Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dat overkomt mij niet.
door
BartvD
Vandaag
om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Duikeend
Vandaag
om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bellejt
Vandaag
om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank103
Vandaag
om 17:56:15
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan
door
Stieven76
Vandaag
om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Jan Bennink
Vandaag
om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
Ronald69
Vandaag
om 17:10:54
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
wob
Vandaag
om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
GD
Vandaag
om 11:21:39
Camp 3
door
GD
Vandaag
om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
19 July 2025, 23:46:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers (gelezen 1459 keer)
mDDM
Offline
Berichten: 1046
gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
«
Gepost op:
13 March 2010, 21:31:45 »
Afgelopen donderdag was het dan zo ver: proefbaantje uitgelegd om twee Koplopers (waarvan één Olympische) gekoppeld te laten rijden. Ik heb me hier zeer op verheugd, omdat juist de doorloopkop dit materieeltype (officieel aangeduid als ICM) zo karakteristiek maakt.
Eerst de Vmax van de geel-blauwe 4221 ingesteld op een maximum snelheid van 160 km/h. Met de stopwatch kwam ik uit op een instelling van 88% op het MS. De 4240 Olympia rijdt, zoals al eerder op dit forum is gemeld, een stuk harder. Ik heb de treinstellen achter elkaar laten rijden op het zelfde spoor. Ieder treinstel werd daarbij bediend door een eigen MS. Bij maximum snelheid moest ik de instelling van de 4240 terugbrengen tot 62% om deze ongeveer even hard te laten rijden als de 4221. Ook bij lagere snelheden (evenveel blokjes op snelheidsbalk van beide MS'en) bleken de treinstellen bij deze instelling ongeveer even snel te rijden, ook na omkeren van de rijrichting. Wel was duidelijk dat de 4221 in een boog zichtbaar sterker wordt afgeremd dan de 4240.
Vervolgens een treinstel omgekeerd en beide treinstellen met de bijgeleverde koppelboom verbonden. Deze moet aan de draaistellen geklikt worden, maar helaas blijkt er maar heel weining kracht nodig om ze weer los te trekken. Daarna met beide MS'en langzaam de snelheid verhoogd, daarbij zorgvuldig het aantal blokjes gelijk houdend. Dat ging wonder boven wonder heel goed. Genieten van de voorbijstuivende combinatie. Afremmen ging ook goed. Daarna aantal malen opnieuw versneld. Toen schoot op een gegeven moment de koppelboom los, bleef hangen achter een obstakel langs de baan en raakte beschadigd....
Dit had Märklin toch beter kunnen maken. Ik vrees dat ik het gekoppeld rijden uit mijn hoofd moet zetten. Daarbij gaat dan ook het plan voor de aanschaf van een tweede geel/blauwe (voetbal/schiphol/alexia) om gekoppeld met de 4221 te rijden voorlopig in de ijskast.
Wat zijn jullie ervaringen? Ook last van losschietende koppelboom?
Gelogd
Romeo373
Gast
Re:gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
«
Reactie #1 Gepost op:
13 March 2010, 21:55:04 »
wad de afstand tussen de stellen ook niet onnatuurlijk groot ?
GR. Romeo
Gelogd
mDDM
Offline
Berichten: 1046
Re:gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
«
Reactie #2 Gepost op:
13 March 2010, 22:09:14 »
Dat viel reuze mee, zeker met de bijgeleverde (geopende) doorloopkoppen.
Gelogd
Romeo373
Gast
Re:gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
«
Reactie #3 Gepost op:
13 March 2010, 22:26:13 »
dus zonder
Gr. Romeo
Gelogd
Dammtor
Offline
Berichten: 26
Re:gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
«
Reactie #4 Gepost op:
14 March 2010, 16:04:39 »
Ik heb zelf niet twee koplopers maar twee treinstellen BR 420 van DB.
Art.nrs 37501 en37502.
Deze zijn met een soortgelijke koppelboom verbonden.
Ik had de eerste keer behoorlijk moeite om ze gekoppeld te krijgen, dus deze zitten best strak.
Bij mij rijden ze gekoppeld hun rondjes met tegenbochten en al erin.
Ik herken dit probleem dus niet.
Ik ben wel benieuwd hoe lang dit goed blijft werken want het is maar een klemverbinding.
Ik zal tzt de koppelingen zeker aan moeten passen aangezien ik met een bloksysteen werk (M-Track)
en dus de voorste sleper de rijstroom op moet nemen.
Nu zou het voorste treinstel stoppen terwijl de achterste door blijft duwen.
Moet opghelost worden met stroomdoorvoerende koppelingen.
Maar dat is een ander uitdaging.
John
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers