Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Turkooise plan D's superen  (gelezen 22560 keer)

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #15 Gepost op: 27 juni 2006, 22:15:48 »
Hey na-aper! Ziet er goed uit! Je hebt de WC-raampjes ook gevonden zie ik. Sluitseinen kun je ook uitboren, wit maken van binnen en opvullen met Kristal klear, oefen maar op je sloopbak  :). Trappetjes ook ff mooi meegenomen, ziet er goed uit hoor, klasse! (hoewel, die 1300 was toch beter geweest  ;))

Btw, nu alle bakken nog voorzien van witte klasseborden met zwarte letters, je moet de rijtuignummers op het dak toch meenemen?

Nogmaals klasse, groet,

Michiel

Arjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #16 Gepost op: 28 juni 2006, 13:05:52 »
Dank voor alle positieve reacties! :) Inderdaad mis ik nog het een en ander waaronder de wagennummers op de daken en het blauwe lijntje, ik weet niet of er voor de wagennummers transfers zijn?  Maar of ik aan het blauwe lijntje begin weet ik nog niet, inderdaad maar even oeffenen op een sloopbak ;)

Ik heb momenteel hier wel wat rubberen vouwbalgen liggen maar dat zijn er maar 4 :D Ben wel van plan om in de toekomst nog het e.e.a. hieraan te doen!

En ik moet nog even een klein boortje opzoeken inderdaad, dan kan ik de frontseinen doorboren en opvullen met krystal clear.

De trappetjes en bufferbalken had ik overigens eerst matzwart geschilderd, later heb ik alles weer overgeschilderd in glanzend daar ik het niet helemaal met mezelf daarover eens was.

En die witte klassenborden met zwarte letters, foutje van roco?

Groet, Arjan  :)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #17 Gepost op: 28 juni 2006, 13:10:57 »
bij eerste en tweede klasse hoort dat zo. derde klasse had wel zwarte borden met witte cijfers.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #18 Gepost op: 30 juni 2006, 21:55:13 »
De uitvoering van de klassenborden hangt van het jaar af wat je wilt uitbeelden. Kijk maar eens op deze http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD/tabid/135/Default.aspx link.

Gerard

Arjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #19 Gepost op: 01 juli 2006, 19:38:16 »
De uitvoering van de klassenborden hangt van het jaar af wat je wilt uitbeelden. Kijk maar eens op deze http://www.seinarm.nl/Staal/PlanD/tabid/135/Default.aspx link.

Gerard

Dank voor de link Gerard, het is me duidelijk.

Jammer dat je er vorige week overigens niet was, had je het hele spul kunnen zien rijden! ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #20 Gepost op: 31 juli 2007, 21:22:09 »
yay, floortje heeft nu ook plan D's. Omdat die zo'n zoute blauw plastic bodem hebben moeten ze sowieso uit elkaar... buffers en trapjes moeten maar eens radicaal lichtgrijs worden... als dat correct is tenminste.
Dan nog het interieur een verfje geven (banken: 1 e klasse rood, 2e groen en 3e grijs?) en het interieur van de RD aanpassen (bank wegsnokken en bar inbouwen)
Verder nog een verzoekje om interieurfoto's... ik kauw altijd alle vooroologse zooi voor voor jullie, helpen jullie mij nu eens  ;D

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #21 Gepost op: 31 juli 2007, 21:27:55 »
buffers en trapjes moeten maar eens radicaal lichtgrijs worden... als dat correct is tenminste.

En dat was dus in dit draadje inmiddels in twijfel getrokken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=5069.0

Blauw zou best eens niet zo fout kunnen zijn. Voorlopig schilder ik dus niets grijs.
Reinier

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #22 Gepost op: 31 juli 2007, 21:43:51 »
Op het gevaar af dingen dubbel te melden toch nog even een paar ideeen en suggesties.
Ik heb zelf zowel de oude turquoise plan D's als de nieuwe. Mijn oude plan D's heb ik allemaal voorzien van 3 blauwe biezen: onderaan de bak, in het midden en langs het dak. Niemand zal er wel ooit achter komen of dat 100% klopt, maar op foto's van ander turquoise materieel en de foto's van de nieuwe plan D's in het boek van Van Wijck Jurriaanse zitten altijd deze 3 biezen. De kleur van het dak en de schortplaten is ook iets lastigs. Op de nieuwe lijkt het wit en ik gebruik het melkwit van Philotrain daarvoor. De oude Roco plan D's hadden dit ook, de nieuwe zijn heel erg wit. De kleur turquoise vind ik mooi, want verschillend bij verschillende merken en in het echt beweert iedereen ook.
Dan de draaistellen, grijs, lichtgrijs of zelfs een donkere variant van turquoise? Ik heb de laatste variant gekozen met de Philotrain verf.

Dan iets wat ik bij de meesten mis als de rijtuigen worden gesuperd. Op de koppen zijn namelijk 2 verschillende sluitseinijzers aangebracht. De ene soort zit bovenaan naast de vouwbalg en steken vrij ver uit en de andere zitten op het dak en zijn een soort S vorm. Deze zijn als messing gietstukken te bestellen bij Weinert en ik heb al mijn plan D's ermee uitgerust en dat ziet er prima uit.
Als je dan toch bezig bent kun je eigenlijk beter de handgrepen op de koppen wegfrezen en los erop zetten (heb ik niet gedaan, want dan moeten er ook weer nieuwe opschriften komen, want na het frezen zou ik de hele bak willen spuiten; Kleinspoor heeft deze opschriften niet, idee voor Edwin?)

Het interieur moet natuurlijk ook geschilderd, maar daarvoor ontbreekt bij mij de juiste info. Het vooroorlogs materieel was met teak afgewerkt en had groen en rode bekleding voor 2e en 1e klas en ik geloof dat het grijs moet zijn voor de 3e klas. Dat zal er heel anders uit gaan zien dan het lichtgrijze interieur van Roco

Mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2007, 21:56:18 »
Voor het idee van kleur draaistellen en met enige moeite ook de sluitseinijzers een slechte foto van mijn 6deurs plan D gebouwd uit een bouwset van Philotrain

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Jan_als_kleuter_001.jpg

mvg,
Ivo

P.S. nog nooit een plaatje erop gezet, benieuwd of dit erop staat
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #24 Gepost op: 31 juli 2007, 22:12:00 »
een plaatje van de site van martijn haman:
http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/awendelaar_foto05_tn2.jpg
Heel duidelijk lichte bufferbalk en bufferhulzen... duidelijk lichter dan het blauw ook. Grijs of turquoise dus, dan ga ik voor grijs...
PS: gave stalen D!  ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #25 Gepost op: 31 juli 2007, 23:56:31 »
yay, floortje heeft nu ook plan D's. Omdat die zo'n zoute blauw plastic bodem hebben moeten ze sowieso uit elkaar... buffers en trapjes moeten maar eens radicaal lichtgrijs worden... als dat correct is tenminste.
Dan nog het interieur een verfje geven (banken: 1 e klasse rood, 2e groen en 3e grijs?) en het interieur van de RD aanpassen (bank wegsnokken en bar inbouwen)
Verder nog een verzoekje om interieurfoto's... ik kauw altijd alle vooroologse zooi voor voor jullie, helpen jullie mij nu eens  ;D

De eerste klas banken in de Plan D waren met blauwe trijp gestoffeerd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #26 Gepost op: 01 augustus 2007, 10:19:32 »
en de tweede en derde klasse?

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #27 Gepost op: 01 augustus 2007, 12:01:19 »
Citaat
En dat was dus in dit draadje inmiddels in twijfel getrokken:

Meh, meh, meh, op een enkele gezonde en kwieke 90 jarige BNLS'er weet dus niemand meer wat voor kleur het allemaal was.
Persoonlijk heb ik vroeger de onderkanten en trappen licht grijs gespoten, omdat ik dat de mooiste kleuren combinatie vond.

Wat ik nou zo leuk vind aan die hele discussie over die vage kleuren, ik heb van horen zegge, dat het een vreselijk besmettelijke kleur was, iedereen zit van me dit en me dat, waarschijnlijk waren er honderden kleurnuances en een hele berg (licht) bruine wheateringpoeders over die rijtuigen heengegaan (waarschijnlijk eerste produkt van Tamiya ;D)

@ Ivo, mooi gebouwd met die twee verschillende types sluitsein ijzers en zo.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #28 Gepost op: 01 augustus 2007, 12:07:28 »
Floor, staat er niets over interieurs in het onvolprezen boekje van van Wijck Juriaanse Getrokken rijtuigen, dat groene boekie zeg maar.

Wie het boekje heeft, ik heb er belangstelling in.


Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #29 Gepost op: 01 augustus 2007, 12:47:58 »
Meh, meh, meh, op een enkele gezonde en kwieke 90 jarige BNLS'er weet dus niemand meer wat voor kleur het allemaal was.

Iets vriendelijker mag ook wel, we zijn hier geen geiten ten slotte.

In dat draadje ging het niet om de herinneringen van een 90-jarige, maar om iemand die het op de tekeningen had uitgezocht.

Als iemand er voor kiest om alles grijs te spuiten, dan geef ik 'm geen ongelijk, maar iemand die er voor kiest om alles blauw te laten staat wat mij betreft net zo sterk.
Reinier