BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: ronald1956 op 17 maart 2010, 19:04:54

Titel: BNLS Werkspoor - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 17 maart 2010, 19:04:54
Ik ben bezig met het bouwen van een Philotrain bouwset van de SHM 21.(na restauratie in 1996 SHM 26)
De enige foto's die ik kan vinden zijn van de huidige uitvoering van de SHM 26 en een paar foto's van de vroegere LTM 26.
Deze foto's laten een hele andere uitvoering zien , dan de foto op de doos en de bijgevoegde bouwtekeningen.

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0046.jpg)

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/LTM261500p.jpg)
(plaatje van internet)

Wie heeft er foto's van deze loc , om zodoende een verantwoorde uitvoering te bouwen .
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Gert Arkema op 18 maart 2010, 09:17:09
Dag Ronald,

Stel de vraag eens op het NMLD-forum (http://forum.locaalspoor.nl/index.php?sid=6fe1b70a153de5a4dc56e31b9914f18b), daar komen mensen die 'm misschien nog hebben gerestaureerd en de 'nieuwe' (lees; huidige) biezen hebben bepaald.
Daarnaast is er het boek van oa. Janssen over de LTM, daar moet ook wel één en ander instaan.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: RutgerSHM op 18 maart 2010, 12:07:46


Want ik heb deze loc in 3D gebouwd en heb 100en foto's van deze prachtige loc.

(http://img693.imageshack.us/img693/5838/oostnrijkrs1r.jpg)
(http://img535.imageshack.us/img535/817/oostnrijkrs2r.jpg)
(http://img690.imageshack.us/img690/6046/oostnrijkrs3r.jpg)
(http://img714.imageshack.us/img714/7910/oostnrijkrs4r.jpg)
(http://img251.imageshack.us/img251/7732/oostnrijkrs6r.jpg)
(http://img411.imageshack.us/img411/2848/oostnrijkrs7r.jpg)
(http://img94.imageshack.us/img94/4465/oostnrijkrs9r.jpg)
(http://img705.imageshack.us/img705/1605/oostnrijkrs10r.jpg)
(http://img651.imageshack.us/img651/8552/oostnrijkrs11r.jpg)

Allemaal gemaakt met behulp van detail foto's en in profiel.

Groeten,
Rutger, fotograaf SHM


Edit: bericht aangepast op verzoek van Rutger
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 18 maart 2010, 22:04:31
@ Gert, Ik heb al even zitten zoeken op het NMLD forum , en weer wat andere foto's gevonden .
Dat boek  van de LTM heb ik (nog) niet , maar ik ga hier nog naar zoeken.

@Rutger, Email is gepost.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Weerd op 18 maart 2010, 23:08:45
@Rutger,

Die 3D-uitvoeringen, is dat allemaal gemaakt voor RAilSimulator of RailWorks?
Waar is dat eventueel te downloaden, wat het ziet erg realistisch uit als de omgeving van Hoorn.

Gerard
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 19 maart 2010, 22:02:27
eerst maar eens wat laten zien van de eerste fase van de bouw.

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF7116.jpg)

de inhoud van het doosje.

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF7118.jpg)

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF7109.jpg)

Eerst de moertjes met de sateprikker methode vastgesoldeerd , en ook gelijk het steuntje voor de ketel erop gezet

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF7110.jpg)

vervolgens de houder waarin de Tenshodo komt

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF7112.jpg)

samen gevoegd ziet het er dan zo uit
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Ivo tB op 19 maart 2010, 22:14:08
Leuk Ronald,

Ik heb deze ook nog liggen, maar nog niet gebouwd. Ik weet ook nog niet welke uitvoering ik ga maken dus ik ben benieuwd welke foto's nog boven water komen.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 19 maart 2010, 22:30:47
Ik weet het ook nog niet zeker , maar ik vindt de SHM 21 (zie foto op de doos) met die mooie gele biesjes toch wel erg leuk (zou gelijk moeten zijn aan de LTM 21 ,hiervan aardige foto gevonden op de brug over de Harlinger Trekvaart in Leeuwarden , zeker verdwaald ?)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Gerrit F op 20 maart 2010, 10:46:49
Volgens de NMMD;http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1012 verdwaalde hij wel vaker... ;D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: RutgerSHM op 21 maart 2010, 20:43:32
@ Weerd. Het is voor Trainz Simulator. en je kan een deel van de collectie vinden op: www.freewebs.com/4trainz en dan bij de sectie Stoomtram Hoorn-Medemblik.

En ronald, ik zoek ff geschikte foto's uit!

Groeten,
Rutger
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Limbo afrikaan op 22 maart 2010, 21:38:47
Hoi Ronald,

Nav. wat PB-verkeer tussen ons beiden, plaats ik wat foto’s van het model in LTM-versie van Philotrain. Het betreft dus het stoomlokje wat ontworpen is door Ir. D. Verhoop, werkzaam bij de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten. Uniek aan dit type stoomlok is het stoomverdelingsmechanisme en een ingewikkeld voedingssysteem.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_21_0.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_21_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_21_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_21_3.jpg)

Omdat de LTM mijn grote interesse heeft, heb ik een bergje publicaties bij elkaar gespaard.
De versie die voor de grote restauratie (en nummerwisseling van 21 naar 26) heeft dus gele biezen. Op alle foto’s zijn deze gele biezen bij de LTM nooit aanwezig geweest.
Ook de voorwarmer linksvoor (zowel bij de nieuwbouwfoto’s als bij foto’s waar het materieel afgevoerd wordt naar Dotremont metaalhandel) zie ik dat deze voorwarmer niet aanwezig is. Zoals de lok nu als 26 bij de SHM rondrijdt is de voorwarmer ook verdwenen.
Om het verhaal van de biezen nog extra kracht bij te zetten heb ik in het nationaal archief in Den Haag het dossier van de LTM 51 (Garratt) bekeken. Ook deze had geen gele biezen.
Ronald, jouw bouwpakket is dus gebaseerd op de lok zoals deze voor de grote restauratie bij de SHM heeft rondgereden. Dit is dus niet zoals hij oorspronkelijk bij de LTM heeft rondgereden.

Hierbijgaand een foto van de Garrat LTM 51 (II) gebouwd door Harry Kaffa.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_Garrat.jpg)

Voor geïnteresseerden zijn dit mijn bronnen:
Trams in Midden- en Zuid-Limburg: Johan Blok, Cor Campagne en Sjef Janssen
Strassenbahnen Im Aachener Dreiländereck: Ottmar Krettek en Peter Herberholz
LTM in beeld: Andre Weijts
Sporen van de tram Maastricht-Vaals: Frank Jansen
De stoomtram Vaals-Maastricht: Harry Schreuders

Ik ben benieuwd welke versie je gaat maken Ronald.

Groeten,

Jeroen
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 22 maart 2010, 22:56:25
@ Jeroen,

Jou LTM uitvoering is ook erg mooi.
Ik had van Rutger al gehoord dat de deur in de achterzijde dus een schuifdeur moet zijn.(van hem ook een aantal mooie foto's gehad in de huidige uitvoering)

Als ik het goed begrijp , dan heeft de loc bij de SHM (met de gele biezen) als LTM 21 het langst gereden.(28 jaar)
Bij de LTM van 1922 tot 1938
Als SHM 26 van 2000 tot heden

Als ik kies voor de uitvoering met de gele bies , Dan heb ik al 3 rijtuigen welke hier achter kunnen in de juiste periode

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF7123.jpg)

(ex OBB rijtuigen )

ps) mooi he , dat werk van Harry.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: RutgerSHM op 23 maart 2010, 17:36:26
Het is meer Ronald omdat je het SHM logo met het wiel en de vleugels er op hebt.

Vraagje aan Jeroen, waarom is jouw bufferbalk groen? Verder weet ik wel dat die 2 dingen aan de achterkant van het machinistenhuis er bij de 21 opzaten en bij de 26 niet.

Had ik maar de tijd/kennis/handigheid/spullen om dit soort dingen te kunnen bouwen!

Groeten,
Rutger
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Daniel. op 24 maart 2010, 14:03:26
nog een leuk plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0347_2.jpg)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Limbo afrikaan op 24 maart 2010, 18:40:50
@Rutger,

Waarom de bufferbalk groen is... Helaas heb ik geen kleurenfoto's van de LTM maar de tint op zwart-wit foto's is hetzelfde als de rest van de stoomlok. Ik neem aan dat de rode kleur is voor meer zichtbaarheid. Bij de LTM volgden de meeste lijnen een eigen vrije baan of liepen parallel aan rijkswegen, dus lijkt me dat minder noodzakelijk.
Een ander argument: zo heeft Philotrain hem ook geleverd als 54A.

@Ronald,
Jazeker, zeer mooi spul :P En als je van hem hoort waarom hij de Garratt heeft gebouwd... ;)
Als je rijtuigen al hebt is het logisch dat je kiest voor de SHM-versie. Maar.... ik ben met nog een liefhebber aan het kijken of we de LTM-rijtuigen kunnen laten uittekenen+etsen+bouwen. Een eerste poging van een bekende scratchbuilder die nog op ruitjespapier tekent. Dat  was geen succes. We zullen een autocad tekenaar moeten benaderen. Het lantaarndak: Waarschijnlijk printen in kunststof met Shapeways. Maar dit gaat lange termijnwerk worden.
Zo zal mijn setje er over een lange tijd uitzien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_setje_bij_de_Planck.jpg)
Deze foto is genomen bij de diepste ingraving en gaat onder de weg naar de grensovergang bij de Planck.
Ook ben ik bezig om een DWK Spitzmaus (of U-boot) te bouwen uit een Panier witmetaalbouwset. Passing van deze set zijn gruwelijk slecht. Hieruit probeer ik het motorrijtuig LTM 903 te bouwen.
In ieder geval zijn de passingen bij jouw bouwset echt stukken beter.
Succes met bouwen!

Groeten,

Jeroen
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Limbo afrikaan op 25 maart 2010, 19:58:07
Verder weet ik wel dat die 2 dingen aan de achterkant van het machinistenhuis er bij de 21 opzaten en bij de 26 niet.

Rutger,

Die 2 dingen aan de achterkant van het machinistenhuis zijn vulbakken van de zandstrooi-installatie.
Oorspronkelijk had deze loks een stoomstrooi installatie. Helaas bleef door condens het zand plakken en daarom werd de LTM verplicht door de Raad van toezicht om de installatie te verbeteren. Uiteindelijk heeft men voor eenvoud gekozen, dus conventioneel. Op bijvoorbeeld de foto bij de opening van de stoomtram Roermond-Sittard zaten ze er nog niet op, maar zo'n 2 jaar later was het gemeengoed.

Groeten,

Jeroen
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 25 maart 2010, 23:05:30
nog een leuk plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0347_2.jpg)

Zeker een leuk plaatje Daniel , gelijk ook een van de bewuste rijtuigen op de foto  (y)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 29 maart 2010, 19:52:46
Ik ben bezig met het bouwen van een Philotrain bouwset van de SHM 21.(na restauratie in 1996 SHM 26)
De enige foto's die ik kan vinden zijn van de huidige uitvoering van de SHM 26 en een paar foto's van de vroegere LTM 26.
Deze foto's laten een hele andere uitvoering zien , dan de foto op de doos en de bijgevoegde bouwtekeningen.

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0046.jpg)

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/LTM261500p.jpg)
(plaatje van internet)

Wie heeft er foto's van deze loc , om zodoende een verantwoorde uitvoering te bouwen .


Ronald,

Het Philotrain model is gemaakt n.a.v. van de LTM/SHM 21 Dit is dus voor de "grote verbouwing" naar de LTM 26.

Hoewel ook de "26" uitvoering niet helmaal origineel is (geen schuifdeuren tussen ketel en voetplaat o.a) is er gepoogd de 26 zoveel als reeel mogelijk gelijk te maken aan zoals die bij de LTM reed. De "21" is een beetje een hybride uitvoering. De LTM/SHM 21 had o.a een generator en electrische verlichting. Voor zover mij bekend hadden deze machines dit bij de LTM niet.

Kortom het ligt er aan wat je precies wilt maken
- originele LTM machine
- LTM/SHM 21
- LTM/SHM 26

De foto's die Rutger heeft gaan (zeer waarschijnlijk) over de LTM/SHM 26. Voor de LTM uitvoering zal je het beste de archieven in kunnen duiken en in het LTM boek kijken. Voor de LTM/SHM 21 uitvoering zal je her en der op zoek moeten naar foto's uit de SHM tijd.

De grootste verschillen tussen SHM 21 - 26
- bel op dak machinistenhuis (zat niet op de 21)
- geen generator meer
- olielampen (ipv ex Sik lampen, uit m'n hoofd)
- deur in achterzijde machinistenhuis (was bij de 21 niet aanwezig)
- volgens mij andere buffers
- luchtvat verplaatst (zit nu volgens mij onder het machinistenhuis)

Tot zo ver even
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 29 maart 2010, 20:58:45
Ik weet het ook nog niet zeker , maar ik vindt de SHM 21 (zie foto op de doos) met die mooie gele biesjes toch wel erg leuk (zou gelijk moeten zijn aan de LTM 21 ,hiervan aardige foto gevonden op de brug over de Harlinger Trekvaart in Leeuwarden , zeker verdwaald ?)

In de tijd dat de SHM nog her en der "de boer op ging" is dat veelal met de LTM 21 gedaan. Hierbij heeft de 21 regelmatig oa op de toen nog aanwezige stukken van het NTM net in Friesland en Groningen gereden. Verder heeft de 21 een aantal keren op de Haarlemmermeerlijnen gereden. Verder is de LTM in ieder geval een keertje betrokken geweest bij een open dag van de NS werkplaats Haarlem met een pendeldienst tussen het station en de werkplaats
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 29 maart 2010, 21:08:11

De versie die voor de grote restauratie (en nummerwisseling van 21 naar 26) heeft dus gele biezen. Op alle foto’s zijn deze gele biezen bij de LTM nooit aanwezig geweest.
Ook de voorwarmer linksvoor (zowel bij de nieuwbouwfoto’s als bij foto’s waar het materieel afgevoerd wordt naar Dotremont metaalhandel) zie ik dat deze voorwarmer niet aanwezig is. Zoals de lok nu als 26 bij de SHM rondrijdt is de voorwarmer ook verdwenen.

Jeroen

- dat is dus niet de voorverwarming, maar het luchtvat voor het remsysteem
- zoals gezegd de 21 uitvoering van de SHM is op een aantal essentiele punten historisch niet juist (indien je van de oorspronkelijk LTM uitvoering uit gaat)
- echter......... De 21 uitvoering van de SHM heeft langer gereden dan de uitvoering bij de LTM, dus....... wat definieer je als historisch juist  ::)

Een van de eerste zaken die me opviel toen ik weer bij de SHM ging werken was dat de 26 duidelijk anders klonk dan 21. De 21 had een "kromme woef". De slagen zaten niet netjes verdeeld. Een slag zat duidelijk dichter bij de voorganger dan de overige. Dit bleek te komen doordat bij de 21 een van de twee zuigerbussen niet goed op zijn plaats heeft gezeten. Dit is bij de grote revisie gecorrigeerd. Nu zijn de slagen weer gelijk verdeeld over een hele omwenteling.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 29 maart 2010, 21:14:23
Als je rijtuigen al hebt is het logisch dat je kiest voor de SHM-versie. Maar.... ik ben met nog een liefhebber aan het kijken of we de LTM-rijtuigen kunnen laten uittekenen+etsen+bouwen. Een eerste poging van een bekende scratchbuilder die nog op ruitjespapier tekent. Dat  was geen succes. We zullen een autocad tekenaar moeten benaderen. Het lantaarndak: Waarschijnlijk printen in kunststof met Shapeways. Maar dit gaat lange termijnwerk worden.
Zo zal mijn setje er over een lange tijd uitzien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_setje_bij_de_Planck.jpg)
Deze foto is genomen bij de diepste ingraving en gaat onder de weg naar de grensovergang bij de Planck.

Jeroen

De SHM heeft ook nog twee LTM bakken staan. Ooit gaan die weer rijden  (y)

Gegeven hoe slecht die bakken zijn (maar toch heet het dan herbouw / restauratie), is het een kleine moeite om dan gelijk van alle drie te maken. Indien we onderdelen van meer dan twee rijtuigen terugvinden (binnnedeur oid  ;) ) bij de restauratie kunnen we zelfs een restauratieverhaal verzinnen bij de herbouw van drie bakken. Hebben we jou treintje weer terug
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Limbo afrikaan op 29 maart 2010, 22:25:51
- dat is dus niet de voorverwarming, maar het luchtvat voor het remsysteem
Ah, ik kon het "ding" niet helemaal plaatsen. Op het LTM-lokje dat voor het Havenbedrijf Amsterdam nog lang heeft gereden zat ook zo'n naar nu blijkt luchtvat.

- echter......... De 21 uitvoering van de SHM heeft langer gereden dan de uitvoering bij de LTM, dus....... wat definieer je als historisch juist  ::)
Paul, dat had Ronald afgelopen zaterdag bij mijn bezoek aan de Haagse Modelbouw Club opgemerkt. Dat is een terecht punt.

De SHM heeft ook nog twee LTM bakken staan. Ooit gaan die weer rijden  (y)

Gegeven hoe slecht die bakken zijn (maar toch heet het dan herbouw / restauratie), is het een kleine moeite om dan gelijk van alle drie te maken. Indien we onderdelen van meer dan twee rijtuigen terugvinden (binnnedeur oid  ;) ) bij de restauratie kunnen we zelfs een restauratieverhaal verzinnen bij de herbouw van drie bakken. Hebben we jou treintje weer terug
Ja, hopen dat eindelijk van dat "antieke kantoor" uit Maastricht en het "hondenhok" uit Grevenbicht/Papenhoven weer wat mooi toonbaars gemaakt kan worden. Gezien de staat van beide rijtuigen, zal dat wel een behoorlijke zak geld gaan kosten. (Zucht)

Trouwens: Ronald gaat dus voor de gebiesde LTM/SHM-variant aangezien zijn kit zich alleen daar voor leent.

Groeten,

Jeroen
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 05 april 2010, 15:12:36

Trouwens: Ronald gaat dus voor de gebiesde LTM/SHM-variant aangezien zijn kit zich alleen daar voor leent.


Dat klopt , ik heb ondertussen aardig wat gegevens ontvangen (ook P.Bender bedankt hiervoor)
Ik ben nu bezig om eerst alles op een rijtje te zetten voordat ik verder bouw , want als ik straks weer gaatjes moet gaan dichtmaken , die ik eerst heb zitten boren , of de helft weer moet los solderen omdat het er toch niet op hoort ,daar wordt het model natuurlijk niet mooier op.

dus nog even geduld , en dan komen er vanzelf weer nieuwe foto's van de bouw.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 05 april 2010, 16:03:25
@ P.Bender , Citaat : - deur in achterzijde machinistenhuis (was bij de 21 niet aanwezig)

Hier wat onduidelijkheid over :

Het philotrain model van de LTM21 heeft een schuifdeur.
Het Philotrain model van de Bosboom heeft een draaideur.
De SHM 26 heeft (weer) een schuifdeur.

Mijn idee is dan , van oorsprong een schuifdeur ,later vervangen door een draaideur.
En bij de grote revisie weer teruggebracht naar een schuifdeur.
Of zit ik er dan naast (Ik heb geen duidelijke foto van de achterzijde in de Bosboom periode(SHM21)

Volgende vraag :
als ik naar de Philotrain tekening kijk , dan heb ik een lange smalle ketel onder het machinistenhuis .
op gebouwde modellen zie ik die zelfde ketel onder het frame aan de voorzijde v/d loc.(zie de 2e foto van Jeroen z'n model)
Terwijk ook de luchtketel linksvoor op de voetplaat staat .(bij NS 8301 model)
Is dit weer een andere ketel dan die jij bedoeld ?
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 05 april 2010, 21:23:36
Ronald,

Ik ben woensdag in Hoorn (voor vele andere zaken). Ik zal even kijken of ik er aan toe kom om een antwoord op al je vragen te krijgen

uit m'n hoofd:
- LTM 21 had de deur in het machinistenhuis
- deur was niet aanwezig in de SHM uitvoering als 21 ("de Bosboom" uitvoering van de LTM 21)
- bij de LTM 26 (SHM) zit de (schuif)deur weer in het machinistenhuis
- vat links voor was luchtvat. Dit zit nu tussen de waterbakken onder het machinistenhuis

Verder zal ik het LTM boek weer eens uit de kast halen
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 08 april 2010, 00:35:04
Volgende vraag :
als ik naar de Philotrain tekening kijk , dan heb ik een lange smalle ketel onder het machinistenhuis .
op gebouwde modellen zie ik die zelfde ketel onder het frame aan de voorzijde v/d loc.(zie de 2e foto van Jeroen z'n model)
Terwijk ook de luchtketel linksvoor op de voetplaat staat .(bij NS 8301 model)
Is dit weer een andere ketel dan die jij bedoeld ?

- ketel onder loc aan voorzijde: kan ik niks over vinden. Op de algemeen plan tekening in het LTM boek is deze ketel niet te zien.

- de ketel links bovenop de voetenplaat is bij de NS 8301 en de LTM (SHM) 21 het hoofdreservoir voor de luchtdruk rem. De machines hadden bij de LTM een vacuumrem (dus geen luchtdrukvat). Waarschijnlijk hebben meerdere ex-LTM loc's nadat ze via Dotremont verkocht werden een luchtrem gekregen, maar bijv. de 35 heeft op de Rietlanden dienst gedaan zonder dat er lucht (of vacuum) slangen op de bufferbalk zichtbaar zijn

- de luchtpomp was bij de LTM (SHM) 26 niet weg te werken en staat dus nog in het zicht. Het hoofdreservoir is wel verplaatst naar onder het machinistenhuis. In de achterbufferplaat zit een opening, deze is om bij de asla te kunnen. De luchttank zit tussen "onderkant gat" en "onderkant bufferplaat". Ik heb niet kunnen achterhalen of dit gat er oorspronkelijk in heeft gezeten. Het kan zijn dat dit later is aangebracht omdat er geen asput beschikbaar was om onder de loc te komen. Op oude foto's is het lastig te zien omdat de koppeling normaal voor dit gat hangt
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 08 april 2010, 22:13:33
Paul,

Bedankt voor alle uitleg en je onderzoek .

Ik ga er dan vanuit dat dat die "ketel" die ik bedoel gewoon het hoofdreservoir is en onder het machinistenhuis zit
Mogelijk dat sommige onderstellen bij philotrain (of later) verkeerd om gemonteerd zijn (kwestie van twee schroefjes los en onderstel halve slag gedraaid weer monteren.
Zelfs als de loc geheel klaar is , is dit in 30 sec. omgedraaid

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0039.jpg)
hoofdreservoir aan voorzijde

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0040.jpg)
hoofdreservoir onder machinistenhuis

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0041.jpg)
zoals je ziet , gaan bij het verdraaien ook de remblokken naar de andere kant van het wiel (je ziet nu alleen het bevestigings punt)
Dus nu nog op zoek naar een foto van een wiel met remblok

ps) alles op de foto's zit nog los en zit dus nog niet op de definitieve plek
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Limbo afrikaan op 15 mei 2010, 12:55:43
Ik ga er dan vanuit dat dat die "ketel" die ik bedoel gewoon het hoofdreservoir is en onder het machinistenhuis zit
Mogelijk dat sommige onderstellen bij philotrain (of later) verkeerd om gemonteerd zijn (kwestie van twee schroefjes los en onderstel halve slag gedraaid weer monteren.)
Zelfs als de loc geheel klaar is , is dit in 30 sec. omgedraaid

Hoi Ronald,

Afgelopen woensdag ben ik naar het nationaal archief in Den Haag geweest om wat tekeningen van LTM-goederenwagons te bekijken en een kopie te krijgen. In dezelfde archiefdoos (dossiers met goedkeuringen tbv. gebruik door het ministerie van verkeer en waterstaat) vond ik ook het dossier met tekeningen/algemeenplan (als blauwdruk) van de LTM Verhoop stoomlokomotief. Op deze tekening zit het hoofdreservoir onder het machinistenhuis en niet zoals mijn model vooraan. Op foto's kan ik geen bewijs vinden die jou veronderstelling ontkrachten. (althans het is niet zichtbaar) Dus het hoofdreservoir hoort onder het machinistenhuis!!
Of philotrain of vorige eigenaar dit verkeerd gemonteerd heeft weet ik niet. Ik ga de boel wel omdraaien, zodat het historisch juist is.

Groeten,

Jeroen
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 15 mei 2010, 13:50:09
Hoi Jeroen,

Bedankt dat je ook nog even voor mij gekeken heb.
Op mijn bouwtekening staat het dus juist , maar ik heb meerdere modellen gezien die dus verkeerd zaten .(foutje Philotrain ?? )

Ondertussen ben ik bezig met de voor- en achterzijde van de schortbeplating aan te passen .
(bij mij past het niet , en ik pas het dusdanig aan , zodat het overeen komt met de foto's)
Dat is toch meer werk , dan dat ik gehoopt had . Ik vermoed dat dit later bijgemaakte onderdelen zijn , want het is ook anders dan bij de door Philotrain zelf gemaakte modellen.

Binnenkort zal ik hier weer even wat foto's plaatsen .
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 21 juni 2010, 19:47:13
Na wat vertraging , hier weer wat vorderingen aan het locje.

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0046-1.jpg)
goed te zien welke aanpassing er aan de voor en achterzijde v/d schortbeplating gemaakt moest worden om het passend te krijgen

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0043.jpg)
Het machinistenhuis in aanbouw . De nodige klemmen gebruikt om de warmte af te voeren , daar waar we deze niet willen hebben

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0045.jpg)
Het geheel op de voetplaat geplaatst.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Simplex op 21 juni 2010, 20:42:34
Ronald

In het boek "de stoomlocomotieven der nederlandse tramwegen' ,staatvanaf blz 166 tot en met blz 168 een leuk stukje met de geschiedenis van de LTM serie 21-30 Hanomag fabr.nr 9857-9866 gebouwd in 1922.
Met een foto van de LTM 22 gemaakt te Maastricht 08-1935, een kleine schets van de serie.

Steef
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: RutgerSHM op 22 juni 2010, 10:02:18
Mooi resultaat Ronald! Fijn dat het gelukt is met die buiging in de frame platen.

Groeten,
Rutger
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 22 juni 2010, 17:11:56
Volgende stap :

Het plaatsen van de dom
(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0047.jpg)

en de volgende
(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0049.jpg)

Pas bij de 5e poging zat hij naar mijn zin (lees precies recht)
(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0050.jpg)
hierdoor ontstond er wel een kiertje aan een kant , maar dat werken we later wel weg

Even de soldeerresten weg gepoetst
 (http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0051.jpg)

En de schoorsteen erbij
(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0052.jpg)

En nog een vooraanzicht
(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0053.jpg)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: RutgerSHM op 23 juni 2010, 12:38:18
Het is al echt een loc, goed werk Ronald!

Groeten,
Rutger

P.S. Het wordt dus gewoon de SHM 21 neem ik aan?
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: janw op 23 juni 2010, 13:47:30
Mooi Ronald!
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 23 juni 2010, 18:56:05
Door al die complimentjes kan ik haast niet wachten om weer verder te gaan ( alleen nog even tijd vinden/maken).

@Rutger , Klopt de SHM 21 dus.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Simplex op 27 juni 2010, 13:32:51
Je hebt ze al in je mailbox! Maar het is miss ook wel leuk voor de rest.

Uit Stoomlocomotieven der Nederlandse tramwegen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_001_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_002.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_003.jpg)

Steef
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 27 juni 2010, 14:03:04
hoofdreservoir onder machinistenhuis

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/RIMG0041.jpg)
zoals je ziet , gaan bij het verdraaien ook de remblokken naar de andere kant van het wiel (je ziet nu alleen het bevestigings punt)
Dus nu nog op zoek naar een foto van een wiel met remblok


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LTM_002.jpg)

Steef

Tja dankzij de andere posting / scan weet ik nu wat e.a. zou moeten zijn:

Het is NIET het lucht reservoir, maar....... de verbindingsbuis tussen de twee watertanks.

En die hoort inderdaad aan de voorkant. Ik heb er eergisteren nog naast gelegen, om e.a. daar na de dienst schoon te maken. Ik zou de volgende keer even goed moeten kijken hoe e.a. zit, maar volgens mij gaat de verbindingsbuis vanaf de zijkant van de ene watertank naar de andere watertank. Hierbij zitten dus de watertanks onder de voetplaat en zit er ongeveer 10 cm tussen de binnenkant van de watertanks en de wielen (o.a. om de koppelstang de ruimte te geven).

Dit hoort dus aan de VOORKANT van de loc te zitten. Voor alle duidelijkheid deze verbindingsbuis zit op alle normaalsporige versies van de LTM-Verhoop loc's ongeacht of je een LTM / SHM 21 / SHM 26 wilt maken.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 19 september 2010, 19:54:04
Na een lange tijd stilte nu weer even een update.

Vandaag de remschoenen gemonteerd , diverse leidingen in model gebogen .

(http://i226.photobucket.com/albums/dd135/ronaldurbanus/DSCF8943.jpg)

En als laatste de 4 buffers erop gesoldeerd

ps) die krokodilklem is om de delen onder de voetplaat omhoog te houden omdat dit gedeelte nog niet definitief vast zit
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Ivo tB op 19 september 2010, 20:29:14
Mooi Ronald. Ziet er goed en schoon uit  (y)

Ik heb hier ook nog die kit liggen, maar ik weet nog niet welke versie ik wil maken.

Wel een leuke aanwinst, ook omdat deze nog rijvaardig is.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: e_p op 13 februari 2011, 23:11:25
ah, wat een mooi project! heb ik helemaal gemist. ben wel benieuwd naar de stand, zijn er al vorderingen? Zou ook wel een leuk locje zijn in nul. Weet iemand toevallig de radstand? of een tekeningetje?
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 14 februari 2011, 19:49:43
Hallo e_p,

Helaas ben ik nog niet veel verder met deze lok .
 
Er gaat nogal veel tijd zitten in het spuiten van 6 GTL8 trams voor leden van onze modelbouwclub.
Hierna nog een platluis afbouwen voor de opendag ,en dan hoop ik weer met m'n eigen modellen door te kunnen gaan

De radstand is 2300 mm.  en van het model is dit 26 mm. (klopt dus op 0,4 bijna)
Tekening staat in de Waldorp bijbel (NS 8301)
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: e_p op 14 februari 2011, 20:31:02
ronald, dank je wel voor je snelle antwoord. 2300mm is bijna 53mm in nul. Ik heb een Lima lokje met die radstand, maar of ik de motor dan weggewerkt krijg? Nog even overdenken. Zijn het gedetaillerde tekeningen in de Waldorp? heb m zelf namelijk niet
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: RutgerSHM op 14 februari 2011, 20:35:37
In de waldorp zal je alleen een zij aanzicht zien, en dat is van de omgebouwde LTM loc. Dus maten enzo kloppen wel maar de ramen bijvoorbeeld niet.

Groeten,
Rutger
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 23 maart 2014, 23:04:22
Rutger,

Die 2 dingen aan de achterkant van het machinistenhuis zijn vulbakken van de zandstrooi-installatie.
Oorspronkelijk had deze loks een stoomstrooi installatie. Helaas bleef door condens het zand plakken en daarom werd de LTM verplicht door de Raad van toezicht om de installatie te verbeteren. Uiteindelijk heeft men voor eenvoud gekozen, dus conventioneel. Op bijvoorbeeld de foto bij de opening van de stoomtram Roermond-Sittard zaten ze er nog niet op, maar zo'n 2 jaar later was het gemeengoed.

Groeten,

Jeroen
Recent met " Gerritfan" even wat zitten brainstormen over de LTM 26 en dat met het LTM boek bij de hand. Blijkt dat zowel de uitvoering met de zandbakken buiten op als wel met de zandbakken in het machinistenhuis klopt, echter dat het tijdsafhankelijk is waar de bakken zaten. Ik zal wel even plaatjes zoeken

Verder zijn we er die avond ook achter gekomen dat de bufferbalk zoals die bij geleverd is wel klopt voor de "Gerrit"  met NIET voor de standaard loc's
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Gert Arkema op 24 maart 2014, 09:23:20
.. " Gerritfan" ....

Paul, Garratfan is inderdaad op z'n site nogal lovend over 'Rhenen' ( Dank je wel Garratfan!) maar om hem daarom nou Gerritfan te noemen ...

Groeten Gerrit Arkema ;D
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 24 maart 2014, 09:45:15
De (zichtbare) zandkisten zijn in 1929 geplaatst op vijf loc's en in 1930/31 volgde de rest.

De LTM 26 bij de SHM is een rare mengvorm daar de voorzandkist er wel (buitenop) zit en achterzandkist IN het machinistenhuis zitten ipv op de buitenachterwand. Waarom dit zo is, is mij niet bekend, maar het lijkt historisch gezien in deze vorm niet te kloppen.

Waar bij de oorspronkelijke uitvoering de zandkisten hebben gezeten heb ik (nog) niet kunnen ontdekken
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: guest7823 op 24 maart 2014, 19:46:12
Paul, Garratfan is inderdaad op z'n site nogal lovend over 'Rhenen' ( Dank je wel Garratfan!) maar om hem daarom nou Gerritfan te noemen ...
kijk en daarom noem ik hem gemakshalve maar Gerritfan, omdat ik de juiste schrijfwijze van die naam slecht in m'n kop hou.

Het is dus Garratt, van William Herbert Garratt (http://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_William_Garratt), maar om dat zeker te weten moet ik het iedere keer opzoeken en daar ben ik te lui voor  :-[

Trofimoff is d'r ook zo eentje  :P
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: roadster36 op 25 maart 2014, 01:03:05
das vast een terugtrekkende duitser
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Sven op 25 maart 2014, 13:15:45
Of eentje die constant prijzen wint.
Titel: Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Roy van Dijk op 06 juli 2019, 13:17:05
Enige tijd geleden een Philotrain Bosboompje kunnen scoren :angel:
Het model kwam uit een verzameling waar flink mee gespeeld was :-X
Bij de loc ontbrak de onderplaat en de juiste spud was ook niet meer aanwezig...

Na wat bijwerken en de oude spud eruit gehaald te hebben houden we dit over:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/0.jpg)

Gelukkig kon ik de juiste spud nog scoren van Tenshodo en ook de juiste maat spaakwieltjes.
Uit restjes nikkelplaat heb ik 2 bakjes gevouwen en gesoldeerd. Daarna remblokken en een luchtketeltje geplaatst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1_3.jpeg)

Even proefpassen, dat gaat allemaal netjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2_3.jpeg)

Alles gespoten en weer even onder de loc gehouden om te kijken / passen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3_2.jpeg)

Daarna alles gemonteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4_1.jpeg)

De loc op het nieuwe frame en staat netjes op gelijke hoogte met ander materieel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/5_2.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_2.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/6_2.jpeg)

Toevallig stonden op m'n testspoor nog twee ÖBB Spantenwagen van Roco (art. nr: 64589).
Best een leuk treintje zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7_1.jpeg)

Nu nog eens wat verzinnen voor de ramen, want de kap zit compleet gesoldeerd. Kristal Klear is dan een goede optie :)

En nog een foto van het ''grote voorbeeld'':
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bosboom.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bosboom.jpg)
Foto: G. van Dijk · Haarlem, 22 april 1976.


Titel: Re: BNLS Werkspoor - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 06 juli 2019, 17:42:23
Netjes hoor  (y)  het blijft een leuk lokje .
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Adri Ruitenberg op 06 juli 2019, 19:12:30
Of gewoon OHP film is dun en helder, en de messing zijwand is ook dun, dus past goed (deed Philo ook).
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Roy van Dijk op 06 juli 2019, 19:28:43
Netjes hoor  (y)  het blijft een leuk lokje .

Dank Ronald, je was er toen ook al ver mee zag ik (y)

Of gewoon OHP film is dun en helder, en de messing zijwand is ook dun, dus past goed (deed Philo ook).

Adri, bekend maar de gehele loc zit dichtgesoldeerd... ik kan helaas dus niet achter de sponningen komen (ook het dak zit vast).
En via het raam boven de deur werkt het ook niet lekker om te plakken :-X

OHP film is inderdaad topspul, gelukkig in voorraad :)
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: ronald1956 op 06 juli 2019, 20:06:29
Strook OHP op maat maken , oprollen en door een raampje naar binnen . Alleen het laatste raam kan dan niet meer.

Wat ook kan is raampje van OHP pas maken en met Kristal Clear van buiten af vastzetten
Titel: Re: BNLS Werkspoor - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
Bericht door: Roy van Dijk op 06 juli 2019, 20:16:38
Daar dacht ik inderdaad ook aan... voordeel is dat het middelste raam open kan blijven (zie foto van het voorbeeld wat ik er nu bij heb gezet ;)).

We gaan er eens naar kijken :)