Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Turkooise plan D's superen  (gelezen 22487 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #30 Gepost op: 01 augustus 2007, 13:14:34 »
[
@ Ivo, mooi gebouwd met die twee verschillende types sluitsein ijzers en zo.

Ries,

Maar als je goed kijkt klopt een type sluitseinijzer toch weer niet. Nu is het een Philotrain lang sluitseinijzer met een houder aan het einde, terwijl dit er een moet zijn die haaks naar boven op de stang zit. Foto's van de echte laten dat zo zien. Ik maak die inmiddels in model door een messing draad bijna haaks om te zetten en dan met een platte tang het omhoog stekende deel vierkant te persen. Ziet er dan redelijk acceptabel uit. Om dit nu weer te veranderen aan mijn stalen D gaat me wat ver, maar al mijn andere (nog te bouwen rijtuigen krijgen dit wel.

Ik zal trouwens even het Van Wijck Jurriaanse boek napluizen op aanwijzingen over de kleur van de bekleding. Dan moet je wel het hele hoofdstuk van a tot z lezen, want de informatie is per stalen rijtuig anders geordend heb ik de indruk.

Ivo
mvg,
Ivo

*

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #31 Gepost op: 01 augustus 2007, 14:09:23 »
@ Reinier, je zou de eerste geit zijn, die aan modelbouw doet  ;D

Dat ik reageer op "het gemekker" is dat er al zoveel bladen, forums volgeschreven zijn (en nu deed ik er ook weer aan mee  ;D) over het turqwaas (meervoud turqwazig)

Dus het was van mijn kant dan ook een overbodige opmerking  ;), de strekking was meer van "Doe wat je mooi vind" en maak je niet druk over historische details waarvan niemand hoe die eruit zien.
In de link die jij gaf, dus wel degelijk een bewezen detail, mijn excuses voor dit feit.

Verder was het niets persoonlijks hoor en dat over die 90 jarige man, dat is mijn stijl van humor ??? soms serieus, soms luchtig, want al met het al, het blijft ontspanning, die hobby van ons  ::)


@ Ivo, ik ken het van vroeger, staat een schat aan informatie in, alleen het leest niet echt makkelijk weg :-|
Misschien iets voor Martijn, een naslagwerk over de getrokken rijtuigen der Nederlandsche Spoorwegen  ::)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #32 Gepost op: 01 augustus 2007, 20:27:15 »
maak je niet druk over historische details waarvan niemand hoe die eruit zien.
In de link die jij gaf, dus wel degelijk een bewezen detail, mijn excuses voor dit feit.

Begrijp me goed, ik ben normaal gesproken niet zo'n pietlut wat betreft dit soort details ;). Ik stoorde me er in het genoemde draadje echter aan dat er luidkeels werd geroepen dat blauw fout was, terwijl niemand dat onderbouwde. Immers, zoals jezelf zegt, bijna niemand kan meer weten hoe het eruit zag, dus dan wil ik graag weten waar de wijsheid vandaan werd gehaald. Iemand anders was gelukkig zo slim om het uit te gaan zoeken en ontdekte dat blauw misschien best wel historisch juist kon zijn. Wellicht heeft Roco z'n info ook van die tekeningen gehaald.

Maar ik hou d'r over op...  ;D Er zijn  tig tinten turquoise geweest en tig kleuren dak. Er zullen ook wel varianten trappen en buffers zijn geweest en d'r is waarschijnlijk niemand die het echt weet. Dus inderdaad, doe wat jezelf het mooist of het geloofwaardigst lijkt. O ja, en laat het resultaat zien, natuurlijk!  :D
Reinier

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #33 Gepost op: 01 augustus 2007, 21:21:10 »
Hmm, ik zou de bufferbalk in ieder geval niet blauw doen. Bij mijn D is deze balk zwart gemaakt. Grijs of zwart maakt weinig uit: door de vervuiling zou het grijs toch zwart zijn geworden.

Waar ik meer over twijfel is de kleur van de draaistellen. Ik gok dat dit gewoon grijs was, niet grijsgroen. De kleuren passen mijns inziens niet genoeg bij elkaar om dit tot een reële optie te maken. Gewoon grijs doen dus ;-)

Die sluitseinijzers zijn wel mooi! Ik heb ze ooit op een bolkop gezet, zag er absoluut goed uit.

Groet,

Michiel

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #34 Gepost op: 01 augustus 2007, 21:39:28 »
@ Ivo, ik ken het van vroeger, staat een schat aan informatie in, alleen het leest niet echt makkelijk weg :-|
Misschien iets voor Martijn, een naslagwerk over de getrokken rijtuigen der Nederlandsche Spoorwegen  ::)

Zojuist het boek gelezen en er staat wel wat over het interieur

1e klas is rood
2e klas is grijs
3e klas is leerdoek

de omschrijving is wel interessant, want er is nog meer uit op te maken:

De groene kleur in de tweede klasse, die het bijna een eeuw had volgehouden , werd nu ook bij het getrokken materieel vervangen door grijs. In de derde klasse zijn nu de houten banken vervangen door eenvoudige met leerdoek overtrokken zittingen

Dus geen exacte kleuraanduiding voor de 3e klas, maar ik denk dat je naturel leer kunt aanhouden dus bruin. Voor de RD zijn geen kleurverwijzingen gegeven. Wel staat nog vermeld dat alle binnendeuren van hout zijn. Meestal was dat teak, dus vrij donker, maar in model maak ik dat nooit donker, omdat anders het hele interieur onzichtbaar wordt.

Dan nog wat suggesties voor het superen van de Roco plan D

De plan D's hadden op de draaistellen maar een dynamo. De dynamo aan de kant van de zijgang moet worden verwijderd en vervolgens moet het gaatje in de bovenste draagbalk worden dichtgeplamuurd en het pennetje op het linker rollagerdeksel worden gesneden / gevijld

Bij de overloop moeten nog 2 rekjes worden gemaakt van messing draad, die voor de overloopplaat zitten.

Boven de buffers moeten nog 3 opstaptreden worden gemaakt, zodat er iemand een sluitsein kan hangen in de sluitseinijzers

Om nog een duit in het zakje te doen voor de kleurendiscussie: mijn buffers en opstaptreden zijn donkergrijs, hoewel ik het verhaal over donkerblauw ook geloofwaardig vindt. Maar we zullen wel nooit meer achter de werkelijke kleuren komen en zoals velen voor mij al meldden, zijn er enorme kleurverschillen te vermoeden als je alle zwart-wit foto's uit die periode bekijkt.
Ik heb zelf de neiging om 2 stammen te maken:
een fabrieksnieuw met melkwitte daken, schortplaten en donker turquoise draaistellen
een na een paar jaar in dienst met grijze daken en schortplaten.

Het turquoise geloof ik in alle varianten van Philotrain, Roco, Electrotren en Artitec

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #35 Gepost op: 05 augustus 2007, 12:28:41 »
De dynamo's snokken stond ook al op mn lijstje, al maak ik de draaistellen niet grijsgroen maar laat ik ze lekker grijs... Op foto's lijkt het echter steeds zo dat de bufferbalken lichter zijn dan de blauwe bies dus ik hou het op lichtgrijs voor die dingen. De eerder aangehaalde foto op de site van martijn haman laat dat duidelijk zien:
http://www.martijnhaman.nl/afbeeldingen/awendelaar_foto05_tn2.jpg
Wat de kleur van de zittingen betreft: het leerdoek zoals dat later op de zittingen van blokkendozen werd gespijkerd was een soort van vaalgroen (t is leerdoek, kunstleer, dus t kan in principe alle kleuren hebben). Het lijkt me in elk geval geloofwaardig...
Dan nog de keukenramen van de RD, echt wit zijn ze niet als ik wat foto's op zoek (in elk geval niet zo wit als de toiletramen) maar je ziet er niets door. Lijkt me matglas? (alleen matglas? nee, dat zien ze meteen... ;D)

EDIT: kreeg net van iemand een zwik scans van allerlei foto's van plan D's... steeds hadden de draaistellen dezelfde tint als de bak (en waren dus waarschijnlijk turquois) en de bufferbalken veel donkerder dan de foto's die ik aanhaalde... het lijkt erop dat de zijkanten van de bufferbalken blauw waren en de kopkanten zwart. Buffers ook zwart, maar getuige de foto van de site van martijn haman soms dus ook lichtgrijs of turquois of een andere lichte kleur. Ook had de restauratiebak ventilatiedingen bovenin een aantal ramen die bij de roco ontbreken... moet ook nog wat aan gebeuren  ;)
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2007, 13:36:28 door Floris Dilz »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #36 Gepost op: 05 augustus 2007, 14:58:17 »
(t is leerdoek, kunstleer, dus t kan in principe alle kleuren hebben).

Net als leer dus eigenlijk.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #37 Gepost op: 05 augustus 2007, 21:56:51 »
Vandaag was ik het gefrut aan de 2 C10c's waar ik al een tijd mee bezig ben beu en ging ik maar een van mn plan D C-tjes superen. Allereerst turquoise mengen dat op de roco-kleur lijkt, proefondervindelijk bleek dat je dat kunt bereiken met Revell 49 met een klodder 360 en een druppie 350, voor de bies is in voorkomende gevallen 350 onvermengd bruikbaar.
Eerst hab ik de dynamo van een draaistel gesnokt en het gaatje en fliepje weggewerkt, draaistellen turquoise gespoten, toen het interieur gespoten (ja, dat is veel afplakwerk, al werd het wel verminderd door 2 spuitmalletjes van styreen die je zo in een coupé kunt houden om een wand vrij te houden), deuren revell 84, banken revell 40 (mn moeder wist zich te herinneren dat ze begin jaren '60 in een trein met zijgangrijtuigen met groene skai banken van den haag naar rotterdam ging... goeie kans dat dat plan D was dus) en de randjes en hanmdgreepjes op de deuren aluminium (99)
Dan de einden van het chassis: bufferbalken en buffers zwart, zijkanten van de bufferbalk blauw gelaten, treetjes bruinzwart met een alu randje. De verankeringsogen onderaan de bak werden nog even met Humbrol 169 heel licht grijs gemaakt, het oog met zwart invullen zodat het met weinig moeite toch lijkt of het ook ook daadwerkelijk open is.
Toen heb ik nog even de aangegoten handgrepen van de koppen gesnokt, die vervangen voor los aangezette handgrepen (0,4 mm zilverdraad), sluitseinijzers aan de bak gezet (de lage exemplaren) en treetjes aangebracht vcan 0,25 mm styreenplaat. Alles met de kwast bijgetipt, niet heel stijlvol maar t kostte minder moeite.
Toen nog overgangshekjes gebogen en in de vouwbalgopening gezet, sluitseinijzers gemaakt voor aan het dak (die S-vormige dingen) en die bijgetipt met lichtgrijs, de sluitlichten een druppie glimmend donkerrood gegeven en ik vond het wel weer prima. Vanwege het interieurafplakken best een smak werk voor een rijtuig maar t staat wel zoveel gaver dat ik de rest ook maar ga verbouwen... ooit... een keer...
Foto's:



Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #38 Gepost op: 05 augustus 2007, 22:08:05 »
Netjes Floris! En bijzonder dicht bij de werkelijkheid ook qua kleur dus! Als ze hier ooit komen moeten ze er ook zo aan geloven....

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #39 Gepost op: 05 augustus 2007, 22:23:59 »
Doe je de draaistellen nog zuinig weatheren, want mij maak je niet wijs dat dat er zo onberispelijk eruit bleef zien. Misschien ook de wielen een spuitje roodbruin geven?

Verder leuk detailwerk, maakt het wel af.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #40 Gepost op: 05 augustus 2007, 23:17:34 »
ik twijfel nog... ik weather mn nederlandse spul meestal niet en t is wat moeilijk terug te draaien...

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #41 Gepost op: 05 augustus 2007, 23:18:46 »
Weer zeer mooi Floris (zet nou maar een keer iets heel lelijks op de site het moet geen gewoonte worden), maar zou je de foto's van van die plan d's op de site of in je fotoemmer kunnen zetten, ik heb mij ook al helemaal lijp lopen staren op die foto van Martijn Haman maar de verschillen van de "kleur" van de bufferhulzen en de draaistellen wat jij noemt is verrassend.

Groeten Stephan.


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #43 Gepost op: 05 augustus 2007, 23:42:23 »
ik twijfel nog... ik weather mn nederlandse spul meestal niet en t is wat moeilijk terug te draaien...

Dat snap ik, maar ik bedoel alleen maar een zeeeer lichte wasching met verdunde zwarte verf, hetzij olieverf, om de gaten en spleten te benadrukken. Heb je ooit zo'n maagdelijk veerpakket gezien? Ik niet hoor... Bovendien krijg je d'r wat diepte in. 'T is maar een idee. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Turkooise plan D's superen
« Reactie #44 Gepost op: 05 augustus 2007, 23:50:40 »
Bedankt voor de foto's , nu alleen nog iets heel erg lelijks  ;D
De bufferbalk en buffers zijn op sommige foto's i.d.d. donkerder dan het blauw, de draaistellen vind ik nog moeilijk mischien is het roco grijs wel te licht, maar misschien wil ik wel grijs zien omdat ik dat mooier dan turquoise vind hmmm tja, ik blijf er nog een poosje naar kijken denk ik.
Staat er niets over in het boekje over stalen getrokken rijtuigen van de NS deel 8 van Jurriaanse ?

Groeten Stephan.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2007, 23:55:05 door prutser »