Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Kranenberg, een exercitie in code 70 door SvenW
Vandaag om 20:42:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:38:56
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Boertje
Vandaag om 20:01:14
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 18:07:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
  

Auteur Topic: Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216  (gelezen 5387 keer)

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Gepost op: 17 March 2010, 17:20:06 »
Hallo,

Ik heb al een tijd geleden het er over gehad dat mijn NS 1983, die er niet uitziet in die kleuren, jaren geleden van m'n tafel is gereden en de kap is beschadigd. Nu was ik weer helemaal vergeten dat ik daar mee bezig was, maar nu wil ik het toch is een keertje afmaken. Het model heeft het art. nr. 63494 van Roco.
Zoals velen weten hebben er dus BR 216 vroeger in Nederland in de spitsdienst in Oost-en Noord Nederland dienst gedaan met Plan E. Nu wil ik dus een kap bij Roco bestellen van een BR 218 in het rood. Volgens mij heeft mijn loc dezelfde vorm (daarmee bedoel ik alles zonder de kap, dus motor en romp ,of hoe het ook heet, enz.) als deze, dus past de kap van de BR 218 er wel op volgens mij.

In deze twee topics staan nog wat afbeeldingen van de BR 216 in Nederland:
Nummers BR 216 en DB nummertransfers
Brawa "NS"216 voor plan E

Ik hoop dat iemand kan vertellen of hij een beetje op de BR 216 lijkt, behalve het nummer dan. En als iemand voor het nummer nog een idee heeft hoor ik het ook graag.

De groeten

Peter Gootzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #1 Gepost op: 17 March 2010, 17:48:39 »
Hallo,

De verschillen tussen Baureihe 216 en 218 zijn toch iets groter dan je zou denken. Onder is de 216 in het echt ongeveer 40 cm korter dan de 218. Verder is de tank onder de lok anders, de uitlaten op het dak zijn anders, de verdeling van de roosters over de zijwand is anders enz. Bovendien is het model van de 218 van Roco, dat jij wil gebruiken, eigenlijk een 215. Men heeft alleen enkele jaren geleden een nieuwe kap voor de 218 gemaakt, die op het onderstel van de 215 verkocht wordt. Dus dan heb je een 216 die eigenlijk is opgebouwd uit een onderstel van een 215 en een kap van een 218. Dat zijn wel heel veel compromissen. Maar ieder zijn eigen ding, de een vindt dat storender als de ander, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik zou het persoonlijk niet doen.

Bovendien zal een losse Roco kap al gauw rond de 40 euro gaan kosten denk ik. De 216 van Brawa (die overigens wel helemaal correct is en erg geslaagd) kun je op beurzen en op de Duitse Ebay vaak al voor rond de 80 euro aantreffen. Een nieuwe Roco kap + decals met nieuwe nummers en alle moeite die je erin moet steken wegen mijns inziens dus niet echt op tegen de aanschafkosten van een echte goede 216 van Brawa.

Mvg, Peter

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #2 Gepost op: 17 March 2010, 18:33:42 »
Tja, de verschillen in de draaistellen maken mij niet zo uit. Maar bij de roosters en ramen zie je wel en groot verschil, vooral bij de ramen. Bij deze is een raam verwijderd en er een rooster van gemaakt, en ook zitten er twee gaten om te tanken onderaan erop. Maar verder zijn hier alleen maar kleuren verwijderd, en dat maakt het weer lelijk en niet kloppend. De beste optie is denk ik om die te kopen en te gaan airbrushen, maarja die heb ik niet en vind ik op dit moment iets te duur. En ook kan ik dan net zo goed een Brawa kopen.
Heeft iemand toch een idee hoeveel deze (de kap van de BR 215) kan kosten?

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5402
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #3 Gepost op: 17 March 2010, 19:52:34 »
Op de onderdelenlijsten van Roco worden prijsgroepen genoemd. De kap heeft prijsgroep 50 meegekregen. In een andere lijst kun je de indicatie van de prijs terugvinden. Een indicatie, want deze lijst is van 2007 ongeveer. De schatting van Peter is dus helemaal niet gek.

Op de beurs in Houten kom ik regelmatig losse kappen van diverse loc's tegen. Een leuke reden voor een speurtocht. ;)

Groet,
Basilicum


TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #4 Gepost op: 17 March 2010, 22:03:34 »
 :o Dat is wel een hele grote prijs voor één zo'n kapje, zo maken ze heel wat winst daar bij Roco. De kap van de 218 kost zelfs €53,-! Ik had persoonlijk meer iets van 20 euro in gedachten gehad, maar als je deze prijzen ziet dan komt het niet echt meer in de buurt, ik had €40,- voor dat ding betaalt!
En naar Houten afreizen is toch ook weer niet echt dichtbij voor mij. Maarja... :-\
Kan ik het niet van iemand hier op het forum een kap overnemen?  ;D

Lokpaint

  • Gast
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #5 Gepost op: 17 March 2010, 22:27:03 »
Hoi

Hoezo wil je een andere kap?  Het wordt namelijk nooit een 216 of een 218.

Als 215 is het een redelijke lok, maar persoonlijk zou ik er niks in investeren. Het blijft namelijk behelpen.

Stop de 20 euro in de spaarpot, verkoop de gele die je nu hebt (desnoods alleen de motor; deze zijn gewild) en spaar er nog een eurootje of 50 bij.

Koop dan een Brawa  en ben heel gelukkig ;D

Prijsgroep 50 is 32 euro (bruto) op mijn lijst uit 2009 :-\

Bart
« Laatst bewerkt op: 17 March 2010, 22:35:40 door Lokpaint »

Peter Gootzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #6 Gepost op: 18 March 2010, 11:28:27 »
Die mening deel ik inderdaad. De kap zal dus rond de 35 euro kosten, de decals voor nieuwe nummers zullen je ook nog een paar euro kosten, dus in totaal rond de 40 euro. Als je dan inderdaad de Roco-lok verkoopt zoals Lokpaint zegt, schat ik dat je daar rond de 30 euro verkrijgt (desnoods losse motor, losse kap enz.). Samen met de 40 euro die je sowieso had willen investeren is dat 70 euro. Op de Duitse Ebay staat nu bijvoorbeeld een bordeauxrode 216 van Brawa (die dus wel een echte 216 is en helemaal correct) voor 94 euro, direct kopen. En die staan er vaak op en ook nog wel voor minder. Op beurzen heb ik ze al voor 79 gezien. Ik zou dus eerder voor die optie gaan. Maar dat is min persoonlijke mening, wie weet kun jij wel leven met de compromissen van een 218-kap.

Mvg, Peter

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #7 Gepost op: 05 April 2010, 11:56:15 »
hou dat ding gewoon, heb je n mooie aandrijving liggen die altijd wel een keer van pas komt, voor een lima-loc of treinstel met zo'n ouwe zaagmotor bijvoorbeeld...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #8 Gepost op: 05 April 2010, 12:27:49 »
:o Dat is wel een hele grote prijs voor één zo'n kapje, zo maken ze heel wat winst daar bij Roco.

Valt wel mee, of tegen, net hoe je het bekijkt. De kap van een model vergt een groot deel van de ontwikkelkosten. Niet vreemd dat die kosten worden doorberekend in de prijs van een losse kap.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #9 Gepost op: 05 April 2010, 22:35:18 »
bovendien zit er ook een hoop duur spuit- en drukwerk aan, terwijl die kap maar voor 1 specifiek model bruikbaar is over t algemeen. Een tandwieltje kan in 30 loctypen passen als de fabrikant een beetje standaardiseert, een draaistelframe op alle kleurvarianten van een type loc, etc...

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Roco NS 1983 ombouwen naar BR 216
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2010, 07:41:31 »
Ik heb besloten om hem gewoon te houden.