Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:05:19
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 17:44:06
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:51:22
US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 16:36:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24

Auteur Topic: s88 stroom detectie, reageert niet betrouwbaar  (gelezen 4138 keer)

Mark D.

• Offline Offline
s88 stroom detectie, reageert niet betrouwbaar
« Gepost op: 02 May 2010, 20:57:15 »
situatie:
ecos, 2x RM-GB-8, 1x viessmann5233, m-rails baantje, alle locs met lokpilotV3.
De helebaan wordt via de terugmelders gevoed. De kortste secties zijn 360mm lang en ik rij op schaalsnelheid ongeveer 25 km/h
Ik heb zo goed mogelijk de signaal stroom draadjes(flatkabel van 10cm en telefoonsnoer vanaf die  LTD) gescheiden van de voedings kabels en de rij spannings draden.

mijn probleem: vaak detectie en soms rijdt de trein door een blok zonder gedetecteerd te worden. en dat verschijnsel is erg random.

in koplopert zijn mijn terugmeld units tot 16 genummerd, ik weet niet hoe ik dat naar 8 krijg, in de ecos wel netjes tot 8.  De treintjes rijden op zich wel netjes in koplopert, ik kan ze alleen niet alleen laten, daarvoor komt het probleem te vaak voor.

Heeft iemand enige tips waar ik het probleem moet zoeken?

Mark

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:s88 stroom detectie, reageert niet betrouwbaar
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2010, 21:39:30 »
Beste Mark,

Wat heb je staan onder "onderhouden" >> "baan definities" >> "onderhouden digitale onderdelen"? Zo te lezen zijn je bezetmelders 8-voudig en heb je nu 16-voudige ingesteld. Ik denk dat je daar een deel van je problemen moet zoeken. Dus de oude bezetmelders allemaal verwijderen, dan nieuwe aanmaken en dan het vinkje bij "bezetmelder lenz 16 uitgangen" moet niet aanwezig zijn. Dan krijgt de eerste adres 1 en nrs 1 t/m 8, bij de tweede hoef je alleen het adres naar 2 aan te passen en krijgt automatisch nrs 9 t/m 16, enz... Na deze actie moet je wel je baanplan nakijken of alle bezetmelders nog goed staan....

Ik hoop dat dat een beetje helpt...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2010, 21:55:48 »
2 maal 8 is toch 16
En voor koploper maakt het niet uit hoeveel je daarin opgeeft zet het maar gewoon op 31 modules van 16.

Heb je voor de niet gedetecteerde delen een diode schakeling toegepast, de Viessmann 5234??

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 21:57:51 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2010, 22:22:51 »
Ik heb drie melders, met ieder 8 meldpunten.
koploper nummert van 1.01 tot 1.16 en dan 2.01 tot 2.16, 3.01 tot 3.16
Op zich heb ik daar geen last van, als koploper dat ook niet heeft, maakt die nummering mij niet uit.
Klopt, dat lenz 16 staat aangevinkt, ik kan dat niet veranderen.

Ik heb geen viessmann diode blokje(5234) gebruikt. Ik voed mijn wissels en sporen die buiten de blok/detectie secties vallen gewoon via een uitgang van de 5233 die ik over had.

Mark
« Laatst bewerkt op: 02 May 2010, 22:26:28 door lucy »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2010, 23:05:05 »
Je hebt toch ook geen Lenz systeem, of terugmelders, dus dat zal grijs en niet klikbaar in beeld zijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2010, 08:14:51 »
Hallo Mark,

dan gaan we nu controleren welk digitaal systeem je hebt ingevuld, wat heb je staan onder menu "algemeen" >> "Instellingen per database" >> tabblad "algemeen-1" en achter "digitaal systeem" heb je daar de "Ecos" staan?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2010, 09:48:59 »
Ronald een dag niet gelachen is een dag niet .......  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;)

Mvg
Wim.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2010, 09:57:04 »
Inderdaad Wim,

Je mag niets meer uitsluiten :), laat hem maar alles doorlopen... Ik durf het niet te zeggen wat Mark allemaal heeft ingevuld :) :)

Groet Ronald

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 03 May 2010, 11:12:16 »
De stekker zit er ook in, maar het moet wel iets 'doms' zijn. Het is mijn eerste probeersel om met computers en treinen te spelen. en mijn laatste besturings ervaring is nog met een z80, tis weer even wennen
De ecos, koploper en mijn computer communiseren goed, op de hand rijden gaat goed en heel vaak gaat het automatisch rijden wel goed. De instellingen van ecos versus koploper geloof ik wel, volgens mij heb je geen willekeurige storingen als dat niet deugd.

Ik durf koploper/ecos communicatie wel uit te sluiten, want met de pendel functie en alleen de ecos krijg ik de symptomen ook af en toe.

ik sleep een trein nummer naar volgend blok, dat wordt dan geel, wissels klappen om, trein gaat rijden, trein nummer verandert weer naar blok nummer, blok wordt groen en blauw en weer grijs en kwartiertje later, zelfde blok en gebeurt niks met de blokken. Verwijder ik de trein software matig uit het blok, springt de boel wel op blauw. 

Ik ga vanavond de terug melders in een stalen kooi plaatsen en mijn rijdraden vervangen door coax kabels.  Ik heb het idee dat als ik aan de kabel zit die van de s88 naar de ecos gaat dit invloed heeft.

m de deugd

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 03 May 2010, 11:39:20 »
Hoi Mark.

Ik zit dit mee te lezen.
Ik heb daar de ballen verstand niet van.
Dus ik kan niet zeggen wat er loos is.
Maar zet eens een paar foto,s van de bekabelling hier neer.
Het kan een stekker of mischien een draad zijn die slecht contact heeft.
Door bewegen of trilling kan dat mischien een oorzaak geven.
Ik heb het een keer met de aansluiting van de tv gehad.
Dat is wel heel wat anders,maar toen bleek de aansluiting slecht contact te hebben.
Het zijn vaak de kleine dingen die een storing teweeg kunnen brengen.
Ik lees en denk wel mee,wieweet ;)
Sucses.

Martin.

Johan Trix

• Offline Offline
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 03 May 2010, 11:53:46 »
Mark,

Je draden vervangen heeft niet veel zin denk ik. De stromen zijn dusdanig laag dat je inductie kan uitsluiten.

Wat je wel kan proberen en de helft van je baan ontkoppelen en dan kijken of de storing zich nog steeds voordoet. Dit scheelt naar mijn idee best wat werk.

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 03 May 2010, 13:13:30 »
Mark,

Is de aarde aansluiting van de eerste s88 module op de ECoS aangesloten op de aarde aansluiting van de rails? Zo niet deze aansluiten.
Bij de ECoS is het een bekend probleem dat de eerste s88 in de keten onstabiel is, deze kun je dus beter niet gebruiken, en er alleen als dummy inzetten, terugmeldingen voor de baan alleen aansluiten vanaf de tweede s88 module in de keten. Wat je dus ziet en ondervind is een bekend probleem bij de ECoS te samen met de s88 terugmelders.

Mvg
Wim.

drfeelgood

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 May 2010, 16:52:56 »
Ik gebruik ook de ecos en veschillende types s88 (van tams en van marklin, alsmede wisseldecoders van tams en van marklin)
Gisteren een probleem opgelost dat zo vaag was als jouw klacht, namelijk wissels die niet altijd schakelen en melders die onbetrouwbaar werden.
Na een hele dag speurwerk erachtergekomen dat de oorzaak zat in te hoog stroomverbuik op de rails,in dit geval 2 stammen rijtuigen met conventionele verlichting van de baan gehaald en probleem was opgelost!
Ik koop vanaf nu enkel nog decoders met externe voeding dus.
Minitrix en Roco rails Spoor N, esu ecos, pc en traincontroller

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 May 2010, 17:47:56 »
Bedankt voor het meedenken.

Ik ga voor een extra kasje in de s88 keten. Ik plaats een massa detectie kastje op nummer 1(die zijn goedkoper en ik kan dan altijd nog met reed schakelaars gaan werken..).  Ik kan dus al mijn blokken weer opnieuw invoeren in KL.  >:(

voor de vragen naar plaatjes van mijn bedrading... en uitsluiten van delen van de baan, of stroom gebruik. Het is een try-out baantje en niet zo erg groot.
Zie hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22145.0

zal een paar dagen duren, maar dan horen jullie of een 'blinde' eerste terug melder.
het probleem verhelpt. De massa had ik aangesloten.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 03 May 2010, 17:54:02 »
Ik gebruik ook de ecos en veschillende types s88 (van tams en van marklin, alsmede wisseldecoders van tams en van marklin)
Gisteren een probleem opgelost dat zo vaag was als jouw klacht, namelijk wissels die niet altijd schakelen en melders die onbetrouwbaar werden.
Na een hele dag speurwerk erachtergekomen dat de oorzaak zat in te hoog stroomverbuik op de rails,in dit geval 2 stammen rijtuigen met conventionele verlichting van de baan gehaald en probleem was opgelost!
Ik koop vanaf nu enkel nog decoders met externe voeding dus.

Wissels schakel ik met twee switch pilots, de wisselspoelen hebben hun eigen trafo, ik ben zuinig op mijn digitale stroom.