Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 17:34:21
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Wat Vraagjes (Van analoog naar digitaal)  (gelezen 8981 keer)

Spoorloos

• Offline Offline
Wat Vraagjes (Van analoog naar digitaal)
« Gepost op: 15 April 2010, 14:21:56 »
Hallo allemaal :D,

Ik ben redelijk nieuw in de modeltrein wereld, en ben van plan om een nieuwe tafel te maken.
Ik heb 4 jaar gelden een tafel gemaakt met analoog spoor er op van Fleischmann profi H0 met berm.
Dit zag er niet heel professioneel er uit, maar het ging net. Daarom wil ik opnieuw een poging wagen.

Zo als ik aangaf gebruik ik nu analoog spoor, met 3 regelbaren  transformators.
In me nieuwe baan wilde ik in eerste instantie ook gebruik maken van analoog aangezien digitaal voor mij te duur is. Maar gister op de chat werd er vertelt dat dit al heel goedkoop kan.
Ik moest kijken naar een tweedehandse Roco Multimaus en zou voor ongeveer 80 euro klaar zijn ?

Maar waar moet ik op letten ? Ik heb hier in de encyclopedie gekeken en ben er iets wijzer op geworden alleen niet helemaal.

Ik moet het volgende vinden:

De Roco Multimaus.
Booster De Roco 10764(Klopt het dat je deze zelf kan maken ?)
Trafo De Roco 10725

Dit zouden de basis dingen moeten zijn in mij ogen ? op de Loc decoder na.
Of ben ik nog iets vergeten ?

Zo als ik aangaf maak ik nu nog gebruik van analoog spoor, en indien het financieel toelaat wil ik overstappen op digitaal. alleen welke voorbereidingen moet ik nu treffen voor me spoor.
Zo dat ik niet alles moet slopen als ik overstap.

De een zeg je moet iedere keer een stukje door zagen, de ander zeg dat hoeft niet.
Ik heb op internet gekeken maar ik kwam er niet uit.

welke voorbereidingen moet ik doen om me analoog spoor voor digitaal klaar te maken ?

Alvast bedankt,
Clinten

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Wat Vraagjes (Van analoog naar digitaal)
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2010, 14:32:46 »
Hallo Clinten,
Even wat antwoorden op je vragen:

Ik moet het volgende vinden:

De Roco Multimaus.
Booster De Roco 10764(Klopt het dat je deze zelf kan maken ?)
Trafo De Roco 10725

Dit zouden de basis dingen moeten zijn in mij ogen ? op de Loc decoder na.
Of ben ik nog iets vergeten ?

Het kan inderdaad goedkoper: een multimaus-setje kopen compleet, dat is met multimaus, booster (versterker) en trafo, voor inderdaad ongeveer 60 tot 80 euro. Zelf maken van een booster zou ik niet doen.

Nog mooier is een compleet beginnerssetje (multimaus) te kopen voor ongeveer 150 tot 200 euro. Daar zit dan alles meteen in, zoals een multimaus, versterker, trafo, digitale locomotief, wagons, rails. Neerleggen, aansluiten en je kan meteen digitaal rijden. Alles wat je later niet meer nodig hebt kan je weer verkopen op internet.

Want anders moet je nog je analoge loks ombouwen naar digitaal met een nieuwe decoder (20 tot 40 euro voor een goede decoder). Koop de beginnersset gewoon de modelspoorwinkel, dan kan je er voor garantie, problemen en vragen altijd (gemakkelijk) mee terug.

Zo als ik aangaf maak ik nu nog gebruik van analoog spoor, en indien het financieel toelaat wil ik overstappen op digitaal. alleen welke voorbereidingen moet ik nu treffen voor me spoor. Zo dat ik niet alles moet slopen als ik overstap.

Gelukkig maakt het voor het spoor niet uit of er nu een analoge of digitale spanning op staat. Je kan met je oude spoor gewoon digitaal rijden.

De een zeg je moet iedere keer een stukje door zagen, de ander zeg dat hoeft niet.
Ik heb op internet gekeken maar ik kwam er niet uit.

welke voorbereidingen moet ik doen om me analoog spoor voor digitaal klaar te maken ?

Je kan gewoon de bestaande trafo's er tussen uit halen. Dan sluit je de booster van de multimaus aan op de oude aansluitingen en je kan digitaal rijden. Dan hoef je niets te slopen en kan je gewoon digitaal rijden. Ik denk dat de mensen bedoelen dat je je baan in "blokken" moet verdelen om met de computer te kunnen rijden. Als je dat "nog" niet wil dan hoef je niets aan je oude baan te doen om digitaal te kunnen rijden.

LET OP! Analoge loks kunnen niet zo heel goed tegen DIGITALE SPANNING! Dus NIET doen!

Succes met je overstap naar Digitaal!

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2010, 14:45:54 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Spoorloos

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2010, 14:47:17 »
Hallo Ronald,

Dus als ik het goed begrijp hoef ik voor de rest niks aan me rails te veranderen ?
Niks te zagen of te doen ?, Ik heb tot nu toe 2 redelijk goedwerkende locs dus het zal voor mij het goedkoopste zijn om een 2e hands setje te zoeken en dan de locs ombouwen met decoders.

Misschien een tip waar ik het beste kan zoeken voor z'n multimaus ?

Alvast bedankt,
Clinten
« Laatst bewerkt op: 15 April 2010, 14:49:21 door Spoorloos »

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2010, 15:06:22 »
Hoi!

Inderdaad je hoeft niets aan je rails te veranderen.... Het enige waar jij voor moet zorgen is dat de centrale (multimaus) wordt aangesloten op je baan en dat je een digitale locomotief hebt om mee te rijden.

Waar te vinden:

hier bijvoorbeeld: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26562.msg406016.html#msg406016
Marktplaats bijvoorbeeld: http://kopen.marktplaats.nl/search.php?stop_force_description_search=1&from_searchbox_advanced=1&q=multimaus&g=0&postcode=&distance=&search=Zoek&ts=on

Ik weet niet of je een ster bent in solderen of verbouwen van loks... want als je al wat oudere locomotieven hebt kan je er meestal niet zomaar een decoder inpluggen.

Succes!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2010, 15:20:31 »
Hallo Clinten

Kijk of controleer even of er op/bij de aansluiting aan de rails ook een condensator aanwezig is (is vaak het geval bij analoog) en verwijder deze als je digitaal gaat rijden met hetzelfde of bestaande spoor.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #5 Gepost op: 15 April 2010, 15:27:59 »
Goede beslissing, zelf ben ik net 14 dagen bezig met de multimuis.
Om deze onder de knie te krijgen, gewoon een ovaaltje gemaakt en een loc zelf van decoder voorzien.
Kan deze in de tussentijd toch al herprogrameren, volgende aankoop is een bezetmelder, kan ik weer eventjes bijleren.
Zo geraak ik ingewerkt, snap je het niet helemaal, gewoon een vraagje op dit forum en u wordt geholpen.
Veel plezier met digitaal, ik vind het nu al leuk.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Spoorloos

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 April 2010, 15:47:35 »
@ Ronald.

Dankje wel, even een berichtje geplaatst nou afwachten op de reactie.
Ik heb net even gebeld naar de modelbouw winkel bij mij in de buurt voor een decoder voor mijn type locs (Hele oude Fleischmann locs) en deze koste ongeveer 26 euro.
Soldeer werk dat lukt me zelf wel, alleen moet ik weten welk draadje waar na toe moet. maar dat komt met de loop de tijd wel.

@ p.heinst.

Er zitten bij mij geen condensatoren, (Deze vullen misschien in de transformator zitten, of ik heb ze nooit geplaatst :P). 

@ Matheus.

En hoe bevalt z'n multimuis ? lijkt me heel anders werken dan analoog.
Heb jij misschien foto's van de decoder in de loc of is iedere decoder weer anders ?

Hoe gaat z'n multimuis eigenlijk in z'n werking, je drukt op een knopje ? waar mee je de trein kiest en vervolgens de draai knop gebruiken ofzo ?
En kan je er ook wissels mee aan sturen via een wissel decoder ?

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 15 April 2010, 16:03:10 »
Ik heb net even gebeld naar de modelbouw winkel bij mij in de buurt voor een decoder voor mijn type locs (Hele oude Fleischmann locs) en deze koste ongeveer 26 euro.
Soldeer werk dat lukt me zelf wel, alleen moet ik weten welk draadje waar na toe moet. maar dat komt met de loop de tijd wel.

Dat is bij oude fleischmann loks niet genoeg... je moet ook het motorschild aanpassen. Zoek even hier op het forum daarop. Er zijn verschillende (duitse) sites waar de ombouw van loks beschreven staan. Ook een draadje over geweest :)

En hoe bevalt z'n multimuis ? lijkt me heel anders werken dan analoog.
Heb jij misschien foto's van de decoder in de loc of is iedere decoder weer anders ?

Hoe gaat z'n multimuis eigenlijk in z'n werking, je drukt op een knopje ? waar mee je de trein kiest en vervolgens de draai knop gebruiken ofzo ?
En kan je er ook wissels mee aan sturen via een wissel decoder ?

Iedere decoder is anders en bij iedere decoder krijg je een schema waarin staat hoe aan te sluiten. De kleuren van de verschillende aansluitingen zijn wel standaard bij iedere decoder.

De werking van de multimaus gaat op twee manieren: Je kan een locomotief in de bieb zetten en dan via de bieb een locomotief selecteren en dan met de draaiknop harder en zachter laten rijden en vooruit / achteruit. De andere manier is het locomotief-adres in tikken en dan draaien...

Wissels? Geen enkel probleem, je kan gewoon een wisseldecoder aansluiten op de multimaus en dan de wissel meebesturen.

Succes!

Groeten Ronald K.

PS: Kijk ook in mijn bouwdraadje voor meer info... klik op het wereldbolletje onder mijn naam :)
« Laatst bewerkt op: 15 April 2010, 16:30:58 door ronaldk »

Marc Riswick

• Offline Offline
    • Stuyteweg
« Reactie #8 Gepost op: 15 April 2010, 16:19:30 »
Hallo Clinten,

als je gaat beginnen met digitaal en niet direct plannen hebt om automatisch te gaan rijden hoef je inderdaad aan de baan niks te doen. Als je wel automatisch denkt te gaan rijden (dus blokken maken, bezetmelders, computerinterface, computer en al dan niet gratis programma) is het verstandig de isolaties die horen bij de blokken al meteen aan te leggen. Tot het zover is kunnen die overbrugt worden. Bij gebruik van standaardrails maak je in de regel gebruik van isolatieschoentjes (raillassen) en bij flexrails kan de isolatie ook gemaakt worden met een zaagje. Profirails kent geen condensator voor zover ik weet (rij al vele jaren met profirails).
Misschien een goed idee om eens de handleiding van de multimuis te downloaden, dan krijg je al een beetje een idee hoe het werkt. Oudere fleischmann locs zijn inderdaad niet de eenvoudigste om om te bouwen, maar heel erg moeilijk is het ook weer niet. Bij twee locs kan je eventueel ook overwegen om het inbouwen van een decoder te laten doen. Of heb je misschien kennissen in de buurt die dit al vaker gedaan hebben en je bij de eerste loc(s) even terzijde kunnen staan zodat je het zelf leert?

succes Marc
(die geen spijt heeft van de overstap naar digitaal)  ;D
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 April 2010, 16:26:27 »
Hallo Clinten,
Ronaldk heeft de vragen al beantwoord op uw vraag, wat wissels betreft, deze kan je nog een heel tijdje gewoon analoog blijven aansturen, naargelang budget kan je dan stelselmatig uitbreiden.
Wat de oudere loc's betreft, het is zoals Ronaldk schreef dat je hiervoor een ander motorschildje moet aanschaffen, geen nood, voor de oude rond motor van Flm zijn deze nog te verkrijgen.
Eventjes nog het verschil tussen a-d, je loc kan zeer langzaam aanlopen en afremmen, niet met een schok zoals bij a.
Je kan de lichten laten branden bij stilstand of doven enz.
Matheus.

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 April 2010, 16:34:23 »
Ik heb tot nu toe 2 redelijk goedwerkende locs dus het zal voor mij het goedkoopste zijn om een 2e hands setje te zoeken en dan de locs ombouwen met decoders.

Misschien een tip waar ik het beste kan zoeken voor z'n multimaus ?

Alvast bedankt,
Clinten

Het hoeft niet zozeer om een tweedehands setje te gaan Clinten. Nogal wat handelaren halen beginsets uit elkaar en verkopen de onderdelen los. Complete Multimaus setjes (maus, trafo, versterker en handleiding) kun je op die manier voor een eurootje of 80 via internet, op beurzen en ook bij sommige winkels aanschaffen. Gloednieuw.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoorloos

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 April 2010, 16:57:06 »
@ Ronald.

Ik ga is opzoek hoe ik me motorschild moet verbouwen, hoop dat ik het kan vinden :D.
Nieuwe kosten ieder geval 14 euro voor zo wel de 2 punts als de 3 punts.

Met die wissels kan ik gewoon me oude Magneetspoelaandrijving gebruiken met die wisseldecoder ?
Maar dat is voor laten zorg, eerst maar kijken of ik de eindjes aan elkaar kan knoppen voor de basic dingen.

Ik had je topic over je baan al snelletje door gekeken, ziet er veel belovend uit.

@ Marc.

Bezet melder enzo, en via de computer rijden wil ik zeker een keer mee beginnen.
Maar hier kunnen nog wel paar jaar overheen gaan :P, Alleen is het wel verstandig dat ik hier alvast voorbereidingen maak.
Want het is zonde om alles weer te slopen als het zo ver is.

Alleen die onderbrekingen hoe zit dat precies ?
Zitten daar nog speciale voorwaarde aan verbonden om de zo veel cm / m ?
Of is dat eigen interpretatie ?

@ Matheus.

Ik denk dat ik dan inderdaad de wissels nog tijdelijk via analoog blijf besturen tot dat me spaarvarken weer vol zit :P.
Het klinkt veel belovend rijden met digitaal :D, De locs die ik heb zitten standaard geen lichten in maar was al voorbereidingen aan het maken om dat zelf in te bouwen.
Deze kan ik dus gewoon aan de decoder aansluiten ?

@ Henk.

Ik heb inderdaad op internet z'n setje gevonden op marktplaats.
http://hobby.marktplaats.nl/modeltreinen/338057737-roco-multimaus-met-nl-update-nieuw.html#photoGallery.

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 April 2010, 17:17:19 »
Dat is inderdaad een prima setje voor de gangbare prijs. Heeft ook de grote trafo en daarmee het maximale vermogen van 50 VA. Er zijn ook setjes met een lichtere stekkernettrafo en dat is toch zonde voor hetzelfde geld.
Bellen zou ik zeggen.  ;D

Matheus 18

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 April 2010, 17:24:42 »
Hoi Clinten,
Als je wil verlichting inbouwen in je loc's gebruik dan lampjes van 16V of anders Led's met weerstand 5,6 Kohm.
Klik maar eens op het groene bolletje en zie modelbaan.
PS als het jouw bod betreft op ........vrees ik een beetje, ze vermelden vaste prijs, denk niet dat het goedkoper weggaat, deze heren kunnen wachten, de verkoop is niet dringend.
Matheus.

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 15 April 2010, 17:30:56 »
De locs die ik heb zitten standaard geen lichten in maar was al voorbereidingen aan het maken om dat zelf in te bouwen.

Om welke locs gaat dat eigenlijk?