Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Auteur Topic: Drup wil beginnen...  (gelezen 3917 keer)

Drup NL

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Drup wil beginnen...
« Gepost op: 10 March 2010, 15:27:47 »
Hallee,

Ik sta te trappelen om met mijn eerste modelspoorbaan te gaan beginnen maar na de nodige research (voornamelijk op i-net) is het me nog steeds niet gelukt alle knopen door te hakken.

Dingen die ik wel zeker weet:

Tijdperk IV + V
Digitaal
Nederlands
Goederen + Personen
Ruimte is maximaal 2,70m x 1,50m.

Maar dan...
De schaal is een groot twijfelpunt. Aanvankelijk wou ik in N spoor gaan rijden vooral omdat de beschikbare ruimte wat kleiner was als dat hij nu is. Op zoek naar een passende startset viel het het aanbod in N me nogal tegen. Daarbij genomen dat ik "last" heb van "dikke vingers" ben ik gaan kijken naar H0 startsets en een wat grotere ruimte. Zoals jullie waarschijnlijk wel zullen weten is de keuze in H0 startsets een stuk ruimer, daar zou ik zeker in kunnen slagen. Als compromis heb ik nog even aan schaal TT gedacht maar daarin is het aanbod volgens mij nog beperkter.

Mijn voornaamste vraag is dan ook hoe goed H0 haalbaar is op deze oppervlakte?

Andere ideeën en inzichten zijn natuurlijk van harte welkom.

b.v.d.

Drup
b.v.d.

Drup

ZwaanBaan

• Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
Re:Drup wil beginnen...
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2010, 15:40:00 »
hoi drup

op die grootte kun je genoeg dingen neerzetten
ik heb zelf een baan van 2x1 meter en daar kun je ook heel veel opzetten
dus dat van jou dat is ook wel groot genoeg hoor ;)

MVG

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2010, 15:40:05 »
Al eens gedacht over H0m, dit is 12 mm spoor welke krappere bogen veroorlooft bereden in H0 formaat, het zogenaamde smalspoor.
Natuurlijk als u overweegd om NS te rijden is deze niet van toepassing.
Maar naar Duits Harz banen of vele Zwitserse banen is dit goed van toepassing, zo bekomt u meer op een beperkte oppervlakte.
Groetjes en welkom,
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2010, 15:48:54 »
Hallo "drup",

Tja... wat wil je... :) Je moet eerst duidelijk krijgen wat je precies wilt.... namelijk een ovaaltje is snel gelegd ook met die afmetingen... alleen is dat wat je wil? rondrijden? of wil je een groot station met 5 perronsporen? Dus probeer dat duidelijk te krijgen... :) Een schetsje maken en wat proberen is natuurlijk ook verhelderend.

Succes!

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2010, 15:56:43 »
Citaat
Mijn voornaamste vraag is dan ook hoe goed H0 haalbaar is op deze oppervlakte?

Op 2.7 bij 1.5 is de keuze natuurlijk niet onbeperkt. Misschien moet je eens een schets van de ruimte en evt tafel voor ons maken. Dan is het wel wat makkelijker. Een kant en klaar plan krijg je echt niet per direct aangereikt. ;)

bas den boer

• Offline Offline
    • Schwarzach
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2010, 15:59:21 »
Hallo Drup,

Ik zou voor N spoor gaan in jouw situatie met ruimte. Op de ruimte die je tot beschikking hebt kan je een leuke baan bouwen. HO word niet mooi met de bochten, dan gaan de treinen haaks de bocht om ::) Ik zie dat je nederlands wilt gaan reiden in de link onder aan dit bericht staat een link naar een fl* startset. Allen deze is nog niet digitaal. Wat een leuk systeem voor beginners is de multimaus van roco.

Groet, Bas
http://shop.wapstad.nl/catalog/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=4561&osCsid=8ed90a220f9742142862561f67d7bf02
軌道ñ!!

Drup NL

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2010, 17:24:30 »
Tja... wat wil je... :) Je moet eerst duidelijk krijgen wat je precies wilt.... namelijk een ovaaltje is snel gelegd ook met die afmetingen... alleen is dat wat je wil? rondrijden? of wil je een groot station met 5 perronsporen?

Zoals ik het nu voor me zie zullen er 2 reizigers treinen rijden. Het liefst op dubbel spoor. Deze treinen stoppen op twee zichtbare kleinere stationnetjes of haltes en op één groter schaduwstation. Daarnaast zou ik ook graag een goederen treintje laten pendelen tussen 2 emplacementen/havens/overslagen o.i.d. Deze goederentrein mag ook een stukje over de hoofdbaan. Een ovaaltje is dus zeker niet de bedoeling. Zelf zat ik te denken in de richting van een pendelbaan. Dit alles komt in mijn ogen het meest in de buurt van de werkelijkheid en dat is iets wat ik wel wil benaderen.

b.v.d.

Drup

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2010, 18:15:53 »
Persoonlijk zou ik ook voor N gaan bij jouw oppervlak. Dan hoef je je bochten niet onnatuurlijk scherp te maken.
Uiteraard is er in h0 meer verkrijgbaar, maar voor TP IV-V is er in N ook behoorlijk wat te krijgen.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2010, 19:04:59 »
Dan ga ik mee in het advies van Ronald Halma... Maak een schets van je kamer en scan dat... eventueel nog een schets van je baanidee en leg het ons voor misschien hebben wij nog wel gekke ideeën...

Persoonlijk zou ik toch met deze ideeën gaan nadenken over de N-schaal... twee kleine stations zichtbaar kosten in H0 minimaal 500 - 1.00m ruimte... dan houdt je maximaal 70cm "vrije baan" over.... niet echt veel... Goed het is wel een uitdaging :)

Groeten Ronald K.

PS een ander draadje over weinig beschikbare ruimte en ontwerp H0: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16460.msg249131.html#msg249131
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

kevinhhw

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2010, 19:33:09 »
mmmmm dat is lastig ik heb zelf ook
hele dikke vingers maar ik rij toch n
ik adviseer n

m de deugd

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2010, 19:43:19 »
Hoi Drup.

Welkom op Beneluxspoor.
Ik prevereer ook N spoor.
Mooi schaal verdeling.
Hoop mogelijk op de kleine ruimte,zelfs met lange treinen rijden.
Ik heb zelf ook N spoor.
En dikke vingers maakt bij N spoor geheel niet uit.
Sucses Drup, we zien wel wat het zal worden.
Veel plezier.

Martin.

Drup NL

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 March 2010, 09:43:19 »
Bedankt voor jullie reacties.

Het lijkt er op dat het dus N gaat worden.

Mijn volgende vraag is hoe moeilijk/makkelijk is het om een analoge startset om te bouwen naar digitaal? Afgaande op de link die bas den boer heeft gepost is dit misschien een optie.

Met welke webshops hebben jullie goede ervaringen? Ik ben helaas niet in staat om komend weekend naar Houten te gaan anders had ik willen proberen daar wat leuk spul op de kop te tikken. Mijn vooorkeur is dus bestellen op internet.

Dan ga ik mee in het advies van Ronald Halma... Maak een schets van je kamer en scan dat... eventueel nog een schets van je baanidee en leg het ons voor misschien hebben wij nog wel gekke ideeën...

Om een beeld te geven over de zolder waar de baan moet komen, de plek die ik in gedachte heb is een "nis" van 2,70m breed. Deze bevindt zich onder een schuin dak zodat ik op tafelhoogte een diepte van 1,50m ter beschikking heb. Alles onder tafelhoogte verdwijnt dus dieper onder het schuin dak. Hier zou ik eventueel het schaduwstation willen maken. Ik weet dat een diepte van 1,50m normaal gesproken te veel van het goede is maar dit los ik wel op d.m.v. een uitsparing, ladegeleiders of iets in die richting.

Ik heb me nog niet gewaagd aan een baanplan omdat ik eerst op een rijtje wou hebben welke schaal, welk spoor en materieel ik wil gebruiken. Ik verwacht trouwens niet dat iemand van jullie een compleet baanplan voor me aanlevert, daarvoor lijkt het ontwerpen me veel te leuk. Als ik iets op papier heb staan zal ik het hier zeker posten, maar ondertussen sta ik natuurlijk wel open voor jullie sugesties.
b.v.d.

Drup

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 March 2010, 10:00:08 »
Mijn volgende vraag is hoe moeilijk/makkelijk is het om een analoge startset om te bouwen naar digitaal?

Als je toch nog moet beginnen kun je toch gelijk een digitale starset kopen. kan je gelijk aan de slag.  (y)

Zit je keus er niet bij dan kun je uiteraard een analoge startset kopen. Die zullen tegenwoordig allemaal digitaal voorbereid zijn.
Dan is het kwestie van de lok openen en een decoder erin prikken. Van ombouwen kun je dus niet echt spreken  ;D
Hetzelfde geld voor loks die je er later bij koopt. Decoder erin prikken en rijden maar.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 March 2010, 10:01:40 »
Kan je uitleggen waarom de voorkeur voor het bestellen via internet? Als beginner kan je beter bij een "echte" winkel kopen omdat je eventueel bij problemen (en garantie vragen) en vragen altijd terug kan naar de winkel. Via internet is dat toch moeilijker met retour sturen enzovoort.  En de prijzen zijn soms echt niet goedkoper dan in de winkel.

Digitaal ombouwen? moet tegenwoordig geen probleem zijn. Bijna alle nieuwe loks zijn voorbereid op het inbouwen van een decoder. Dit is meestal door het insteken van een decoder in een stekker in de lok. In N-zal het misschien wat meer prutsen zijn dan bij H0 vanwege de grote van het materieel.

Succes!

Groeten Ronald K.

Drup NL

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 March 2010, 13:56:46 »
Aangezien ik vaker aankopen doe op internet en dat altijd goed bevallen is door veelal lagere prijzen (service idd kan wat lastiger zijn maar bij een goede webshop ook op te lossen) lijkt het me de moeite om dat nu ook te doen. Het kan inderdaad geen kwaad om eens een winkel te bezoeken. Iemand ervaring met WillieS in Eindhoven? Dat is in de buurt waar ik werk dus kan ik vandaag of morgen even langs.
b.v.d.

Drup