Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
Vandaag om 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23

Auteur Topic: Is dit nu nodig???  (gelezen 3771 keer)

Arts

• Offline Offline
Is dit nu nodig???
« Gepost op: 26 December 2006, 22:18:57 »
Hallo.

In een aantal "draadjes" heb ik gelezen dat het enkelvoudig toepassen van een S88-module niet altijd het optimale resultaat geeft.

"Onze Zwitserse vriend" (http://www.stayathome.ch/Rueckmeldemodul.htm) heeft hierop een antwoord bedacht. Zijn (zelfbouw)boosters worden vaak geroemd. Geldt dit nu ook voor het ontwerp en de toepassing van deze SRM (Super RueckMelder)? Of is dit wel een heel kostbare toepassing voor een nauwelijks bestaand probleem?

Gr Paul

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Is dit nu nodig???
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2006, 22:32:35 »
Nu dat is volgens mij alleen maar een 4- voudige stroomdetectie. Geschikt voor de digitale tweerail baan. Daar zijn eenvoudigere en even goede en goedkopere oplossingen voor.

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Bezetmelding2R.html

Dit heeft overigens niet met een eventueel S88 probleem te maken.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Arts

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2006, 22:38:55 »
Beste Wim,

Dank voor je snelle reactie.
Ik weet niet of mijn Duits helemaal in orde is maar........onderstaande tekst even van zijn site gehaald:

Vielleicht kennen Sie das Problem: Auf ihrer Mittelleiter-Anlage (= toch 3 rail) verwenden Sie Kontaktgleise, um über S88 (oder andere) Geräte Steuerungsaufgaben auszuführen. Dazu mussten Sie eine der Schienen von der Masse trennen. Diese Schiene (Kontaktstrecke) wird über die Räder und Achsen mit Masse verbunden und löst so den Kontakt aus.

Leider treten nun aber vermehrt Kontaktprobleme (dit zou het probleem zijn)bei den Loks auf, da jetzt nur noch eine Schiene für die Masseverbindung bleibt. Gerade aber Loks mit Decodern der neueren Generation reagieren empfindlich auf solche kurzen Stromunterbrüche

Graag je visie.

Gr Paul

Uiteraard heb ik je site al meerdere keren bekeken.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2006, 23:05:16 »
Ik heb het gezien ja, en bij een drierail systeem is dit natuurlijk helemaal niet nodig, en als je dan kijkt waarop het aangesloten zit, een S88 module van LDT met nog een keer een Opto, dan kun je je afvragen waar deze beste man mee bezig is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Arts

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2006, 23:07:55 »
Beste Wim,

Je visie is duidelijk, dank.

Zou jij overigens kiezen voor opto (volledige elektrische scheiding) of niet?

Paul

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2006, 23:27:39 »
Als het om een drierail systeem gaat heeft de opto geen nut. Aan biede kanten van de Opto zit dezelfde common-ground, dus van een galvanische scheiding kan geen sprake zijn.

Mvg
Wim.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2006, 23:32:24 »
.....dan kun je je afvragen waar deze beste man mee bezig is.
Waar deze man mee bezig is, dat blijkt uit zijn teksten.
Het komt hierop neer: bij massadetectie gebruik je 1 spoorstaaf als meldsectie, en deze staaf doet dan niet meer mee voor de stroomafname van de loc. Je hebt dus alleen maar de doorgaande staaf voor het massacontact. De schakeling die hij heeft verzonnen zorgt er voor dat de detectiestaaf niet alleen voor de detectie dient, maar tevens bijdraagt aan het massacontact.

Ik was op zoek naar het schema, maar dat wil hij niet laten zien.  
Lees wat hij er zelf over zegt:

"Vor Auslieferung der ersten Module möchte ich die Schaltung nicht preisgeben, zumal die Technik zum Patent angemeldet ist. Zu einem späteren Zeitpunkt könnte dies möglich sein."

Het tegenstrijdige aan deze mededeling is dat een aangemeld patent vanzelf openbaar wordt. Het is dus een kwestie van op zoek gaan naar de patentbeschrijving, die moet ergens te vinden zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2006, 23:36:22 »
Klaas, zodra er 1 as beide sporen verbind, doet dat spoor mee aan de massa door gifte. Beide sporen zijn dan weer gelijk.

Mvg
Wim.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2006, 23:47:11 »
Wim,

ik ben het helemaal met je eens dat deze schakeling een kanon is om een mug dood te schieten.
Maar je noemt 1 voorwaarde: "zodra er 1 as beide sporen verbindt"
Dat moet dan natuurlijk wel gebeuren.
Ik las laatst op een Engelstalig forum een ludiek voorbeeld van het probleem wat deze Zwitserse meneer probeert te tackelen.
Märklin heeft een T3 stoomlocje in het programma. Dat is een 3-asser waarvan de middelste as zweeft, die wielen raken dus de spoorstaven niet. Daardoor is het feitelijk een 2-asser geworden. Op 1 van die assen zit 1 antislipband, dus aan die kant is nog maar 1 wiel dat massacontact maakt. Als die kant uitgerekend de kant is van de massastaaf, en dat ene wiel verliest even het contact, dan komt het hele feest dus gierend tot stilstand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2006, 23:56:55 »
Klaas,
Volkomen mee eens, maar als aan de andere kant het wiel ook even geen kontakt maakt, dan werkt de oplossing van deze Zwitserse meneer ook niet meer. Dus aan beide kanten verliest het wiel zijn kontakt, dan ben je dus net zo nat. Dus lijkt mij deze olifant een echt overbodige oplossing voor een probleem wat met een simpel poetsblokje is op te lossen.

Mvg
Wim.

Arts

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2006, 23:58:41 »
Beste Klaas,

Dank voor je altijd boeiende inhoudelijke bijdrage. Ik leer er elke weer wat van.

De vraag voor mij is of het een theoretisch of praktisch probleem is. Ik zie enkele tientjes aan euro's voor zo'n terugmelder staan en dan nog "maar" 4 ingangen. Als in de praktijk de reguliere toepassing van een enkelvoudige S88 nu voldoet, neem ik dat risico wel. Is het in de praktijk wel een (veel) voorkomend probleem, dan is de toepassing het overwegen waard.

Gr Paul

« Laatst bewerkt op: 27 December 2006, 00:00:54 door Arts »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2006, 00:03:11 »
Beste Paul,

In de praktijk komt dit probleem niet of nauwelijks voor, en als het voorkomt is het tijd om de sporen en de wielen even een schoonmaak beurtje te geven.
Voor dat geld kun je heel erg veel poetsblokjes kopen. Ik rij al jaren zonder problemen met de normale manier van aansluiten. En geloof me ik ben niet zo poetserig.

Mvg
Wim.

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2006, 00:03:31 »
Het is dus een kwestie van op zoek gaan naar de patentbeschrijving, die moet ergens te vinden zijn.

Kijk eens op http://www.google.com/patents wellicht is dat een manier om snel een patent op te zoeken.
De groeten van Rob

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2006, 10:44:50 »
Hallo,

Misschien niet zo goed als de schakeling van die zwitserse mijnheer, maar wel veel goedkoper kan het ook zo.

De 1N4148 diode wordt door Litfinski en/of Viessmann aanbevolen. Deze heb ik altijd gebruikt. De diode zorgt er dus voor dat er geen hoge positieve (digitaal)spanningen op de S88 ingangen komen te staan.

De 1N4001 diode op die plaats is ook niet nieuw. Deze diode zorgt er enerzijds voor dat er geen negatievere (digitaal)spanningen dan 0,7 volt op de S88 ingangen komen te staan, anderzijds krijgt een lok met slecht massa contact toch energie toegevoerd.

In de praktijk: Als je op de massa rail een papiertje legt, dan lopen de loks met geregelde decoder met onverminderde snelheid door, een enkeling is dan nog te regelen ook, maar de meeste niet.
Loks waar nog een veldspoel in zit verliezen dan wel aan snelheid.
Winst is er vooral bij keine locs en ook loks meteen ESU lokpiloot lopen wat strakker.

Na experimenteren heb ik al mijn S88 aansluitingen ook van de 1N4001 dioden voorzien, afgezien op de plaatsen waar ik nog van stroomdetectie gebruik maak.

De beide dioden heb ik tegenwoordig direct op de printplaat zitten.

Groeten Jan.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2006, 20:51:12 »
De 1N4001 diode op die plaats is ook niet nieuw. Deze diode zorgt er enerzijds voor dat er geen negatievere (digitaal)spanningen dan 0,7 volt op de S88 ingangen komen te staan, anderzijds krijgt een lok met slecht massa contact toch energie toegevoerd.
Ja, wel energie, maar dat alleen maar in 1 stroomrichting. Je bent dus wel je digitale informatie kwijt.
Op die Zwitserse module zie ik 4 paar antiparallelle diodes zitten, werkt dus voor beide stroomrichtingen. Maar hoe het daarna gaat, dat is op de foto's niet te zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel