Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:31:38
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Nijboer
Vandaag
om 13:24:35
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten
door
Luud H
Vandaag
om 13:18:40
Roco modellen op aliexpress
door
maartenvdb
Vandaag
om 13:13:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:12:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 13:00:47
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Eric B
Vandaag
om 12:38:09
Airtex foto behang als achtergrond
door
robstuart
Vandaag
om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Stootjuk
Vandaag
om 12:24:04
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor?
door
Eelco Storm
Vandaag
om 12:16:07
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 11:56:16
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 11:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:35:06
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 11:28:43
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 11:20:44
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar?
door
Pauldg
Vandaag
om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:25:51
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:25
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 08:17:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Loki
Vandaag
om 08:14:59
Minibaan Visserskaai H0
door
Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan
door
Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Uitdaging voor de keerlus goeroe's? (gelezen 1825 keer)
Catweazle
Offline
Berichten: 434
Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Gepost op:
29 March 2010, 17:33:07 »
Hallo goeroe's..
[klik voor groter]
Drie jaar geleden ben ik met dit simpele baanontwerp gestart ( zie draadje
HIER
)
Ik heb toen bewust concessies gedaan op de rijrichting en besloten om mijn treinen allemaal één kant op te laten rijden.
Ik gebruik 6 wissels ( 1 tot en met 6). De niet genummerde wissels zijn tot nu toe voor de sier en hebben een isolatie om kortsluiten (mijn baan is een wat opgevouwen hondenbot ) te voorkomen. Het automatisch rijden in Koploper werkt prima. De huidige rijrichting is met pijlen aangegeven.
Inmiddels mis ik toch wel wat dynamiek op mijn baan en mis de afwisseling in rijrichting van mijn treinen.
Ik wil graag twee richtingsverkeer waarbij in in de rechthoek het mogelijk moet zijn om treinen van spoor c naar b of a te laten rijden in beide richtingen en vice versa.
In mijn onderzoek naar een oplossing zie ik automatische keerlus oplossingen maar de plaatjes die ik zie beperken zich tot het laatste deel van de lus en gericht op één trein. Ik wil dus (delen) van mijn station kunnen ompolen daar waar nodig.
Voorbeeld: Een personentrein1 komt van rechts naar links het station in rijden naar spoor A en stopt en personentrein2 komt van links naar rechts vanaf spoor C gaat naar B daar stopt ook. In de tussentijd raast een goederentrein over spoor C van links naar rechts als die voorbij is vertrekt bijvoorbeeld personentrein2 eerst en dan personentrein1.
Kan ik bovenstaande uitvoeren?
Hoe deel ik mijn rails in?
Welke technische hulpmiddelen heb ik nodig?
Indien er beperkingen zijn wat zijn die dan en wat kan er eventueel wel.
gr. Edwin
«
Laatst bewerkt op: 29 March 2010, 17:37:29 door Catweazle
»
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Railroadtycoon
ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
Offline
Berichten: 1976
Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Reactie #1 Gepost op:
29 March 2010, 17:43:17 »
Edwin,
Het makkelijkst is het om de beide lussen te bombarderen tot keerlussen.
Maak achter of voor de "schaduwstations" een dubbelgeïsoleerd stuk spoor met de lengte van ten minste je langste trein en sluit hierop twee keerlusmodules aan.
Let er op; in dit geval moeten eventuele bezetmelders en of andere contacten in het station spoor C aan de andere rail worden bevestigd. Denk ook aan de isolaties, die moeten in dit spoor ook aan de andere rail.
Dan moet het "gewoon"
werken.
Succes,
Allie
Gelogd
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....
Catweazle
Offline
Berichten: 434
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Reactie #2 Gepost op:
29 March 2010, 19:04:49 »
Deze oplossing heb ik inderdaad al gezien maar ik kan nog niet goed overzien wat de gevolgen hiervan zijn. Ik heb steeds het idee dat er dan maar één trein tegelijkertijd het station in of uit kan........
In mijn voorbeeld per aktie benoemd:
1. Personentrein1 kom van rechts vanuit de lus van niveau +1, de keerlusschakeling heeft het stationsdeel op groen gezet. Trein rijdt binnen van B naar A en wacht.
2. Vlak daarna komt personentrein2 uit lus niveau -1, keerlusmodule schakelt spoor C en B goed, trein rijdt naar B en wacht bij het perron.
3. Goederentrein komt uit schaduwstation van niveau -1 en rijdt op spoor C. Keerlus stond al goed door aktie 2.....BOEM?
...........en dan ben ik het kwijt.............
- Goederentrein kan niet verder want de lus van niveau +1 staat nog niet goed, dat komt door aktie 1.
- Personentrein1 kan niet weg want lus van niveau -1 staat niet goed.
Het lijkt op logisch denken met de juiste electronica. Ik ben niet vies van experimenteren want de rest met mrdirect en eigengemaakt s88 modules en bezetmelders lukt ook.
gr. Edwin
I
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik bouw aan
Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7819
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Reactie #3 Gepost op:
29 March 2010, 19:45:02 »
Twee ultieme keerlus schakelingen. Beperkingen geen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26889
Re:Uitdaging voor de keerlus goeroe's?
«
Reactie #4 Gepost op:
29 March 2010, 23:07:45 »
Hetgeen dan wel betekent dat je op een deel van de baan de bedrading aan het spoor moet omwisselen.
Momenteel is in het station spoor C andersom gepoold dan A en B. Dat moet je gelijk trekken om probleemloos over de overloopwissels tussen B en C te kunnen rijden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Uitdaging voor de keerlus goeroe's?