Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrun am Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 18:24:56
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156147 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #390 Gepost op: 16 July 2014, 21:18:20 »
Automatisch opwaarderen is een keus die je nog altijd zelf maakt, en als je gewoon oplet wat je saldo is als je uitcheckt, dan weet je ook precies wanneer je kaart opgewaardeerd wordt met het door jou zelf gekozen bedrag...

Niet mee eens? Dan moet je het simpelweg niet activeren en gewoon naar de kaartautomaat gaan en zélf je OVC op waarderen...

Je doet alsof het je afgedwongen wordt maar het is een keus die je zelf kunt maken...

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #391 Gepost op: 16 July 2014, 21:44:57 »
Klopt, maar een substantieel deel van het gemak van de ov chipkaart, hangt wel samen met de keuze voor automatisch opwaarderen. En juist die keuze vind ik geen verstandige, tenzij je een haast naïef vertrouwen in TLS hebt. Het kan je veel geld en ellende kosten, waar je in een vrij machteloze positie ten opzichte van TLS staat.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #392 Gepost op: 16 July 2014, 21:51:59 »
Als er op dit onderdeel andere keuzes gemaakt waren in de uitvoering, keuzes die een beter evenwicht tussen klant - TLS - vervoerder waarborgen, dan waren alle partijen er beter van geworden.

Er is niets tegen het principe van een Chipkaart, of automatisch opwaarderen, het gaat om de manier waarop de techniek ingebed wordt in een organisatie. De manier waarop dit bij de OV-chipkaart is uitgevoerd laat zien dat er te weinig rekening is gehouden met de belangen van de reizigers.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #393 Gepost op: 16 July 2014, 23:09:18 »
Als reiziger wordt je in je privacy aangetast, TLS weet al heel veel van je (adres, rekeningnummer etc), en beschikt nu ook over je exacte reisgedrag. Ook als er een optie is dat je aan kunt geven dat deze info niet verkocht mag worden, heb je daar als reiziger geen controle over (zie ook punt mbt prijzen hierboven).

Verzamelen van informatie is heel wat anders dan in je privacy aangetast worden. Dat laatste zou bijvoorbeeld het geval zijn als ik je e-mailadres of IP-adres openbaar zou maken.

Bovendien bestaat daar vrij duidelijke regelgeving over met forse sancties. Ik weet niet wat de wetgeving in Nederland inhoudt, maar hier in Malta (die dezelfde EU-regelgeving als grondslag heeft) kan ik tot twee jaar gratis kost en inwoning  van de staat krijgen als ik onzorgvuldig met de gegevens van onze klanten omspring.

Als systeembeheerder van BNLS heb ik een vergelijkbare plicht om gegevens van gebruikers te beschermen. Maar we zouden wel allerlei statistieken op die gegevens los kunnen laten, zolang individuele gebruikers niet herkenbaar worden.

Zoals ik al zei, het is geen ideaal product. Mij persoonlijk kan die gegevensverzameling geen moer interesseren, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #394 Gepost op: 17 July 2014, 10:39:28 »
Ik heb het al eerder gezegd dat het voor buitenlanders een crime is.
Als ze in NL komen mogen ze eerst een kaart kopen en er minimaal 20 Euro voor NS opzetten.
Einde vakantie geld terugkrijgen? twee manieren, de eerste kun je vergeten omdat men een Nederlands adres en bankrekening vereist en de tweede mag je nog een bedrag betalen om aan het loket je saldo terug te vragen. Als je meer dan 30 Euro er op heb staan lukt dat niet en dan knijpt die boevenbende in zijn handjes want het is niet terug te krijgen voor buitenlanders.
En als je dan als buitenlands gezin van 2 volwassene en 2 kinderen een dagje met de trein naar bijvoorbeeld Amsterdam wilt dan laat je het voor de kosten wel uit je hoofd.
OV chip doordacht? Niet op de manier zoals het zou moeten zijn, alleen lijkt dit plan wel door graaiers bedacht.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #395 Gepost op: 17 July 2014, 10:45:04 »
@Peter
De wetgeving in Nederland is vrij zwakjes wat het commercieel gebruik van privé gegevens betreft...
Denk maar aan de poging van de ING bank
Uiteindelijk ging het (voorlopig) niet door omdat ze geschrokken waren van  vele negatieve reacties.

Maar stel dat TLS de gegevens wel wil gebruiken, wat kunnen ze ermee doen (op persoonlijk niveau dan)?
Waar moeten we bang voor zijn, wat kan het ons schelen dat ik op zaterdagmiddag van Hoofddorp naar Amsterdam reis (om maar wat te noemen).
Wat hebben "commerciële partners" aan die gegevens, niets zolang er geen concurrentie is in het openbaar vervoer. 
« Laatst bewerkt op: 17 July 2014, 10:46:44 door Bob R.. Reden: taalfoutje »
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #396 Gepost op: 17 July 2014, 11:03:35 »
Ik heb het al eerder gezegd dat het voor buitenlanders een crime is.
Als ze in NL komen mogen ze eerst een kaart kopen en er minimaal 20 Euro voor NS opzetten.

Natuurlijk hoeft dat niet.
Voor bezoekers is er nog altijd het losse kaartje (een hele euro duurder geworden) of een anonieme kaart waarop je een bedrag naar keuze kan zetten en een overschot lager dan 30 euro kan je aan de balie terugkrijgen (minus 2,50 administratiekosten, dat is dan weer onaardig). Daarnaast staat het ov-bedrijven vrij een kaart voor een paar dagen te verkopen, zoals bijvoorbeeld het gvb doet. Is allemaal niet ingewikkelder of oneerlijker dan ik in veel andere landen heb meegemaakt.

De gewone ov-chipkaart is simpelweg niet bedacht voor de incidentele gebruiker van het ov. Daarvoor zijn dus die andere mogelijkheden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #397 Gepost op: 17 July 2014, 11:04:24 »
Waar moeten we bang voor zijn, wat kan het ons schelen dat ik op zaterdagmiddag van Hoofddorp naar Amsterdam reis (om maar wat te noemen).
Je kan de vraag ook anders stellen: waarom willen ze dat zo graag weten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #398 Gepost op: 17 July 2014, 11:05:29 »
....en een overschot lager dan 30 euro kan je aan de balie terugkrijgen ...
Welke balie ???
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #399 Gepost op: 17 July 2014, 11:09:26 »
Gewoon, ov-balies. Waar veel toeristen zijn heb je opvallend vaak toch gewoon ov-balies.

En het lijkt mij dat TLS wil weten waar je bent ingestapt en waar je bent uitgestapt om de juiste ritprijs vast te stellen toch? De vraag is dan toch hoeveel moeite er moet worden gedaan om de hele boel te anonimiseren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #400 Gepost op: 17 July 2014, 11:15:36 »
Ik denk dat we de herintreders van NS Reizigers onderzoek niet meer tegen gaan komen....
NS en de bus maatschappijen kunnen aan de hand van het reizigers gedrag hun "product" aanpassen (wel of niet opheffen van lijnen of minder vaak rijden).
Vr. groeten,
Bob

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #401 Gepost op: 17 July 2014, 11:26:09 »
Maar dat bijhouden van in- en uitstappunt is voor TLS dus alleen van belang bij reizen op saldo. En kan bovendien ook vrijwel volledig geanonimiseerd, dus een onpersoonlijke kaart met uitgebreide mogelijkheden om die met papier- en muntgeld op te laden.
Op dit moment is het nagenoeg onmogelijk om anoniem op saldo te reizen en ook waar het totaal niet nodig is voor TLS om te weten waar je bent in- en uitgestapt, wordt dat wel bijgehouden, zie de eenmalige kaartjes en vrij reizen abonnementen.

Hoe belangrijk privacy is, moet ieder voor zich uitmaken. Ik vind het redelijk belangrijk, maar ben er wel vrij pragmatisch in. Het belang om bereikbaar te zijn, vind ik vaak belangrijker dan de privacy die ik daarmee kwijtraak omdat mijn telefoon gevolgd wordt. En de dagen dat ik een andere afweging maak, blijft dat mobieltje thuis. Het belang om ergens te komen, vind ik belangrijker dan de privacy die ik kwijtraak omdat ik bij trajectcontroles en dergelijke wordt gevolgd. Maar het belang om met de trein te reizen, weegt bij mij niet zo zwaar dat ik daarvoor bereid ben meer privacy op te geven.
Iedereen maakt die afweging op zijn manier, er is daar geen goede of slechte uitkomst.

Maar het ongebreideld verzamelen van op de persoon herleidbare informatie, kent wel nog een ander gevaar dat naar mijn vermoeden zwaar onderschat wordt. Naarmate op meer plaatsen dit soort informatie verzameld en bewaard wordt, wordt het ook makkelijker om identiteitsfraude te plegen. Ook als je aanhanger bent van het veelgehoorde adagium "ik heb  niets te verbergen" is dat wel iets om eens bij stil te staan.

Huub

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #402 Gepost op: 17 July 2014, 11:37:46 »
Gewoon, ov-balies. Waar veel toeristen zijn heb je opvallend vaak toch gewoon ov-balies.
Dan bekijk je het wel erg vanuit de grotestadvisie. Hier in Middelburg komen ook opvallend veel toeristen. Maar hier zijn de loketten al geruime tijd gesloten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #403 Gepost op: 17 July 2014, 11:49:52 »
En als je dan als buitenlands gezin van 2 volwassene en 2 kinderen een dagje met de trein naar bijvoorbeeld Amsterdam wilt dan laat je het voor de kosten wel uit je hoofd.

De grap is dus dat mijn vrouw, ons kind en ik buiten Nederland wonen. Omdat ik mijn Nederlandse bankrekeningen heb aangehouden, hebben we allemaal een persoonlijke OV-chipkaart. Uiteraard gaat die vlieger voor het gros van de buitenlanders niet op.

Maar ik kan je ook verklappen dat die vier extra euro's voor een reisje naar Amsterdam in het niet vallen bij alle andere kosten die je kwijt bent aan een reisje naar Amsterdam of waar dan ook. Nederland is namelijk een verdraaid duur land, zeker wat betreft hotelaccommodatie. (Het centrum van Eindhoven in september is minimaal even duur als het centrum van Rome met Pasen...) Op vakantie gaan is nooit goedkoop en een paar honderd euro per dag geef je gemakkelijk uit.

Dus mijn persoonlijke ervaring als niet-ingezetene is dat de OV-chipkaart een ontzettend handige innovatie is. En ik denk ook dat iedereen, die die arme buitenlanders zit te beklagen, niet echt uit ervaring kan spreken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #404 Gepost op: 17 July 2014, 11:59:34 »
En ik denk ook dat iedereen, die die arme buitenlanders zit te beklagen, niet echt uit ervaring kan spreken.
Niet echt uit ervaring. Maar als ik op een station wat tijd over heb ga ik wel eens met de automaat spelen. En dan probeer ik me in te leven in de situatie van een buitenstaander. Niet alleen de buitenlander, maar ook de Nederlander die 10 jaar geleden voor het laatst met de trein heeft gereisd. Mijn conclusie: knappe vent die hier uit komt. En dat komt dan voornamelijk door het totale gebrek aan informatie. Je kunt op die automaat wel keuzes maken, maar achtergrondinformatie over wat je met een bepaalde keuze bereikt is er niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.