Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom  (gelezen 33106 keer)

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2010, 19:58:07 »
Verder weet ik wel dat die 2 dingen aan de achterkant van het machinistenhuis er bij de 21 opzaten en bij de 26 niet.

Rutger,

Die 2 dingen aan de achterkant van het machinistenhuis zijn vulbakken van de zandstrooi-installatie.
Oorspronkelijk had deze loks een stoomstrooi installatie. Helaas bleef door condens het zand plakken en daarom werd de LTM verplicht door de Raad van toezicht om de installatie te verbeteren. Uiteindelijk heeft men voor eenvoud gekozen, dus conventioneel. Op bijvoorbeeld de foto bij de opening van de stoomtram Roermond-Sittard zaten ze er nog niet op, maar zo'n 2 jaar later was het gemeengoed.

Groeten,

Jeroen
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2010, 23:05:30 »
nog een leuk plaatje:


Zeker een leuk plaatje Daniel , gelijk ook een van de bewuste rijtuigen op de foto  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2010, 19:52:46 »
Ik ben bezig met het bouwen van een Philotrain bouwset van de SHM 21.(na restauratie in 1996 SHM 26)
De enige foto's die ik kan vinden zijn van de huidige uitvoering van de SHM 26 en een paar foto's van de vroegere LTM 26.
Deze foto's laten een hele andere uitvoering zien , dan de foto op de doos en de bijgevoegde bouwtekeningen.




(plaatje van internet)

Wie heeft er foto's van deze loc , om zodoende een verantwoorde uitvoering te bouwen .


Ronald,

Het Philotrain model is gemaakt n.a.v. van de LTM/SHM 21 Dit is dus voor de "grote verbouwing" naar de LTM 26.

Hoewel ook de "26" uitvoering niet helmaal origineel is (geen schuifdeuren tussen ketel en voetplaat o.a) is er gepoogd de 26 zoveel als reeel mogelijk gelijk te maken aan zoals die bij de LTM reed. De "21" is een beetje een hybride uitvoering. De LTM/SHM 21 had o.a een generator en electrische verlichting. Voor zover mij bekend hadden deze machines dit bij de LTM niet.

Kortom het ligt er aan wat je precies wilt maken
- originele LTM machine
- LTM/SHM 21
- LTM/SHM 26

De foto's die Rutger heeft gaan (zeer waarschijnlijk) over de LTM/SHM 26. Voor de LTM uitvoering zal je het beste de archieven in kunnen duiken en in het LTM boek kijken. Voor de LTM/SHM 21 uitvoering zal je her en der op zoek moeten naar foto's uit de SHM tijd.

De grootste verschillen tussen SHM 21 - 26
- bel op dak machinistenhuis (zat niet op de 21)
- geen generator meer
- olielampen (ipv ex Sik lampen, uit m'n hoofd)
- deur in achterzijde machinistenhuis (was bij de 21 niet aanwezig)
- volgens mij andere buffers
- luchtvat verplaatst (zit nu volgens mij onder het machinistenhuis)

Tot zo ver even
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2010, 21:15:30 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2010, 20:58:45 »
Ik weet het ook nog niet zeker , maar ik vindt de SHM 21 (zie foto op de doos) met die mooie gele biesjes toch wel erg leuk (zou gelijk moeten zijn aan de LTM 21 ,hiervan aardige foto gevonden op de brug over de Harlinger Trekvaart in Leeuwarden , zeker verdwaald ?)

In de tijd dat de SHM nog her en der "de boer op ging" is dat veelal met de LTM 21 gedaan. Hierbij heeft de 21 regelmatig oa op de toen nog aanwezige stukken van het NTM net in Friesland en Groningen gereden. Verder heeft de 21 een aantal keren op de Haarlemmermeerlijnen gereden. Verder is de LTM in ieder geval een keertje betrokken geweest bij een open dag van de NS werkplaats Haarlem met een pendeldienst tussen het station en de werkplaats

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2010, 21:08:11 »

De versie die voor de grote restauratie (en nummerwisseling van 21 naar 26) heeft dus gele biezen. Op alle foto’s zijn deze gele biezen bij de LTM nooit aanwezig geweest.
Ook de voorwarmer linksvoor (zowel bij de nieuwbouwfoto’s als bij foto’s waar het materieel afgevoerd wordt naar Dotremont metaalhandel) zie ik dat deze voorwarmer niet aanwezig is. Zoals de lok nu als 26 bij de SHM rondrijdt is de voorwarmer ook verdwenen.

Jeroen

- dat is dus niet de voorverwarming, maar het luchtvat voor het remsysteem
- zoals gezegd de 21 uitvoering van de SHM is op een aantal essentiele punten historisch niet juist (indien je van de oorspronkelijk LTM uitvoering uit gaat)
- echter......... De 21 uitvoering van de SHM heeft langer gereden dan de uitvoering bij de LTM, dus....... wat definieer je als historisch juist  ::)

Een van de eerste zaken die me opviel toen ik weer bij de SHM ging werken was dat de 26 duidelijk anders klonk dan 21. De 21 had een "kromme woef". De slagen zaten niet netjes verdeeld. Een slag zat duidelijk dichter bij de voorganger dan de overige. Dit bleek te komen doordat bij de 21 een van de twee zuigerbussen niet goed op zijn plaats heeft gezeten. Dit is bij de grote revisie gecorrigeerd. Nu zijn de slagen weer gelijk verdeeld over een hele omwenteling.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2010, 21:14:23 »
Als je rijtuigen al hebt is het logisch dat je kiest voor de SHM-versie. Maar.... ik ben met nog een liefhebber aan het kijken of we de LTM-rijtuigen kunnen laten uittekenen+etsen+bouwen. Een eerste poging van een bekende scratchbuilder die nog op ruitjespapier tekent. Dat  was geen succes. We zullen een autocad tekenaar moeten benaderen. Het lantaarndak: Waarschijnlijk printen in kunststof met Shapeways. Maar dit gaat lange termijnwerk worden.
Zo zal mijn setje er over een lange tijd uitzien:

Deze foto is genomen bij de diepste ingraving en gaat onder de weg naar de grensovergang bij de Planck.

Jeroen

De SHM heeft ook nog twee LTM bakken staan. Ooit gaan die weer rijden  (y)

Gegeven hoe slecht die bakken zijn (maar toch heet het dan herbouw / restauratie), is het een kleine moeite om dan gelijk van alle drie te maken. Indien we onderdelen van meer dan twee rijtuigen terugvinden (binnnedeur oid  ;) ) bij de restauratie kunnen we zelfs een restauratieverhaal verzinnen bij de herbouw van drie bakken. Hebben we jou treintje weer terug

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2010, 22:25:51 »
- dat is dus niet de voorverwarming, maar het luchtvat voor het remsysteem
Ah, ik kon het "ding" niet helemaal plaatsen. Op het LTM-lokje dat voor het Havenbedrijf Amsterdam nog lang heeft gereden zat ook zo'n naar nu blijkt luchtvat.

- echter......... De 21 uitvoering van de SHM heeft langer gereden dan de uitvoering bij de LTM, dus....... wat definieer je als historisch juist  ::)
Paul, dat had Ronald afgelopen zaterdag bij mijn bezoek aan de Haagse Modelbouw Club opgemerkt. Dat is een terecht punt.

De SHM heeft ook nog twee LTM bakken staan. Ooit gaan die weer rijden  (y)

Gegeven hoe slecht die bakken zijn (maar toch heet het dan herbouw / restauratie), is het een kleine moeite om dan gelijk van alle drie te maken. Indien we onderdelen van meer dan twee rijtuigen terugvinden (binnnedeur oid  ;) ) bij de restauratie kunnen we zelfs een restauratieverhaal verzinnen bij de herbouw van drie bakken. Hebben we jou treintje weer terug
Ja, hopen dat eindelijk van dat "antieke kantoor" uit Maastricht en het "hondenhok" uit Grevenbicht/Papenhoven weer wat mooi toonbaars gemaakt kan worden. Gezien de staat van beide rijtuigen, zal dat wel een behoorlijke zak geld gaan kosten. (Zucht)

Trouwens: Ronald gaat dus voor de gebiesde LTM/SHM-variant aangezien zijn kit zich alleen daar voor leent.

Groeten,

Jeroen
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #22 Gepost op: 05 april 2010, 15:12:36 »

Trouwens: Ronald gaat dus voor de gebiesde LTM/SHM-variant aangezien zijn kit zich alleen daar voor leent.


Dat klopt , ik heb ondertussen aardig wat gegevens ontvangen (ook P.Bender bedankt hiervoor)
Ik ben nu bezig om eerst alles op een rijtje te zetten voordat ik verder bouw , want als ik straks weer gaatjes moet gaan dichtmaken , die ik eerst heb zitten boren , of de helft weer moet los solderen omdat het er toch niet op hoort ,daar wordt het model natuurlijk niet mooier op.

dus nog even geduld , en dan komen er vanzelf weer nieuwe foto's van de bouw.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #23 Gepost op: 05 april 2010, 16:03:25 »
@ P.Bender , Citaat : - deur in achterzijde machinistenhuis (was bij de 21 niet aanwezig)

Hier wat onduidelijkheid over :

Het philotrain model van de LTM21 heeft een schuifdeur.
Het Philotrain model van de Bosboom heeft een draaideur.
De SHM 26 heeft (weer) een schuifdeur.

Mijn idee is dan , van oorsprong een schuifdeur ,later vervangen door een draaideur.
En bij de grote revisie weer teruggebracht naar een schuifdeur.
Of zit ik er dan naast (Ik heb geen duidelijke foto van de achterzijde in de Bosboom periode(SHM21)

Volgende vraag :
als ik naar de Philotrain tekening kijk , dan heb ik een lange smalle ketel onder het machinistenhuis .
op gebouwde modellen zie ik die zelfde ketel onder het frame aan de voorzijde v/d loc.(zie de 2e foto van Jeroen z'n model)
Terwijk ook de luchtketel linksvoor op de voetplaat staat .(bij NS 8301 model)
Is dit weer een andere ketel dan die jij bedoeld ?

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #24 Gepost op: 05 april 2010, 21:23:36 »
Ronald,

Ik ben woensdag in Hoorn (voor vele andere zaken). Ik zal even kijken of ik er aan toe kom om een antwoord op al je vragen te krijgen

uit m'n hoofd:
- LTM 21 had de deur in het machinistenhuis
- deur was niet aanwezig in de SHM uitvoering als 21 ("de Bosboom" uitvoering van de LTM 21)
- bij de LTM 26 (SHM) zit de (schuif)deur weer in het machinistenhuis
- vat links voor was luchtvat. Dit zit nu tussen de waterbakken onder het machinistenhuis

Verder zal ik het LTM boek weer eens uit de kast halen

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #25 Gepost op: 08 april 2010, 00:35:04 »
Volgende vraag :
als ik naar de Philotrain tekening kijk , dan heb ik een lange smalle ketel onder het machinistenhuis .
op gebouwde modellen zie ik die zelfde ketel onder het frame aan de voorzijde v/d loc.(zie de 2e foto van Jeroen z'n model)
Terwijk ook de luchtketel linksvoor op de voetplaat staat .(bij NS 8301 model)
Is dit weer een andere ketel dan die jij bedoeld ?

- ketel onder loc aan voorzijde: kan ik niks over vinden. Op de algemeen plan tekening in het LTM boek is deze ketel niet te zien.

- de ketel links bovenop de voetenplaat is bij de NS 8301 en de LTM (SHM) 21 het hoofdreservoir voor de luchtdruk rem. De machines hadden bij de LTM een vacuumrem (dus geen luchtdrukvat). Waarschijnlijk hebben meerdere ex-LTM loc's nadat ze via Dotremont verkocht werden een luchtrem gekregen, maar bijv. de 35 heeft op de Rietlanden dienst gedaan zonder dat er lucht (of vacuum) slangen op de bufferbalk zichtbaar zijn

- de luchtpomp was bij de LTM (SHM) 26 niet weg te werken en staat dus nog in het zicht. Het hoofdreservoir is wel verplaatst naar onder het machinistenhuis. In de achterbufferplaat zit een opening, deze is om bij de asla te kunnen. De luchttank zit tussen "onderkant gat" en "onderkant bufferplaat". Ik heb niet kunnen achterhalen of dit gat er oorspronkelijk in heeft gezeten. Het kan zijn dat dit later is aangebracht omdat er geen asput beschikbaar was om onder de loc te komen. Op oude foto's is het lastig te zien omdat de koppeling normaal voor dit gat hangt

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #26 Gepost op: 08 april 2010, 22:13:33 »
Paul,

Bedankt voor alle uitleg en je onderzoek .

Ik ga er dan vanuit dat dat die "ketel" die ik bedoel gewoon het hoofdreservoir is en onder het machinistenhuis zit
Mogelijk dat sommige onderstellen bij philotrain (of later) verkeerd om gemonteerd zijn (kwestie van twee schroefjes los en onderstel halve slag gedraaid weer monteren.
Zelfs als de loc geheel klaar is , is dit in 30 sec. omgedraaid


hoofdreservoir aan voorzijde


hoofdreservoir onder machinistenhuis


zoals je ziet , gaan bij het verdraaien ook de remblokken naar de andere kant van het wiel (je ziet nu alleen het bevestigings punt)
Dus nu nog op zoek naar een foto van een wiel met remblok

ps) alles op de foto's zit nog los en zit dus nog niet op de definitieve plek
« Laatst bewerkt op: 08 april 2010, 22:16:35 door ronald1956 »

Limbo afrikaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 114
  • Twee sterren, dat is **
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #27 Gepost op: 15 mei 2010, 12:55:43 »
Ik ga er dan vanuit dat dat die "ketel" die ik bedoel gewoon het hoofdreservoir is en onder het machinistenhuis zit
Mogelijk dat sommige onderstellen bij philotrain (of later) verkeerd om gemonteerd zijn (kwestie van twee schroefjes los en onderstel halve slag gedraaid weer monteren.)
Zelfs als de loc geheel klaar is , is dit in 30 sec. omgedraaid

Hoi Ronald,

Afgelopen woensdag ben ik naar het nationaal archief in Den Haag geweest om wat tekeningen van LTM-goederenwagons te bekijken en een kopie te krijgen. In dezelfde archiefdoos (dossiers met goedkeuringen tbv. gebruik door het ministerie van verkeer en waterstaat) vond ik ook het dossier met tekeningen/algemeenplan (als blauwdruk) van de LTM Verhoop stoomlokomotief. Op deze tekening zit het hoofdreservoir onder het machinistenhuis en niet zoals mijn model vooraan. Op foto's kan ik geen bewijs vinden die jou veronderstelling ontkrachten. (althans het is niet zichtbaar) Dus het hoofdreservoir hoort onder het machinistenhuis!!
Of philotrain of vorige eigenaar dit verkeerd gemonteerd heeft weet ik niet. Ik ga de boel wel omdraaien, zodat het historisch juist is.

Groeten,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2010, 15:08:37 door Limbo afrikaan »
LTM, dat andere miljoenenlijntje waar limburg trots op was.

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #28 Gepost op: 15 mei 2010, 13:50:09 »
Hoi Jeroen,

Bedankt dat je ook nog even voor mij gekeken heb.
Op mijn bouwtekening staat het dus juist , maar ik heb meerdere modellen gezien die dus verkeerd zaten .(foutje Philotrain ?? )

Ondertussen ben ik bezig met de voor- en achterzijde van de schortbeplating aan te passen .
(bij mij past het niet , en ik pas het dusdanig aan , zodat het overeen komt met de foto's)
Dat is toch meer werk , dan dat ik gehoopt had . Ik vermoed dat dit later bijgemaakte onderdelen zijn , want het is ook anders dan bij de door Philotrain zelf gemaakte modellen.

Binnenkort zal ik hier weer even wat foto's plaatsen .

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS Baanbreker - Philotrain 54B SHM 21 - Ir.P.H. Bosboom
« Reactie #29 Gepost op: 21 juni 2010, 19:47:13 »
Na wat vertraging , hier weer wat vorderingen aan het locje.


goed te zien welke aanpassing er aan de voor en achterzijde v/d schortbeplating gemaakt moest worden om het passend te krijgen


Het machinistenhuis in aanbouw . De nodige klemmen gebruikt om de warmte af te voeren , daar waar we deze niet willen hebben


Het geheel op de voetplaat geplaatst.