Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
FritsT
Vandaag
om 10:47:17
Nieuwe generatie spoorseinen NL
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:30:56
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
Vandaag
om 10:29:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 10:25:46
De projecten van Ruben (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:21:55
Terschellinger Spoor
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:19:42
Vervangen wissels flm profi
door
Luc2000
Vandaag
om 10:01:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 09:58:03
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 09:42:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:15:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen
door
barry1972
Vandaag
om 01:25:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0)
door
Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen
door
Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby?
door
hervé
10 October 2025, 21:42:28
Kato ETA 515
door
Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X......
door
Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim.
door
Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E
door
ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
2600-serie en 2801
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2600-serie en 2801 (gelezen 2836 keer)
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8570
2600-serie en 2801
«
Gepost op:
16 June 2006, 20:45:35 »
Dit boek heb ik van de week binnengekregen, via de post van Van Stockum. Mooi op tijd voor vaderdag.
Toch opmerkelijk dat de auteur nog ruim 160 pagina's over deze weinig succesvolle locomotieven heeft weten te schrijven. Nou ja, hij geeft zelf al aan dat er meer foto's dan tekst staan.
Wat ik tot zover gelezen (en bekeken) heb, tot nu toe alleen van de 2600, ziet er goed uit. Vooral het ontwerpproces is een opeenstapeling van fouten, aannames die niet getoetst werden, enzovoorts.
Ook staan er tekeningen in van voorstellen die het nooit gehaald hebben; misschien dat een zeker forumlid zich zou kunnen laten verleiden om er eentje te bouwen.
33 euro zonder verzendkosten en die zijn het, wat mij betreft, zeker waard.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Overlast
Offline
Berichten: 2522
Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: 2600-serie en 2801
«
Reactie #1 Gepost op:
10 July 2006, 18:30:48 »
Helemaal met je eens, Peter.
Ik heb het boek ook. Zeer interessant. Ook leuk dat er een paar kleurenfoto's in staan.
Over ontwerpen die nooit gebouwd zijn: Lijkt mij erg leuk om die ontwerpen in H0 te gaan bouwen, maar voorlopig ben ik nog wel zoet met de NS 1400.
Groeten,
Maarten
Gelogd
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11708
Re: 2600-serie en 2801
«
Reactie #2 Gepost op:
11 October 2006, 20:31:27 »
Is hier hier iemand die de benodigde bestelinformatie voor me uit een Railmagazine kan halen? Ik heb er momenteel geen voorhanden en ik wil wel het boek bestellen...
Alvast bedankt!
Eelco
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: 2600-serie en 2801
«
Reactie #3 Gepost op:
11 October 2006, 21:18:18 »
Die info mag dan hier geplaatst worden want ook ik heb wel interesse in dit boek.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Alex_is_lang
Offline
Berichten: 198
Re: 2600-serie en 2801
«
Reactie #4 Gepost op:
11 October 2006, 22:01:07 »
Zelf heb ik hem bij een modelbouwwinkel gekocht in Arnhem.
Bij goede boekhandels , is over het algemeen ook een bestelling te plaatsen.
Stockums in den haag is een voorbeeld, hebben een grote treinafdeling.
gr Alexander
Gelogd
RodeDuivel
Offline
Berichten: 827
Re: 2600-serie en 2801
«
Reactie #5 Gepost op:
11 October 2006, 22:01:40 »
Zowel op Eurospoor als Rail is uitgeverij Uquilair aanwezig met een stand. Hier kun je terplekke de boeken aanschaffen.
Een andere optie is € 33,00 over te maken op rekeningnummer 7460304 t.n.v. Uitgeverij Uquilair BV te 's Hertogenbosch onder vermelding van de titel van het boek en jouw postadres/huisadres.
Greetz,
Willem
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11708
Re: 2600-serie en 2801
«
Reactie #6 Gepost op:
13 November 2006, 19:45:50 »
Zo, ik heb het boek ook binnen. Heerlijk zitten lezen meteen. Vooral de conclusie dat het terecht is dat er geen exemplaar van de serie 2600 bewaard is gebleven kan ik onderschrijven. Hooguit dat een cabine leuk geweest was in het Spoorwegmuseum.
Goed onderbouwd komen de constructie en inzet voor het voetlicht. De ervaringen van machinisten zijn erg leuk om te lezen. Vooral de vrijwel unanieme afkeer van de loc (op de trekkracht na) is veelzeggend.
De NS2801 is ook weer een verhaal apart en het lezen zeker waard. Vooral de naam 'Kreupele Marie' en de herkomst, maar ook de naam die machinisten er aan gaven: Nautilus. De laatste is eigenlijk nog de mooiste naam.
Over deze loc zijn de machinisten zeer te spreken, maar helaas: een éénling met kuren/groeistuipen onderhouden is een lastig karwei en vandaar is het logisch dat de loc afgestoten is, hoe uniek deze ook was.
De kleurenfoto's geven het verhaal net een beetje extra, vooral de Beelen in kleur zijn bijzonder om te zien. Ook kleine dingen, zoals het feit dat alle nummerplaten en de fabrieksplaat van de 2801 bewaard zijn gebleven is een leuk weetje. Misschien iets voor een tentoonstelling over spoorwegcuriosa in het Sporwegmuseum?
Twee minpuntjes: bij een foto van een fabrieksplaat van een 2600 wordt expliciet gezegd dat een verzamelaar die een dergelijke plaat in huis heeft, een kleinood ter waarde van enkele duizenden euro's in huis heeft. Om zoiets plat in geld uit te drukken voegt naar mijn idee niets toe, zeg dan gewoon 'een uniek kleinood' of iets dergelijks.
Tweede minpuntje is de foto van een Beel in een sneeuwlandschap die over twee pagina's is afgedrukt. Dit doet helaas veel af aan de verder prachtige foto.
Kortom: twee locomotieven die prima in één boek behandeld kunnen worden. Beiden met een bijzondere geschiedenis. Een aanwinst voor mijn boekenkast!
Eelco
Gelogd
Willem van den Broek
Offline
Berichten: 189
Ja dit ben ik (2006)
Re: 2600-serie en 2801
«
Reactie #7 Gepost op:
17 November 2006, 10:37:01 »
Toevallig het boek van de week ook even bestelt via Stockum, is als het goed is onderweg naar me postbus, zaterdag morgen maar even gaan kijken
Gelogd
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11708
Re: 2600-serie en 2801
«
Reactie #8 Gepost op:
17 November 2006, 11:41:18 »
Het allerfascinerendste aan het boek, was de communicatie tussen NS en Werkspoor rond de constructie van de NS2600. De starre houding van de NS-directie, die zeer rigide vasthield aan een maximum gewicht, en Werkspoormedewerkers die wel mogelijke problemen zagen nav voorstellen van de NS-directie, maar dit niet durfden te zeggen. De hiërarchie binnen deze bedrijven was nog erg strikt, eigen initiatief van medewerkers werd nog niet heel erg op prijs gesteld...
Eelco
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
2600-serie en 2801