BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieeltests => Topic gestart door: Materieeltest op 05 april 2010, 13:24:38

Titel: Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Materieeltest op 05 april 2010, 13:24:38
Rivarossi NS 1312, Zoetermeer
Door Jos Beckers

In de doos

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1312_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1312_1.jpg)
 
Compleet met bewerkt frontje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1312_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1312_2.jpg)

Het voorbeeld

Geschiedenis

Naast de 60 locomotieven van Franse makelij van de serie 1100 ontving de NS in de jaren vijftig nog eens 16 locs uit Frankrijk van een grotere zesassige uitvoering. De 1300 komt uit dezelfde fabriek als de 1100-en en later de 1600-en en 1700-en, Alsthom te Belfort.

De locomotieven van de serie CC 7100 werden in de jaren vijftig niet alleen voor de Franse spoorwegen gebouwd, maar ook geëxporteerd naar zes andere landen, waaronder Nederland. De CC 7107 werd in 1955 beroemd toen deze het wereldsnelheidsrecord op rails vestigde met een snelheid van 331 km/h. Pas in 1981 was de TGV nog sneller. In 1952-’53 werden er tien exemplaren van dit succesvolle type aan de Nederlandse Spoorwegen geleverd. Net als de 1100-en waren zij turkoois geschilderd.
De 1301 maakte in 1952 zijn eerste ritten bij de opening van de elektrische dienst op de spoorlijnen van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden.
Al in het eerste jaar sneuvelde de 1303 door een spoorwegongeval in 1953 bij Weesp. Een in aanbouw zijnde CC 7100 werd ter vervanging aan de NS geleverd met het nummer 1311, zodat er weer tien exemplaren beschikbaar waren. Ook de 1311 raakte later betrokken bij een groot spoorwegongeval, bij Schiedam in 1976, maar werd hersteld.

De 1312-1316 werden als nabestelling geleverd in 1956. Vanaf de 1312 werden de locs niet meer turkoois, doch Berlijns blauw geschilderd. Met de inmiddels geleverde series 1100, 1200 en 1300 beschikte de NS toen over honderd moderne elektrische locomotieven.

De 1300 was jarenlang de sterkste loc van de NS en kon dus voor alle diensten worden ingezet, maar reed voornamelijk (zware) goederentreinen.
Nadat de locomotieven in 1955 Berlijns blauw waren geschilderd, werden zij in de jaren zeventig in de NS-huisstijl geel-grijs geschilderd, waarbij het grijs overheerste. Halverwege de jaren tachtig ondergingen de 1300-en, net als de 1200-en, een levensduurverlenging zodat ze nog konden blijven rijden tot de komst van de 1700-en in de jaren negentig. Hierbij werden de locs (bijna) geheel geel geschilderd met een groot NS-logo op de zijwanden.

(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/NS_1312.jpg)

Bron:  Wikipedia 1300 (http://nl.wikipedia.org/wiki/1300_(locomotieftype))    (tekst en foto)

Het model

Ja, over het model kan ik in feite heel erg kort zijn. De algemene indruk is goed. Hoewel het ook een zwaar schoonheidsfoutje bevat, namelijk die te dikke vensterbank (Seinbalk) op het front. De onderstaande foto heb ik even geleend van het Groterdam Project.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1312_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1312_4.jpg)
De te te dikke seinbalk met het (nog) te dikke opzetstukje.
(Foto: Chris van Diesen)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1312_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1312_3.jpg)
 
De door mij bewerkte seinbalk, en dat oogt nu gelijk een stuk beter. Nu is het dus echt een goeie 1300.
Wat mij betreft is het dus een zeer geslaagd model, dit had Rivarossi naar mijn mening ook in een keer goed kunnen hebben.

Eigenschappen

De rijeigenschappen van het model zijn echt super, het is fluisterstil. De uitloop heb ik niet kunnen meten omdat ik er meteen een decoder heb ingeprikt (ESU LP Basic) En hier loopt het model zonder verdere instellingen nagenoeg perfect op. Omdat ik zelf nog handmatig rij op de Multimaus heb ik wel zelf de optrek en remvertraging ingesteld.
De maximum snelheid is naar mijn mening wat erg hoog. Dat heb ik ook getempert met de decoderinstellingen. De lok kan erg mooi kruipen.

Decoder

Er is geen decoder meegeleverd. Maar voor dit soort modellen kan de goedkope Lokpilot Basic van ESU al ruim voldoende zijn.
Andere decoder ervaringen heb ik niet, omdat dit de meest door mij gebruikte decoder is. Meer veeleisende modellen krijgen van mij meestal wel een kwaltitatief betere decoder de Lokpilot V3.0, maar dat is voor dit model echt niet nodig.

Verzorging
 
De lok zit netjes verpakt in Piepschuim doosje waar het model perfect inpast. De frontjes worden beschermt door 2 met de lok uitneembare plastic vormpjes waar de kop precies in past. Ook zijn er voldoende appendages meegeleverd. De lok heeft standaard een dichtgewerkt front compleet met imitatiekoppeling en volledige luchtslang-imitatities. Deze zitten ook in het vakje naast de lok in de doos, zodoende is het ook mogelijk om met de bijgeleverde dichte schortplaat een vitrine model ervan te maken.
Dus met andere woorden, dit is zeer goed verzorgd.

Overig

Geen op of aanmerkingen

Conclusie

Een zeer net model, voor een redelijke prijs (hangt net op het randje van de maximumprijs zeg maar)

De Details:

Algemeen

Merk: Rivarossi
Type: NS 1300 gerenoveerd
Schaal: H0 1:87
Tijdperk: V
Catalogusnrs: =HR2251   ~HR2252
(= 2-rail / ~ 3-rail digitaal)

Frame:   Metaal
Opbouw: Kunstof
Gewicht:
Min. Radius:  heb ik niet kunnen testen, maar theoretisch zou dit R1 kunnen zijn.
Koppeling:  Kortkoppelmechaniek met afneembare NEM-schacht (standaard zit hier een beugelkoppeling op gemonteerd
Prijs: 194,95

Testuitvoering: HR2251 1312 Zoetermeer
Stroomafname:  op de 4 voorste wielen van elk draaistel
Motor:  Middenmotor
Verlichting:  LED’s in combinatie met lichtgeleiders. (onderste frontseinen zijn wat zwakker als het topsein)
Decoder: ESU Lokpilot Basic
Krachtoverbrenging: via cardans en tandwielen op alle 6 de assen.

Vliegwiel: 2 stuks
Trekkracht: trekt met gemak een stilstaande Roco 1600 van zijn plek (zonder ASB’s), en met slippende wielen 2x Roco 1100

Demontage: De kap lichtjes naar buiten buigen en dan komt als het goed is het onderstel vanzelf los.

Zelf aan te brengen onderdelen: Naar keuze, zo uit de doos is het model zo in te zetten op de baan. (luchtslangen, imitatie haakkoppeling, schortplaat open en dicht)

Maten    (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers:  216 mm
Hoogte: 51 mm met gestreken panto’s
Breedte: 34 mm
Wieldiameter: 14,5 mm

eventueel:
Loopwielen voor: N.V.T.
Aangedreven wielen:  6
Loopwiel achter:  N.V.T.
Tenderwielen:

Rijeigenschappen
Vmax: 208 KM/h (gemeten met de Fleischmann tachowagen)
V voorbeeld: 130 Km/h
Vmin: Niet meetbaar, maar kruipt zeer traag.

Bronnen:

Staan vermeld bij betreffend artikel. (Wikipedia)

Fotoverantwoording:

Jos Beckers, tenzij anders vermeld.

Aanvulling voor wisselstroomuitvoering:

Door Northlander.

Het gewicht is: 423gram.
Minimale radius: 360mm.
Stroomafname door sleper 50mm en aan beide 4 voorste wielen massa afname.
Decoder: ESU LokPilot V3.0 (standaard ingebouwd)
Functie's: Front-sluit verlichting, rangeer gang, alle mogelijke instellingen van bovenstaande decoder.
Rijeigenschappen: uitmuntend, ook op wisselstraten.
Minpunt: gelijk aan de gelijkstroom uitvoering, bovenste frontsein brand iets feller dan onderste 2.
Minpunt: frontverlichting is wit (naar voorbeeld hoort dit geel te zijn).
Positieve punten: gehele beschilderingen en opdruk, detailieering, algemene indruk en kwaliteit.
Prijs: 235 euro
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Remco. op 05 april 2010, 13:27:34
Demontage: De kap lichtjes naar buiten buigen en dan komt als het goed is het onderstel vanzelf los.

Jos,

Vwb dit punt:

De Riva/Electrotren moet juist niet naar buiten gebogen worden. Er zitten klemmetjes die je middels cocktailprikkertjes of dun karton los kunt maken. Dan valt het onderstel er zo uit.

Ik heb daar ooit een 'handleiding' voor gemaakt :)

Astu:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18222.0.html

Gr. Remco.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: NS 1607 op 05 april 2010, 14:17:21
Ja, Remco, dat was bij deze lok niet echt het geval, bij mij ging het vrij gemakkelijk.
Ik heb echter wel de klemmetjes waar ook patrijspoorten op zitten met een drupje lijm aan de kap gelijmd.
zodoende is de kap nog makkelijker af te nemen.  ;)


Jos.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: NS 1607 op 06 april 2010, 20:32:55
En jawel, ik heb alweer het 1e mankement aan mijn 1312.
Een pantograaf heeft het loodje gelegd.
Er is een scharnierpuntje net onder het sleepstuk afgebroken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0893.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0893.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0894.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0894.jpg)

Dat is dus vind ik eigenlijk wel een beetje erg iel gemaakt.
Nu hoop ik alleen dat deze nog na te bestellen zijn.


Jos.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Remco. op 06 april 2010, 20:44:29
Hoi Jos,

Ze zijn te bestellen geloof ik, maar hoe is dit gebeurd ? Ik heb er 7 setjes van ( Zo uit mijn hoofd ) en ik vind het uiterst prettige en stevige panto's :)

Gr. Remco.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: NS 1607 op 06 april 2010, 21:18:47
Dat is gebeurt met het oorzichtig terugduwen van het lipje omdat hij niet meer goed inhaakte in het houdertje.


Jos.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Chris op 06 april 2010, 23:15:39
Heb hier ook last van gehad, dus moet ik Jos bijvallen.
Brak bij mij op precies hetzelfde puntje af. (ik had nog reserve panto's liggen  ;D )

Overbeek heeft reeds reserve onderdelen in bestelling staan vanuit Italië.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Gert1 op 07 april 2010, 12:02:52
Doet me denken aan de kwaliteit van de stroomafnemers op de Lima Koplopers...   :-X
Meneer v.d. Linden is nog rijk aan mij geworden!   ;)

mvg,
Gert
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Northlander1983 op 07 april 2010, 21:19:37
@ Jos,

complimenten voor je verslag, dat mag ook gezegd worden.

Graag wil ik je nog enkele onbrekende informatie verschaffen omtrent de Wisselstroom uitvoering. (misschien kan Remco dit samenvoegen).

Het gewicht is: 423gram.
Minimale radius: 360mm.
Stroomafname door sleper 50mm en aan beide 4 voorste wielen massa afname.
Decoder: ESU LokPilot V3.0 (standaard ingebouwd)
Functie's: Front-sluit verlichting, rangeer gang, alle mogelijke instellingen van bovenstaande decoder.
Rijeigenschappen: uitmuntend, ook op wisselstraten.
Minpunt: gelijk aan de gelijkstroom uitvoering, bovenste frontsein brand iets feller dan onderste 2.
Minpunt: frontverlichting is wit (naar voorbeeld hoort dit geel te zijn).
Positieve punten: gehele beschilderingen en opdruk, detailieering, algemene indruk en kwaliteit.
Prijs: 235 euro

Met vriendelijke groet,

Rick (Northlander)
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Remco. op 07 april 2010, 21:21:42
Done (y)

Gr. Remco.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Mark Verheulen op 07 april 2010, 21:25:20
Minimale radius: 420mm (R1 360mm is te krap, lok loopt niet mooi, valt uit de bocht).

Oeh, ben ik blij dak nog niks gekocht heb  :P

Mvg, Mark
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Northlander1983 op 07 april 2010, 21:26:13
Het kan misschien net, maar beter is 420mm.  ;)
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: NS 1607 op 07 april 2010, 21:32:20
Dank voor de aanvulling Rick.  (y)

zou het kunnen door de sleper dat hij bij R1 er uitwipt?
Heb ik zelf eigenlijk nog niks van gemerkt.
Wel als een hele engelsman* iets te snel wordt genomen wipt hij over het hartstuk heen, maar die dingen moet je ook niet snel passeren.  ;D

*= Fleischmann Profi-Gleis


Jos.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Northlander1983 op 07 april 2010, 21:44:52
Correctie:

nogmaals uitbundig getest radius 360 mm, deze is wel haalbaar en lok rijd niet uit de rails!!!
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: **Jelle** op 14 april 2010, 17:33:28
Ook voor de gelijkstroom uitvoering is een radius van 360mm te weinig, dan loopt de loc uit de rails!

Jelle.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: RobbertJan op 14 april 2010, 18:00:24
Dan hebben ze toch wat veranderd in de constructie ten opzichte van de eerste
electrotren modellen, daarvan loopt de gelijkstroom uitvoering gewoon door R1
van Fleischmann.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Bartje81 op 17 april 2010, 15:02:33
De mijne gaat prima door Fleischmann Profi R1.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Peter_12 op 17 april 2010, 16:10:10
De mijne gaat prima door Fleischmann Profi R1.


hier ook geen enkel probleem...
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: **Jelle** op 30 april 2010, 16:05:41
Het probleem met het ontsporen van de 1312 is opgelost :) :) :) :).

Van het voorste draaistel de middelste en achterste as omgewisseld, en van de as die nu de middelste is de asb's eraf gehaald.

Sindsdien geen problemen met ontsporen meer gehad. (y)

Jelle.
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: nederbelg op 13 november 2011, 14:05:06
Zou iemand voor mij het service sheet eens kunnen inscannen en doorsturen van deze loc?

Via PB kan ik mijn e-mail adres doorgeven.

Dave
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: henk op 13 november 2011, 19:51:20
De Italiaanse site van Hornby International is weer volledig on line inclusief service sheets.
http://www.hornby.it/modellismo/naviga-per-marchio/rivarossi/locomotive/hr2254.html (http://www.hornby.it/modellismo/naviga-per-marchio/rivarossi/locomotive/hr2254.html)
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: nederbelg op 13 november 2011, 20:41:25
 ;)

Merci
Titel: Re: Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: DMBeNeLux88 op 27 april 2014, 11:18:07
Hallo Materiaaltest,

Als Rivarossi gelijk de seinblak op de neuzen van de NS 1310 en NS 1312 goed had moeten doen, dan hadden eerst alle al uitgeleverde NS 1310 en NS 1312en via een terugroep actie worden gehaald, en was het model ineens € 100,- duurder uitgevallen, want op de later uitgebrachte NS 1304 en de andere 1300 (waarvan ik het nummer zo snel niet weet) waren bij de nieuwprijs door de andere seinblak € 100,- duurder,

Ik heb zelf de NS 1312 aangeschaft met de te grote seinblak, en laad deze ook zo, Ik heb namelijk het model gekocht niet omdat het zomaar een nummer is, anders had ik wel gewacht tot er een versie was met de goede seinblak met welk nummer dan ook, nee ik heb doel bewust de NS 1312 gekocht omdat deze in het Nederlands Spoorweg Museum samen met de NS 1302 als bewaard museumstuk is bewaard en ze deze prachtige machines in rijvaardige staat willen behouden. (komt omdat ik in een modelbouwwinkel het stage heb gelopen en toen ik daar stage liep kwam van Electrotren de NS 1302 in de turquoise uitvoering uit, toen heb ik tegen me stagebegeleider gezegd/geroepen van dan hoop ik dat Electrotren de NS 1312 uit zou komen in de uitvoering zoals hij in het Nederlands Spoorweg Museum staat uit kwam en dat gebeurde dus ook (ook al was Electrotren overgegaan in Rivarossi)), vind het nogal makkelijk om op een model gelijk kritiek te leveren, we mogen blij zijn als Nederlands dat er bedrijven als Rivarossi, Roco, Piko en Märklin zijn die Nederlandse modellen uit brengen, maar we moeten ook niet gelijk kritiek leveren als er ook maar iets niet klopt aan een model, daar zijn wij Nederlandse nogal goed in helaas
Titel: Re: Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: NSTim2008 op 27 april 2014, 14:57:58
Wat is een seinblak? ??? ???
Titel: Re: Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Niels1990 op 27 april 2014, 17:50:52
Dat is de balk waar de seinen van de loc in zitten verwerkt.

Gr Niels
Titel: Re: Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: ZwolsBas op 27 april 2014, 22:41:23
De latere versies waren niet 100,- duurder, slechts 20,- en later in de dump voor de helft  (y)
Titel: Re:Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Miljoenenlijn op 27 april 2014, 23:06:21
En jawel, ik heb alweer het 1e mankement aan mijn 1312.
Een pantograaf heeft het loodje gelegd.
Er is een scharnierpuntje net onder het sleepstuk afgebroken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0893.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0893.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0894.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0894.jpg)

Dat is dus vind ik eigenlijk wel een beetje erg iel gemaakt.
Nu hoop ik alleen dat deze nog na te bestellen zijn.


Jos.

Hoi Jos

Heris of Sommerfeld heeft losse schuitjes

Groet

Jo
Titel: Re: Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: Bert van Gelder op 27 april 2014, 23:44:55
Al is het draadje 'jaren' oud, dan nog mogen de reacties wel wat gematigder en/of on-topic.

Mocht je een berichtje missen, dan is voldeed deze waarschijnlijk niet aan het bovenstaande.

Gr, Bert
Titel: Re: Rivarossi NS 1312, H0
Bericht door: NS 1607 op 28 april 2014, 12:36:58
@ Miljoenenlijn.

Het is al lang en breed opgelost, staan nu al 4 jaar andere Panto's op.
Dezelfde als de 1145 botsneus van Roco.


Jos.