Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Eric B
Vandaag om 07:43:57
Nieuw huis, nieuwe baan door Frits C
Vandaag om 07:41:24
Nieuwe forumgebruiker door Frits C
Vandaag om 07:30:41
Dat overkomt mij niet. door Frits C
Vandaag om 07:20:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:14:26
Station Roodeschool door Krazy Dre
Vandaag om 04:16:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 00:01:25
Roco modellen op aliexpress door Stefan88
02 November 2025, 22:54:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 November 2025, 22:28:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
02 November 2025, 22:23:40
Baanplan Belkamp H0 door Carl
02 November 2025, 21:21:23
R37 kondigt Franse Super Pacific NORD aan door sncf231e
02 November 2025, 20:59:48
Rondom Charlois door Alewijn
02 November 2025, 20:49:48
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
02 November 2025, 20:35:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
02 November 2025, 20:27:16
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
02 November 2025, 20:11:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Rob Ellerman
02 November 2025, 19:55:16
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
02 November 2025, 19:54:42
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
02 November 2025, 19:38:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
02 November 2025, 19:33:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
02 November 2025, 19:16:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 November 2025, 19:11:20
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
02 November 2025, 18:42:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
02 November 2025, 18:40:01
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
02 November 2025, 18:31:40
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ferdinand Bogman
02 November 2025, 18:26:13
Krijg Minitrix 2900(?) BR 01 niet meer goed in elkaar. door Ferdinand Bogman
02 November 2025, 18:23:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 November 2025, 17:47:12
Airtex foto behang als achtergrond door Eric v C
02 November 2025, 17:19:02
Fleischmania Nostalgia door Carl
02 November 2025, 16:57:11
  

Auteur Topic: Uitdaging voor de keerlus goeroe's?  (gelezen 1827 keer)

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
« Gepost op: 29 March 2010, 17:33:07 »
Hallo goeroe's.. ;D


[klik voor groter]

Drie jaar geleden ben ik met dit simpele baanontwerp gestart ( zie draadje   HIER )
Ik heb toen bewust concessies gedaan op de rijrichting en besloten om mijn treinen allemaal één kant op te laten rijden.
Ik gebruik 6 wissels ( 1 tot en met 6). De niet genummerde wissels zijn tot nu toe voor de sier en hebben een isolatie om kortsluiten (mijn baan is een wat opgevouwen hondenbot ) te voorkomen. Het automatisch rijden in Koploper werkt prima. De huidige rijrichting is met pijlen aangegeven.
 
Inmiddels mis ik toch wel wat dynamiek op mijn baan en mis de afwisseling in rijrichting van mijn treinen.
Ik wil graag twee richtingsverkeer waarbij in in de rechthoek het mogelijk moet zijn om treinen van spoor c naar b of a te laten rijden in beide richtingen en vice versa.
In mijn onderzoek naar een oplossing zie ik automatische keerlus oplossingen maar de plaatjes die ik zie beperken zich tot het laatste deel van de lus en gericht op één trein. Ik wil dus (delen) van mijn station kunnen ompolen daar waar nodig.
 
Voorbeeld: Een personentrein1 komt van rechts naar links het station in rijden naar spoor A en stopt en personentrein2 komt van links naar rechts vanaf spoor C gaat naar  B daar stopt ook. In de tussentijd raast een goederentrein over spoor C van links naar rechts als die voorbij is vertrekt bijvoorbeeld personentrein2 eerst en dan personentrein1.
 
Kan ik bovenstaande uitvoeren?
Hoe deel ik mijn rails in?
Welke technische hulpmiddelen heb ik nodig?
Indien er beperkingen zijn wat zijn die dan en wat kan er eventueel wel.

gr. Edwin
« Laatst bewerkt op: 29 March 2010, 17:37:29 door Catweazle »
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2010, 17:43:17 »
Edwin,
Het makkelijkst is het om de beide lussen te bombarderen tot keerlussen.
Maak achter of voor de "schaduwstations" een dubbelgeïsoleerd stuk spoor met de lengte van ten minste je langste trein en sluit hierop twee keerlusmodules aan.
Let er op; in dit geval moeten eventuele bezetmelders en of andere contacten in het station spoor C aan de andere rail worden bevestigd. Denk ook aan de isolaties, die moeten in dit spoor ook aan de andere rail.

Dan moet het "gewoon" ;D werken.

Succes,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2010, 19:04:49 »

Deze oplossing heb ik inderdaad al gezien maar ik kan nog niet goed overzien wat de gevolgen hiervan zijn. Ik heb steeds het idee dat er dan maar één trein tegelijkertijd het station in of uit kan........

In mijn voorbeeld per aktie benoemd:
1. Personentrein1 kom van rechts vanuit de lus van niveau +1, de keerlusschakeling heeft het stationsdeel op groen gezet. Trein rijdt binnen van B naar A en wacht.
2. Vlak daarna komt personentrein2 uit lus niveau -1, keerlusmodule schakelt spoor C en B goed, trein rijdt naar B en wacht bij het perron.
3. Goederentrein komt uit schaduwstation van niveau -1 en rijdt op spoor C. Keerlus stond al goed door aktie 2.....BOEM?

...........en dan ben ik het kwijt............. :(

- Goederentrein kan niet verder want de lus van niveau +1  staat nog niet goed, dat komt door aktie 1.
- Personentrein1 kan niet weg want lus van niveau -1 staat niet goed.

Het lijkt op logisch denken met de juiste electronica. Ik ben niet vies van experimenteren want de rest met mrdirect en eigengemaakt s88 modules en bezetmelders lukt ook. ;D

gr. Edwin


I
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2010, 19:45:02 »
Twee ultieme keerlus schakelingen. Beperkingen geen.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26891
    • Pagina van klaas
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2010, 23:07:45 »
Hetgeen dan wel betekent dat je op een deel van de baan de bedrading aan het spoor moet omwisselen.
Momenteel is in het station spoor C andersom gepoold dan A en B. Dat moet je gelijk trekken om probleemloos over de overloopwissels tussen B en C te kunnen rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.