Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE 64/6500 verbouwde varianten in model door gtw6016
Vandaag om 02:58:02
NL Baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:13:18
Raadplaatje door dennie
19 juni 2018, 23:51:01
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
19 juni 2018, 23:35:48
LSModels 2018 door Rondje_HO
19 juni 2018, 23:07:51
Boom valt voor stoomtrein bij de South Devon Railway door Rondje_HO
19 juni 2018, 23:06:40
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
19 juni 2018, 23:05:02
Westlandbaan door Forever Rocofan
19 juni 2018, 22:52:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 juni 2018, 22:48:50
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
19 juni 2018, 22:32:33
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Bert van Gelder
19 juni 2018, 22:12:02
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door 1795
19 juni 2018, 22:10:38
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door meino
19 juni 2018, 22:03:25
Eerste baanplan spoor N door lex stoom
19 juni 2018, 22:00:28
Ermehuizen anno 1974 door nighttrain1
19 juni 2018, 21:51:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
19 juni 2018, 20:59:36
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
19 juni 2018, 20:49:45
Hof Tramrails, met welke lijm zit spoorstaaf vast aan bedding? door NS1220
19 juni 2018, 20:24:41
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 juni 2018, 18:48:57
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door sdz1976
19 juni 2018, 16:21:17
BNLS-Module: Brandland door nighttrain1
19 juni 2018, 16:12:37
  

Auteur Topic: Rivarossi NS 1312, H0  (gelezen 25973 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Rivarossi NS 1312, H0
« Gepost op: 05 april 2010, 13:24:38 »
Rivarossi NS 1312, Zoetermeer
Door Jos Beckers

In de doos


 
Compleet met bewerkt frontje.



Het voorbeeld

Geschiedenis

Naast de 60 locomotieven van Franse makelij van de serie 1100 ontving de NS in de jaren vijftig nog eens 16 locs uit Frankrijk van een grotere zesassige uitvoering. De 1300 komt uit dezelfde fabriek als de 1100-en en later de 1600-en en 1700-en, Alsthom te Belfort.

De locomotieven van de serie CC 7100 werden in de jaren vijftig niet alleen voor de Franse spoorwegen gebouwd, maar ook geëxporteerd naar zes andere landen, waaronder Nederland. De CC 7107 werd in 1955 beroemd toen deze het wereldsnelheidsrecord op rails vestigde met een snelheid van 331 km/h. Pas in 1981 was de TGV nog sneller. In 1952-’53 werden er tien exemplaren van dit succesvolle type aan de Nederlandse Spoorwegen geleverd. Net als de 1100-en waren zij turkoois geschilderd.
De 1301 maakte in 1952 zijn eerste ritten bij de opening van de elektrische dienst op de spoorlijnen van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden.
Al in het eerste jaar sneuvelde de 1303 door een spoorwegongeval in 1953 bij Weesp. Een in aanbouw zijnde CC 7100 werd ter vervanging aan de NS geleverd met het nummer 1311, zodat er weer tien exemplaren beschikbaar waren. Ook de 1311 raakte later betrokken bij een groot spoorwegongeval, bij Schiedam in 1976, maar werd hersteld.

De 1312-1316 werden als nabestelling geleverd in 1956. Vanaf de 1312 werden de locs niet meer turkoois, doch Berlijns blauw geschilderd. Met de inmiddels geleverde series 1100, 1200 en 1300 beschikte de NS toen over honderd moderne elektrische locomotieven.

De 1300 was jarenlang de sterkste loc van de NS en kon dus voor alle diensten worden ingezet, maar reed voornamelijk (zware) goederentreinen.
Nadat de locomotieven in 1955 Berlijns blauw waren geschilderd, werden zij in de jaren zeventig in de NS-huisstijl geel-grijs geschilderd, waarbij het grijs overheerste. Halverwege de jaren tachtig ondergingen de 1300-en, net als de 1200-en, een levensduurverlenging zodat ze nog konden blijven rijden tot de komst van de 1700-en in de jaren negentig. Hierbij werden de locs (bijna) geheel geel geschilderd met een groot NS-logo op de zijwanden.



Bron:  Wikipedia 1300    (tekst en foto)

Het model

Ja, over het model kan ik in feite heel erg kort zijn. De algemene indruk is goed. Hoewel het ook een zwaar schoonheidsfoutje bevat, namelijk die te dikke vensterbank (Seinbalk) op het front. De onderstaande foto heb ik even geleend van het Groterdam Project.


De te te dikke seinbalk met het (nog) te dikke opzetstukje.
(Foto: Chris van Diesen)


 
De door mij bewerkte seinbalk, en dat oogt nu gelijk een stuk beter. Nu is het dus echt een goeie 1300.
Wat mij betreft is het dus een zeer geslaagd model, dit had Rivarossi naar mijn mening ook in een keer goed kunnen hebben.

Eigenschappen

De rijeigenschappen van het model zijn echt super, het is fluisterstil. De uitloop heb ik niet kunnen meten omdat ik er meteen een decoder heb ingeprikt (ESU LP Basic) En hier loopt het model zonder verdere instellingen nagenoeg perfect op. Omdat ik zelf nog handmatig rij op de Multimaus heb ik wel zelf de optrek en remvertraging ingesteld.
De maximum snelheid is naar mijn mening wat erg hoog. Dat heb ik ook getempert met de decoderinstellingen. De lok kan erg mooi kruipen.

Decoder

Er is geen decoder meegeleverd. Maar voor dit soort modellen kan de goedkope Lokpilot Basic van ESU al ruim voldoende zijn.
Andere decoder ervaringen heb ik niet, omdat dit de meest door mij gebruikte decoder is. Meer veeleisende modellen krijgen van mij meestal wel een kwaltitatief betere decoder de Lokpilot V3.0, maar dat is voor dit model echt niet nodig.

Verzorging
 
De lok zit netjes verpakt in Piepschuim doosje waar het model perfect inpast. De frontjes worden beschermt door 2 met de lok uitneembare plastic vormpjes waar de kop precies in past. Ook zijn er voldoende appendages meegeleverd. De lok heeft standaard een dichtgewerkt front compleet met imitatiekoppeling en volledige luchtslang-imitatities. Deze zitten ook in het vakje naast de lok in de doos, zodoende is het ook mogelijk om met de bijgeleverde dichte schortplaat een vitrine model ervan te maken.
Dus met andere woorden, dit is zeer goed verzorgd.

Overig

Geen op of aanmerkingen

Conclusie

Een zeer net model, voor een redelijke prijs (hangt net op het randje van de maximumprijs zeg maar)

De Details:

Algemeen

Merk: Rivarossi
Type: NS 1300 gerenoveerd
Schaal: H0 1:87
Tijdperk: V
Catalogusnrs: =HR2251   ~HR2252
(= 2-rail / ~ 3-rail digitaal)

Frame:   Metaal
Opbouw: Kunstof
Gewicht:
Min. Radius:  heb ik niet kunnen testen, maar theoretisch zou dit R1 kunnen zijn.
Koppeling:  Kortkoppelmechaniek met afneembare NEM-schacht (standaard zit hier een beugelkoppeling op gemonteerd
Prijs: 194,95

Testuitvoering: HR2251 1312 Zoetermeer
Stroomafname:  op de 4 voorste wielen van elk draaistel
Motor:  Middenmotor
Verlichting:  LED’s in combinatie met lichtgeleiders. (onderste frontseinen zijn wat zwakker als het topsein)
Decoder: ESU Lokpilot Basic
Krachtoverbrenging: via cardans en tandwielen op alle 6 de assen.

Vliegwiel: 2 stuks
Trekkracht: trekt met gemak een stilstaande Roco 1600 van zijn plek (zonder ASB’s), en met slippende wielen 2x Roco 1100

Demontage: De kap lichtjes naar buiten buigen en dan komt als het goed is het onderstel vanzelf los.

Zelf aan te brengen onderdelen: Naar keuze, zo uit de doos is het model zo in te zetten op de baan. (luchtslangen, imitatie haakkoppeling, schortplaat open en dicht)

Maten    (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers:  216 mm
Hoogte: 51 mm met gestreken panto’s
Breedte: 34 mm
Wieldiameter: 14,5 mm

eventueel:
Loopwielen voor: N.V.T.
Aangedreven wielen:  6
Loopwiel achter:  N.V.T.
Tenderwielen:

Rijeigenschappen
Vmax: 208 KM/h (gemeten met de Fleischmann tachowagen)
V voorbeeld: 130 Km/h
Vmin: Niet meetbaar, maar kruipt zeer traag.

Bronnen:

Staan vermeld bij betreffend artikel. (Wikipedia)

Fotoverantwoording:

Jos Beckers, tenzij anders vermeld.

Aanvulling voor wisselstroomuitvoering:

Door Northlander.

Het gewicht is: 423gram.
Minimale radius: 360mm.
Stroomafname door sleper 50mm en aan beide 4 voorste wielen massa afname.
Decoder: ESU LokPilot V3.0 (standaard ingebouwd)
Functie's: Front-sluit verlichting, rangeer gang, alle mogelijke instellingen van bovenstaande decoder.
Rijeigenschappen: uitmuntend, ook op wisselstraten.
Minpunt: gelijk aan de gelijkstroom uitvoering, bovenste frontsein brand iets feller dan onderste 2.
Minpunt: frontverlichting is wit (naar voorbeeld hoort dit geel te zijn).
Positieve punten: gehele beschilderingen en opdruk, detailieering, algemene indruk en kwaliteit.
Prijs: 235 euro
« Laatst bewerkt op: 07 april 2010, 21:49:09 door Remco Poppen »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2010, 13:27:34 »
Demontage: De kap lichtjes naar buiten buigen en dan komt als het goed is het onderstel vanzelf los.

Jos,

Vwb dit punt:

De Riva/Electrotren moet juist niet naar buiten gebogen worden. Er zitten klemmetjes die je middels cocktailprikkertjes of dun karton los kunt maken. Dan valt het onderstel er zo uit.

Ik heb daar ooit een 'handleiding' voor gemaakt :)

Astu:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18222.0.html

Gr. Remco.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5837
  • 1981 - 2015
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2010, 14:17:21 »
Ja, Remco, dat was bij deze lok niet echt het geval, bij mij ging het vrij gemakkelijk.
Ik heb echter wel de klemmetjes waar ook patrijspoorten op zitten met een drupje lijm aan de kap gelijmd.
zodoende is de kap nog makkelijker af te nemen.  ;)


Jos.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2010, 14:31:15 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5837
  • 1981 - 2015
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2010, 20:32:55 »
En jawel, ik heb alweer het 1e mankement aan mijn 1312.
Een pantograaf heeft het loodje gelegd.
Er is een scharnierpuntje net onder het sleepstuk afgebroken.





Dat is dus vind ik eigenlijk wel een beetje erg iel gemaakt.
Nu hoop ik alleen dat deze nog na te bestellen zijn.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2010, 20:44:29 »
Hoi Jos,

Ze zijn te bestellen geloof ik, maar hoe is dit gebeurd ? Ik heb er 7 setjes van ( Zo uit mijn hoofd ) en ik vind het uiterst prettige en stevige panto's :)

Gr. Remco.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5837
  • 1981 - 2015
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2010, 21:18:47 »
Dat is gebeurt met het oorzichtig terugduwen van het lipje omdat hij niet meer goed inhaakte in het houdertje.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 17096
  • Elke gek heeft zijn gebrek.
    • Het Groterdam Project
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2010, 23:15:39 »
Heb hier ook last van gehad, dus moet ik Jos bijvallen.
Brak bij mij op precies hetzelfde puntje af. (ik had nog reserve panto's liggen  ;D )

Overbeek heeft reeds reserve onderdelen in bestelling staan vanuit Italië.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 Tineke!

Gert1

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2010, 12:02:52 »
Doet me denken aan de kwaliteit van de stroomafnemers op de Lima Koplopers...   :-X
Meneer v.d. Linden is nog rijk aan mij geworden!   ;)

mvg,
Gert

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2010, 21:19:37 »
@ Jos,

complimenten voor je verslag, dat mag ook gezegd worden.

Graag wil ik je nog enkele onbrekende informatie verschaffen omtrent de Wisselstroom uitvoering. (misschien kan Remco dit samenvoegen).

Het gewicht is: 423gram.
Minimale radius: 360mm.
Stroomafname door sleper 50mm en aan beide 4 voorste wielen massa afname.
Decoder: ESU LokPilot V3.0 (standaard ingebouwd)
Functie's: Front-sluit verlichting, rangeer gang, alle mogelijke instellingen van bovenstaande decoder.
Rijeigenschappen: uitmuntend, ook op wisselstraten.
Minpunt: gelijk aan de gelijkstroom uitvoering, bovenste frontsein brand iets feller dan onderste 2.
Minpunt: frontverlichting is wit (naar voorbeeld hoort dit geel te zijn).
Positieve punten: gehele beschilderingen en opdruk, detailieering, algemene indruk en kwaliteit.
Prijs: 235 euro

Met vriendelijke groet,

Rick (Northlander)
« Laatst bewerkt op: 07 april 2010, 21:45:38 door Northlander. »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6326
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #9 Gepost op: 07 april 2010, 21:21:42 »
Done (y)

Gr. Remco.

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2010, 21:25:20 »
Minimale radius: 420mm (R1 360mm is te krap, lok loopt niet mooi, valt uit de bocht).

Oeh, ben ik blij dak nog niks gekocht heb  :P

Mvg, Mark

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #11 Gepost op: 07 april 2010, 21:26:13 »
Het kan misschien net, maar beter is 420mm.  ;)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5837
  • 1981 - 2015
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #12 Gepost op: 07 april 2010, 21:32:20 »
Dank voor de aanvulling Rick.  (y)

zou het kunnen door de sleper dat hij bij R1 er uitwipt?
Heb ik zelf eigenlijk nog niks van gemerkt.
Wel als een hele engelsman* iets te snel wordt genomen wipt hij over het hartstuk heen, maar die dingen moet je ook niet snel passeren.  ;D

*= Fleischmann Profi-Gleis


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Northlander1983

  • Gast
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #13 Gepost op: 07 april 2010, 21:44:52 »
Correctie:

nogmaals uitbundig getest radius 360 mm, deze is wel haalbaar en lok rijd niet uit de rails!!!
« Laatst bewerkt op: 07 april 2010, 22:07:42 door Northlander. »

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
Re:Rivarossi NS 1312, H0
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2010, 17:33:28 »
Ook voor de gelijkstroom uitvoering is een radius van 360mm te weinig, dan loopt de loc uit de rails!

Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB