Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers  (gelezen 1454 keer)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
« Gepost op: 13 March 2010, 21:31:45 »
Afgelopen donderdag was het dan zo ver: proefbaantje uitgelegd om twee Koplopers (waarvan één Olympische) gekoppeld te laten rijden. Ik heb me hier zeer op verheugd, omdat juist de doorloopkop dit materieeltype (officieel aangeduid als ICM) zo karakteristiek maakt.

Eerst de Vmax van de geel-blauwe 4221 ingesteld op een maximum snelheid van 160 km/h. Met de stopwatch kwam ik uit op een instelling van 88% op het MS. De 4240 Olympia rijdt, zoals al eerder op dit forum is gemeld, een stuk harder. Ik heb de treinstellen achter elkaar laten rijden op het zelfde spoor. Ieder treinstel werd daarbij bediend door een eigen MS. Bij maximum snelheid moest ik de instelling van de 4240 terugbrengen tot 62% om deze ongeveer even hard te laten rijden als de 4221. Ook bij lagere snelheden (evenveel blokjes op snelheidsbalk van beide MS'en) bleken de treinstellen bij deze instelling ongeveer even snel te rijden, ook na omkeren van de rijrichting. Wel was duidelijk dat de 4221 in een boog zichtbaar sterker wordt afgeremd dan de 4240.

Vervolgens een treinstel omgekeerd en beide treinstellen met de bijgeleverde koppelboom verbonden. Deze moet aan de draaistellen geklikt worden, maar helaas blijkt er maar heel weining kracht nodig om ze weer los te trekken. Daarna met beide MS'en langzaam de snelheid verhoogd, daarbij zorgvuldig het aantal blokjes gelijk houdend. Dat ging wonder boven wonder heel goed. Genieten van de voorbijstuivende combinatie. Afremmen ging ook goed. Daarna aantal malen opnieuw versneld. Toen schoot op een gegeven moment de koppelboom los, bleef hangen achter een obstakel langs de baan en raakte beschadigd....

Dit had Märklin toch beter kunnen maken. Ik vrees dat ik het gekoppeld rijden uit mijn hoofd moet zetten. Daarbij gaat dan ook het plan voor de aanschaf van een tweede geel/blauwe (voetbal/schiphol/alexia) om gekoppeld met de 4221 te rijden voorlopig in de ijskast.

Wat zijn jullie ervaringen? Ook last van losschietende koppelboom?

Romeo373

  • Gast
Re:gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
« Reactie #1 Gepost op: 13 March 2010, 21:55:04 »
wad de afstand tussen de stellen ook niet onnatuurlijk groot ?

GR. Romeo

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re:gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
« Reactie #2 Gepost op: 13 March 2010, 22:09:14 »
Dat viel reuze mee, zeker met de bijgeleverde (geopende) doorloopkoppen.

Romeo373

  • Gast
Re:gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
« Reactie #3 Gepost op: 13 March 2010, 22:26:13 »
dus zonder  :P

Gr. Romeo

Dammtor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:gekoppeld rijden twee Märklin (of Trix) Koplopers
« Reactie #4 Gepost op: 14 March 2010, 16:04:39 »
Ik heb zelf niet twee koplopers maar twee treinstellen BR 420 van DB.
Art.nrs 37501 en37502.
Deze zijn met een soortgelijke koppelboom verbonden.
Ik had de eerste keer behoorlijk moeite om ze gekoppeld te krijgen, dus deze zitten best strak.
Bij mij rijden ze gekoppeld hun rondjes met tegenbochten en al erin.
Ik herken dit probleem dus niet.
Ik ben wel benieuwd hoe lang dit goed blijft werken want het is maar een klemverbinding.

Ik zal tzt de koppelingen zeker aan moeten passen aangezien ik met een bloksysteen werk (M-Track)
en dus de voorste sleper de rijstroom op moet nemen.
Nu zou het voorste treinstel stoppen terwijl de achterste door blijft duwen.
Moet opghelost worden met stroomdoorvoerende koppelingen.
Maar dat is een ander uitdaging.

John