Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Modelwensen 2026 door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:28:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:05:45
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:57:18
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:21
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 21:30:34
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:50:32
Yamorc 7001 dood door Menno
Vandaag om 20:33:08
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
  

Auteur Topic: inzet duitse hecht rijtuigen in NL  (gelezen 16180 keer)

Dennis

  • Gast
inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Gepost op: 09 April 2010, 14:22:21 »
Ik heb al diverse malen een oproep gezet inzake inzet internationale rijtuigen in nl rond 1945/1955.
Daarin hebben al diverse mensen mij gezegd dat de hecht wagens weinig tot niet in nederland reden.
Nu heeft Otto Dijkstra in de laatste RM de verwarmingswagen beschreven.
Daarin laat hij een voorbeeld samenstelling zien van een internationale trein uit 1954.
Met daarin een nieuwe trix hecht wagen, die ik persoonlijk erg mooi vind.

Nu de vraag is het een reeele optie dat zo`n wagen meereed in die tijd?
De klasse borden bij dit model staan wel laag, ik heb ook geen idee wanneer deze in Duitsland omhoog zijn gegaan.

Grtn,
Dennis

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #1 Gepost op: 09 April 2010, 21:05:54 »
Ik ben ook erg benieuwd of deze rijtuigen in Nederland reden en in welke treinen. Zou voor mij als Märklin NL rijder weer nieuwe perspectieven bieden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Bruggen-IG:
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #2 Gepost op: 09 April 2010, 21:49:04 »
In 'Van Stoom tot Stroom' van NJ van Wijck JUrriaanse staat op p. 89 een Hecht aan het perron in Hoek van Holland in 1950.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #3 Gepost op: 09 April 2010, 22:06:51 »
Hé dat boek heb ik toevallig. Ik ga gauw even kijken. Bedankt.

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #4 Gepost op: 09 April 2010, 23:07:05 »
Jan,

Bedankt (y)
Het is duidelijk een hecht ja.

Kan dus een leuke trein verzinnen HvH-Munchen??


Grts

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #5 Gepost op: 11 April 2010, 13:26:39 »
Verder niemand met eventuele verdere info?

Grts,
Dennis

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Bruggen-IG:
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #6 Gepost op: 11 April 2010, 14:30:59 »
Ik hoop ook op andere bijdragen!

Dennis: hoezo speciaal München?
De meest nabije informatie die ik bij de hand heb komt uit het spoorboekje van ingaande 20 mei 1951 (ruim een half jaar na die foto dus), waarin vanaf HvH de volgende D-treinen staan:

D 163/164:  HvH - Merano/Wien West/Basel SBB

D 171/172: HvH - Hamburg Altona/Braunschweig/Bad Harzburg

D 191/192: HvH/A'dam CS - Nyborg/Bad Harzburg/Berlin Stadtbahn

D 253/254 HvH -- Feldkirch of Innsbruck/München/Roma Termini/Basel Bad.

Vermoedelijk zit die Hecht dus in een van deze treinen (als tenminste de volgende zomerdienst dezelfde D-treinen bood als in okt. 1950).


« Laatst bewerkt op: 11 April 2010, 14:37:23 door janw »

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #7 Gepost op: 11 April 2010, 16:23:16 »
Ik hoop ook op andere bijdragen!

Dennis: hoezo speciaal München?
De meest nabije informatie die ik bij de hand heb komt uit het spoorboekje van ingaande 20 mei 1951 (ruim een half jaar na die foto dus), waarin vanaf HvH de volgende D-treinen staan:

D 163/164:  HvH - Merano/Wien West/Basel SBB

D 171/172: HvH - Hamburg Altona/Braunschweig/Bad Harzburg

D 191/192: HvH/A'dam CS - Nyborg/Bad Harzburg/Berlin Stadtbahn

D 253/254 HvH -- Feldkirch of Innsbruck/München/Roma Termini/Basel Bad.

Vermoedelijk zit die Hecht dus in een van deze treinen (als tenminste de volgende zomerdienst dezelfde D-treinen bood als in okt. 1950).




Hoi Jan,

Munchen was gewoon een willekeurige bestemming.
Helaas beschik ik nog niet uit dienstregelingen uit die tijd.

Wel een leuke treinen heb je daar opgenoemd.

Lijkt me leuk om 1 of twee van deze treinen na te bootsen.

Alleen heb ik nog geen idee wanneer de klasseborden in duitsland omhoog zijn gegaan?????
Ik zal vanavond eens in de boeken duiken.

Grts,
Dennis

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Bruggen-IG:
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #8 Gepost op: 11 April 2010, 23:08:56 »
Ik heb even rondgeklikt, maar ik vind sowieso ontzettend weinig over Hechtwagen op het internet, en al helemaal nauwelijks foto's. Ik heb een incomplete Roco liggen, uit een brandschadepartij, die ik nog moet opknappen. Zoek dus foto's van echte Hechten.

Er is een draadje over op Drehscheibe Online, uit 2006, dus veel links daarin werken niet meer.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,2173868,page=1

en hier een enkele foto (niet in normale dienst; wel heel mooi in dat blauw-beige):
http://www.eisenbahndienstfahrzeuge.de/bdw/399-werbewagen/399-werbewagen.htm

En iets over een bewaard exemplaar bij de Historische Eisenbahn Frankfurt:
http://www.frankfurt-historischeeisenbahn.de/diefahrzeuge.html (doorklikken naar pdf).

Iemand meer foto's ?
« Laatst bewerkt op: 11 April 2010, 23:13:49 door janw »

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #9 Gepost op: 13 April 2010, 21:45:35 »
Even de vraag van de klasseborden voorgelegd aan een kennis;

Volgens een oud nummer van Hp1 zijn de klasseborden ' rond 1958' verdwenen, op het moment dat rijtuigen toe waren aan groot onderhoud en een schilderbeurt. Zal tegelijk met het aanbrengen van het DB-logo zijn gebeurd. Aan foto's te zien lijkt het toch ng vrij snel te zijn gegaan, plaatjes van rijtuigen mét en zonder klasseborden door elkaar zijn zeldzaam.
Op het moment dat de 3e klas in 2e veranderde (in 1956) zijn de borden overigens gewoon blijven zitten; ze werden simpelweg zwart overgeschilderd met een verse witte 2 er op.
Na de oorlog gebouwd materieel, zoals de Umbauwagen en de lange D-treinrijtuigen, kreeg wél meteen hooggeplaatste cijfers die toen nog uit zilverkleurig metaal werden vervaardigd (de laatste series Schürzenwagen hadden die metalen cijfers ook, alleen zaten ze daar nog laag). Ook vooroorlogse rijtuigen die begin jaren 50 werden opgeknapt voor de FD-sneltreinen (zoals de Rheingold) en daarbij blauw werden geschilderd, kregen toen al hooggeplaatste metalen cijfers.
De Hechte bleven voor zover ik weet allemaal groen, dus een Hecht met lage borden in de jaren 50 moet inderdaad gewoon kunnen.


Dat is dus mooi!
Nu nog een leuke trein samenstellen.

Grts,
Dennis

Met dank aan Arjen Dijkgraaf voor de gegeven informatie (y)

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #10 Gepost op: 24 May 2010, 16:11:05 »
Ik wil volgende week een Hecht gaan kopen.

Jan,

Bij de door jouw genoemde treinen staan geen samenstellingen.
Heb je die toevallig?


Grts

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #11 Gepost op: 02 June 2010, 21:34:46 »
Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat er een trein reed met meerdere hechten erin?
Ik doel dan op een bagage,AB,C en dat dan aangevuld met NL materieel..

Grts,
Dennis

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
  • Bruggen-IG:
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #12 Gepost op: 02 June 2010, 22:03:08 »
Bij de door jouw genoemde treinen staan geen samenstellingen.
Heb je die toevallig?

I wish....
Maar er lopen hier wel anderen rond die daar beter van voorzien zijn! Heren..?

Dennis

  • Gast
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #13 Gepost op: 11 June 2010, 15:28:01 »
Zo het begin van mijn trein is er.
Ik hou niet zo zeer vast aan een voorbeeld van een foto of document.
Maar voor mijn gevoel moet dit gekund hebben.



Als bagage rijtuig heb ik een Fleischmann 5680 met stelbalk opschriften uit 1952 (y)

Als tweede rijtuig een trix 23384 hecht 3`de klasser, met stelbalk opschriften uit 1952 ;D

Als derde rijtuig een Rivarossi restauratie met wagennummer 2871, geen idee of dit kan hoor?

Als vierde rijtuig een Philotrain ovale ramer derde klasser.

En voorlopig als laatste rijtuig een Philotrain bolkop ABC rijtuig.


De restauratie daar twijfel ik nog over, sowieso een lastig vraagstuk al die WR`s.
Verder wil ik hem zeker nog uitbreiden met een duitse AB.
Zelf denk ik mischien een hecht AB, of heeft iemand een ander alternatief???

Grtn,
Dennis

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re:inzet duitse hecht rijtuigen in NL
« Reactie #14 Gepost op: 11 June 2010, 17:25:31 »
Dennis,

Kan je in plaats van die WL niet beter een DSG restauratierijtuig er tussen zetten? Dat past volgens mij veel beter in een samenstelling met een Hecht.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.