Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
  

Auteur Topic: Johan&Herman - (Baanplan N)  (gelezen 15696 keer)

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #15 Gepost op: 27 April 2010, 10:34:40 »
Ha Steven,

we hebben zelf al 2 sets liggen. de grootste rijtuigen gaan zonder moeite door de R2 als er in R1 maar geen grote rijtuigen rijden. Ook onze koploper gaat er zonder moeite doorheen. Dus tot dusver geen grote problemen. Ik ga waarschijnlijk toch R1 blokkeren als er in R2 iets rijd en andersom. Ik wil nog is de TGV kopen en vrees met grote vreze dat tie het moeilijker heeft.

Johan.

Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #16 Gepost op: 28 April 2010, 08:07:40 »
Eventjes moeien noemen ze dit hier bij ons.
Kan je niet de R1 bochten vervangen door flex rails? hiermede kan je de afstand tussen R1 en R2 wat vergroten zodat grotere rijtuigen elkaar niet raken.
De bocht zelf maak je hiermede niet kleiner, je veranderd enkel de spoor geografie.
Heb dit zelf vroeger eens toegepast bij Arnold rails en met Trix fleks rails, kan je zeer makkelijk de meegebogen wissels plaatsen, heb je enkel maar de vaste boogstraal van het wissel die heel kort is.
Wat een TGV betreft, hier kan ik je niet op antwoorden, heb ik zelf nooit gehad.
Dit is enkel maar ter info uit eigen ervaring opgedaan, misschien kunnen jullie hiermede wat.
Groetjes,
Matheus.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2010, 08:14:24 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #17 Gepost op: 28 April 2010, 08:13:44 »
Matheus,

kan je flex rails dan in zo'n kleine straal buigen?

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #18 Gepost op: 28 April 2010, 08:26:00 »
Trix brengt dacht ik 2 soorten op de markt, een soepele versie,deze is aangewezen voor jullie.
En een stroevere versie, minder makkelijk om plooien maar wel ideaal om lange rechte railstukken te maken.
Dus voor jullie de soepelle uitvoering waarmede makkelijk een rondje van 25 cm doormeter mee gemaakt kan worden, vergeet niet van raillasjes gelijk mee te bestellen.
Enige oefening is wel wat vereist, koop dus een flex meer om wat mee te oefenen in het maken en aan elkaar zetten in bochten als je hiermede nog niet gewerkt hebt, er zijn hier ook wel topics te vinden die hierover handelen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #19 Gepost op: 28 April 2010, 09:02:11 »
aha,

dank voor je antwoord Matheus, we hebben nog een paar meter oude flex liggen, "zwaar aangetast door de tand des tijds", lees als slecht opgeborgen, daar ga ik is mee proberen.

Had je verder nog opmerkingen over het baanplan?   ;)

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #20 Gepost op: 28 April 2010, 09:23:10 »
Hallo Johan&Herman,
Jullie baantje ziet er leuk uit, eventuele probleempjes lossen zich meestal tijdens de bouw wel op.
Een baanplan, hoe goed bestudeerd en bedacht ook veranderd toch steeds nog een beetje tijdens de bouw.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

m de deugd

  • Gast
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #21 Gepost op: 28 April 2010, 09:41:19 »
Hoi Johan en Herman.

Zo als jullie nu al kunnen zien,zijn er keuzes zat.
Aan jullie de eer,iets moois te gaan bouwen.
Hebben jullie al eens eerder een modelspoorbaan gebouwd.
Zo ja,dan weet je welke werkzaamheden het eerst komen.
Zo nee, dan zal ik adviezeren de tafels eerst eens op te gaan bouwen.
Dat is wel het aller belangrijkste.
Kies dan voor de open frame constructie,dan kunnen jullie nog overal bij.
Als de boel is dichtgebouwd.
Vast aan de wanden,of los verschuifbaar,eventuweel op wielen.
De hoogte van de tafels is ook erg belangrijk.
Daar er een groot werkdeel zich onder de baan gaat afspelen.
Denk maar aan de hoeveelheid draad en andere electro zaken die daar hun plek krijgen.
Kortom er komt werk zat,leuk werk wel te zeggen.
Sucses,ik kijk mee.

Martin.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #22 Gepost op: 28 April 2010, 10:12:00 »
@ matheus,

er is tijdens ontwerpen ook al het een en ander fout gegaan dus er zal nog wel meer komen.

@ martin,

Idd de onderbouw gaat er eerst komen. Heb al een idee. ik wil de baan opdelen in modules van 60cm breed bij 125cm diep. Zodat in geval van nood hij altijd verhuist kan worden. of ik de scenery daar ook in meeneem weet ik nog niet, maar de onderbouw en de rails ondersteuning in ieder geval wel.

Ook komen er zwenkwielen onder om het geheel te kunnen verrijden, dus moet er ook geschoort worden. Over de hout keuze voor het frame ben ik nog niet uit, maar ga het eerst nog in autocad tekenen.

Wel leuk om te zien dat niemand opmerkt dat de keerlus van maar 1 kant bereden kan worden. dus hij in feite geen zin heeft of nog een keerlus bijmaken, wat ik graag wil gaan doen maar moet nog verzinnen over de locatie.

Van het weekend eerst nog is aan de slag met het proefbaantje, is kijken of alles werkt via koploper.

Dank voor jullie input!

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

m de deugd

  • Gast
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #23 Gepost op: 28 April 2010, 10:25:01 »
Nou dan gaat dat helemaal goedkomen.
De ruimte ,is dat de zolder of een apparte kamer.
Bij mij staat het project op zolder.
Compleet verbouwd.

Martin.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #24 Gepost op: 28 April 2010, 10:31:37 »
Op zolder. met een ruimte die uit te breiden is naar effectief 10 bij 4 meter.

Ik ben daar nog niet erg blij mee vanwege 17-20 graden in de winter in en 30-40 graden in de zomer.

Ik moet nog met Herman overleggen of we niet een verdieping omlaag moeten gaan naar zijn kamer maar dan zijn we beperkter. Dus daar moeten we nog is over overleggen.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

m de deugd

  • Gast
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #25 Gepost op: 28 April 2010, 10:44:46 »
Ja inderdaad op zolder kan de tempratuur flink wisselen.
Van daar dat het bij mijn eerste baan giga fout ging.
Nu ik opnieuw ben gestart is dat heel anders.
We hebben nu een mooie dakkappel,dus meer ruimte.
En zoals nu het geval de zon houd ik buiten met blinderingen.
Straks als de zonstand is veranderd zet ik het raam open.
Dan als ik weer ga hobbyen is het lekker.
Maar inderdaad ruimte heb je eigenlijk nimmer genoeg voor de hobby.

Martin.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #26 Gepost op: 28 April 2010, 10:46:45 »
Aan 1 kant zit een dakraam wat niet meer opengaat, ik ga daar binnenkort is naar kijken. de andere kant is voorzien van een dakkapel. blinderen is een goeie optie maar dan wel aan de buitenkant neem ik aan?
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #27 Gepost op: 28 April 2010, 11:31:37 »
Nee hoor johan gewoon verstelbare blinden met draaibare lamelletjes.

Zoals op foto te zien zijn de lamellen opengedraait, zo staan ze bij donker weer buiten of s'avonds, kan ik tijdens de werken al eens naar buiten kijken.
Bij zonneschijn is de achterzijde omhoog gedraait, zo heeft zonlicht geen intrede.
Voor het openen van het raam kan ik het geheel gewoon optreken, raam openen en terug laten zakken zodat ze verder het werk doen waar ze voor gekocht, nl het zonlicht buiten houden. Te verkrijgen in verschillende maten.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #28 Gepost op: 28 April 2010, 11:40:59 »
Scheelt dat dan ook in de warmte?

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Johan&Herman - (Baanplan N)
« Reactie #29 Gepost op: 28 April 2010, 11:56:22 »
Tijdens de zomermaanden houd het wel een beetje koeler, maar tijdens de wintermaanden doe je er geen besparing aan warmte mee op.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.