Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 17:38:15
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Wat is dit voor component door Dirk J
Vandaag om 17:31:39
Fotowedstrijd 2025 door Hans Reints
Vandaag om 17:15:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
  

Auteur Topic: Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving  (gelezen 5643 keer)

thebluesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Gepost op: 30 March 2010, 16:52:11 »
Mensen,

Ik ben aan het plannen en (om kosten te sparen ;)) loop ik tegen de volgende vraag aan.
Kan de SL-E383F op 1 wisselaandrijving? Vooral het gepolariseerde hart is mijn aandachtspunt.
Om de 4 wissels (tegelijkertijd) om te zetten heb ik wel een aantal iedeeen voor. Het concept werk, nu de werkelijkheid nog.

Maar het gepolariseerde hart ???? En weten de geleerde of koploper hier mee om kan gaan?
Deze laatste komt opzetten als ...... Daarvoor zal ik eens wat gaan lezen.


Thanks
Rodie
Newbee / Wannebe.
N-Spoor, ECoS en klein testbaantje om alles uit te proberen. 3 hele locjes. Ja ik weet het: overkil

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2010, 19:10:32 »
(om kosten te sparen ;))
Dat kruiswissel kost ongeveer 80 euro. Wou je dan die 2 tientjes op de aandrijvingen beknibbelen? 8)

Kun je aangeven wat er allemaal omgeschakeld moet worden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2010, 20:42:11 »
Bij een van onze modules hebben de bouwers een SL-E383F met behulp van 2 ipv 4 Conrad aandrijvingen aangestuurd.
Niet uit zuinigheid, maar uit plaatsgebrek; de aandrijvingen pasten niet onder de module aan 1 zijde van de wissel.
Ik zal es kijken of ik er een fotootje van kan maken...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

thebluesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2010, 22:32:01 »
Hi,

Over de grote plas kost ie €29 minder (komen nog wel transportkosten bij).
Ik wil/moet er 3 gaan gebruiken, dus dat zouden er dan 9 minder zijn plus de aansturing.
Tja waar heb je het over als je naar het totaal plaatje kijkt, dan heb je gelijk.
Maar voor dat geld kan je weer wat leuks rollend kopen.
Maar ik ben nog aan het plannen. tzt zet ik hem online.

Maar je gaat of rechtdoor, of je buigt af, een combi kan niet.
Dus kan je net zo goed alles tegelijkertijd schakelen, was mijn gedachte.

@HansQ, graag, ik ben heel benieuwd.

Groet

edit: was een antwoord vergeten te geven
« Laatst bewerkt op: 31 March 2010, 22:39:24 door thebluesman »
Newbee / Wannebe.
N-Spoor, ECoS en klein testbaantje om alles uit te proberen. 3 hele locjes. Ja ik weet het: overkil

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 31 March 2010, 23:42:32 »
Maar je gaat of rechtdoor, of je buigt af, een combi kan niet.
Dus kan je net zo goed alles tegelijkertijd schakelen, was mijn gedachte.
Je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag welke puntstukken er allemaal geschakeld moeten worden.
Als je de puntstukken in de centrale kruising ook moet schakelen, dan werkt deze aanpak van "alles tegelijk" niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

thebluesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2010, 00:05:04 »
Hi,

Dan was mijn vraag misschien niet duidelijk genoeg. :-[
Maar dat was dus (ook) mijn vraag.

1. Moet dat dan?
2. Kan dat (uit opmerking van Klaas blijkbaar niet   :'().
3. ...(dingen waar ik niet aan denk)

Groet
Rodie
Newbee / Wannebe.
N-Spoor, ECoS en klein testbaantje om alles uit te proberen. 3 hele locjes. Ja ik weet het: overkil

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2010, 00:10:38 »
heb zelf twee van die dingen,

je moet ook nog schakelen of je van links onder naar rechts boven of van links boven naar rechts onder rijdt !  Dus je kan hem niet op kruisen zetten en dan maar kijken hoe je er overheen rijdt.


-------\     ----             of    ---     /--------   of    --------------
 -----   \-------                    -----/     -----           --------------

om het even te visualiseren
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2010, 10:28:17 »
1. Moet dat dan?
Dat had ik nou juist aan jou gevraagd. Wat zegt de handleiding daar over?
Als je kiest voor alles tegelijk schakelen, dan staan dus beide kruisende bewegingen tegelijk in, en dan krijg je voor die centrale puntstukken tegenstrijdige opdrachten.
Je kan er voor kiezen om ze dan maar niet te schakelen, dan zijn ze dus in alle situaties dood. Kwestie van proberen of de treinen er dan nog overheen komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Arnoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
  • HCCM - digitaal met TCK
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2010, 12:47:06 »
heb zelf twee van die dingen,

je moet ook nog schakelen of je van links onder naar rechts boven of van links boven naar rechts onder rijdt !  Dus je kan hem niet op kruisen zetten en dan maar kijken hoe je er overheen rijdt.


-------\     ----             of    ---     /--------   of    --------------
 -----   \-------                    -----/     -----           --------------

om het even te visualiseren

Ik heb er zelf één en kwam tot dezelfde conclusie. Bij mij hoef ik alleen de punstukken links en rechts te schakelen en de puntstukken boven en onder krijgen een vaste aansluiting.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 12 April 2010, 13:16:28 »
Hallo,

Ik heb ook een poos gespeelt met de gedachte zo'n wisselcomplex te gebruiken. In de hoofdbaan is het volgens collega's not done. Snelheid in de afbuigende stand te laag (bij de 1:1 modellen).
Terug naar je vraag. Is alles te besturen met een aandrijving. Wat betreft het aansturen van de puntstukken (6 in totaal) gaat het niet. Lees dit topic maar door (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,24179.0.html). De post van Peter van der Leek laat het aansluitschema zien. Hij gebruikt overigens 4 aandrijvingen voor alle wissels en wat contacten van de motoren voor het aansluiten van de puntstukken. In totaal houdt hij twee schakelaars over. Minder kan volgens mij ook niet.
Aansturing door Koploper kan op een groot aantal manieren. Automatiseren van het schema van Peter van der Leek, maar ook alles met eigen stellers en een aparte aansturing voor de hartstukken van het kruis.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2010, 13:53:52 »
In de hoofdbaan is het volgens collega's not done.
O, hebben die collega's dan wel eens naar de werkelijkheid gekeken?
Kijk maar eens op http://www.sporenplan.nl/. In mijn naaste omgeving liggen een paar van die complexen, in Middelburg en Goes. Als je wat verder zoekt vind je er nog meer.
En ja, in de afbuigende stand moeten ze langzamer. Dat gebeurt ook en wordt dan aangekondigd door knipperend groen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2010, 14:08:46 »
<Offtopic>
Klaas,

Je hebt gelijk. Ze liggen inderdaad in Middelburg en Goes. Deze worden echter zelden in de afbuigende stand bereden. Bij mij was het de bedoeling dat er zeer regelmatig van de hoofdbaan naar een zijbaan afgebogen zou worden. Dit betekende snelheidsvermindering op de hoofdbaan. Daardoor besloten om twee paar gewone wissels te plaatsen. Gaf uiteindelijk nog wat ruimte winst ook.
</Offtopic>
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #12 Gepost op: 12 April 2010, 14:30:50 »
Hoe ze er in Goes mee omgaan weet ik niet. Maar in Middelburg liggen ze eigenlijk uitsluitend als noodvoorziening. Maar er wordt wel regelmatig roestgereden. Zo weet ik dat vrijwel elke dinsdagavond de stoptrein naar Vlissingen van 22:35 via het ene kruiswissel op linkerspoor aan het perron komt, en via het andere kruiswissel weer naar rechts gaat. En elke ochtend is er een trein die helemaal vanaf Vlissingen op linkerspoor naar Middelburg rijdt, en bij het uitrijden weer naar rechts gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #13 Gepost op: 12 April 2010, 15:02:47 »
Intussen ook nog even zitten nadenken over de oorspronkelijke vraagstelling.
We hadden al geconstateerd dat het probleem zit in de puntstukken van de kruising. Die hebben voor de ene oversteek een andere polariteit nodig dan voor de andere. Je zou dat kunnen oplossen door een bistabiel relais toe te voegen waarmee je een keuze maakt tussen beide oversteken.
Mechanisch liggen dan beide oversteken krom, maar elektrisch is er maar één tegelijk bruikbaar.

Je kunt dat nog verder verfraaien door twee bistabiele relais te nemen. Laten we ze A en B noemen. De wisselmotor stuur je dan ook via deze relais. Als ze beide in de ruststand staan liggen alle wissels recht.
Zet je A in de werkstand, dan gaan alle wissels krom, maar de puntstukken polariseer je voor oversteek A.
Zet je B in de werkstand, dan gaan ook alle wissels krom, maar de puntstukken worden gepolariseerd voor oversteek B.
Dan moet je de aansturing alleen nog zo inrichten dat A en B niet tegelijk in de werkstand kunnen komen.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Peco SL-E383F op 1 conrad wisselaandrijving
« Reactie #14 Gepost op: 12 April 2010, 15:07:42 »
Klaas,

Is wat Peter van der Leek doet.
Schakelaar 1 legt alleen twee wissels recht/afbuigend.
Schakelaar 2 legt twee wissels recht/afbuigend en poolt hartstukken kruising.
Een van beide schakelaars mag in de stand afbuigend staan.

Groet,

Gerard.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.