Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Martijn193
Vandaag om 15:03:42
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 155967 keer)

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #135 Gepost op: 11 April 2010, 21:56:57 »
Toch wel. Ik heb tenminste nog nooit een kaart van 7,50 euro hoeven te kopen om daarna een strippenkaart te mogen kopen. Die 7,50 betaal je gewoon extra. Zo'n onzin is de opmerking van dus Olav niet.

Huub

Dat is precies wat ik bedoel.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #136 Gepost op: 11 April 2010, 21:59:48 »
......

Vergeet daarnaast de regel niet dat als het saldo minder dan 5 euro bedraagt en jouw kaart verloopt binnen korte tijd, je dus dat geld niet meer terug krijgt: staat er wel meer dan 5 euro op, dan gaan er alsnog 2,50 euro aan administratiekosten vanaf (iets waarvan ik iedereen oproep net zo lang te gaan zeuren en zuigen bij de vervoersbedrijven tot ze ook dat vergoeden)

Ik vind je argument dat het 'hetzelfde als nu' is dus niet opgaan.

Dat noem ik dus diefstal.

Overigens dat een gekochte kaart ook nog verloopt en alleen tegen een nieuwe (tegen kosten natuurlijk)  is in mijn ogen net zo'n diefstal.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #137 Gepost op: 11 April 2010, 22:08:13 »
Volgens een "meneer" van de chipkaart [zie het programma KASSA van gisteravond] zijn er "bijna" geen problemen met de Studenten versie.

KASSA had al meer dan 300 vreemde klachten opgesteld, vooral over de gebrekkige communicatie van de DURE servicelijn met vele loze beloften en oplossingen. Deze bleken in de praktijk niet te werken en er zijn dus nog steeds problemen.

Er zijn nog steeds heel veel studenten die niet kunnen reizen omdat het "produkt" niet compleet is of niet werkt. Hierdoor moeten ze de servicelijn bellen [0900], ze zelf vervoerbewijzen kopen maar ook de boete's betalen..........

Maar volgens diezelfde meneer mogen de studenten de boete's en andere kosten "wellicht" in rekening brengen en worden dan op zich behandeld.
Ja zeiden die studenten dat kennen we van U, nee ik persoonlijk beloof het U "als het kan". !!!

Kortom beloftes en nog meer beloftes.

Ik rij maar niet met de OV chipkaart tot het niet anders kan, dan zal ik wel moeten of gewoon thuisblijven.

Wat staat er ook alweer in de Heilige schrift;
"de mens regeert over de mens tot diens nadeel"

Sterkte voor het afhankelijke "klootjesvolk" [reizigers] allemaal.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2010, 22:10:07 door ANDREUS »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #138 Gepost op: 11 April 2010, 22:08:45 »
Gisteravond voor het eerst met de OV-chipkaart (via NS-voordeelurenkaart) gebruik gemaakt de metro in A'dam. Ging allemaal prima, lekker makkelijk.

Eelco

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #139 Gepost op: 11 April 2010, 22:15:28 »
Toch wel. Ik heb tenminste nog nooit een kaart van 7,50 euro hoeven te kopen om daarna een strippenkaart te mogen kopen. Die 7,50 betaal je gewoon extra. Zo'n onzin is de opmerking van dus Olav niet.
Nou nee dus. Je betaalt met de strippenkaart weliswaar vooruit, maar NIET als je op reis gaat.
Het is niet zo dat ik minimaal 15 strippen af moet laten stempelen om de bus in te mogen, die ik dan bij het uitstappen weer moet verrekenen om van de 3 strippen die ik werkelijk verreisd heb, de andere 12 terug te krijgen.

Een wegwerpchipkaart, of is dat ook niet goed?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #140 Gepost op: 12 April 2010, 12:51:44 »
Dus gewoon een treinkaartje, uiteraard zonder opslag.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #141 Gepost op: 12 April 2010, 13:35:22 »
Om even mijn 'ergernissen' te lossen

1. Bij Connexxion is het me al 3 keer overkomen dat ik incheck, vervolgens meereis, waarna echter bij het uitstappen de lezers allemaal 'buiten dienst' staan. Kan ik weer niet uitchecken. Ik heb 1 keer een briefje gehad en dat ingestuurd, de andere 2 keer haalde de chauffeur alleen zijn schouders op (en reed weg).  >:(
2. Bij de rotterdamse metro kon ik 1 keer niet uitchecken, omdat er niet genoeg saldo op stond. Vreemd genoeg bij de 2e poging ging het wel. Wederom, ik heb een studenten-ov Week en het was op een woensdag.  ???
3. Bij Veolia hebben ze de 'budget' scanners voor de chipkaart. Dit betekend dat ik telkens mijn kaart weer in en uit mijn portemonnee moet halen. Die is voorzien van een helder venster. Alle scanners pikken hem op, behalve die van Veolia.  :(

Het meest vervelende vindt ik nog wel de laders in bussen. Die zijn mijns inziens volstrekt nutteloos. Als je te weinig geld op je pas hebt, kom je de bus niet in, ook niet om hem in de bus op te laden. Voor mij betekend dit dat ik minimaal 5 kilometer moet reizen, daar in mijn dorp (nog) geen oplaadpunt is. En dan die borg.

Stel, als 'arme student' heb je nog slechts 10 euro op je rekening staan en 5 op je OV kaart.
Je moet op een zondag naar je ouders. Dit kost met de trein slechts 3 euro, maar je komt er niet in, want je hebt de borg niet. Dit betekend dat je die dag onmogelijk kan reizen, ook al heb je 5 keer zoveel geld als nodig is. De borg bij de NS is immers 20 euro.
Als ik nu naar Houten zou willen (waarvan bij NS : Alphen a/d Rijn - Houten v.v.), dan moet ik minimaal 40 euro op mijn kaart zetten, ook al kost de reis slechts 20 euro. Dit vind ik nonsens !!
Ik geeft toe, als je een strippenkaart koopt, moet je dus ook eerst 'borg' betalen, maar je kunt wel eerst je hele kaart leegmaken voordat je een nieuwe moet kopen. Je hoeft niet ten alle tijden een extra kaart bij je te hebben.

Tevens moet ik bekennen dat ik nog steeds niet helemaal snap hoe het dus bij de NS moet. Kun je er tijdens kortingsperiodes (niet gratis reizen) dus nog steeds mee wegkomen met gewoon een kortingskaartje kopen en dan je ov-kaart te wapperen bij controle ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #142 Gepost op: 12 April 2010, 13:51:52 »
Over dat laatste kunnen we duidelijk zijn, dat antwoord is ja. Je moet zelfs een kortingskaartje kopen, omdat je nog niet kan reizen op saldo.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #143 Gepost op: 12 April 2010, 13:52:09 »
Sander, met de trein begrijp ik niet helemaal, want je moet nu nog gewoon papieren kaartjes kopen als je met een week-ov in het weekend reist.
En hoe bedoel je borg? En je hoeft bij NS nog helemaal niet in en uit te checken met je OV-studentenchipkaart. Dat heb ik diverse keren aan conducteurs gevraagd en ze antwoordden allemaal hetzelfde.
Mvgr Jan Wiebrand

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #144 Gepost op: 12 April 2010, 14:12:13 »
1. Bij Connexxion is het me al 3 keer overkomen dat ik incheck, vervolgens meereis, waarna echter bij het uitstappen de lezers allemaal 'buiten dienst' staan. Kan ik weer niet uitchecken.
Je bent niet de enige: het is mij ook al gebeurd, en van passagiers die ik zo nu en dan spreek, hoor ik exact dezelfde verhalen. Maar niet getreurd: deze problemen bestaan volgens Connexxion toch niet.
2. Bij de rotterdamse metro kon ik 1 keer niet uitchecken, omdat er niet genoeg saldo op stond. Vreemd genoeg bij de 2e poging ging het wel. Wederom, ik heb een studenten-ov Week en het was op een woensdag.  ???
Willekeur van het systeem: ik mocht in Amsterdam ook wel eens niet uitchecken in de metro, met als verschil dat ik geen studentenreisrecht had/heb: dan zit je dus mooi opgesloten, want ik werd er bij een tweede poging niet uitgelaten.
3. Bij Veolia hebben ze de 'budget' scanners voor de chipkaart. Dit betekend dat ik telkens mijn kaart weer in en uit mijn portemonnee moet halen. Die is voorzien van een helder venster. Alle scanners pikken hem op, behalve die van Veolia.  :(
Dat heldere venster zal die lezer van Veolia, Syntus of Arriva worst wezen (de drie maatschappijen hebben allemaal dezelfde lezers)

Het probleem met de lezers van NS, Arriva/Veolia/Syntus en GVB-metro is dat ze niet geprogrammeerd zijn andere kaarten te negeren: jij draagt hoogstwaarschijnlijk ook een identiteitskaart of schooltoegangspas bij je in diezelfde portemonnee: die is voorzien van een RFID tag die via hetzelfde protocol communiceert. Een goede (maar daar heb je het al) RFID lezer is geprogrammeerd om alleen de toegang te regelen tot kaarten die via aanvullende eisen met elkaar praten, en hoort andere kaarten volledig te negeren.

Het is een probleem dat bij de GVB metro al jaren bestaat: al sinds het begin krijg je 'Probeer opnieuw' op het scherm als je je identiteitskaart ervoor houdt. Bij Arriva/Veolia/Syntus krijg je dan 'LEESFOUT! Probeer opnieuw!'
Bij NS resulteerde me dat amateuristische geklooi zelfs een keer in een vastlopend paaltje.
Het meest vervelende vindt ik nog wel de laders in bussen. Die zijn mijns inziens volstrekt nutteloos. Als je te weinig geld op je pas hebt, kom je de bus niet in, ook niet om hem in de bus op te laden. Voor mij betekend dit dat ik minimaal 5 kilometer moet reizen, daar in mijn dorp (nog) geen oplaadpunt is.
Naast het feit dat een chauffeur echt niet stil gaat staan om jou de gelegenheid te bieden de kaart op te laden: heb je het al eens geprobeerd in een rijdende bus? Ik wel... het is niet te doen. Een of ander geldverslindend genie is op dat prachtige idee gekomen.

De borg bij de NS is immers 20 euro.
De borg bij NS is technisch gezien 16 euro: dat heb ik nog nergens officiëel vermeld zien staan, maar is gebaseerd op praktijkervaring.
Tevens moet ik bekennen dat ik nog steeds niet helemaal snap hoe het dus bij de NS moet. Kun je er tijdens kortingsperiodes (niet gratis reizen) dus nog steeds mee wegkomen met gewoon een kortingskaartje kopen en dan je ov-kaart te wapperen bij controle ?
In de vrij-reizen periode check je niet in: het mag wel, maar de conducteur kan bij controle toch wel zien of je kaart geldig is of niet.
In de kortingsperiode check je ook niet in, en koop je een papieren kortingskaartje.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #145 Gepost op: 12 April 2010, 14:28:28 »
Ik hou niet van OV-Chips, doe mij maar Bolognese of Paprika... :P
Spoor 0 adept

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #146 Gepost op: 20 April 2010, 21:22:47 »
Ja...dat geintje kennen we nu wel.

Inmiddels is de kogel door de kerk, en heeft men besloten om per 3 Juni 2010 de strippenkaart in Amsterdam af te schaffen op bus en tram (overigens in de omliggende regio's bij mijn weten ook: dus ook Noord-Holland-Noord)

Dat is heel vreemd: er was ons beloofd dat verdere afschaffing pas plaats zou vinden NA het onderzoek door Huizinga... maar ja, die heeft dat niet meer in handen, en Eurlings heeft al helemaal geen verstand, en heeft dus gewoon toestemming verleend aan de stadsregio Amsterdam.

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #147 Gepost op: 20 April 2010, 22:01:33 »
Volgens Camieltje wordt het niet duurder.  ::) :-X

Groeten

Olav
Groeten

Olav

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6709
  • Spaar ze allemaal.
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #148 Gepost op: 22 April 2010, 23:23:04 »
Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!
Wij beginnen hier langzaam gillend gek te worden en als het niet om te huilen was lagen we nu onder de stoel van het lachen, wat een dramatische klunzigheid.

Wat moeten wij in godsnaam met dit overzicht:
Mijn vrouw stapt dus altijd op bij halte Leerdam station en uit in Utrecht centraal, de terugweg gaat van Utrecht centraal naar Leerdam Recht van ter Leede en geen enkele andere route.

13-04-2010      Check-in 06:53 Leerdam, Station
Check-out 07:34 Utrecht, CS/Jaarbeursplein    Arriva    € 4,07    
09-04-2010    Check-in 17:14 Lexmond, Wegenwachtstation
Check-out 18:07 Lexmond, Nieuwe Rijksweg    Arriva    € 0,89    
09-04-2010    Check-in 06:54 Leerdam, Station
Check-out 07:31 Utrecht, CS/Jaarbeursplein    Arriva    € 4,07    
06-04-2010    Check-in 13:25 Leerdam, Station
Check-out 14:05 Leerdam, Recht van ter Leede    Arriva    € 7,64    
06-04-2010    Check-in 06:53 Leerdam, Station
Check-out 07:32 Utrecht, CS/Jaarbeursplein    Arriva    € 4,07    
02-04-2010    Check-in 17:19 Utrecht, CS/Jaarbeursplein
Check-out 18:07 Schoonrewoerd, Kortgerecht Blauwbijl    Arriva    € 3,48    
02-04-2010    Check-in 06:50 Leerdam, Station
Check-out 07:24 Utrecht, Croeselaan    Arriva    € 4,27    
30-03-2010    Check-in 13:30 Utrecht, CS/Jaarbeursplein
Check-out 14:07 Leerdam, Recht van ter Leede    Arriva    € 4,14    
30-03-2010    Check-in 06:53 Leerdam, Station
Check-out 07:36 Utrecht, CS/Jaarbeursplein    Arriva    € 4,07    
26-03-2010    Check-in 17:19 Utrecht, CS/Jaarbeursplein
Check-out 18:04 Leerdam, Recht van ter Leede    Arriva    € 4,14

De grootste grap is op 06-04 gebeurd, hier heeft ze volgens de OV chip er een half uur over gedaan om met de bus de straat uit te rijden en deze 200 meter reizen kost dan 7,64.
Oh ja, en Lexmond ligt totaal niet op de busroute en ze zegt ook dat ze daar niet stiekum een vriendje heeft.
We zijn weer overgestapt op de strippenkaart en wachten nog steeds op het te veel betaalde geld van het vorige overzicht.
 
Reutel vrot bidibidibidi.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 23 April 2010, 08:07:40 door prutser »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #149 Gepost op: 01 September 2010, 09:05:08 »
Nadat verschillende gebruikers (of in mijn geval bijna gebruiker ) al veel nadelen zagen in deze kaart begint het personeel, of in elk geval een deel van het personeel, en een deel van de politiek nu ook in te zien dat die OV-chip toch niet alles is, en vooral ( of misschien wel alleen maar ) voordeel geeft aan de vervoersbedrijven zelf, zie stukje in de krant vandaag:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7524343/__Heimwee_naar_strippenkaart__.html