Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 20:03:14
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 20:00:58
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 19:59:37
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door rail4marcel
Vandaag om 19:49:19
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:29:39
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Ineens geen sound meer door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:23:27
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:50:41
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:43:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 16:51:29
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Rondom Charlois door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
  

Auteur Topic: Rijeigenschappen Rivarossi-modellen  (gelezen 16634 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22773
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #15 Gepost op: 14 February 2011, 11:19:02 »
Nee, het zijn allemaal modellen die in eerste instantie voor tweerail zijn ontworpen. Dan gaat de conversie niet altijd goed. Eigenlijk te weinig ruimte voor een sleper is een bekend probleem.
Omgekeerde problemen komen ook voor. Nogal wat tweerailmodellen van Hamo/Trix hebben eigenlijk te weinig stroomafname voor tweerail.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #16 Gepost op: 14 February 2011, 11:30:16 »
Ik heb ook een IRM van Rivarossi, hier heb ik qua rij-eigenschappen niks op aan te merken. Rijd werkelijk als een zonnetje, nooit problemen mee gehad. (Ik rijd wel 2-rail), maar waarschijnlijk zit het probleem dus inderdaad zoals Henk zegt naar de ombouw naar 3-rail.

Maar mijn mening is toch zeker dat Rivarossi zeker geen slecht merk is.

Gr. Rick

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #17 Gepost op: 14 February 2011, 11:52:34 »
Klopt, maar waarom gaat het bij Roco's dan wel goed?

Daar heb ik nu werkelijk nooit problemen mee.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22773
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #18 Gepost op: 14 February 2011, 12:05:10 »
Het gaat vaak goed als een model van meet af aan is ontworpen met het idee dat er ook een sleper onder moet passen. Dat TEE-stel bijvoorbeeld. Bij aangepaste oudere modellen zijn de ervaringen ook wisselend begrijp ik wel eens.
Verder heb ik de indruk dat er vooral wordt gemikt op C-rail en K-rail en dat nogal wat merken geen zin hebben nog langer rekening te houden met de beperkingen van de oude M-rail. Al was het maar omdat er dan concessies nodig zijn die de tweerailachterban niet pikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #19 Gepost op: 14 February 2011, 12:07:04 »
Het is niet alleen een kwestie van de sleper.
Misschien zijn de Rivarossi modellen voor drierail niet consequent voorzien van wielen met het juiste profiel voor Marklin rails, waardoor bij sommige mensen de boel ontspoort Alleen een sleper monteren is niet voldoende om een goede loop op marklin rails te waarborgen. Lima heeft in het verleden ook sets (VIRM) op de markt gehad met sleper maar zonder wielen met het juiste profiel.
Dit verhaal ging ook vaak mis bij modellen omgebouwd van tweerail naar drierail.
Wel een sleper maar niet de wielen vervangen.

Gr. Ron
Gr. Ron

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #20 Gepost op: 14 February 2011, 12:26:01 »
niet alleen de flens is het probleem, veel meer de afstand van de wielschijven, deze zitten iets dichter bij de AC modellen. Misschien zouden jullie dit eens controleren.
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #21 Gepost op: 14 February 2011, 12:34:07 »

Ik ben er ook nog niet uit wat hier de oorzaak is.

Ik wel... jouw baan is net een geitenpad...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

jakop

  • Gast
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #22 Gepost op: 14 February 2011, 13:10:07 »
Nou dat ben ik niet geheel met je eens. Ik heb drie AC 1300-en en alledrie hebben ze bij sommige meegebogen wissels (Märklin K-rail) toch ontsporingsproblemen. Het vervelende is dat ze het niet allemaal op hetzelfde wissel hebben, maar elke loc kiest zo zijn eigen wissel uit om moeilijk te gaan doen.  >:(

Ik ben er ook nog niet uit wat hier de oorzaak is. Ik heb al diverse ontsporingen opgelost door de slepr wat meer hoogtespeling te geven en de flinterdunne Brawa slepers onder de locs te plaatsen, maar bij elke loc heb ik dus nog steeds een hardnekkige ontsporing.

Vreemd....die van mij doet het op die wissels ook goed. Moet ik wel bij zeggen dat uitsluitend bereden worden in de richting van 2 naar 1 spoor en niet andersom, maar dat heb ik in principe al met opzet gedaan omdat er in die richten al meer spul moeite mee heeft...

Groet,

Jakop

JSRail

  • Gast
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #23 Gepost op: 14 February 2011, 13:22:44 »
 Heb twee NS  Mat. 46 stellen van Rivarossi voor 3-rail. Rijden bij mij probleemloos rond (op C-rail). Wisselstraten en stijgingen van 3% gaat allemaal goed. Heb wel van te voren de messing lip van de sleper iets naar boven gebogen, zodat de sleper het draaistel niet opdrukt bij wissels. Maar dat moet bij Marklin loks of treinstellen ook meestal (fijn-tunen van de slepers).
 Maar over de IRM van Riva; de meeste Modelspoorwinkels passen dit stel (kostenloos) aan voor 3-rail voordat deze wordt overhandigd aan de klant. Andere slepers en wisselstroom-assen voor de tussenbak. Gebeurt dit niet, dan rijdt deze idd niet goed over Marklin rails.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2011, 13:25:02 door JSRail »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22773
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #24 Gepost op: 14 February 2011, 13:29:17 »
Het is niet alleen een kwestie van de sleper.
Misschien zijn de Rivarossi modellen voor drierail niet consequent voorzien van wielen met het juiste profiel voor Marklin rails, waardoor bij sommige mensen de boel ontspoort Alleen een sleper monteren is niet voldoende om een goede loop op marklin rails te waarborgen. Lima heeft in het verleden ook sets (VIRM) op de markt gehad met sleper maar zonder wielen met het juiste profiel.
Dit verhaal ging ook vaak mis bij modellen omgebouwd van tweerail naar drierail.
Wel een sleper maar niet de wielen vervangen.

Gr. Ron

Ja, dat klopt. Merken die bij het ontwerp rekening houden met het plaatsen van een sleper, nemen meestal ook wel de moeite om correcte wielstellen te plaatsen. Roco en Fleischmann doen dat in de regel wel.
Ik begrijp overigens dat tweerailwielstelen het vrij goed doen over C-rail en vooral problemen veroorzaken bij K-rail en M-rail.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #25 Gepost op: 14 February 2011, 13:41:25 »
De afstand tussen de beide wielflenzen heb ik inderdaad bekeken bij de 1300-en. Ze waren inderdaad te groot. Bij gelijkstroom moet dit 14,2mm zijn, bij wisselstroom 14,0. Ik heb de afstand aangepast, en samen met de flinterdunner Brawa sleper, valt er nu gelukkig best aardig te rijden met die loc's. Maar ja, ook de laatste ontwporingen wil ik eruit hebben, dus dat wordt weer verder puzzelen over de mogelijke oorzaken.

Ik rij toch met vaste treincombinaties, dus wellicht dat ik nog eens ga kijken wat het gevolg is als ik de sleper helemaal onder de loc weg haal en er één onder het eerste rijtuig plaats.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27090
    • Pagina van klaas
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #26 Gepost op: 14 February 2011, 14:00:10 »
Bij gelijkstroom moet dit 14,2mm zijn,
Correctie: bij 2-rail moet dit minstens 14,3 mm zijn.
Ik zag trouwens dat de NEM 310 op dit punt is aangepast. Er staat nu een minimum van 14,4 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #27 Gepost op: 14 February 2011, 14:09:08 »
Zo, die afstand wordt steeds groter.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JSRail

  • Gast
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #28 Gepost op: 15 February 2011, 00:34:13 »
 Heb op dit forum wel eens gelezen dat de afstand tussen de flensen voor 3-rail 13,8 mm moet zijn.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1141
    • Windhoven
Re:Rijeigenschappen Rivarossi-modellen
« Reactie #29 Gepost op: 15 February 2011, 07:40:11 »
Bij een wisselstroom 1300 van Electrotren (grotendeels zelfde bouw als van Rivarossi) heb ik problemen gehad dat deze er bij meegebogen wissel uit de rails wilde. Na lang zoeken bleek dat één van de draden naar het draaistel wat aan de korte kan was. Daardoor werd de draad in ee nbocht te strak getrokken en kwam klem tussen het draaistel waardoor deze niet ver genoeg kon. Met veel gepruts een langere draad er tussen gezet en geen problemen meer met deze locomotief.
Johan