Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: BR78  (gelezen 6713 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re:BR78
« Reactie #15 Gepost op: 25 May 2010, 14:23:12 »
tja, die herrie is niet het soort herrie wat bij de loc hoort, maar een subtiel beetje waggelen is niet zo erg, het moet alleen niet te erg worden... zo'n beetje alle locjes die ik bouw waggelen ook, ik stoor me dr maar niet aan zolang het een beetje binnen de perken blijft.

wob

• Online Online
  • Aachenau West
« Reactie #16 Gepost op: 01 June 2010, 21:18:25 »
- Zou het kunnen dat in tegenstelling tot een sleeptender lok een tenderlok gevoeliger is voor het waggelen over de baan ? Ik denk dit omdat bij een sleeptender lok met de motor in de tender geen krachten op het drijfwerk van de lok worden uitgeoefend.
Ook ik denk dat dit niet van invloed is. Ik heb een Lilliput 42-er met motor in de tender waarbij het loc-gedeelte schokkend vooruit geduwd wordt. Als de motor in de loc zat, zou het schokken gedempt worden door de hogere massa (is mijn theorie). Geef mij maar locs met de motor daadwerkelijk in de loc.

Groet, Bas

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #17 Gepost op: 01 June 2010, 22:11:07 »
heeft niks met massa te maken, ligt eraan of het drijfwerk goed in elkaar zit. Schokt het of waggelt het dan zit het niet helemaal zuiver in elkaar of er zit wat teveel speling op hier en daar. Dat soort dingen is op zich wel zelf uit te zoeken maar drijfwerkkunde is een vak op zich. Als die liliput-loc schokt zou ik eerder kijken of het drijfwerk in alle posities mooi ontspannen los loopt en of de verbinding met de tender niet teveel speling heeft, als de koppeling spelingsvrij is loopt de loc gewoon precies met de tender mee.

wob

• Online Online
  • Aachenau West
« Reactie #18 Gepost op: 02 June 2010, 22:33:50 »
Klopt.
Door de kwartering na te lopen, heb ik al wat kunnen verbeteren. En als ik iets (samendrukbaars) tussen de tender en de loc stop, waardoor de speling wegvalt, is het probleem over. Alleen dan die bogen he. Tot op heden heb ik nog niks kunnen verzinnen waarbij de speling van het kortkoppelmechanisme tussen loc en tender wordt teruggebracht terwijl het toch betrouwbaar blijft functioneren. Een veertje misschien?
Overigens blijf ik wel van mening dat als de loc in theorie superzwaar zou zijn, het schokken zou worden gedempt vanwege de traagheid van de massa.

Groet, Bas

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #19 Gepost op: 03 June 2010, 00:16:12 »
als de loc een ton weegt wel ja. In model gelden een beetje andere wetten.

Bart-1967

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 03 June 2010, 14:59:37 »
Vandaag de lok maar eens opengemaakt. De klachten waren: schokkerig lopen en overbelasting decoder. Om het motorschild te verwijderen moest ik wel 2 wielen demonteren. Zat ik niet op te wachten, maar goed, ik heb ze er later toch weer keurig opgekregen met een goedlopend drijfwerk als resultaat.
Wat ik al verwachte was ook het geval. De motor zat vol met grafiet/koolstof/zwarte ellende. Na dit goed te hebben schoongemaakt loopt de lok eigenlijk weer best leuk.

wob

• Online Online
  • Aachenau West
« Reactie #21 Gepost op: 05 June 2010, 10:37:55 »
Beroerde constructie van F*. Het motorschild zou er ook uit moeten kunnen zonder de wielen te demonteren (zoals bijvoorbeeld bij de BR94.
Maar mooi dat het je gelukt is om de wielen er weer goed op te krijgen en dat de loop verbeterd is. Ik vrees echter dat je de operatie na verloop van tijd nog wel eens zult moeten herhalen. Het vervuilt er tamelijk snel.
Bij mijn BR86, waarbij het motorschild idem niet te demonteren is, gebruik ik ouderwetse pijpeschoonmakers om de boel achter het schild te reinigen. Wordt minder schoon, maar de wielen kunnen blijven zitten.

Groet, Bas

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #22 Gepost op: 05 June 2010, 10:43:51 »
kun je niet gewoon een stuk van het motorschild af zagen zodat het er wel af kan zonder de wielen los te halen? Dergelijke kloteconstructies dienen onmiddellijk & zonder medelijden geëlimineerd te worden.

Bart-1967

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 05 June 2010, 10:51:31 »
Dat schild inkorten is een prima tip. Zelf nooit aan gedacht. Hetzelfde heeft FLM tenslotte ook bij de oude groene SBB lok gedaan. Kan ik altijd een volgende keer doen, ik heb nu echt geen zin om de zaak nog eens uit elkaar te halen. Komt de levensduur ook niet ten goede. Ik vind het allemaal maar kwetsbaar spul worden door de jaren heen.

Met betrekking tot de vervuiling denk ik dat ik hier zelf ook aan heb meegedragen. Vanwege het gekrijs van het lager heb ik een paar keer gesmeerd met gewone fietsen olie. Nooit doen ! Dit gaat dus verkolen met alle ellende tot gevolg.

Rob Bogers

• Offline Offline
    • Mijn modelbouwhobby
« Reactie #24 Gepost op: 19 June 2010, 09:42:34 »
Nu heb ik toevallig twee van deze BR78 locs en beide van een geluidsdecoder voorzien en ik moet eerlijk zeggen dat ze beide aanvankelijk (analoog) niet zo denderend mooi liepen. Dus uit elkaar die handel. Toen bleek dat van beiden de stroomopname alleen vanaf de beide losse wielstellen kwam voor en achter. Dat is natuurlijk niet goed omdat de mideelste "vaste" wielen ook stroomafnemers hebben. De stroomopname gewijzigd dis ook vanaf de "grote wielen" en nu rijden ze beide fantastisch. Bij mij rijden ze in tractie en zeker met geluidsdecoders is het erg mooi. Dus eigenlijk niets te klagen over herrie of zo. Ik denk dat goed reinigen in een badje van wasbenzine helpt, na het droogmaken (natuurlijkdrogen) en het opnieuw de smeerpunten voorzien van een drupje (en niet meer) olie, nieuwe kooltjes en veertjes zullen helpen. Denk er om, als het ding analoog al niet goed liep, zal hij met decoder zeker niet goed lopen. Goed onderhoud kan een hoop frustratie voorkomen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Robbedoes

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 June 2010, 22:03:43 »
Leuke draad!

Zelf ook wat ervaring. Die rondmotoren van F* wisselen inderdaad nogal. Ik heb 2 65ers die beide, hoewel de één beter dan de ander, zeer acceptabel rijden. Daarnaast een oude 38er ('86) met Kastentender en rondmotor loopt ook prima. Van de - overigens prachtige - 78ers die ik heb zijn de loopeigenschappen een stuk minder, vooral de schok waarmee ze gaan rijden en tot stilstand komen is niet om aan te zien.

Recent op de Zimo-site een nieuwe decoder gezien waarbij een Fleischmann met rondmotor heel mooi constant langzaam liep. Hoewel ik zelf lokpilots met loksound heb, heb ik me in de ingewikkelde maar zeer behulpzame handleiding van de Zimo-decoder (gedownload op zimo.at) verdiept. Uitleg houtje touwtje vertaald naar de cv's voor de LoPi en op één 78er getest. Na flink experimenteren een aantal cv waarden gevonden voor de motorregeling (cv 54 op waarde 80 =max! en cv 55 op waarde 20) en daarnaast zelf de snelheidstabel ingevuld (cv 29 bit4 eerst op 1 zetten, zie handleiding lopi) waarbij ik de volgende cv instellingen heb genomen:

CV      Waarde
67      1
68      1
69      1
70      1
71      3
72      7
73      11 (= vorige cv + 4)
74      15 (= vorige cv + 4)
...
92      87
93      90
94      91  (= topsnelheid = niet al te hard)

Voor een (relatief) soepel wegrijden/stoppen bleek uit testen dat het van belang is dat de eerste 3 à 4 cv's (67 t/m 70) op 1 worden gezet. Voor mij gaf dit een niet verwachte verbetering van de loopeigenschappen.

Wellicht ook iets om te proberen. Verder kan er niets gebeuren want met cv8 kan de decoder altijd weer gereset worden om weer over de vertrouwde loopeigenschappen van je 78er te kunnen beschikken.  ;)

Groet van Rob
« Laatst bewerkt op: 22 June 2010, 22:46:14 door Robbedoes »

Leen Stolk

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 July 2010, 13:01:33 »
Goedendag allen,

Ik moet zeggen dat ik deze problemen niet zozeer herken.
Wel de geluidsproductie van types verschilt enorm maar heeft mijnz inziens mede te makem met de hoeveelheid tandwielen tussen motortandwiel en aandrijving.
Als ik bv. de BR64 en BR86 naast elkaar zet en de tandwielen trein en materiaal verschillen zie lijkt me dit duidelijk.

Wat ik wel heb:bv, de BR39 dat deze voorruit wat schokkerig reed, onderzoek leerde mij dat dit werdt veroorzaakt door slippende assen van de tender (gemotoriseerde deel0
Alsses geprobeerd maar ondanks dat de rails schoon was bleef het probleem bestaan.
Heb uiteindelijk toch de railgum van ROCO gebruikt om het rail oppevlak op te ruwen wat beter resultaat opleverde.
Het is gewoon heel erg moeilijk de juiste diagnose te stellen.

Wel ben ik het eens dat de Fleischmann tenderloks met rondmotoren niet het eenvoudigst te servicen zijn.
Moet gezegd dat ik nog steeds van mening ben ondanks deze niet al te beste berichten, FLM de kwalitatief betere producten produceert en levert.

Groeten Leen

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #27 Gepost op: 13 July 2010, 15:08:26 »
Ik ben een Fleischmannfan, maar ik moet eerlijk toegeven dat veel Roco-machines beter lopen. Wel zijn de nieuwste Fleischmanns, dus zonder rondmotor, een aanzienlijke verbetering. Zo lopen de 18.6 en 54.1 beter en soepeler dan iedere andere loc op mijn baan.
Ik heb twee 78'ers die inderdaad lawaai produceren, de ene meer dan de andere. Over de soeplesse van het rijden ben ik ook niet zo tevreden. Er zitten verschillende decoders in (Lenz Gold in de ene en Uhlenbrock sound in de andere), maar ik krijg ze geen van beide echt helemaal optimaal.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 13 July 2010, 15:14:30 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Henk H

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 04 August 2010, 13:14:22 »
Er is een oplossing voor mijn BR78-probleem.
Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met de winkel waar ik de loc heb gekocht, hij neemt de loc terug (y)
Van dit geld heb ik een Roco digitale startset besteld (Roco nr. 51231).
Het probleem is dus opgelost (y)

Henk

Harry

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 04 August 2010, 17:24:12 »
Óftewel voor jou: eind goed al' goed!
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)