Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
  

Auteur Topic: 2600-serie en 2801  (gelezen 2787 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
2600-serie en 2801
« Gepost op: 16 June 2006, 20:45:35 »
Dit boek heb ik van de week binnengekregen, via de post van Van Stockum. Mooi op tijd voor vaderdag.

Toch opmerkelijk dat de auteur nog ruim 160 pagina's over deze weinig succesvolle locomotieven heeft weten te schrijven. Nou ja, hij geeft zelf al aan dat er meer foto's dan tekst staan.

Wat ik tot zover gelezen (en bekeken) heb, tot nu toe alleen van de 2600, ziet er goed uit. Vooral het ontwerpproces is een opeenstapeling van fouten, aannames die niet getoetst werden, enzovoorts.

Ook staan er tekeningen in van voorstellen die het nooit gehaald hebben; misschien dat een zeker forumlid zich zou kunnen laten verleiden om er eentje te bouwen. ;)

33 euro zonder verzendkosten en die zijn het, wat mij betreft, zeker waard.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: 2600-serie en 2801
« Reactie #1 Gepost op: 10 July 2006, 18:30:48 »
Helemaal met je eens, Peter.
Ik heb het boek ook. Zeer interessant. Ook leuk dat er een paar kleurenfoto's in staan.

Over ontwerpen die nooit gebouwd zijn: Lijkt mij erg leuk om die ontwerpen in H0 te gaan bouwen, maar voorlopig ben ik nog wel zoet met de NS 1400. :D

Groeten,
Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: 2600-serie en 2801
« Reactie #2 Gepost op: 11 October 2006, 20:31:27 »
Is hier hier iemand die de benodigde bestelinformatie voor me uit een Railmagazine kan halen? Ik heb er momenteel geen voorhanden en ik wil wel het boek bestellen...
Alvast bedankt!

Eelco

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: 2600-serie en 2801
« Reactie #3 Gepost op: 11 October 2006, 21:18:18 »
Die info mag dan hier geplaatst worden want ook ik heb wel interesse in dit boek.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Alex_is_lang

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: 2600-serie en 2801
« Reactie #4 Gepost op: 11 October 2006, 22:01:07 »
Zelf heb ik hem bij een modelbouwwinkel gekocht in Arnhem.
Bij goede boekhandels , is over het algemeen ook een bestelling te plaatsen.
Stockums in den haag is een voorbeeld, hebben een grote treinafdeling.

gr Alexander

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: 2600-serie en 2801
« Reactie #5 Gepost op: 11 October 2006, 22:01:40 »
Zowel op Eurospoor als Rail is uitgeverij Uquilair aanwezig met een stand. Hier kun je terplekke de boeken aanschaffen.

Een andere optie is  € 33,00 over te maken op rekeningnummer 7460304 t.n.v. Uitgeverij Uquilair BV te 's Hertogenbosch onder vermelding van de titel van het boek en jouw postadres/huisadres.

Greetz,

Willem

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: 2600-serie en 2801
« Reactie #6 Gepost op: 13 November 2006, 19:45:50 »
Zo, ik heb het boek ook binnen. Heerlijk zitten lezen meteen. Vooral de conclusie dat het terecht is dat er geen exemplaar van de serie 2600 bewaard is gebleven kan ik onderschrijven. Hooguit dat een cabine leuk geweest was in het Spoorwegmuseum.
Goed onderbouwd komen de constructie en inzet voor het voetlicht. De ervaringen van machinisten zijn erg leuk om te lezen. Vooral de vrijwel unanieme afkeer van de loc (op de trekkracht na) is veelzeggend.

De NS2801 is ook weer een verhaal apart en het lezen zeker waard. Vooral de naam 'Kreupele Marie' en de herkomst, maar ook de naam die machinisten er aan gaven: Nautilus. De laatste is eigenlijk nog de mooiste naam.
Over deze loc zijn de machinisten zeer te spreken, maar helaas: een éénling met kuren/groeistuipen onderhouden is een lastig karwei en vandaar is het logisch dat de loc afgestoten is, hoe uniek deze ook was.

De kleurenfoto's geven het verhaal net een beetje extra, vooral de Beelen in kleur zijn bijzonder om te zien. Ook kleine dingen, zoals het feit dat alle nummerplaten en de fabrieksplaat van de 2801 bewaard zijn gebleven is een leuk weetje. Misschien iets voor een tentoonstelling over spoorwegcuriosa in het Sporwegmuseum?

Twee minpuntjes: bij een foto van een fabrieksplaat van een 2600 wordt expliciet gezegd dat een verzamelaar die een dergelijke plaat in huis heeft, een kleinood ter waarde van enkele duizenden euro's in huis heeft. Om zoiets plat in geld uit te drukken voegt naar mijn idee niets toe, zeg dan gewoon 'een uniek kleinood' of iets dergelijks.

Tweede minpuntje is de foto van een Beel in een sneeuwlandschap die over twee pagina's is afgedrukt. Dit doet helaas veel af aan de verder prachtige foto.

Kortom: twee locomotieven die prima in één boek behandeld kunnen worden. Beiden met een bijzondere geschiedenis. Een aanwinst voor mijn boekenkast!

Eelco

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: 2600-serie en 2801
« Reactie #7 Gepost op: 17 November 2006, 10:37:01 »
Toevallig het boek van de week ook even bestelt via Stockum, is als het goed is onderweg naar me postbus, zaterdag morgen maar even gaan kijken  ;D
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11651
    • Mijn fotoarchief
Re: 2600-serie en 2801
« Reactie #8 Gepost op: 17 November 2006, 11:41:18 »
Het allerfascinerendste aan het boek, was de communicatie tussen NS en Werkspoor rond de constructie van de NS2600. De starre houding van de NS-directie, die zeer rigide vasthield aan een maximum gewicht, en Werkspoormedewerkers die wel mogelijke problemen zagen nav voorstellen van de NS-directie, maar dit niet durfden te zeggen. De hiërarchie binnen deze bedrijven was nog erg strikt, eigen initiatief van medewerkers werd nog niet heel erg op prijs gesteld...  ;)

Eelco