Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Hornby Lok decoder DCC met stekker  (gelezen 9391 keer)

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
Re: Lok decoder DCC met stekker
« Reactie #15 Gepost op: 03 January 2007, 00:19:18 »
Optrek en remvertraging op 0 zetten. Is ze dan niet uitgeschakeld?

Flip
Ik zou het niet weten. Dat vertelt de handleiding niet. Het zou kunnen. Je weet ook niet welke waarde je maximaal kan invullen. Je kan de decoder ook niet uitlezen of zo (misschien dat dat ermee bedoeld werd dat niet alles ondersteund werd).
Ik heb iig geklaagd over de handleiding met het verzoek of ze mij een uitgebreidere willen toesturen (met alle motivatie die maar kon bedenken, terwijl ik flink bezig was veren hun kont te steken), maar ik heb tot nu toe geen reactie gekregen. Maar ja, alles moet weer net beginnen natuurlijk. Feit is dat aan het papiertje wat ze je nu toesturen eigenlijk geen drol hebt. Dit had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. Het enige nuttige wat erop stond, was hun e-mailadres. :) Laten we hopen dat ze die er niet voor niets op hebben gezet. ;)

Henk
K.Bay.Sts.B

Laurens

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2007, 07:56:40 »
Misschien niet met Motorola?  Euh, waren het geen DCC decoders?
Soz, beetje melig vanavond  8)

Het betreft hier een dcc besturingssysteem.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2007, 20:33:24 »
Henk, jij rijdt toch ook met mrdirect? En die Hornby liet zich goed programmeren?
En in welke loc heb je dat ding geprobeerd? Als dat ding in een roco loc goed presteert, wil ik ook wel zo'n ding  :)

groeten
Albert

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 03 January 2007, 21:31:57 »
Feit is dat aan het papiertje wat ze je nu toesturen eigenlijk geen drol hebt. Dit had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken. Het enige nuttige wat erop stond, was hun e-mailadres. :) Laten we hopen dat ze die er niet voor niets op hebben gezet. ;)

Henk

Er is een forum op de site van Hornby waar ze zelf ook wel eens reageren. Als er niet op de email wordt gereageerd, kun je daar de vraag misschien herhalen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 04 January 2007, 14:36:27 »
Vanmorgen even gebeld met MTE, ze hadden 150 van die dingen en die waren binnen een week weg. Zij zijn ook zeer te spreken over de eigenschappen van de decoder. Ik ga maar zo'n ding bestellen, half januari verwachten ze weer een nieuwe zending.

Ben wel heel benieuwd of Lenz, Kuehn en alle andere leveranciers nu ook met een goedkope "uitgeklede" decoder op de markt komen.

Albert

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #20 Gepost op: 04 January 2007, 17:03:27 »
Henk, jij rijdt toch ook met mrdirect? En die Hornby liet zich goed programmeren?
En in welke loc heb je dat ding geprobeerd? Als dat ding in een roco loc goed presteert, wil ik ook wel zo'n ding  :)
Weet niet of je mij bedoeld, maar ja, hij rijdt ook goed in een Roco. Hij zit nu in een Piko 189.
Ander weetje: als de decoder bij digitaal rijden met z'n lichten knippert bij optrekken bijvoorbeeld, dan moet je bij CV 29 de waarde 6 invullen, dan is dat probleem opgelost. Kreeg ik ook te horen bij MTE.
Trouwens, ik zelf rij geen mrdirect. Ik heb zelf een lokmaus, maar ik gebruik voor het programeren altijd de IB van m'n pa.
Verder zoals ik al had gezegd, gaat het programeren gewoon goed, alleen bij het uitlezen krijg je standaard 0 te zien.
Henk
p.s. niet gek dat ze bij MTE al die decoders kwijt zijn, als er een loc werd verkocht, werd er gelijk gevraagd of die decoder erbij moest.  :) Vergelijk maar als met de chinees. Sambal bij? ;D
P.p.s. Heb het de net met een lokmaus uitgeprobeerd. Gaat ook prima. Nog even een decoder in m'n Roco 1983 (hé, ik heb hem gewonnen, voordat mensen mij scheef gaan aankijken ;) ) gezet en bij aansturen met 28 stappen, komt hij bij stap 1 met kleine schokjes vooruit, dus niet gelijkmatig. Maar dat zou heel goed kunnen dat het aan de loc ligt, bij de Brawaloc ging het namelijk prima. In ieder geval bij stap 2 rijdt het mooi gelijkmatig en bij stap 3 gaat het soepel en hoor je nauwelijks meer dat een decoder het zaakje aanstuurt, het typerende geluid van decoders bij lage snelheden is dan al weg.
K.Bay.Sts.B

GDamen

• Offline Offline
    • Quarter 105
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2007, 22:04:00 »
Henk,

Verder zoals ik al had gezegd, gaat het programeren gewoon goed, alleen bij het uitlezen krijg je standaard 0 te zien.

Dat is weer een onderdeel van de verklaring van de lagere prijs. De terugmeld logica hebben ze gewoon weggelaten. Wel jammer want nu is het dus gokken.

Gino
Union Pacific - DCC/Digitrax - Fremo US

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2007, 23:44:16 »
Heb er 1 besteld bij MTE. Als ie binnenkomt gaat ie eerst in roco 215 zonder vliegwiel, eens zien of ie dan bromt of niet.

Wie heeft hem al op een multiprotocol centrale laten rijden? Hoop wel dat ie geen last heeft van MM.

groeten
Albert

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #23 Gepost op: 05 January 2007, 00:45:29 »
Misschien morgen eens proberen, heeft dat Uhlenbrock toch niet voor niets MM erin gestopt. Zou wel de eerste keer zijn dat ik de toepassing met een doel gebruik.  ;D
Trouwens, mocht je niet tevreden zijn, dan kan je de decoder altijd nog als functiedecoder gebruiken. ;)

Groeten,

Henk, die het maar lekker houdt bij Brelec.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2007, 00:47:06 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 January 2007, 10:03:31 »
Ik rij met mrdirect en dan heb je dus ook een multiprotocol op je baan staan. De meeste locdecoders hebben hier geen last van maar ik heb eens een digitrax decoder gehad die dit niet leuk vond. Het hangt er maar net vanaf hoe de software voor de DCC herkenning opgebouwd is. Viesmann 5246 hebben ook graag een behoorlijk zuiver signaal, als dat iets verloopt herkennen ze het DCC ook heel moeilijk, terwijl andere locs met Kuehn en Lenz decoders nergens last van hebben.... tja, software.....

nog effe afwachten tot ze er weer zijn.

groeten
Albert

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #25 Gepost op: 21 January 2007, 16:14:56 »
Al een tijdje terug heb ik een reactie (eigenlijk twee, maar de inhoud wat hetzelfde) van Hornby gekregen over de decoders.

Als antwoord kreeg ik dat het alleen mogelijk was om CV 1-255 te programeren met “In-train”. In een vorige versie van de Elite (één van Hornby’s DCC centrales) zou “In-train” gesupport worden. Om het echter niet NMRA compatible is, zou dit echter weer eruit worden gehaald, om alles NMRA-compatible te houden. In ieder geval komt het erop neer dat je met NMRA alleen adres 1-127 programeren. In de tweede mail werd er ook gezegd dat de handleiding dient te worden aangepast.

Op de vraag of er een uitgebreidere handleiding was, was het antwoord dat die er niet was en dat wat op het bijgeleverde papiertje stond genoeg was. Dus het is werkelijk, “what you see, is what you get”. Dit betekent dus ook dat  CV5 niet wordt ondersteund. En dat het onmogelijk is om uitgangen op andere functienummers te plaatsen. “Immers, zoals de gebruiker zegt, de decoder is goedkoop en is dus beperkt in zijn functies.”
Dat het in mijn ogen met wat extra programmeerwerk wel had gekund, zal wel niet kloppen.

Over het rijden in de verkeerde richting in analoge modus konden ze niets zeggen. Nogal wiedes als ik zelf inderdaad niet vertel hoe we het hier op het vaste land hebben. Zij hadden het echter over Clockwise als Default Direction. Ik weet echter niet hoe ik dat moet intepreteren. Wat ik wel weet is dat ze voor ons het rode en het zwarte draad omwisselen.

De laatste opmerking over dat ik alles zelf ook wel had kunnen uitvogelen met een goede controller en wat verstand van DCC, moet ik eigenlijk maar negeren. Als je decoders zo maakt dat een IB ze niet kan uitlezen en er zo’n handleiding bij stopt, roept dit bij mij juist meer vragen op, dan dat die beantwoord worden.

Henk
K.Bay.Sts.B

Sik204

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 21 January 2007, 22:49:19 »
Dat is weer een onderdeel van de verklaring van de lagere prijs. De terugmeld logica hebben ze gewoon weggelaten. Wel jammer want nu is het dus gokken.

Net zelf zo'n decoder getest en inderdaad uitlezen is er niet bij (met DCC_Gen overigens). Zeker geen tijd/zin gehad dit in de software te stoppen  :(

Het is een leuk decodertje vooral omdat ie zo klein is maar ik vind 'm wel aardig brommen. Mijn ervaringen met een andere budget DCC decoder met lastregeling, de Lokpilot Basic, zijn een stuk beter. Rijdt haast geruisloos.

- Eddy

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #27 Gepost op: 21 January 2007, 23:54:32 »
Al een tijdje terug heb ik een reactie (eigenlijk twee, maar de inhoud wat hetzelfde) van Hornby gekregen over de decoders.

Als antwoord kreeg ik dat het alleen mogelijk was om CV 1-255 te programeren met “In-train”. In een vorige versie van de Elite (één van Hornby’s DCC centrales) zou “In-train” gesupport worden. Om het echter niet NMRA compatible is, zou dit echter weer eruit worden gehaald, om alles NMRA-compatible te houden. In ieder geval komt het erop neer dat je met NMRA alleen adres 1-127 programeren. In de tweede mail werd er ook gezegd dat de handleiding dient te worden aangepast.

Op de vraag of er een uitgebreidere handleiding was, was het antwoord dat die er niet was en dat wat op het bijgeleverde papiertje stond genoeg was. Dus het is werkelijk, “what you see, is what you get”. Dit betekent dus ook dat  CV5 niet wordt ondersteund. En dat het onmogelijk is om uitgangen op andere functienummers te plaatsen. “Immers, zoals de gebruiker zegt, de decoder is goedkoop en is dus beperkt in zijn functies.”
Dat het in mijn ogen met wat extra programmeerwerk wel had gekund, zal wel niet kloppen.

Over het rijden in de verkeerde richting in analoge modus konden ze niets zeggen. Nogal wiedes als ik zelf inderdaad niet vertel hoe we het hier op het vaste land hebben. Zij hadden het echter over Clockwise als Default Direction. Ik weet echter niet hoe ik dat moet intepreteren. Wat ik wel weet is dat ze voor ons het rode en het zwarte draad omwisselen.

De laatste opmerking over dat ik alles zelf ook wel had kunnen uitvogelen met een goede controller en wat verstand van DCC, moet ik eigenlijk maar negeren. Als je decoders zo maakt dat een IB ze niet kan uitlezen en er zo’n handleiding bij stopt, roept dit bij mij juist meer vragen op, dan dat die beantwoord worden.

Henk

Henk nog bedankt op mijn vraag, ik kon de decoder niet normaal benaderen met de f8 funkie Lenz.
Wat blijkt nu dat bij het uitlezen van een cv geeft hij een error2 nu deze
geef ik een escp.en vul de nieuwe waarde in voor de opgeroepen cv.
Na enter heeft hij deze waarde opgenomen maar controleren kan je niet alleen op uitvoering op de baan.
Wat nu nog over blijf is dat ik cv 29 niet goed krijg de kop en sluit lichten blijven knipperen van waarde 1 tot 7 uitgeprobeerd.
Heeft iemand een tip voor mij dit via het Lenz systeem te programeren.
Resultaat rijden boven verwachting voor een BR491

bvd

willem

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #28 Gepost op: 22 January 2007, 00:18:58 »
Ze knipperen als je rijdt (of was het alleen tijdens versnellen/vertragen) en je geen licht hebt ingeschakeld, toch?
Ik had er geen last meer van toen ik bij CV 29 de waarde 6 had ingevuld. (Nu weet ik niet of dat bij Lenz ook zo was, daar was het toch altijd dat je bij de waarde 1 moest optellen, niet?)
Als dat niet werkt, weet ik het niet. Maar ik heb ook weinig verstand van dat soort dingen. Ik probeer het altijd logisch te benaderen, maar dat werkt niet lang niet altijd goed. En zeker niet als het ook nog eens om Engelsen gaat. :)
Henk
K.Bay.Sts.B

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #29 Gepost op: 22 January 2007, 00:26:39 »
Ze knipperen als je rijdt (of was het alleen tijdens versnellen/vertragen) en je geen licht hebt ingeschakeld, toch?
Ik had er geen last meer van toen ik bij CV 29 de waarde 6 had ingevuld. (Nu weet ik niet of dat bij Lenz ook zo was, daar was het toch altijd dat je bij de waarde 1 moest optellen, niet?)
Als dat niet werkt, weet ik het niet. Maar ik heb ook weinig verstand van dat soort dingen. Ik probeer het altijd logisch te benaderen, maar dat werkt niet lang niet altijd goed. En zeker niet als het ook nog eens om Engelsen gaat. :)
Henk

Beste Henk,
Ik heb het licht ingeschakeld en ook op waarde 6 gehad op cv29,licht blijft knipperen.

Ga nog wel even verder stoeien.
Nog bedankt voor je reakties.

willem.