Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away door Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land. door Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
Frans loodsje et cetera door Noordernet
02 December 2025, 11:08:45
  

Auteur Topic: Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!  (gelezen 2657 keer)

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Beste Forumgenoten,

We hebben op de club een discussie over hoeveel melders in een blok en hoe we gaan detecteren.
De situatie is als volgt:
We hebben onze clubbaan afgebroken en we zijn bezig met het plan voor de nieuwe baan.
60% van de baan gaat omhoog of omlaag (spiraal etc.).
We gaan met twee-rail en drie-rail rijden. Beide systemen volledig gescheiden qua voeding rijspanning en sturing.
Beide systemen willen we via de pc laten rijden met koploper en/of railroad (heet dat nu niet traincontroller?).
Onze twee-rail baan sturen we met de IB, Uhlenbrock 63350 en bezetmeldprintjes van HDL.
Dat hebben we nog van de vorige baan. Dat geeft geen probleem.
Maar,
De drie-rail baan willen we sturen met de IB en de uhlenbrock 63350.
Maar dan detecteren we op de massa.

Vraag 1: Werkt dit goed of beter via de middengeleider detecteren? Stroomdetectie dus.
Kunnen er storingen of iets anders optreden als we via de massa gaan detecteren?

Vraag 2: volledige detectie overal of …
Ik zelf zie het niet zo zitten om ook wisselstraten te detecteren en
zoals ik al zei gaat 60% van onze baan licht omhoog of omlaag. Als er daar een wagonnetje loskomt bolt deze toch naar beneden. Dus daar volledig detecteren hoeft toch ook niet.

Gaarne van jullie je mening

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #1 Gepost op: 24 April 2010, 10:08:38 »
Hoi Dave,

Eigenlijk moeten jullie er eerst uitkomen wat jullie willen qua software. Want Koploper kan dus met een ongedetecteerd stuk werken en zover ik weet de andere software niet. Het zou niets moeten uit maken of je met massa-detectie werkt of stroom detectie. Bij stroomdetectie op de middengeleider heb je een probleem met de lengte van de complete trein... je hebt wel een sleper onder de wagon nodig om stroom af te nemen.

En zou dit misschien niets zijn? Encyclopedie de hybride baan

Succes

Groeten Ronald
« Laatst bewerkt op: 24 April 2010, 11:23:27 door Bart Tigges »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #2 Gepost op: 24 April 2010, 10:58:38 »
Ronald,

Ten eerste al bedankt voor de reactie.
Ik denk dat jouw idee niet opgaat, we hebben één baan dubbelsporig maar het ene is twee rail en de andere is drie rail.
Volledig gescheiden maar het vormt wel één baan.

Kan railroad niet werken met twee melders en een ongedetecteerd stuk ertussen? Dat wist ik niet!

En massa detectie, dat werkt probleemloos?

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #3 Gepost op: 24 April 2010, 11:24:12 »
we hebben één baan dubbelsporig maar het ene is twee rail en de andere is drie rail.
Dat hoeft Koploper toch niet te weten? ;)
Je kunt beide banen gewoon als één baan in Koploper invoeren. Koploper ziet alleen maar bezetmeldingen, maar ziet niet (en hoeft ook niet te zien) hoe die technisch tot stand komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #4 Gepost op: 24 April 2010, 11:26:25 »
Dave,

Wat is nu het probleem, het zijn 2 gescheiden banen, dus gewoon de 2  rail baan met stroomdetectie en de 3 rail baan met massa detectie, en klaar is klara.  Geneuzel over niets.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #5 Gepost op: 24 April 2010, 11:57:45 »
Geneuzel of niet,

Mag de massa de gezamelijke massa zijn van alle voedingsbronnen?
Dat heeft geen invloed?

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #6 Gepost op: 24 April 2010, 12:18:23 »
Mag de massa de gezamelijke massa zijn van alle voedingsbronnen?
Mijn eerste reactie is: ja dat mag. Misschien moet het zelfs wel.
Hangt er een beetje vanaf hoe je de zaak gaat voeden. Je zegt dat je de 2-rail baan en de 3-rail baan allebei met een IB stuurt. Is dat één en dezelfde IB? Moet haast wel, want je kan geen twee centrales hebben.
Of ga je ook nog boosters inzetten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #7 Gepost op: 24 April 2010, 13:24:44 »
Klaas,

1 baan
2 systemen (twee en drie-rail)
2 IB's
2 x 2 boosters
2 x 3 Transfo's etc.
2 x pc's

Dus volledig gescheiden.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2010, 13:37:30 »
Hoi Dave,

Dan *MOETEN* de uitgangen van beide IB's ( en bijbehorende boosters ) volledig van elkaar gescheiden zijn.
De IB's zullen anders, in het gunstigste geval, 'Fremsspannung' rapporteren. Aanemelijker is, dat er 1 of allebei de geest zullen geven...  :'(

En... ja ook voor 3-rail kun je stroomdetectie toepassen. Het voordeel: Je houdt je dubbele 'retour' via beide railstaven, het nadeel: voor volledige detectie moet je overal ski's onder plaatsen. ( en ben je voor het stoppen b.v. afhankelijk van de plaats van de sleper, als je de detectie in de middenrail inbouwd. )

Grtzz,

Karst

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #9 Gepost op: 24 April 2010, 13:52:54 »
Natuurlijk één IB voor de tweerail en één IB voor de drierail.
Allebei hun aparte voeding.
Zoals ik al zei volledig gescheiden.

Volledige detectie op een clubbaan zal beter met de massa dus. (drierail)
Ook qua uitvoering zal dit makkelijker te realiseren zijn.

goed ben al wat meer op de hoogte

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #10 Gepost op: 24 April 2010, 18:07:00 »
Klaas,

1 baan
2 systemen (twee en drie-rail)
2 IB's
2 x 2 boosters
2 x 3 Transfo's etc.
2 x pc's

Dus volledig gescheiden.

dave


Oh, het wordt dus steeds spannender, en bij iedere reactie weer anders.
Jammer.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #11 Gepost op: 24 April 2010, 20:10:48 »
Als ik het goed begrijp heb je twee IB's, één voor de 2-railbaan en één voor de 3-railbaan. Voor elke IB heb je een eigen PC met Koploper, dus zowel qua voeding als qua besturing hebben die twee banen niks met elkaar te maken.
Dan moet je ze ook niet willen koppelen, en kun je elke baan onafhankelijk van de ander behandelen.

Dan rest de vraag: wat zijn er nog voor problemen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #12 Gepost op: 24 April 2010, 20:33:16 »
Klaas, je hebt het juist alleen we hebben de voedingsdraden dus ook nog voor beide systemen apart.
Het enigste wat je dus ziet is één baan . (of beter gezegd twee banen in één baan).
Over koppelen heb ik niks gezegd. Alleen misschien niet te goei uitgelegt.

De vraag was en gedeeltelijk al beantwoord:
---------
De drie-rail baan willen we sturen met de IB en de uhlenbrock 63350.
Maar dan detecteren we op de massa.

Vraag 1: Werkt dit goed of beter via de middengeleider detecteren? Stroomdetectie dus.
Kunnen er storingen of iets anders optreden als we via de massa gaan detecteren?
Waar opteren jullie voor?
---------

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #13 Gepost op: 24 April 2010, 20:57:25 »
Bij de 3-rail baan zou ik kiezen voor massadetectie. Dan detecteer je de hele trein, en zie je ook verloren wagens.
Maar voor Koploper is dat niet perse noodzakelijk. Die heeft voldoende aan een (kortstondige) melding als de kop van de trein een bepaald punt heeft bereikt. Zou je dus ook kunnen doen met stroomdetectie, maar dan alleen via een sleper op het voorop lopende voertuig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Melders in een blok op een clubbaan met twee en drierail! en hoe!
« Reactie #14 Gepost op: 24 April 2010, 21:45:55 »
Dave,

Waarom bij een 3-rail baan nog extra geld uitgeven aan een stroomdetectie schakeling, terwijl de 63350 ontwikkeld en bedoeld is voor massadetectie. Ik snap dus werkelijk niet waar juliie nu zo'n probleem over maken, of mee denken te gaan krijgen.
Het lijkt er wel op alsof, als er geen problemen zijn, hoe maak ik die dan wel. Wat een geneuzel dus.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net