Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Christoph - (Baanplan H0)  (gelezen 9294 keer)

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Christoph - (Baanplan H0)
« Gepost op: 25 December 2006, 23:35:37 »
Hallo,

ik heb eens geprobeerd om m'n 10 jaren plan op tekening te zetten, met behulp van DRail. Dit moet ongeveer het schaduw station worden, mogelijk hebben jullie nog aanvullingen. Al ben ik nog niet geheel tevreden over het resultaat, want ik heb niet de juiste wissels in het programma zitten :(. Ik ga in het schaduw station namelijk de oude Roco wissels code 100 gebruiken.

De onderste bocht is een tijdelijke om voorlopig te beginnen met het schaduw station en ook wat ervaringen op te kunnen doen met digitaal (Twin Center) en Koploper. Deze wordt te zijner tijd vervangen door de oprit en afrit naar de volledige modelbaan. Boven het schaduwstation moet het grote station komen.
In het openvlak tussen de sporen komt waarschijnlijk het schaduw station voor m'n trambaan, daar ik een aanzienlijke hoeveelheid tram modellen bezit.

Verder:
- Het gekruisde vlak links op de tekening, is de ruimte die de deur en een wasbak ingebruik hebben. Deze wil ik dus ook niet gebruiken.
- Het vlak links boven het gekruisde vlak is een bureau, waar diverse modellen aan gerepareert kunnen worden, het spoor moet te zijnertijd gaan aansluiten aan de toekomstige bovenliggende sporen.
- Het gekruisde vlak volledig rechts, is buiten.
- Het gekruisde vlak links van buiten, dit is om de ramen die daar bevinden te kunnen reinigen.
- De schaal is H0, digitaal DCC, de totale ruimte is 3,5 mtr x 4,9 mtr. Het is de bedoeling dat het een modelbaan wordt die tegen de muren aanloopt, het tijdperk moet gemengt worden tussen 3 en 4 (tot ongeveer 1985) met een Duits voorbeeld, waar toch wel wat Nederlandsetreinen doorheen zullen rijden.

Ik hoop dat jullie genoeg aan m'n info hebben en dat jullie mij verder met m'n plannen kunnen helpen.

Groeten en alvast bedankt,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 12 January 2009, 20:06:53 door Hans van de Burgt »

Jan Bennink

• Offline Offline
    • HTM Modeltrambaan
Re: Mijn modelbaan op zolder (het begin van m'n 10 jaren plan)
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2006, 10:18:21 »
Christoph,

Goed begin, ben heel benieuwd naar het ontwerp van de rest van de baan. Je tekening komt trouwens nu (bij mij) niet echt goed op het beeldscherm over, wellicht weet iemand daar een oplossing voor. Het plan om een spooraansluiting naar het bureau te hebben vind ik een goed plan (mis ik op mijn baan). Om eerst met het schaduwstation te "proef te rijden" is ook een heel goed voornemen. Let er bij de verdere planning goed op dat je er later altijd bij het schaduwstation kan. Maar dat zal via de "ramen-was-plaats" wel kunnen.
Laat eens weten wat je van plan bent op het later zichtbare gedeelte. Weer iemand met een DB baan :). Wordt het ook diesel en stoom?

Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: Mijn modelbaan op zolder, gaat naar de garage.
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2006, 14:39:48 »
Hallo Jan,

op mijn modelbaan gaan elektrische, diesel en natuurlijk stoomtreinen rijden.
Ik ga nog eens proberen om de tekening te maken in een ander programma (heb nog 3d railprogramma liggen), mogelijk kan ik deze beter via het internet op de beeldschermen tonen.
Verder is er inderdaad ruimte om bij het schaduwstation te komen via "ramen-was-plaats". Overigens denk ik er ook over om toch nog 2 á 3 sporen meer in het schaduw station te maken, dan kan ik weer wat meer treinen hier kwijt.
Het plan voor de bovenbouw is nog niet uitgewerkt op papier, maar hier moet komen: een zijlijn, een stad met kleine industrie (station, klein BW en trambaan + faller carsysteem).  Deze plannen wil ik pas uitwerken na voldoende ervaring en vorderingen te hebben opgedaan.
De zijlijn is al wel op papier aanwezig en moet voldoen aan de fremo- normen, daar ik ook bij deze vereniging lid ben en mogelijk een keer actief wordt. De eerste module van deze zijlijn met station is reeds lang (3 jaar) in aanbouw.
Verder wil ik onder mijn modelbaan opberg kasten maken zodat ik al mijn modelspoor spullen kan opruimen.
Te zijner tijd zullen hier ook foto's geplaatst gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 28 January 2007, 15:48:52 door Christoph. Reden: titel veranderd »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: Mijn modelbaan op zolder (het begin van m'n 10 jaren plan) gaat naar garage!
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2007, 23:19:23 »
Nou dit was dus het begin van m'n 10 jaren plan, welke vroegtijdig tot een eind is gekomen :-| :'(
Maar, m'n nieuwe plan moet veel uitgebreider worden want ik ga verhuizen. :o, per ongeveer 1 maart moet ik veel gaan klussen en hierna begin ik weer opnieuw met mijn modelbaan.

De ruimte die ik in m'n nieuwe huis ga benutten is waarschijnlijk de garage, deze is ongeveer 7,5 meter lang dus hier kunnen mooie lange treinen komen te rijden. Ik denk toch aan een perron lengte van 4 meter, dus de reizigerstreinen kunnen ook deze lengte krijgen. ;D
Dit komt waarschijnlijk aan één kant van de garage, aan de andere zijde lopen de doorgaande sporen rond als schaduw sporen, hierboven komen mijn modules die ik aan het bouwen ben volgens Fremo normen. Ik zal deze ook eens hier plaatsen. :)

Groeten,

Christoph

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: Mijn modelbaan op zolder (het begin van m'n 10 jaren plan), gaat naar de garage
« Reactie #4 Gepost op: 03 February 2007, 22:21:45 »
Zo, nu de tekening maar eens digitaal gemaakt van m'n Fremo modules welke in aanbouw zijn.

Het geheel wordt in module vorm opgebouwd, de twee buitenste modules zijn 110 cm lang en de middelste is 60 cm lang.
Het ontwerp is een zijlijn station met kleine werkplaats (remise) voor m'n kleine stoomlocjes, de bedoeling is dat alles digitaal wordt aangestuurd en zijn er twee perronsporen. Het derde spoor is voor het opstellen van een aantal rijtuigen of om een stoomloc om te kunnen laten lopen als het andere perronspoor vol is. De bedoeling was om het spoor aan de rechter zijde te laten stoppen met een stootblok, mogelijk wordt hier na de verhuizing toch een doorrijd station van gemaakt.

De meest linker module is reeds in aanbouw, de sporen liggen hier reeds op. Voor het plaatsen van alle wissels was het nodig om een aantal wissels in te korten, dit bleek een flinke klus maar is goed gelukt.

Ik ben reeds begonnen met gipse perrons te gieten van de mallen van spörle, deze moeten nog gekleurd worden wat met de verf van Anita Decors mogelijk is. Hier moet ik nog mee gaan experimenteren.
Dan is het de bedoeling om over het eerste wissel een overweg te bouwen met bewegende bomen en een hekwerk eronder, de overweg is van het merk Brawa.

Mogelijk hebben jullie vragen of aanvullingen op mijn ontwerp, uiteraard hoor ik dit graag van jullie. Verder zal ik jullie op de hoogte gaan houden met foto's over de vorderingen.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 03 February 2007, 22:30:51 door Christoph. Reden: niet zichtbaar zijn van tekening »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: Mijn modelbaan op zolder (het begin van m'n 10 jaren plan), gaat naar de garage
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2007, 22:22:23 »
foutje ??? :-[

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Zo, na een tijd maar weer eens een update.

Mijn huis is nog niet geheel klaar en de hobbyruimte zeker ook niet. Toch heb ik thuis wat ruimte gevonden om voorzichtig weer te beginnen met de hobby, allereerst heb ik mijn fremo module weer eens op z'n poten gezet.
Ik wil hier binnenkort toch wel wat verder mee gaan, ik ben tenslotte niet voor niets sinds de oprichting hier in Nederland al lid.
Hier enkele foto's van de eerste module (de meest linker van de tekening hierboven):

De eerst volgende stap wordt ruw de weg en de overweg aanbrengen.
Hopelijk binnenkort meer.

Groeten,

Christoph

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
ja leuk, tot over een jaar maar weer dan ;) ;D

eric

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Mijn modelbaan in aanbouw
« Reactie #8 Gepost op: 12 January 2009, 18:31:09 »
Zo, binnen het jaar een update  :o :-|

Ik heb de wissels weer verwijderd naar aanleiding van een verhaaltje uit de Miba van september 2008.

Met de Miba op de juiste pagina maar weer eens verder.
Dit is ook een keer op dit forum besproken, daarom maar aangepast.

De tongen van de wissels worden los gehaald van het puntstuk.

en het vervolg:

Zo, deze zijn verwijderd. Nu de draadjes weer aan de sporen monteren om de tongen toch van spanning te kunnen voorzien.

Zo, dit is ook gebeurd. Nu moet ik nog even gaatjes boren om alles weer onder het hout te krijgen en daarna uiteraard als de rails weer vast ligt kan ik eindelijk gaan inbedden. Ook zal er een overweg ingepast gaan worden in het eerste inrijd wissel.

Binnenkort meer.  ::)

Groeten,

Christoph

PS. hopelijk meer nieuws zoals genoemd.

T.Spat

• Offline Offline
Re: Mijn modelbaan op zolder (het begin van m'n 10 jaren plan), gaat naar de gar
« Reactie #9 Gepost op: 12 January 2009, 19:14:13 »
Sja die Tillig rails is erg mooi, maar de electrische
aansluiting van de wissels vraagt enige aandacht ::)

Als ze correct ligen en aangeslotenzijjn dan is wel de
beloning dat een 2 assig locje er met kruipsnelheid
zonder haperen overheenrijdt :D

Ik heb het laatste model wissels als bouwpakket
gekocht, en hierbij is de electrische aansluiting
al zo dat er geen spanningsverschil is tussen
de tongen en de buitenliggende railstaven ;D

Mvg,

Tis

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: Christoph - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2009, 18:02:13 »
Hallo Tis,

ja of de rijeigenschappen perfekt zijn als ze eindelijk allemaal zijn ingebouwd weet ik nog niet uit eigen ervaring.  :-| Ik heb inmiddels wel een hoop gelezen hierover en dat zou wel goed moeten komen. We blijven gewoon hopen dat de referenties kloppen.  :D

Het nieuwe lange wissel bestond nog niet toen ik met m'n projectje begonnen ben, daarom en ook omdat het gewoon niet paste in m'n oude huis is dit type wissel er ook nog niet op gekomen. In dit plan ga ik ze ook niet meer toepassen.
Maar na het zijlijn stationnetje project moet er nog genoeg gebouwt worden waar genoeg ruimte over blijft voor deze geweldige wissels.  ;D

Groeten,

Christoph

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #11 Gepost op: 14 January 2009, 19:32:17 »
Christoph,

Ik heb ook Tillig wissels gebruikt maar nooit de MiBa truc hoeven toe te passen omdat ik de Tortoise wisselaandrijvingen gebruik. Die maken pas contact in de eindstand en tijdens de omloop maken geen van beide contacten contact. Daardoor kun je ze zonder aanpassingen aan de Tilligs te hoeven doen gewoon gebruiken.

bovendien zijn ze stil, sterk en betrouwbaar. Het enige is dat ze groot zijn, maar dat is, zeker bij modules, geen bezwaar lijkt mij.

't scheelt je een boel gedoe...

Eddy

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #12 Gepost op: 15 January 2009, 17:42:28 »
Hallo Boertje,

bedankt voor je reactie. Maar volgens de Miba zou bij het berijden door een stoomloc (van fleismann BR93) er contact kunnen ontstaan tussen de niet aanliggende tong en de spoorstaaf, dit is dus niet met een andere wisselmotor op te lossen. Of het verhaal klopt heb ikzelf dus nooit uit geprobeerd/geconstateerd.

Groeten,

Christoph

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #13 Gepost op: 15 January 2009, 22:19:47 »
Ha die Christoph,

Ja, dat verhaal van oude locs ken ik... maar ja, die heb ik niet. Alles wat bij mij rijdt is netjes genormeerd.. (oudste loc is ergens van halverwege jaren '90)

Je kunt ook proberen de tongen wat dichter bij elkaar te trekken op de steller en zo het probleem op te lossen. Met de MiBa methode blijft er een risico dat de tongen echt strak tegen de rails aan moeten liggen om goed contact te maken en zo de stroomtoevoer op het 'niet met draad gevoedde railtje' te waarborgen.

Eddy

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #14 Gepost op: 15 January 2009, 22:57:36 »
Ha boertje,

de tongen maken na de wijziging volgens de Miba contact met een draad verbinding.

De wijziging is op de foto het rechter plaatje, het linker plaatje is de situatie voor het veranderen.

Bovendien geven ze in de Miba aan dat het om treinen gaat welke voldoen aan de NEM maar omdat het drijfwerk niet voldoende flexibel is ontstaat kortsluiting.

Groeten,

Christoph