Verder weet ik wel dat die 2 dingen aan de achterkant van het machinistenhuis er bij de 21 opzaten en bij de 26 niet.
nog een leuk plaatje:
Ik ben bezig met het bouwen van een Philotrain bouwset van de SHM 21.(na restauratie in 1996 SHM 26)De enige foto's die ik kan vinden zijn van de huidige uitvoering van de SHM 26 en een paar foto's van de vroegere LTM 26.Deze foto's laten een hele andere uitvoering zien , dan de foto op de doos en de bijgevoegde bouwtekeningen.(plaatje van internet)Wie heeft er foto's van deze loc , om zodoende een verantwoorde uitvoering te bouwen .
Ik weet het ook nog niet zeker , maar ik vindt de SHM 21 (zie foto op de doos) met die mooie gele biesjes toch wel erg leuk (zou gelijk moeten zijn aan de LTM 21 ,hiervan aardige foto gevonden op de brug over de Harlinger Trekvaart in Leeuwarden , zeker verdwaald ?)
De versie die voor de grote restauratie (en nummerwisseling van 21 naar 26) heeft dus gele biezen. Op alle foto’s zijn deze gele biezen bij de LTM nooit aanwezig geweest.Ook de voorwarmer linksvoor (zowel bij de nieuwbouwfoto’s als bij foto’s waar het materieel afgevoerd wordt naar Dotremont metaalhandel) zie ik dat deze voorwarmer niet aanwezig is. Zoals de lok nu als 26 bij de SHM rondrijdt is de voorwarmer ook verdwenen.Jeroen
Als je rijtuigen al hebt is het logisch dat je kiest voor de SHM-versie. Maar.... ik ben met nog een liefhebber aan het kijken of we de LTM-rijtuigen kunnen laten uittekenen+etsen+bouwen. Een eerste poging van een bekende scratchbuilder die nog op ruitjespapier tekent. Dat was geen succes. We zullen een autocad tekenaar moeten benaderen. Het lantaarndak: Waarschijnlijk printen in kunststof met Shapeways. Maar dit gaat lange termijnwerk worden.Zo zal mijn setje er over een lange tijd uitzien:Deze foto is genomen bij de diepste ingraving en gaat onder de weg naar de grensovergang bij de Planck.Jeroen
- dat is dus niet de voorverwarming, maar het luchtvat voor het remsysteem
- echter......... De 21 uitvoering van de SHM heeft langer gereden dan de uitvoering bij de LTM, dus....... wat definieer je als historisch juist
De SHM heeft ook nog twee LTM bakken staan. Ooit gaan die weer rijden Gegeven hoe slecht die bakken zijn (maar toch heet het dan herbouw / restauratie), is het een kleine moeite om dan gelijk van alle drie te maken. Indien we onderdelen van meer dan twee rijtuigen terugvinden (binnnedeur oid ) bij de restauratie kunnen we zelfs een restauratieverhaal verzinnen bij de herbouw van drie bakken. Hebben we jou treintje weer terug
Trouwens: Ronald gaat dus voor de gebiesde LTM/SHM-variant aangezien zijn kit zich alleen daar voor leent.
Volgende vraag :als ik naar de Philotrain tekening kijk , dan heb ik een lange smalle ketel onder het machinistenhuis .op gebouwde modellen zie ik die zelfde ketel onder het frame aan de voorzijde v/d loc.(zie de 2e foto van Jeroen z'n model)Terwijk ook de luchtketel linksvoor op de voetplaat staat .(bij NS 8301 model)Is dit weer een andere ketel dan die jij bedoeld ?
Ik ga er dan vanuit dat dat die "ketel" die ik bedoel gewoon het hoofdreservoir is en onder het machinistenhuis zit Mogelijk dat sommige onderstellen bij philotrain (of later) verkeerd om gemonteerd zijn (kwestie van twee schroefjes los en onderstel halve slag gedraaid weer monteren.)Zelfs als de loc geheel klaar is , is dit in 30 sec. omgedraaid