Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
04 October 2025, 23:56:52
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
04 October 2025, 13:28:44
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 160058 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #495 Gepost op: 21 July 2014, 08:58:25 »
Van welk OV product maak je eigenlijk gebruik (wel of geen abonnement) ?

Wat economie betreft, vooral met de bus moet je sinds de OV chipkaart een stuk meer betalen, gelukkig gaat het automatisch zodat je niet zo snel in de gaten hebt wat je betaald hebt voor al die ritjes.
Vr. groeten,
Bob

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8779
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #496 Gepost op: 21 July 2014, 09:46:49 »
.
« Laatst bewerkt op: 21 July 2014, 15:58:30 door Huibert »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #497 Gepost op: 21 July 2014, 09:59:41 »
Blijkt dat ik 45 jaar geleden heb zitten slapen tijdens de colleges bedrijfseconomie want het relaas over de kostprijs van een auto kan ik niet volgen.
Of je hebt zitten slapen, kan ik natuurlijk niet beoordelen  ;D, maar de kans dat je daardoor dit hebt gemist, is vrij klein.
Het is een theorie (met voor- en tegenstanders, ook onder economen) die pas eind jaren '60 is ontstaan.
Ik vraag me zelfs af of die buiten de studie bedrijfseconomie wel aan bod komt. Voor basiskennis bedrijfseconomie gaat dit al vrij ver.

Niettemin een voorbeeld dat iets minder positief voor de auto uitpakt, waarmee het hopelijk duidelijk wordt.
Stel, jij hebt een auto voor de deur staan, waarmee je in principe al je reizen kunt maken.
Je woont op redelijke afstand van je werk, waardoor je met de auto erg lang onderweg bent.
Aangezien je je werk ook met een goede OV-verbinding kunt bereiken, besluit je op zeker moment met het OV te gaan. Gezien de afstand is een OV-jaarkaart (bestaat die eigenlijk nog? kan het op de site van NS niet vinden) het voordeligst, dus die schaf je aan.
Nadat je die kaart in je bezit hebt, wil je privé ergens een bezoek brengen. Die reis is zowel met de auto als met het OV te doen en je laat het puur van de kosten afhangen hoe je gaat.
De relevante kosten van de auto zijn dan alleen de variabele kosten: benzine en wat slijtage. De auto staat toch al voor de deur, alle vaste kosten lopen gewoon door, dus die hoef je voor deze reis niet mee te rekenen. Maar dat geldt natuurlijk ook voor het OV. Die jaarkaart heb je toch al. Ook als je die niet voor deze reis gebruikt, lopen de kosten gewoon door. En omdat je dankzij die kaart onbeperkt met het OV kunt, zijn de variabele kosten voor deze reis per OV dus nihil.
Als je de beslissing puur op de kosten baseert, zul je dus ook voor die privé-reis voor het OV kiezen.
En als je dan heel kostenbewust bent, zul je vrij snel concluderen dat je die auto beter weg kunt doen. Maar voordat die beslissing is genomen, heeft de psychologie al lang de zeggenschap over dit vraagstuk overgenomen.

Huub

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #498 Gepost op: 21 July 2014, 12:24:41 »
Gezien de afstand is een OV-jaarkaart (bestaat die eigenlijk nog? kan het op de site van NS niet vinden) het voordeligst, dus die schaf je aan.

Er zijn ongetwijfeld mensen voor wie dat waar is. Er zijn er ook veel voor wie dat niet opgaat.

Overigens merk ik in het algemeen dat het percentage OV-enthousiasten in de Randstad / stedelijk gebied veel hoger is dan daarbuiten. Voor sommige randstedelingen is onze regionale definitie van OV dan ook onbegrijpelijk: "OV brengt je van waar je niet bent, naar waar je niet hoeft te zijn, op een tijd dat je niet kunt". En door de kaalslag die hier het afgelopen decennium heeft plaatsgevonden, is dat alleen maar meer waar geworden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #499 Gepost op: 21 July 2014, 14:57:36 »
Sterker, in stedelijke gebieden is het vrij normaal om geen auto te bezitten. In binnensteden heb je er minder aan en kan je het ding vaak niet kwijt. In de binnenstad van Utrecht kan je of eindeloos wachten op een parkeervergunning zonder plekgarantie of je kan een abonnement nemen in een parkeergarage. Daar ga je dan met de fiets naartoe en vervolgens ben je buiten de spits een minuut of 20 bezig de stad uit te komen. Kan je beter naar het station fietsen. In woon in de vooroorlogse schil om de oude binnenstad en daar is een auto gemakkelijker te stallen. Dat wil zeggen, gelukkig heeft pakweg de helft van de bewoners geen auto (er staan drie Greenwheelauto's in de straat), anders kon ik mijn exemplaar niet kwijt. Is ook niet ver van de snelweg, maar als de bestemming in de buurt van een station is, dan is het ook voor mij handiger maar richting station te fietsen.

Overigens denk ik dat de 'kaalslag' van het ov in de regio op gang is gekomen door het autobezit. Daar zal zelfs bij goed ov, de auto toch vaak handiger zijn. Met de groei van het autobezit werden de bussen dus leger en kwam op den duur vaak de vraag voor hoeveel passagiers een buslijn in stand moest worden gehouden. Zodra de eerste lijnen worden opgeheven, ontstaat natuurlijk gemakkelijk een negatieve spiraal, uitmondend in kaalsslag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #500 Gepost op: 21 July 2014, 15:00:17 »
@ Dirk

Als je maar een deel citeert, ruk je die zin aardig uit zijn verband.
Het gaat erom dat de persoon een OV jaarkaart bezit, anders gaat de rest van mijn verhaal niet op. Genoemd voorbeeld is een plausibele verklaring voor het bezit van die OV jaarkaart.

Dat er meer factoren meespelen in de keuze tussen auto en OV klopt, zie ook mijn laatste opmerking, maar is voor de uitleg die ik gaf niet van belang.

Huub

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #501 Gepost op: 21 July 2014, 16:34:33 »
Het gaat erom dat de persoon een OV jaarkaart bezit, anders gaat de rest van mijn verhaal niet op.

Dat is precies het punt dat ik wilde maken. Dus niets uit z'n verband gerukt, maar even een accent gelegd. We zijn het dus eens dat jouw verhaal opgaat voor een beperkt aantal mensen.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #502 Gepost op: 21 July 2014, 17:00:51 »
Nee, mijn verhaal gaat altijd op, het is gewoon een economische theorie.
In veel gevallen komt de auto dan als goedkoopste uit de bus bij de afweging voor een specifieke reis, ik heb eens een voorbeeld gegeven waar het onweerlegbaar in het voordeel van het OV is.

Zoals ik ook al schreef, wie echt kostenbewust bezig is en van tijd tot tijd een afweging zal maken of hij de auto aanhoudt/aanschaft of niet, zal bijna altijd tot de conclusie komen dat het verstandiger is met het OV te gaan, aangevuld met taxi/deelauto/huurauto. In de stedelijke gebieden zullen mensen die afweging wat sneller maken dan in de landelijke gebieden en in landelijke gebieden zal de balans wat sneller doorslaan in het voordeel van de auto. Maar in het algemeen genomen is het eigen bezit van een auto financieel gezien niet de meest verstandige uitgave die je kunt doen. Dat geldt ook voor bewoners van landelijke gebieden.
Maar als je de auto eenmaal hebt, is de aanschafprijs dus niet meer van belang bij de afweging van welk vervoermiddel je gebruik maakt voor een specifieke reis.

Overigens, voor wie denkt niet zonder auto te kunnen, uiterlijk op het moment dat je om medische redenen niet kunt/mag rijden, kom je erachter dat dat best wel meevalt. Je zult wat andere keuzes moeten maken, het zal in sommige gevallen lastig zijn, maar het lukt echt wel zonder, hoor. Ik spreek uit eigen ervaring.

Huub

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #503 Gepost op: 21 July 2014, 18:25:52 »
Voorbeeldje. We hebben hier een verpleeghuis binnen de bebouwde kom van een gemeente met ruim 27.000 inwoners, en voorzien van een treinstation, maar buiten de randstad. De dichtstbijzijnde bushalte waar ook een bus stopt die naar het station gaat is 3km van het verpleeghuis vandaan. Die bus gaat door de week overdag eens per uur, en in het weekend eens per twee uur. Dit verpleeghuis krijgt - net als veel andere verpleeghuizen - veel bezoekers die niet uit de regio komen en op leeftijd zijn. Het deel daarvan dat op het OV is aangewezen, gaat op zoek naar familie en bekenden die wel over een auto beschikken en taxi kunnen en willen spelen. Regiotaxi brengt ze vaak niet ver genoeg, en niet allen komen voor Valys in aanmerking, dat bovendien een beperking kent in aantal kilometers.

Voorbeeldje. Tussen twee grotere plaatsen hier in de regio bestaat geen rechtstreekse OV verbinding. De afstand is ca. 12km. Wil je toch met het OV, dan wordt de afstand voor de snelste verbinding ca. 45km en doe je er in het gunstigste geval een kleine twee uur over. Fietsen gaat een stuk sneller, als je tenminste fietsen kunt. Die 45km betaal je in het geheel, en dan moet je wel een hele hoge kilometerprijs voor je auto hebben wil die nog duurder zijn.

Met andere woorden: als je buiten de randstad aangewezen bent op het OV, ben je in veel gevallen aangewezen op vrijwilligers met auto's die jou wel willen rijden. Huub, jouw verhaal is idealistisch heel mooi, maar gaat hier gewoon niet op.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8779
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #504 Gepost op: 21 July 2014, 18:33:07 »
Hoe groot zijn die plaatsen?

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #505 Gepost op: 21 July 2014, 18:36:34 »
Allebei ca. 20.000 (2013)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #506 Gepost op: 21 July 2014, 18:45:44 »
Ben toch wel benieuwd naar de naam van plaats met treinstation, verpleeghuis en een bushalte op 3 km.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #507 Gepost op: 21 July 2014, 19:05:59 »
Van welk OV product maak je eigenlijk gebruik (wel of geen abonnement) ?

Wat economie betreft, vooral met de bus moet je sinds de OV chipkaart een stuk meer betalen, gelukkig gaat het automatisch zodat je niet zo snel in de gaten hebt wat je betaald hebt voor al die ritjes.

Heb een voordeeluren abbo.

Gr. Jo

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #508 Gepost op: 21 July 2014, 19:13:11 »
Die 45km betaal je in het geheel, en dan moet je wel een hele hoge kilometerprijs voor je auto hebben wil die nog duurder zijn.

Die kilometerprijs is voor de meeste autobezitters ook heel hoog, veel hoger dan ze zelf denken.
Volgens mij gaf iemand eerder in dit draadje ook nog wel een andere valkuil aan. Doordat je de auto hebt staan ga je hem ook gebruiken voor ritten die je anders helemaal niet of in elk geval niet met de auto zou doen. Dit heeft weliswaar een dempend effect op de gemiddelde kilometerkosten, maar niet helemaal eerlijk om ze mee te rekenen, want eigenlijk zou je die kilometers helemaal niet met de auto maken.
Serieus, er zijn maar heel weinig mensen waar de aanschaf van een auto kostentechnisch voordelig is.
Neemt niet weg dat ik zelf ook erg blij ben met mijn auto en ernaar uitkijk dat ik weer mag rijden, maar ik maak mezelf niet wijs dat het goedkoper is.

Huub

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #509 Gepost op: 21 July 2014, 22:33:27 »
Hoi;

De eigen auto is zeer zeker een kostenpost die er toe doet, met alleen wat benzine of diesel is het echt niet gedaan de auto kost veel meer, m.n. aan onderhoud dat wordt graag vergeten.

Wanneer je echter in zuidelijk Zuid-Limburg woont en je bent aangewezen op openbaar vervoer dan ga je zonder meer en zéker wanneer je op wisselende tijdstippen werkt jezelf tegenkomen, problemen zijn dan voorgeprogrammeerd. Daarbij komt dat het openbaar vervoer, in mijn dorp tenminste, overdag met een redelijke frequentie loopt, de reistijden zijn echter door de grote omwegen waarlangs wordt gereden vaak het 3-voudige van die met de auto en voor een afstand tot ca. 10 km is dan zelfs de fiets een alternatief.   

Er zijn buitengebieden waar nagenoeg geen bus komt, ook overdag niet.

Als je geen verplichtingen hebt, goede benen en plenty tijd, dan is het openbaar vervoer hier top voor je !
Als je verplichtingen hebt, niet zo goed ter been bent en/of geen zee van tijd hebt, dan is het openbaar vervoer hier een slechte optie. Daarom hebben veel gezinnen hier dan ook meerdere auto's zodat ieder op tijd op z'n plek is.

Groet Dieter
« Laatst bewerkt op: 21 July 2014, 22:36:24 door ddv »