Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156784 keer)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #960 Gepost op: 16 October 2014, 12:31:30 »
De kans dat het pinapparaar bij AH in de repeat slaat is ook klein maar desastreus.
...
Dit wordt ondervangen in de manier waarop pinbetalingen afgehandeld worden, met een extra beveiliging in de vorm van het lokaal bekend zijn van de daglimiet. Als daar wat fout gaat is dat hoogstens een ergenis. Voor de andere risico's heb je verzekeringen afgesloten.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #961 Gepost op: 16 October 2014, 21:12:17 »
En hoewel je inhoudelijk zeker gelijk hebt (en ik over het hoofd heb gezien) van die niet storneerbare incasso, praten we hier niet over megabedragen waarbij je de volgende dag geen eten meer op tafel kunt zetten. Als dat wel het geval is, heb je zeer zeker andere problemen.
Er zijn al zaken voorbij gekomen in Kassa geloof ik, waarbij mensen torenhoge rekeningen kregen van TLS, omdat een rekening ontoereikend saldo had om nog aan te vullen, of omdat TLS het bericht, dat een rekening voor het automatisch opwaarderen gesloten werd, gemist had.

De twee of drie zaken die toen aan het licht kwamen gaven er alle blijk van dat ze totaal niet weten waar ze mee bezig zijn: een van hen had voor een schamel bedrag uiteindelijk een boetebedrag van enkele honderden euro's openstaan. Eindeloos bellen, mailen, schrijven, het hielp allemaal niet.
Uiteindelijk heeft diegene zelfs z'n bank zover geprobeerd te krijgen TLS de toegang tot z'n rekening te ontzeggen, maar dat kon niet: meneer was immers zelf akkoord gegaan met het machtigen van TLS om bedragen van z'n rekening te schrijven en alleen in het geval van oplichting werd er nog wel eens ingegrepen, maar dit was min of meer 'eigen schuld, dikke bult'.

Uiteindelijk heeft diegene maar betaald, omdat hij de dreigementen (en daadwerkelijke deurwaarder) niet meer aan kon.

Ik zal kijken of ik die uitzending nog ergens kan vinden, het was echt krankzinnig wat daar voorbij kwam.

Dat mag jij kleine problemen noemen, het is wel gewoon een reëel probleem. We zijn niet allemaal riante geldverdieners die altijd overal kunnen betalen en ons nooit zorgen hoeven maken of het bedrag op onze rekening wel toereikend is voor de dagelijkse dingen.

Gezien de zeer gebrekkige black-list controle van OV-chipkaarten zelf (want ik kan me niet voorstellen dat alle media-aandacht van 2 jaar terug daar veel wezenlijks aan heeft veranderd) zie ik ze er ook voor aan een hele slechte controle op afschrijvingen voor het automatisch opwaarderen te hebben bedacht. Eentje die op papier 'binnen 24 uur' of 'binnen 2 keer opwaarderen binnen 10 minuten' (ik noem maar wat) zou moeten reageren, maar in de praktijk 2 weken later pas alarm slaat, als het leed al lang geleden is.

Sterker nog: ik denk dat het systeem van TLS zo slecht in elkaar zit dat 'onmogelijke' transacties niet eens opgemerkt worden.
Met 'onmogelijk' bedoel ik transacties die tijdtechnisch niet kunnen: hun systemen zouden onmiddelijk alarm moeten slaan als mijn kaart om 9.10 in Den Helder incheckt, en om 9.11 uitcheckt in Maastricht, daar zoiets natuurlijk onmogelijk is.

Mijn ervaring is echter ook dat tijdfouten gewoon voorkomen: de klokken van poortjes en palen waren dan vastgelopen. Dergelijke fouten waren zo talrijk in de Amsterdamse metro dat ik die op een gegeven moment maar ben gaan mijden, het werkte daar zo ontzettend slecht.
Het ergste is dat je met dergelijke fouten gevangen zit: toen was het weliswaar nog nergens afgesloten, maar het is dus wel voorgekomen dat ik in Amstel incheckte en op Bijlmer weer uitcheckte. Op dat laatste station was de klok echter vastgelopen en op kwart over 9 's ochtends blijven hangen. Ik kon proberen tot ik erbij neerviel, ik kon niet uitchecken daar ik om kwart voor 2 's middags al ingecheckt was: in de 'toekomst' dus: telkens kreeg ik een foutmelding.

Dat soort fouten zijn ook in bussen en trams van GVB voorgekomen en ook al wel bij Arriva en EBS.

Juist omdat dat soort fouten al voorgekomen zijn (de systeemtijd wordt dus belangrijker gevonden dan de gegevens op de kaart) denk ik dat controle van technisch onmogelijke transacties niet eens bestaat.

Het is misschien maar goed ook, want anders zou het einde misschien helemaal zoek zijn met de mogelijke foutmeldingen die je dán kan krijgen.

Overigens is er nu al dagenlang een storing bij de website van de OV-chipkaart, waardoor transactiegegevens ontbreken of incompleet zijn en ook de webwinkel onbruikbaar was.

Mijn vader heeft de pech gehad net in die storingsperiode het aanvragen van het online transactie-overzicht te regelen én een aantal reizen te hebben gemaakt die hij moest declareren.
Het overzicht klopt van geen kant en niet alleen weten ze niet of dat ooit nog goed komt, ook weten ze niet wanneer de storing opgelost is. Alsof dat nog niet erg genoeg is, is een klacht, die storing op de website te vermelden, aan dovemansoren gericht. Stelletje amateurs.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2014, 21:17:03 door Menno »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #962 Gepost op: 16 October 2014, 22:24:00 »
Menno, ik dacht al, waar blijf je....

Sommige zaken worden enorm opgeblazen, en daar staat Kassa ook om bekend. Bovendien onderschrijft het wat ik eerder zei: als je geen geld op je rekening hebt staan, kunnen ze dus niet automatisch afschrijven, en ligt het probleem dus niet bij TLS, maar bij jezelf!. En voor een "schamel bedrag een enorm boetebedrag krijgen", nou dat geldt ook bij de belastingdienst, bij het CJIB, noem maar op. Niet betalen, en vervolgens na sommaties ook niet betalen, is toch echt je eigen schuld. Maar ja, makkelijk om dat op het conto van TLS toe te schrijven.

2 of 3 zaken, op die miljoenen reizigers, peanuts. En het is een reëel probleem, klopt. Dan doe je het toch zonder automatisch opwaarderen! Je MOET niet.

Verder staat je tekst weer vol met aannames (" ik kan me niet voorstellen, zie ik ze er ook voor aan, ik noem maar wat, ik denk dat, denk ik dat, die je dan kan krijgen), alsof een bandje is blijven hangen...

Ik heb niks met TLS, en voor mij is het in sommige gevallen ook IETS duurder geworden, maar ik erken wel alle voordelen, accepteer de, in mijn ogen, kleine nadelen.

Gr, Bert

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #963 Gepost op: 16 October 2014, 22:48:30 »
Hallo Bert,

Wij kunnen ophouden over de discussie over de OV chip,want de regering overwegen de OV chip  schrappen.

Gr,

Jo ::)

Buchberg

• Offline Offline
« Reactie #964 Gepost op: 16 October 2014, 23:42:19 »
Jammer Jo dat je het verschil tussen regering en kamerfracties niet weet. Het zijn de kamerleden die over afschaffen praten en die regeren niet!
Voor het overige wordt dit een echt Nederlands zeur onderwerp. Persoonlijk heb ik vanaf het begin al een OV kaart. Wel eens vergeten uit te checken maar binnen no time geld terug. Meest vervelende wat ik heb meegemaakt dat de chip in de kaart het begaf en de kaart op moest sturen. Kopie van de kaart gemaakt voor ik deze opstuurde en kon zo toch de 40% korting krijgen.
Voor mij: leve de OV-chipkaart

Groet, Cor
If a train station is where the train stops, what is a work station?

henk

• Offline Offline
« Reactie #965 Gepost op: 17 October 2014, 08:53:14 »
En het gaat erom wat de kamerfracties in de kamer zeggen en niet wat ze tegen een journalist zouden hebben gezegd.
http://www.volkskrant.nl/politiek/kamer-wil-helemaal-niet-af-van-ov-chipkaart~a3770207/
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #966 Gepost op: 17 October 2014, 09:07:20 »
Wij kunnen ophouden over de discussie over de OV chip,want de regering overwegen de OV chip  schrappen.

Joh, ook net wakker geworden  ::)
Als de kamer, en dus NIET de regering, hierover gaan praten kan het nog wel even gaan duren.
En ik zie de OV chipkaart echt niet meer zo snel afgeschaft worden.
Tot die tijd kunnen wij naar hartenlust verder door discusieren.

Verder kan ik alleen maar zeggen. Een ideaal product.
Inchecken, reizen, uitchecken en klaar ben je.
Een ander product erbij? Even naar de automaat, paar keer her en daar op het scherm klikken en klaar ben je.
Toevallig een vertraging? Even inloggen bij NS, geld terug vragen en klaar ben je.
Geen gedoe meer met losse kaartjes  (y)

En kassa? Tsja, er zullen ongetwijfeld gevallen zijn waar het goed fout gegaan is.
En dan kan je er een prima item van maken waarbij je het tot monsterlijke proporties opblaast.
Maar daar is de OV chipkaart niet uniek in. Zelfde item kan je maken voor mobiele telefoon abonnementen, internet abonnementen, verzekeringen, hypotheken etc. In al die gevallen gaat er wel eens iets fout. Geen enkel systeem is onfeilbaar.

Dus net zo als Cor, leve de OV chipkaart.
Gr.
Eric

Olav

• Offline Offline
« Reactie #967 Gepost op: 17 October 2014, 09:35:15 »
En toch blijft de essentie dat ik het bezopen vind dat je eerst een kaart moet aanschaffen die slechts beperkt geldig is en dan er een bedrag op moet storten die soms veel hoger is dan het korte ritje wat je met de NS wilt maken. Dat is het kromme aan deze kaart dat een los treinkaartje niet heeft/had.  ;)

Maar goed, daar hebben we het al uitgebreid over gehad.
Groeten

Olav

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #968 Gepost op: 17 October 2014, 09:40:56 »
Had de strippenkaart ook allemaal.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #969 Gepost op: 17 October 2014, 10:02:19 »
Mooiste zou dus eigenlijk zijn een kaart waar je van te voren aangeeft waar je naar toe wilt en ook betaalt. Maar met moderne betaalmogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: 17 October 2014, 10:05:12 door Jeronimos »
Jeroen

henk

• Offline Offline
« Reactie #970 Gepost op: 17 October 2014, 10:15:05 »
Dat heet momenteel kaartautomaat, denk ik. Dat kan weer moderner met een smartphone. Is dan ook weer niet iedereen blij mee.

Zodra je met dezelfde kaart meerdere ritten wilt kunnen maken moet er toch worden vooruitbetaald (strippenkaart, abonnement, ov-chip) of achteraf worden betaald (bussiness-card, proef in Rotterdam). Meer smaken zijn er niet en het heeft beide voor- en nadelen. Je moet meerdere betaalsystemen naast elkaar laten bestaan om iedereen blij te maken.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #971 Gepost op: 17 October 2014, 10:15:49 »
Had de strippenkaart ook allemaal.
Waarom wordt dit toch steeds beweert?
Je had echt niet steeds een volle kaart nodig om ergens te mogen instappen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #972 Gepost op: 17 October 2014, 10:20:59 »
Strippenkaart moet je vergelijken met de 4 euro saldo die je moet hebben om met een ov-chip in een bus te kunnen stappen. Bij een Strippenkaart had je ook de strippen nodig die de eerstvolgende busrit ging kosten. Dat waren er minimaal twee, maar het gemiddelde lag natuurlijk hoger. Die 4 euro is dan aardig gekozen (vier of vijf strippen).

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #973 Gepost op: 17 October 2014, 10:28:13 »
Ok, dan klopt het. Maar een vergelijk met de €20,- borg voor de trein gaat wel mank (bij Veola €10,-).

Een voordeel is wel; ik woonde vroeger bij een treinhalte maar het enige verkooppunt voor een strippenkaart was de plaatselijke sigarenboer en die was op zondag gesloten. Dus ging ik zondags meestal gratis (wel effe de conducteur in de gaten houden).
« Laatst bewerkt op: 17 October 2014, 10:32:15 door prutser »

henk

• Offline Offline
« Reactie #974 Gepost op: 17 October 2014, 10:37:39 »
Natuurlijk gaat de vergelijking in de trein mank, maar een dergelijke manier van betalen bestond voorheen voor de trein helemaal niet. Je kan nog steeds een abonnement nemen of een los kaartje kopen en dit is als extra manier van betalen erbij gekomen. Abonnement en ov-chip zijn dan per reis goedkoper dan losse kaartjes wegens administratieve voordelen voor NSR. Als NSR het zo had gebracht - korting bij ov-chip - in plaats van duurder bij een los kaartje, had geen Nederlander dat oneerlijk gevonden. Op dezelfde manier waarop iedereen het begrijpelijk vindt dat je al jaren goedkoper in de daluren kan reizen, maar mensen opeens beginnen te steigeren als de staatssecretaris het over duurder in de spits heeft. Een Nederlander wil korting voor het een in plaats van opslag voor het ander, ook al betekent dat precies hetzelfde.  ;D

En ik had vroeger eigenlijk 16 strippen nodig om in een weekend van Schiedam naar Oostvoorne en weer terug te komen, maar bestelde op de heenweg altijd zeven strippen, zodat ik aan één dure kaart genoeg had. Zo'n RET-chauffeur had toch geen idee wat een rit buiten RET-gebied moest kosten. Een geintje waar een ZWN-chauffeur never nooit intrapte. Kan ook niet meer, schande.  >:( ;D
« Laatst bewerkt op: 17 October 2014, 10:53:50 door henk »