.

De secties zijn verlijmd in 3 ovalen. De voorzijde van elke ovaal is nu nog los en wordt pas tijdens het monteren van de spiraal vastgezet. Secties bestaan trouwens uit telkens 2 x triplex 4 mm.

Het frame laat ik nu uitdrogen (houtlijm) en wordt dan samen met de secties van de week voorzien van 2 laagjes verf. Hopelijk kan ik de spiraal dan volgend weekend opbouwen, maar dan moet wel alles mee zitten.

Hier wat plaatjes.

PS: de uitlopers houtlijm veeg ik zo weg  :-[

Schachbrett

• Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
« Reactie #27 Gepost op: 31 May 2010, 20:43:54 »
Hallo Rinus,

Dat ziet er wel solide uit,dus dan heb je meteen een goede basis voor de baan. (y)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 12 June 2010, 14:22:41 »
Leuk hoor, succes nog ! ;D

Rinus Rups

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 15 June 2010, 20:33:12 »
Gisteren de 2e spiraal afgerond. Daarmee is het frame werk nu gereed en kan ik voozichtig gaan beginnen met het leggen van het spoor in de 2 spiralen en beide schaduwstations.

Ongemerkt gaat er toch best veel spoor in een spiraal. Ik moetst dus wat bijbestellen. Het kurk is ook aangevraagd.

Met het spoor dat ik nog had ben ik al begonnen om het uit te leggen. Ik zit nog op een plan te breoden om het parallelspoor in de spiraal vanuit het buitenste spoor op 64.9 mm uit te zetten. Iemand een idee?

Ik denk zelf aan een mal van hout, met twee uitspraingen om de spoorstaven te geleiden en een gefixeerde stift op 64.9 mm.

Hier wat plaatjes!