Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:50:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706  (gelezen 53390 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Gepost op: 17 March 2010, 02:07:47 »
Hoi,

Zoals al wel bekend via 'Toon je aanwinsten', ben ik sinds Rail 2010 in bezit van een Philotrain 1706.

Daar ik het fenomeen vitrine, met bijbehorende modellen, niet ken ;) moet ook de 1706 dusdanig inzetbaar gemaakt worden voor het rijverkeer, dat er tenminste treinen achter kunnen  :P ::)

Dus...

... dit

En...

...dit, moet getransformeerd worden naar een werkende koppeling die in modelbaan bedrijf functioneert.

Het zal nog een hele toer worden, omdat de tender aardig hoog op de poten staat en er een mooie vrije doorkijk onderdoor is  (y) ( toch wel echt mooi hoor zo'n 'Philo' ;) )

Dus eerst maar eens een punt gezocht waar zonder al te ingrijpende veranderingen aan het tenderchassis het draai- en trekpunt van de koppeling geplaatst kan worden.

Maar eerst...

... een ophangbeugeltje. Geheel in stijl met de rest van het model, in messing  :P 8)

Dan...

... de schacht zelf en de 'trekplaat'. De schacht is afgezaagd van een oude Roco koppeling en met Olba gelijmd.
Verder zie je ook de richtveer van 0.5mm fosforbronsdraad.

... ook nog een oogje voor de richtveer aangebracht en de boel gemonteerd ! ...

... en getest met een Roco KK, natuurlijk netjes op NEM-hoogte ;)

... oh... er komen natuurliljk nog wel weer haakkoppeling en luchtslang imitaties op ;)

... hier het eigenlijke doel van het geheel. Deze loc moet op de Atelierbaan het verkeer tussen Almelo en Marienberg gaan rijden. Marienberg echter is voor deze lijn een kopstation. Er zal dus afgekoppeld, gedraaid en omgelopen moeten worden. Van Bernd had ik wat setjes Roco digitale koppelingen ovegenomen.

... helaas koppelt het dan niet meer buffer aan buffer, maar wel heeeeeeel licht. De koelwagen beweegt niet eens als gekoppeld wordt !!  (y) Ook is mooi te zien dat er van de zijkant af niets van het hele mechanisme te zien is  (y)

Dus de eerste stap is gezet. Volgende opgave is digitaliseren ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 17 March 2010, 20:20:55 door Karst Drenth »

stig

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NEM schacht en decoder voor de Philotrain 1706
« Reactie #1 Gepost op: 17 March 2010, 06:25:48 »
Ziek hoor! ;D (ik doe het wel gewoon met het handje...) (y) Maarre, nice! ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #2 Gepost op: 17 March 2010, 09:11:53 »
Dit is ook het antwoord op vragen die ik al had over mijn 2100, daar moet ook nog eens een
Nem schacht onder om zo ook dienst te kunnen doen.
En als de tender dan toch open ligt kan er net zo goed ook direct een decoder in.

Top Ombouw.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 17 March 2010, 12:19:13 »
Hoi RobbertJan,

Zou idd ook op deze manier moeten kunnen. Als tenminste de aandrijving net zo gemaakt is als bij de 1700.

Een tenderaandrijving zal denk ik niet genoeg ruimte overlaten. Het grote voordeel van de getoonde oplossing ( met de lange koppelstang ) is dat het ook met kortkoppelingen goed werkt.

Iets anders waar ik nog naar moet / zal gaan kijken is de stroomafname. Nu neemt de loc van 1 rail de spanning af, en de tender van de andere rail. Een beetje vreemde ( maar wel makkelijke ) en waarschijnlijk niet optimale oplossing.  ::)

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 March 2010, 12:25:10 »
Karst, het kan altijd beter, maar op Ontraxs had je kunnen zien dat het absoluut geen problemen hoeft te geven. Alleen de overgang van fiddle yard met eigen trafo naar de hoofdbaan gaat niet. Dan heeft ie even een zetje nodig. Het is overigens een heel eenvoudige en vroeger algemeen geaccepteerde manier van stroomafname zonder dat je met wipertjes moet gaan werken.

Als je overigens met kadee's wilt gaan werken, is zo'n boom natuurlijk volkomen overbodig. Er zit al speling op de kop en je kunt de koppeling dan direct aan de tender monteren. Aan de voorzijde weet ik ff niet hoeveel ruimte je hebt.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2010, 12:29:42 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #5 Gepost op: 17 March 2010, 12:48:24 »
Mijn 2100 heeft ok de zelfde wijze van stroomafname en aandrijving, de locomotief 1 spoorstaaf
de tender de andere. Dit zal in mijn geval digitaal gezien geen enkel probleem opleveren met de overgang
van Fiddle Yard naar de Hoofdbaan, gezien deze door één en de zelfde voeding gevoed worden.

De motor van de 2100 die kon wel eens niet zoveel verschillen met die van de 1700 alleen de tender
is waarschijnlijk bij de 2100 iets ruimer en hopelijk groot genoeg voor een decoder(tje)

Ik zal binnenkort ook eens kijken of ik een mooie constructie onder de tender kan fabriceren, gezien
alles wat er achter zou kunnen toch ook een Nem schacht of standaard beugel koppeling heeft.

Gr.

Robbert Jan.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #6 Gepost op: 17 March 2010, 13:15:35 »
Hoi,

Stig, bedankt voor de geruststellende woorden  :P (y)

Voor digitaal betekent dit eigenlijk wel dat je aan een z.g. Common Ground systeem vast zit. Dan heb je idd geen probleem omdat er altijd een 'retour' is via die common ground. Overigens zou dat ook een idee voor de fiddle zijn: de trafo's via 1 rail aan elkaar knopen... eveneens een vroeger algemeen gebezigde en geaccepteerde manier ;)

Verder zal ik rekening moeten houden met stopsecties, met name welke rail daar onderbroken moet worden omdat het in positie bepaling nogal scheelt welk deel van de loc stroom afneemt.

Maar misschien, als de verdere stroomafname voldoende is, dat ik alleen aan wielen van de bogie een detectie weerstand aanbren. Dan zijn de problemen daarvan ook weer opgelost :) En... ik krijg toch nog twee wielstellen voor de bogie opgestuurd van Dhr Molekamp om mee te experimenteren ivm berijden van boogstralen vanaf 480mm.

Het aanbrengen van slepertjes is ook niet echt m'n favoriete werkje. En hij gaat ook eerst zo de baan op ;)

Citaat van: stig
...Als je overigens met kadee's wilt gaan werken, is zo'n boom natuurlijk volkomen overbodig. Er zit al speling op de kop en je kunt de koppeling dan direct aan de tender monteren. Aan de voorzijde weet ik ff niet hoeveel ruimte je hebt...

Klopt, maar ieder z'n ding. Ik vind persoonlijk de Kadee's het nu net niet  :-\ ( voor de toepassing die ik in gedachten heb ;) ) En... aan de voorzijde hoeft niets, dus daar ben ik snel mee klaar  ;D

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 17 March 2010, 13:18:38 door Karst Drenth »

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #7 Gepost op: 18 March 2010, 00:03:51 »
Hoi,

Zo, de tender lag toch nog open, dus idd ook maar een decoder(tje) ingebouwd.
Het is een LoPi 3.0 Micro geworden dit keer. Eerst maar even de 'stall-stroom' gemeten van de motor, die bedraagt net iets meer dan 400mA dus dat kan gerust voor een decoder met 700mA 'dauerstrom'  ;D (y)

... hier een plaatje van de aansluitingen. Alle functie draden zijn er af gehaald om mogelijke kortsluiting te voorkomen. Als later de koppeling operationeel wordt, zien we wel weer verder. De motor heeft een '+' aanduiding, waar dus de oranje draad naar toe gaat. De rode komt aan het geisoleerde moertje linksboven onder de kardanschacht, de zwarte aan het soldeerpuntje vlak voor de decoder, het frame dus. Hiermee is ook bepaald dat de tender van de linkerrail en de loc van de rechterrail stroom afneemt.

Na het solderen van de draden is de decoder met foamtape tegen de achterkant van de motor geplakt.

En...

... gelijk ook maar echte kolen op de tender geplakt. Lijkt een stuk beter dan de zwart meegespoten stukjes glas oid, die eerst de kolen moesten voorstellen ;)

Daarna de tender en loc weer vereningd voor wat rijproeven. Zoals al verwacht is Piko R2 teveel van het goede. De bogie loopt onherroepelijk tegen de trapjes aan  :) Maar... daar gat nog wel wat aan gedaan worden ;) Over de rest van het Piko A-spul inclusief alle wissels loopt het prima en perfect  (y)

Het model heeft kennelijk nog nooit echt gereden, want de aandrijving was droog en vertoonde geen sporen van slijtage. Dat bleek ook wel voor de eerste meters.... het ding moet echt inlopen !  Dus de bogie maar gedemonteerd en als een 'B' met tender trekt het nu zijn rondjes over de testbaan. Inmiddels ook met een bescheiden sleepje koelwagens er achter. Geen probleem tot dusver.
Hoewel ik al wel hier en daar de draaiende delen gesmeerd had, begint het nu toch wel hier en daar te piepen. Zal nog wel een 1000km beurtje moeten hebben ;)

Thema stroomafname blijft me wel bezighouden. Als de complete loc gemonteerd is ( incl ), zal de 'rechterrail' afname wel voldoende zijn. De tender heeft echter toch wel een wat korte radstand, waardoor er toch wel haperingen optreden op ongepolariseerde wissels. Heb al even gekeken, er is ruimte en mogelijkheden voor wat extra 'pick-ups'.  :P

Grtzz,

Karst

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #8 Gepost op: 18 March 2010, 09:16:38 »
Zo zit mijn decoder (V3.0) ook ongeveer in de 2100.
Die heb ik met moeite in weten te bouwen, die past namelijk precies achter
in de tender. Welliswaar schuin en overdwars maar het blijft allemaal netjes op zijn plek.

De stroomafname, dat is inderdaad even kijken, ik zag in ieder geval dan bij mij de wielen ook niet
helemaal schoon meer waren, gezien de loc bij de vorige eigenaar al meters heeft gemaakt, en
meerder meters ook.

Voorlopig heeft ze de eerste meters gereden op de Fiddle Yard, hier en daar wel een hapering
maar goed dat is voor nu nog acceptabel, de gehele baan is nog niet klaar dus wissels e.d. daar
ben ik nog niet aan toe gekomen.

Succes met de 1700!

Gr.

Robbert Jan.

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2010, 19:19:07 »
Hoi,

Weer een aantal dagen rijervaring rijker !!

En... moet zeggen, het valt in het geheel niet tegen. Het voermoeden, dat het model nog nooit een modelbaan gezien had, werd wel bevestigd na een inloop periode van ca. 2 uur. Aandrijving loopt botersoepel, decoder regeling netjes afgesteld. Top !

Alleen... voordat het zover was, het model eens op de digitale demo pendelbaan gezet, alwaar de daar aanwezige wissels theoretisch geen probleem zouden moeten opleveren.

Maar niets was minder waar. Constant liep de bogie uit de rails, en dat terwijl er nog voldoende speling was in de uitslag :(

Nader onderzoek leerde, dat het veertje dat de bogie op de rails moet drukken ( en daarbij de voorkant van de loc ondersteund ) niets 'deed', het was eenvoudigweg te kort  :-\

Dus hoe kom je op zaterdagavond aan een veertje ? Juist, zelf maken  ;D Boortje van 3.5 mm samen met 0.35mm forforbronsdraad in de klauwplaat van de draaibank geklemd, laagste toerental ingesteld en... veertje opwinden  :P

... met dit als resultaat  8)

... het veertje heeft een iets grotere diameter als het oude, maar kan daardoor ook niet meer klem komen te zitten in de bogie  (y)

Na montage t/m zondagavond zo ongeveer probleemloos gereden.  8) Zelfs... op Piko R2 ! 422mm werd goed 'genomen' echter alleen in 1 rij- en boogrichting, het is dus wel te krap, maar geeft dus heel veel goede moed voor de 484 bogen  8)

Wel is de loc heel gevoelig voor niet helemaal schone rails. Dus dat zal toch wel extra stroomafname worden...

En toen.... toen begon de loc in de wissels en tegenbogen steeds te stotteren en zelfs vloog de centrale een aantal keren in de kortsluiting  :( :'(

Het probleem zat duidelijk in de bogie, want met de hand heen en weer bewegen triggerde op een gegeven moment ook de kortsluitbeveiliging  :(

Dus... bogie uitbouwen en nadere inspectie...

... niet helemaal goed te zien, maar aan de binnenkant van de scheenplaten begonnen zich 'halve maantjes in de lak te slijten ter hoogte van de wielflenzen  >:( Dus maar op zoek naar de oorzaak daarvan. Voor demontage van de wielen, bleek dat deze bij een bepaalde uitslag de binnenkant van de scheenplaten raakten.

Daar er voldoende 'vlees' in de scheenplaten zit, konden deze netjes een halve millimeter aan de binnenkant worden afgevijld, waardoor het probleem niet meer kan optreden  ;D

Omdat de lak er wel wat 'vet' op zat, en het nu kale messing ook weer van een mooi diepe zwarte laag voorzien moet worden, de hele bogi maar in de thinner gemikt... Er zitten tenminste twee, verschillende, lagen zwart op...

Wordt vervolgd.

Grtzz,

Karst

stig

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 March 2010, 22:06:56 »
Niks geen heilige huisjes voor jou! Gewoon hakken en vijlen en in de thinner met die zooi.

Herinnert mij eraan dat ik m'n 7700 ook nog moet fatsoeneren... Het weghakken van die malle tramkoppeling...

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2010, 22:19:55 »
Yep  ;D heilige treinen bestaan niet ;)

't is ook gewoon maar een modeltrein ;) Waar.... ook ondanks de prijs een boel 'mis' aan is  ;D

Maar ik waardeer het handwerk en de techniek, en het feit dat het bijna een 'one-of' is ( 1 van de 15 ) desondanks is misschien voor mij de drempel tot hakwerk wat lager als voor de gemiddelde modelspoorder en Philotrain bezitter ;)

( nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ie niet echt de hoofdprijs gekost heeft )

Grtzz,

Karst

P.S. Staat alweer netjes in de zwarte lak. M.i. netter dan het was  :P

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 24 March 2010, 00:31:55 »
maar 15 van gemaakt?
jee bij mij rijd er ook een
bij wie nog meer ?
groet jan

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 24 March 2010, 00:41:00 »
Yep,

15 van deze versie, 125 in totaal.

Bron: Wim Wolters

stig

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 March 2010, 01:53:10 »
Overzicht Philotrain nummer, uitvoering, jaartal en aantallen. Ik vermoed dat Karst de 62F heeft waarvan er 20 zijn gemaakt?

62A
SS natte stoomloc 904 ‘Hartje’, appelgroen, zonder oververhitter, voedingspom p en voorwarmer (1906-’21)
1987
40

62B
SS overhitte stoomloc 867, appelgroen, omgebouwd als oververhitter met voedingspom p en voorwarmer (1902-’21)
1987
15

62C
NS natte stoomloc 1792, ‘Hartje’, olijfgroen, met voedingspom p en voorwarmer (1921-‘39)
1987
80

62D
NS oververhitte stoomloc 1835, olijfgroen, met voedingspom p en voorwarmer (1933-’39) Op verzoek: 1734
1987
140

62E
NS natte stoomloc 1398, (omgenumm erde 1798), wit geschilderd ‘NS 1398’, ‘Hartje’, olijfgroen, met voedingspom p en voorwarmer (1945-’49) Op verzoek: 1399: in oorlogsuitvoe ring met witte randen en afgeschermd e lantaarns
1987
15

62F
NS stoomloc 1794, olijfgroen, met groene dombekledin g en voorwarmer (1945-’57) Op verzoek: 1714: in oorlogsuitvoe ring met witte randen en afgeschermd e lantaarns
1987
20

Volgens mij zijn er dan totaal 310 gemaakt. Als dit klopt tenminste...

Het bedrijfsnummer kon denk ik wel op bestelling anders.