Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: BR78  (gelezen 6711 keer)

Henk H

• Gast
BR78
« Gepost op: 22 April 2010, 07:18:19 »
Ik heb een probleem met een br78 van Fleischmann. Ik heb deze loc recentelijk (nieuw) gekocht, gisteren ben ik begonnen met het inrijden. Bij het vooruit rijden is er niets aan de hand, echter bij het achteruit rijden geeft de loc een schrapend geluid. Ik heb de loc opengemaakt volgens de handleiding van Fleischmann, en gesmeerd. Dit had geen effect, de loc blijft dit geluid produceren bij het achteruit rijden. Heeft iemand een idee, hoe ik dit euvel kan verhelpen?

Met afwachtende groet, Henk

Remunj

• Offline Offline
Re:BR78
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2010, 08:49:01 »
Terug naar de winkel. Als je de loc nieuw gekocht hebt heb je recht op garantie. Dat lijkt iedereen tegenwoordig te vergeten.
Niet zelf gaan lopen knoeien.
De loc voldoet niet aan de verwachtingen en kun je dus kosteloos laten repareren of omruilen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2010, 12:48:42 »
Hallo Henk,
Terug mee naar de winkel zou ik zeggen, Mijn BR 78 heeft hier geen last van,
hoor enkel het zoemen van de motor.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Bart-1967

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 May 2010, 11:49:26 »
Hoe is het met deze lok afgelopen ?
Zelf heb ik er ook één, en jammer genoeg vind ik hem/haar niet geweldig lopen.
Geknor uit de motorruimte, waggelen over de baan en ik ben er nu ook achtergekomen dat er wat weerstand in het drijfwerk zit. Dit verklaart dus ook het schokkerige lopen.
Ook nieuw gekocht destijds, maar 3 jaar terug.
Zijn er meer ervaringen ? En eventeel oplossingen ?

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #4 Gepost op: 24 May 2010, 21:31:38 »
Mijn exemplaar dateert al van 1994. Maakte geen mooi geluid. Vooral achteruit een rotherrie. Dacht dat het aan de overbrenging lag. Een kapot tandwiel of zoiets. Ben er mee terug geweest naar de winkel, maar daar vond men dat er niets mee aan de hand was.
In 2003 was ik eindelijk zo ver dat ik het mes in het model gezet heb. Een Maxon van SB-modelbau ingebouwd. Tamelijk rigoureus met veel freeswerk. En niet goedkoop. Toen ontdekte ik ook dat het frame krom stond. De motor maakt nu geen herrie meer. De tandwielen bleken goed, maar de overbrenging kraakt nog steeds. Maar ik ben al met al tevreden over het resultaat.

Met de F* rondmotor moet je wat geluk hebben. De exemplarische verschillen zijn aanzienlijk. Tref je een herrie-exemplaar dan heb je pech. Zet het maar uit je hoofd dat je de motor kunt verbeteren. Misschien zit er wat onbalans in het anker. Maar dat anker heb je er niet 1-2-3 uit. Ook een hele operatie. En of het resultaat oplevert is nog maar de vraag.

Dus tenslotte ook mijn advies: probeer de nieuwe loc om te ruilen in de winkel. Of anders weer in te leveren.
Volgens mij heb je als consument sowieso het recht om dingen weer terug te brengen als je niet tevreden bent met een product. Succes.

Groet Bas

Harry

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 May 2010, 22:31:54 »
Hallo, ik heb er 2. De 1ste geen enkel probleem, de 2de is in een jaar 2 maal weggeweest. Na de eerste keer kwam zij terug in de winkel, kreeg ik telefoon van de verkoper. Ik had hem net een week ervoor gevraagt hoe het met mijn lok zat. Hij zei van goed nieuws en slecht nieuws. Het goede zij is weer in de winkel en het slechte, zij loopt net zo slecht als voorheen. Dus nogmaals opgestuurd.

Het is wel goed gekomen, maar er is wel een jaar overheen gegaan.

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #6 Gepost op: 24 May 2010, 22:42:35 »
Is het soms een wisselstroomvariant? die gingen bij onze oosterburen voor een habbekrats van de hand. Heb er zelf 2 gekocht in een winkel bij Dusseldorf die er toen een stuk of 20 had, maar gelukkig werden ze wel proefgereden voor mij, want de eerste drie exemplaren hadden exact wat jij omschrijft. Was overigens ook "Zweiter Wahl"

Spoortief

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 May 2010, 22:54:11 »
Hm, kennelijk structureel probleem.

Ik was zeer teleurgesteld toen mijn 78-er met sound achteruit schokkend reed met een soort aanloopgeluid.
Ik kon niet meer vaststellen dan dat de middelste vrij opgehangen aandrijfas die zich via de drijfstangen ziet worden aangedreven, niet goed uitgelijnd was.
Die as schudde ook echt geweldig op en neer als je de lok in de lucht hield en er spanning op zette.
Natuurlijk is het hele idee dat die as vrij kan bewegen maar het lijkt tot een soort wrikken te leiden met de drijfstangen.
Heb een ander exemplaar gekocht en dat was meteen een stuk beter.
Een andere 78-er zonder sound loopt perfect, is stil en kruipt vanuit stilstand terwijl de eerste soundversie met een lichte schok in beweging komt, ook na eindeloos experimenteren met CV 2 en de motor regelings CVs.

MVG

Marten
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

Lokpaint

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25 May 2010, 09:06:58 »
Hoi

Kijk eens of je exemplaar nog een goed frame heeft.
Er zijn nogal wat exemplaren met zinkpest in omloop. Te herkennen aan de haarscheurtjes in het frame.

Bart

Bart-1967

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 May 2010, 13:08:12 »
Ik heb de locomotief uiteindelijk weer in elkaar gezet, na kwartering van de voorste as, en ben tot de volgende opsomming gekomen:
- Zelf na kwartering wordt de voorste as nog uit balans gebracht. Doe je volgens mij niets aan.
- Is het gewoon een slecht technisch ontwerp ? Vandaar dat Fleischmann ze regelmatig in startsets stopt ?
- Brengt een andere decoder verbetering in het schokkerige lopen ?
- Het motortje is fluisterstil , het is de aandrijving die een zagend geluid maakt. Net als bij een Trix locomotief verdenk ik een metalen tandwiel in het frame van dit gezaag. Doe je volgens mij niets aan.
- Zou het kunnen dat in tegenstelling tot een sleeptender lok een tenderlok gevoeliger is voor het waggelen over de baan ? Ik denk dit omdat bij een sleeptender lok met de motor in de tender geen krachten op het drijfwerk van de lok worden uitgeoefend.

henk

• Online Online
« Reactie #10 Gepost op: 25 May 2010, 13:11:55 »
- Zou het kunnen dat in tegenstelling tot een sleeptender lok een tenderlok gevoeliger is voor het waggelen over de baan ? Ik denk dit omdat bij een sleeptender lok met de motor in de tender geen krachten op het drijfwerk van de lok worden uitgeoefend.

Och nee, de BR65 van Fleischmann heeft juist opvallend goede rijeigenschappen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart-1967

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 25 May 2010, 13:18:55 »
Och nee, de BR65 van Fleischmann heeft juist opvallend goede rijeigenschappen.

Heb ik ook rijden. Zelfde verhaal.

henk

• Online Online
« Reactie #12 Gepost op: 25 May 2010, 13:31:21 »
Dan heb je wel pech, want over de BR65 hoor ik verder alleen maar goede verhalen.
In ieder geval zijn er veel modellen van stoomlocs waarbij het drijfwerk daadwerkelijk wordt ingeschakeld, inclusief de nodige modellen van sleeptenderlocs.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #13 Gepost op: 25 May 2010, 13:39:05 »
ga es naar de vsm en ga es op het voorste balkon van de trein staan als de loc tender-voor rijdt, bij voorkeur een goederenloc, 52'er ofzo. Reken maar dat er flink beweging in een echte loc zit.

Bart-1967

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 25 May 2010, 13:48:00 »
ga es naar de vsm en ga es op het voorste balkon van de trein staan als de loc tender-voor rijdt, bij voorkeur een goederenloc, 52'er ofzo. Reken maar dat er flink beweging in een echte loc zit.
En lawaai maken ze ook !
Wat zeuren we dan toch vaak eigenlijk. Een schuddende piepende sissende kreunende Fleischmann benadert de werkelijkheid het meest.  (y) En dat is wat we willen.  (y)