Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156340 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #15 Gepost op: 21 March 2010, 14:11:22 »
Omdat het systeem niet voldeed aan de Nederlandse eisen/functies en omdat het systeem daar verouderd was. Vraag ik me overigens af welk systeem je bedoelt, want Nederland is het eerste land met 1 kaart voor alle OV, voor zover ik weet. Houdt nu a.u.b. op met het verspreiden van al deze bullcrap en verdiep je eerst eens in de feiten.
Ja inderdaad. houd op met het verspreiden van bullcrap dat Nederland het enige land is met 1 kaart voor al het OV.

Nationaal gezien zijn wij misschien de enige, maar de Suica card in groot-Tokyo is een van de 6 electronische betaalsystemen die in dat land aanwezig zijn: het grootste gedeelte is nog uitwisselbaar met elkaar ook! Kwa inwoners-aantal is alleen groot-Tokyo al groter dan Nederland, en de suica card is daar overal geldig.

Ook de ORCA card (One Regional Card for All) in de omgeving Washington (als ik het me goed herrinner) is kwa aantal kaarten te vergelijken met Nederland.

Grootste verschil: in Nederland is de reiziger er voor de chipkaart, en niet andersom.

@ J.Beckers: waarom die kaart precies zo'n goed idee is voor bus en tram snap ik niet: juist dáár is die kaart een verschrikking!
Je wilt niet weten hoe vaak de halte-systemen, die je de juiste prijs moeten berekenen, falen, en daardoor een verkeerde prijs berekenen. Om dan over volledig defecte lezers nog maar te zwijgen...

@ ivo: in Hongkong en tokyo is handmatig inchecken nog steeds de gewoonste zaak van de wereld... en poortjes ook: met als enige verschil dat die daar vaak openstaan, en dichtgaan als je probeert door te lopen zonder te betalen.

@ Bob: twee chip-enkeltjes zijn gelijk aan een papieren retourtje.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2010, 14:14:10 door Menno »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #16 Gepost op: 21 March 2010, 14:21:21 »
Ik vind de privacy-problematiek onaanvaardbaar. Je wilt er niet aan denken wat een kwaadwillende overheid hiermee zou kunnen uithalen. Stel je voor (of liever, doe maar niet) hoe de tweede wereldoorlog in Nederland verlopen was als de NS bij de moderniseringen van de jaren '30 zo'n systeem hadden gebouwd. Alsof het gevaar van totalitarisme nu de wereld uit is.  Het zal trouwens niet lang meer duren voor het OM toegang krijgt tot iedereen z'n reisgegevens (en daar dus fouten mee gaat maken). Brrr.

En waarvoor? Om de marketing van de OV-bedrijven te dienen. Ik heb nog geen andere reden voorbij zien komen. Het verhaal van 'gemak voor de reiziger' is een evidente k*tsmoes: als dat het doel was zou het soort verhalen als Ivo hier opschrijft er niet zijn. Maar het zijn er heel veel. De reiziger is op alle mogelijke manier de klos (omslachtigheden, extra kosten, onduidelijkheid, verdwijnen van de tariefintegratie etc etc etc). De reiziger is duidelijk de allerlaatste waarmee hier rekening is gehouden. Wat was er nou mis met een papieren kaartje? Heeft iemand daar ooit onder geleden?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #17 Gepost op: 21 March 2010, 14:27:59 »
Haaaaaaaaaaaaaaa.... eindelijk iemand die er net zo over denkt als ik.

Hoewel ik de privacy-problematiek op de laatste plaats zet (maar dat is meer omdat het achterliggende systeem niet kan doen waar het voor gemaakt is) is het wel een probleem ja.

Bij de ORCA card heb je geen verschillen tussen de kaarten: iedereen vraagt die aan: je laat je gegevens achter zodat ze weten waar die kaart heen gestuurd moet worden, maar verder staat er helemaal niets op die kaart geregistreerd.
Iedereen kan, in tegenstelling tot hier in Nederland, een abonnement op z'n kaart zetten, met korting reizen of wat dan ook, zonder dat je daar ook maar bekend voor hoeft te wezen bij de instantie achter die kaart.

Pas als je automatisch opladen wil (waarvoor een koppeling aan je rekening nodig is) en daarmee automatisch bescherming van je saldo en producten bij diefstal, moet je je kaart laten registreren op naam. Maar in dat geval is dat logisch: er worden een aantal zaken geregeld waarvan het toch wel erg fijn is als ze zeker weten dat jij niet op andermans rekening automatisch opladen aanvraagt.

Hier wordt je als reiziger gewoon bedonderd waar je bijstaat, en het ergste: het grootste deel van de reizigers gelooft heilig in de goede bedoelingen van de vervoersbedrijven, en in het feit dat het nog goed komt met die kaart.
Nou... mijn 3-jarige ervaring is dat het niet meer goed komt met die kaart: We gaan een jaartje of 5-10 aanmodderen tegemoet, en vermoedelijk dan pas durft iemand de stekker eruit te trekken.

Het is een onding, en het blijft een onding: niet gemakkelijk, niet handig, en vaak nog veel duurder ook.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #18 Gepost op: 21 March 2010, 15:20:21 »
Moet nu 4E terugvragen omdat ik in de bus met mijn jas tegen een uitcheckapparaat ben gekomen. In de binnenzak zat mijn portefeuille...  GRRRR

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #19 Gepost op: 21 March 2010, 15:34:42 »
In Londen heeft men al jaren een zelfde systeem met de zelfde problemen, de Oyster card. Nederland probeert het wiel weer eens zelf uit te vinden, en de eigen inlichtingen systemen voor big brother in te bouwen. Samen met andere electronische systemen hebben we een overheid waar de KGB jaloers op is. 
Een opinie stuk: http://www.joostniemoller.com/2010/01/hoe-de-overheid-u-naait-met-de-ov-chipkaart-3/

groeten, Alexander

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #20 Gepost op: 21 March 2010, 17:02:22 »
Het systeem in Londen is NIET te vergelijken met dat van Nederland.

In Londen heb je alleen in de metro een in- en uitcheckplicht, maar zijn daarnaast 2 besparingen voor de reiziger ingebouwd, te weten:
Best-price principe.
Price-capping.

De eerste: stel dat een metrorit van A naar F 1,20 pond kost,maar jij besluit via E naar F te reizen, dan zal het systeem alsnog de goedkoopste prijs van A naar F rekenen.

Price-capping: als jij de hele dag in de metro rondchipt, zul je op een gegeven moment de prijs van een dagkaart bereiken (die iets van 6,40 pond kost, als ik het me goed herinner)
Check je daarna nog braaf in en uit, dan zal de prijs blijven steken op die 6,40, en reis je de rest van de dag gratis.

En dan het allergrootste verschil: op bus en tram hoef je alleen maar in te checken, en niet uit te checken, en als er iets faalgevoelig is, is dat wel het in EN uitchecken op bus en tram, zoals hier in Nederland.

Nog een verschil is het feit dat de kaart weliswaar bij de Londen 'tube' te gebruiken is, en de spoorwegen, maar dat de organisatie achter die kaart, alsmede degene die saldo restitueert, 1 en dezelfde is: hier in Nederland moet je  bij fouten precies onthouden bij welke vervoerder dat fout gegaan is, en vervolgens nog het juiste formulier invullen: die formulieren kennen ze daar in Londen niet: je gaat gewoon naar het loket, en het wordt voor je opgelost aan de hand van je reisgegevens.

Verschil nummero zoveel: je KAN als toerist een oyster-card kopen, die gebruiken, en vervolgens weer inleveren: tegen een kleine vergoeding wordt je saldo weer in contanten uitbetaald: hier in Nederland plukken we de toerist het liefst kaal: naast dure een-rit kaarten van 2,60 hebben we alleen anonieme kaarten van 7,50, die je kan kopen, maar nooit meer in kan leveren (ja, je kan ze inleveren, maar je krijgt er niets voor terug)

Wat dat betreft zijn de systemen gewoon niet te vergelijken...

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #21 Gepost op: 21 March 2010, 17:06:22 »
Ik vind de privacy-problematiek onaanvaardbaar. Je wilt er niet aan denken wat een kwaadwillende overheid hiermee zou kunnen uithalen. Stel je voor (of liever, doe maar niet) hoe de tweede wereldoorlog in Nederland verlopen was als de NS bij de moderniseringen van de jaren '30 zo'n systeem hadden gebouwd. Alsof het gevaar van totalitarisme nu de wereld uit is.  Het zal trouwens niet lang meer duren voor het OM toegang krijgt tot iedereen z'n reisgegevens (en daar dus fouten mee gaat maken). Brrr.
Dus jij hebt geen telefoon bij je? Want met deze dingen ben je nog veel beter te volgen (tot op 3 a 5 meter nauwkeurig!) dan met het chipkaartje. Internetten moet je ook maar niet meer doen, want de internetlogs worden ten minste 9 maanden opgeslagen. Ook moet je maar stoppen met het gebruik van pinpassen en dergelijke, want ook dat is allemaal terug te zien, zie je internetbankieren maar. Ook maar stoppen met autorijden, want men doet ten slotte aan kentekenregistratie.

Citaat
En waarvoor? Om de marketing van de OV-bedrijven te dienen. Ik heb nog geen andere reden voorbij zien komen. Het verhaal van 'gemak voor de reiziger' is een evidente k*tsmoes: als dat het doel was zou het soort verhalen als Ivo hier opschrijft er niet zijn. Maar het zijn er heel veel. De reiziger is op alle mogelijke manier de klos (omslachtigheden, extra kosten, onduidelijkheid, verdwijnen van de tariefintegratie etc etc etc). De reiziger is duidelijk de allerlaatste waarmee hier rekening is gehouden. Wat was er nou mis met een papieren kaartje? Heeft iemand daar ooit onder geleden?
Wat was er nou mis met het contant betalen in de bus en tram, heel vroeger? Heeft daar ooit iemand onder geleden? Overigens is het tegenwoordig normaal dat eerst alles fout gaat. Kijk naar Veolia op de Maaslijn, de nieuwe Toyotas, de Airbus A380 en noem maar op.

Bij de ORCA card heb je geen verschillen tussen de kaarten: iedereen vraagt die aan: je laat je gegevens achter zodat ze weten waar die kaart heen gestuurd moet worden, maar verder staat er helemaal niets op die kaart geregistreerd.
Iedereen kan, in tegenstelling tot hier in Nederland, een abonnement op z'n kaart zetten, met korting reizen of wat dan ook, zonder dat je daar ook maar bekend voor hoeft te wezen bij de instantie achter die kaart.
Amerikanen zijn gelukkig slecht van vertrouwen waardoor deze kaarten niet snel aan anderen uitgeleend worden. Nederlanders daarentegen lenen alles aan elkaar uit als ze er maar korting uit kunnen slaan. Ten slotte is een kortingsabo of een normaal abo persoonsgebonden, ook tegenwoordig al.

Citaat
Pas als je automatisch opladen wil (waarvoor een koppeling aan je rekening nodig is) en daarmee automatisch bescherming van je saldo en producten bij diefstal, moet je je kaart laten registreren op naam. Maar in dat geval is dat logisch: er worden een aantal zaken geregeld waarvan het toch wel erg fijn is als ze zeker weten dat jij niet op andermans rekening automatisch opladen aanvraagt.
Net zoals het logisch is dat wanneer jij een persoonsgebonden reisproduct hebt, jouw kaart ook persoonsgebonden is. Helaas lijk je dat nog steeds niet te willen snappen.

Citaat
Hier wordt je als reiziger gewoon bedonderd waar je bijstaat, en het ergste: het grootste deel van de reizigers gelooft heilig in de goede bedoelingen van de vervoersbedrijven, en in het feit dat het nog goed komt met die kaart.
Nou... mijn 3-jarige ervaring is dat het niet meer goed komt met die kaart: We gaan een jaartje of 5-10 aanmodderen tegemoet, en vermoedelijk dan pas durft iemand de stekker eruit te trekken.
Wat ben je toch altijd lekker pessimistisch. Over een jaar of 5 a 10 werkt die kaart perfect en wil niemand nog anders. Wat enkele lieden nu proberen is het tegenhouden van de vooruitgang. Wat had je liever gehad, dat je je treintjes nu nog met de hand moest voortduwen over uit hout gesneden rails?

Citaat
Het is een onding, en het blijft een onding: niet gemakkelijk, niet handig, en vaak nog veel duurder ook.
JE hebt nu genoeg aandacht gehad, houd nu maar weer 7 tot 8 maanden je mond, net als de vorige keer.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #22 Gepost op: 21 March 2010, 17:12:56 »
met die poortjes kan je toch zonder ov
niet het station op komen?
nooit meer treinspotten :'(

Of er langs gaan/overheen klimmen ofzo.

'k bedoel anders kun je straks nergens meer in.

Gr Bruce
Passat driver:)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #23 Gepost op: 21 March 2010, 17:15:42 »
@Laurent
Ik snap eigenlijk iets niet.
Waarom wil je steeds iets wat krom is recht proberen te praten? dat heeft toch geen zin.
En waarom vergelijk je fouten die ergens anders gemaakt zijn met de OV-Chipkaart?

Kijk naar Veolia op de Maaslijn
Dit noem ik nu echt een kromme vergelijking.
Bij Veolia op de Maaslijn is niks misgegaan wat Veolia is aan te rekenen.
Ze moesten gweoon nog wachten op hun eigen materieel, en tot die tijd was het zich behelpen met de wadlopers.
En met wat stunt en vliegwerk vind ik dat heel aardig gelukt overigens.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #24 Gepost op: 21 March 2010, 17:18:23 »
Of er langs gaan/overheen klimmen ofzo.

'k bedoel anders kun je straks nergens meer in.
Ja, of je checkt in, en zorgt dat je binnen een uur weer uitcheckt: dan mag je gewoon kosteloos het station weer verlaten.

@ J. beckers: nou... het was wel gedeeltelijk Veolia's schuld: doorgaan met een dienstregeling die alleen op papier haalbaar is, is vragen om problemen. In plaats van dat ze de dienstregeling aanpasten, hielden ze daar aan vast, terwijl alleen doorgewinterde OV-gebruikers wel wisten dat dat geen haalbaar idee was.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #25 Gepost op: 21 March 2010, 17:18:39 »
Ieder vervoersbedrijf heeft toch z'n opstartproblemen? Wat is daar vreemd aan?

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #26 Gepost op: 21 March 2010, 17:19:26 »
Ja, of je checkt in, en zorgt dat je binnen een uur weer uitcheckt: dan mag je gewoon kosteloos het station weer verlaten.


Dat kan ook, maar als men dat vergeet wordt dat duur spotten.

Gr Bruce
Passat driver:)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #27 Gepost op: 21 March 2010, 17:24:29 »
@ J. beckers: nou... het was wel gedeeltelijk Veolia's schuld: doorgaan met een dienstregeling die alleen op papier haalbaar is, is vragen om problemen. In plaats van dat ze de dienstregeling aanpasten, hielden ze daar aan vast, terwijl alleen doorgewinterde OV-gebruikers wel wisten dat dat geen haalbaar idee was.

Nee, dit was voornamelijk onder druk van de provincie, voornamelijk de heer Kersten had hier een handje aan.
En continu Veolia liggen zwart te maken, en zelf waren ze het heilig boontje.
Veolia wilde die aangepaste dienstregeling, maar de provincie eiste dat deze dienstregeling koste wat kost gehandhaafd zou blijven, Tja en waar blijf je dan als vervoerder.
Bij de komst van de GTW's verstomde dit "gebrul".


Jos.
« Laatst bewerkt op: 21 March 2010, 17:31:25 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #28 Gepost op: 21 March 2010, 17:31:57 »
Je hebt gelijk... De heer Kersten was inderdaad de grote boosdoener...
« Laatst bewerkt op: 22 March 2010, 17:41:24 door Peter van der Leek »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #29 Gepost op: 21 March 2010, 18:22:30 »
Het systeem in Londen is NIET te vergelijken met dat van Nederland.

De eerste: stel dat een metrorit van A naar F 1,20 pond kost,maar jij besluit via E naar F te reizen, dan zal het systeem alsnog de goedkoopste prijs van A naar F rekenen.

Price-capping: als jij de hele dag in de metro rondchipt, zul je op een gegeven moment de prijs van een dagkaart bereiken (die iets van 6,40 pond kost, als ik het me goed herinner)
Check je daarna nog braaf in en uit, dan zal de prijs blijven steken op die 6,40, en reis je de rest van de dag gratis.
Maar dat werkt dus niet bij de NS. Als je van A naar F via E gaat moet je ook nu al een via kaartje kopen, dat is gewoon al heel lang zo.

En bij de NS gaat de OVchipkaartprijs maximaal tot de prijs van een dagkaart als ik dat goed onthouden heb. Wat wel een heel gedoe zal gaan worden als je steeds in en uitcheckt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.