Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door bask185
Vandaag om 00:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 00:24:40
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 00:03:02
booster vraag door AP3737
09 August 2025, 23:59:48
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 August 2025, 23:29:13
Edelweisz in model door odaoda
09 August 2025, 23:07:44
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
Raadplaatje door GerardvV
09 August 2025, 21:37:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 August 2025, 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 August 2025, 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
09 August 2025, 15:44:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
09 August 2025, 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
09 August 2025, 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
09 August 2025, 13:58:47

Auteur Topic: Schilderadvies bedieningspaneel  (gelezen 9589 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Schilderadvies bedieningspaneel
« Gepost op: 29 December 2006, 00:13:37 »
Laatst heb ik van iemand een plaat kunststof gehad waar ik een bedieningspaneel van wil maken.
Het is een ca. 4 mm dikke melkwitte plaat. Daarop wil ik met tape de sporen afplakken, dan de hele plaat donkergroen schilderen en vervolgens de tape weer weghalen. Zo krijg ik witte sporen op een groene ondergrond, net zoals de vroegere NX-panelen.
Nu is de vraag: hoe kan ik dit het beste schilderen, met wat voor verf en eventueel welke primer?
Als eerste zal dan de vraag beantwoord moeten worden wat voor kunststof het is. Ik denk dat het polystyreen is, maar hoe kan ik dat met zekerheid vaststellen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Schilderadvies bedienigspaneel
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2006, 00:18:42 »
Ahum... In de brand steken  ::)

Neh, gekheid. Als je er een stripje kunt afschaven (zijkant of zo) vlammetje er onder en het roet dan is het styreen. (Probeer maar eens een afvalstukje.)
Als je kaarsvet ruikt, is het polyetheen of polypropeen, brandt het met groene vlam, is het PVC.

Je zou het ook met wat styreenlijm kunnen testen: polyetheen of polypropeen lossen niet op en PVC 'plakt' niet, lost mogelijk niet eens op.

Verder heb je nog kans dat het Lexan of ABS is. Hoe je dat zo test, weet ik ff (niet) meer  :-|

Grtzz,

Karst

Rene_H

• Gast
Re: Schilderadvies bedieningspaneel
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2006, 08:47:02 »
Nou kan niks anders zeggen dat je het grondig aanpakt hoor.

Zelf zou ik daar een heel stuk makkelijker over denken, hup naar de Gamma, verfafdeling, een kunstof primertje kopen, potje groeneverf, eerst de witte primer der op en spoortjes plakken, en dan de groeneverf er overheen.  Klaar.

Zo hebben wij een aantal jaar geleden, onze blauwe kunststof achterplaat van ons bed geschillderd, dit was ook kunststofplaat. En hup wij naar de Gamma, en ja inderdaad het zelfde verhaal als boven....alleen dan zonder spoortjes en groene verf. :D
En het zit er keurig op, geen rare plekken of iets dergelijks.

Zou der echt niet moeilijk over denken, door eerst uit te zoeken welk soort kunststof het is. etc.

Maar in iedergeval, veel suc6 en als je wilt maak eens een foto van het eind resultaat.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2006, 08:50:56 door Rene H(0) »

Chrisjantje

• Offline Offline
  • I'm always keep TRAINing!!
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2006, 09:02:36 »
Ik als schilder zijnde kan je adviseren om in ieder geval wel een goede primer te gebruiken. Bij voorkeur wel op terpetine-basis. Anders laat na een paar keer wrijven met een doek of iets dergelijks de verf zo los. Voor het schilderen ook goed ontvetten met thinner aangezien kunstof altijd wat vettig is. Daarna primeren, weer lichtjes schuren met korrelgrootte P120 of P150, en aflakken. Je kunt controleren of je goed ontvet hebt en of de verf goed vast zit door bijv. een afvalstukje (mag ook op de plaat zelf) te behandelen als hierboven, met een mesje een boter,kaas en eierraampje maken, schildersplakband eroverheen plakken, goed aandrukken en weer verwijderen. Als dan alle verf los laat van de ondergrond is het niet goed ontvet.  ;)
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2006, 09:46:09 »
In de MIBA van mei 2006 staat een klein stukje met foto over het maken van zo'n bedieningspaneel met plexiglas. Helaas staat er over het verven alleen dat er "Sprühfarbe"gebruikt wordt.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

-Henk-

• Offline Offline
    • N-Spoor
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2006, 09:54:57 »
Voor het schilderen ook goed ontvetten met thinner aangezien kunstof altijd wat vettig is 

Is het niet zo dat Thinner het kunstof oplost

Mvg
Henk
Spoor-N NS  Train-Brain (Revelation V4.0)

stig

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2006, 10:14:01 »
Dat ligt eraan wat voor kunststof het dus is. Thinner wordt ook in een kunststof fles bewaard. Het tast dus niet alle materialen aan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Spoorrelais

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2006, 10:43:55 »
Ik heb in het verleden ooit ook eens een bedienpaneel gemaakt. Ook op kunststof. Alleen heb ik het niet geschilderd maar met plaplastiek beplakt. De witte lijnen voor de sporen heb ik met correctietape o.i.d. aangebracht. Stand van de wissels werd aangegeven met rode led's. Spooorbezetting met gele leds, en de seinen met rood en geel.

Heb het paneel net meer en helaas ook geen foto ervan.

Misschien een alternatief voor schilderen?
De bouw van Berkendam is begonnen.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2006, 11:53:28 »
wat je ook zou kunnen doen is niet de voorkant schilderen, maar de achterkant.
Dan krijg je een mooi diepte effect en minder kans op bechadigingen van het geschilderde oppervlak. Als je genoeg kunststofplaat hent, dan zou je ook gewoon proefondervindelijk kunnen uitvinden wat het beste werkt op de plaat.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Chrisjantje

• Offline Offline
  • I'm always keep TRAINing!!
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2006, 12:28:58 »
Is het niet zo dat Thinner het kunstof oplost

Mvg
Henk

In principe niet. Maar ik zou wel even navragen welk kunststof het is. Je kunt het proberen op een stukje afval. Meestal gaat het wel goed. Maar ontvetten kan ook met bv. St. Marc. Te verkrijgen bij de bouwmarkt en schilderswinkels of ammoniak.
Als ik vroeger wist wat ik nu weet, had ik liever vroeger geleefd!!

lokmuis

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2006, 16:17:50 »
Eens een plaat witte trespa gebruikt en daarop met zwarte strookjes isolatieband het sporenplan er op geplakt.
De strookjes met een afbreekmesje op breedte gesneden.
gr Frits
n spoor

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2006, 17:28:32 »
Voorlopig even genoeg adviezen om mee aan de slag te gaan.
Eerst maar eens een stukje in de brand steken om te zien wat voor spul het is.
En dan wat gaan testen, de plaat is twee keer zo groot als ik nodig heb, kan me dus permitteren om een heel stuk te verknoeien.

De suggestie om de achterkant te schilderen is goed bedoeld, maar niet haalbaar, de plaat is nl. ondoorzichtig wit.
De optie om met plakplastic te werken lijkt me tot nu toe het beste idee, dat is de meest slijtvaste oplossing. Maar waar vindt ik donkergroen plakplastic, bestaat dat wel?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2006, 17:48:57 »
Klaas,

Misschien kan je eens contact opnemen met Gerco van Beelen, hij gebruikt zelfklevend (zilver) vinyl voor zijn Plan-U ruiten. Misschien dat hij je kan helpen aan vinyl in andere kleuren.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #13 Gepost op: 29 December 2006, 17:59:15 »
Klaas

Ik denk dat je opaal acrylaat glas hebt of Forexplaat.
Acrylaat plaat is alleen te zagen, dus mocht je het kunnen snijden met een afbreek mes op dezelfde manier ls styreen dan is het hoogstwaarschijnlijk forex  (of vikopur)
Forex zit er hetzelfde uit als styreen, maar heeft een iets meer sinasappelhuidje en is niets meer dan geperst piepschuim in 4 mm.

ik heb even snel globaal geteld, maar er zijn ongeveer 10.000 kleuren verkrijgbaar als ik alle soorten folie op 1 hoop gooi  :)
Je kan je plaatselijke sign en beletterings bedrijf bellen of die een stukje hebben., vraag dan naar de Avery 700 serie, 3M 50 serie, of de MacTac 9800 serie. indien ze hebben mat
Avery 700 heeft alleen glans (ca 145 kleuren), en kan je de 500 serie nemen deze serie heeft wel 65 matte kleuren, die krimpt alleen meer in de loop der tijd, is namelijk tijdelijke folie, voor de standbouw.
Glans kan namelijk erg gaan krassen
Laat je niet de 900 serie aanpraten, die is veel te duur voor je toepassing en niet nodig, aangezien dit een gegoten vinylsoort is, de andere zijn gekalendeerd
Aanbrengen met water met druppie dubro en een Klaas kan plakken.

Mocht er geen beletteringsbedrijf in de buurt zijn, je hebt mijn meeladres.

Wil je het toch met verf doen, gewoon in de kunststof primer zetten en een spuitbus verf erover, alle kunststof platen  kunnen tegen thinner, maar ammoniak of spiritus werkt ook prima.
Ook als je plakt, ontvetten = 50% van je hechting

gr
Marty
Mvg Marty,

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 01 January 2007, 23:52:26 »
Afgelopen weekend even wat experimentjes gedaan.
Allereerst een strookje afgezaagd en in een gasvlam gehouden. Resultaat: oranje vlam en een klomp roet. Doet dus vermoeden dat het polystyreen is. Voor de zekerheid ook maar eens een stripje polystyreen van Evergreen in de vlam gehouden, dat veranderde ook in roet, maar het vatte ook vlam en bleef doorbranden. Kon het alleen uit krijgen door het onder de kraan te houden. Mijn afgezaagde strookje vloog niet in de brand en doofde vanzelf nadat ik het uit de gasvlam haalde. Daarom had ik toch bedenkingen of het wel echt polystyreen is.

Vervolgens de lijmproef gedaan. Twee stukken met Revell liquid aan elkaar geplakt. Na een uurtje gekeken, kon het zo weer los trekken. Ook geen spoor te zien dat het materiaal opgelost was, na poetsen zag het er weer glad en onaangetast uit.
Conclusie: geen polystyreen, maar wat dan wel?

Tenslotte de verfproef gedaan. Stukje plaat ontvet met terpentine en daarna geschilderd met gewone grijze grondverf, van de HEMA. Dag met rust gelaten, kon met mijn nagel de verf niet loskrabben. Dambordje van 5 bij 5 vakjes ingekrast en er een stuk tape op geplakt. Stevig aangedrukt en weer losgetrokken. Alle vakje blijven gewoon zitten. Verf blijkt er dus goed op te hechten.
Maar ik ga de komende week toch maar op zoek naar plakfolie, dat lijkt me toch de fraaiste oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel