Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 21:24:06
Common ground en Yamorc door henk
Vandaag om 21:21:31
Raadplaatje door hielke1501
Vandaag om 21:19:47
Ineens geen sound meer door Ronald A.
Vandaag om 21:09:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:07:12
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:46:08
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 20:40:01
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:36:20
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 20:36:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 20:14:08
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 20:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:05:11
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 20:00:58
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
  

Auteur Topic: Rijeigenschappen Rivarossi-modellen  (gelezen 16650 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #30 Gepost op: 15 February 2011, 07:51:17 »
NL-Modelspoor,

Bedankt voro de tip, daar ga ik naar kijken! Maar moet de loc dan niet bij elke meegebogen wissel uit te rails lopen?

Heb op dit forum wel eens gelezen dat de afstand tussen de flensen voor 3-rail 13,8 mm moet zijn.

13,8mm heb ik nog niet eerder gehoord. Normaal rijden de modellen bij mij met 14,0mm perfect.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #31 Gepost op: 15 February 2011, 08:02:55 »
Heb op dit forum wel eens gelezen dat de afstand tussen de flensen voor 3-rail 13,8 mm moet zijn.

tja, de afstand van de flensen kan verschillen, belangrijk is niet de afstand tussen de binnenkant van de flensen maar de buitenkant...

NEM340-d
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22774
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #32 Gepost op: 15 February 2011, 09:59:12 »
13,8 staat bijvoorbeeld op mijn Fohrman hulpinstrumentje om wielen op de juiste afstand te zetten. Dat gaat dan over de afstand tussen de binnenkanten van de wielen. Op het normblad zie ik daar overigens bij B weer 14,0 staan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #33 Gepost op: 15 February 2011, 10:12:00 »
rijd een Rivarossi model wel goed op 3-rail, zoals op c en k-rails zoals een (V)-IRM, 1300 loc ect? Las ook een keer dat winkels de sleeper afstelde, is dit in alle gevallen nodig? dit is vooral belangrijk met het ook op de komst van VIRM, ik kan qwa baan nog 2 kanten op, ik ben nog niet begonnen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #34 Gepost op: 15 February 2011, 10:24:39 »
Hoiu er maar rekening mee dat V-IRM net zoveel problemen gaat krijgen als de recent uitgebrachte DD-IRM. Toch zijn deze stellen goed rijdbaar te krijgen op K- en zelfs op M-rail. Dus van één treinstel zou ik de keuze van je railsysteem niet af laten hangen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27090
    • Pagina van klaas
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #35 Gepost op: 15 February 2011, 12:05:07 »
...belangrijk is niet de afstand tussen de binnenkant van de flensen maar de buitenkant...
Toch niet. Er zijn twee maten waar je op moet letten:
- de maat B (binnenkant-binnenkant)
- de maat K (binnenkant-buitenkant)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #36 Gepost op: 15 February 2011, 16:53:54 »
Kan het niet eerder te maken hebben met het soort rail.
Heb ook 2 Rivarossi's gehad, BR18-BR39 telkens ontspoorden ze op wissels.
Mijn rails zijn de Flm. modelrails, de messing rails dus.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #37 Gepost op: 15 February 2011, 17:24:44 »
Op welke rail rijd de Rivarossi dan wel goed??  ??? ??? ???
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #38 Gepost op: 15 February 2011, 17:34:26 »
Bij mij rijden de IRM en het Mat 46 tweetje perfect op Rocoline zonder.....
Ik heb wel bij het 46'je een modeltorque geplaatst en wat gewicht verwijderd.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

JSRail

  • Gast
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #39 Gepost op: 15 February 2011, 17:39:08 »
@Ernest
Citaat
Ik heb wel bij het 46'je een modeltorque geplaatst en wat gewicht verwijderd.
Neem aan dat het hier om de Lima uitvoering gaat met de 'oude' pancake motor?

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #40 Gepost op: 15 February 2011, 17:47:39 »
Klopt !
Ik heb eerst gewicht bijgeplaatst maar op de helling (<3%) bleef  het geval slippen.
Toen gewicht eruit gehaald en alleen wat bij het aangedreven stel gezet. Nu rijdt 'ie lekker.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Remmert

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #41 Gepost op: 17 February 2011, 15:51:25 »
hoe kan je trouwens dat @#$#@^%& geluid van die oudere lima locs verhelpen?? die kraak/piep bedoel ik dus.. die van mij gaat langzamer rijden als hij dat vreselijke geluid begint te maken (het is een 1200)
Some people say: I dream my perfect life, other people say: I live my perfect dream


Vol stoom door het leven!!! dat is mijn motto

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #42 Gepost op: 17 February 2011, 16:04:05 »
klein likje dik vet (kogellagervet ofzo) in de motorlagers smeren.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #43 Gepost op: 17 February 2011, 20:44:04 »
Hallo Remmert en Floris,

De oude Rivarossi (Lima) modellen gebruiken nogal hard plastic voor hun tandwieltjes. Mijn Lima Koploper maakt een ongelovelijke herrie. Er zit een Model Torque motor in, die ook in zijn uppie geluidloos draait. Daar ligt het dus niet aan. De tandwielen maken een herrie. Smeren, zelfs met molybdeen-vet helpt niet. De herrie wordt na verloop van tijd wel beter, als de tandwielen meer op elkaar ingelopen zijn. Ik overweeg er nog eens nieuwe tandwielen voor te steken, maar dan moet daar eerst meer tijd voor hebben. 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Remmert

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #44 Gepost op: 17 February 2011, 21:16:51 »
de tandwielen van mn lima motor ziujn van een licht soort metaal... niet van plastic
Some people say: I dream my perfect life, other people say: I live my perfect dream


Vol stoom door het leven!!! dat is mijn motto