Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Het Duitse Lijntje, Station Uden  (gelezen 14878 keer)

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2010, 20:45:22 »
http://bahn-in-haan.de/images/nbds/NBDS.pdf
als je bij het station uden kijkt staan er ook de seinen enzo bij maar dat zijn allemaal symbolen. weet iemand welk sein bij welk symbool hoort?

Gr Wout
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2010, 20:59:08 »
Er staan juist nauwelijks seinen, behalve de S-borden voor de overweg (''Stop"). Wat je verder ziet zijn twee ontspoor/stopblokken (St1, St 3) en sleutelsymbolen. In de mechanische beveiliging werd vaak gebruik gemaakt van sleutels om b.v. een wissel vrij te maken, of om een stopblok te kunnen omgooien, zodat het spoor toegankelijk werd dat door deze blokken werd afgesloten. Het vrijkomen van sleutels was afhankelijk van de stand van wissels e.d.. Zo kon met een sleutel een wissel vrijgemaakt worden, waarbij dan een sleutel voor het stopblok vrijkwam.

Armseinen stonden er waarschijnlijk in 1955 niet meer. Het treinverkeer was toen al minimaal en zal telefonisch geregeld zijn in die tijd, aangevuld met bovengenoemde mechanische beveiligingen. Kortom, twee ontspoorblokken en twee S-borden en klaar is Wout!

grt, Carlo

Overigens zag het station er rond 1979 zo uit (heel vaag is nog de naam Uden zichtbaar op de rechterzijmuur):



« Laatst bewerkt op: 10 maart 2010, 21:05:07 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2010, 21:01:55 »
S-bord
Stop voor het bord; vermelde opdracht uitvoeren. Als geen opdracht is vermeld: na stoppen doorrijden.

F-bord
Geeft aan dat er een fluitsein gegeven dient te worden

Steef
Mvh Steef

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2010, 21:07:01 »
Overigens zag het station er rond 1979 zo uit (heel vaag is nog de naam Uden zichtbaar op de rechterzijmuur):

Zo, die hebben ze goed verminkt zeg... :-\ Maar goed, die tumor heeft er dan niet lang op gezeten...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2010, 21:15:53 »
Ja, inderdaad, waarschijnlijk is dat gebeurd nadat een deel van het station uitgebrand was, weet niet wanneer dat geweest is.

Schijndel, resp. Mill zagen er toen nog wel behoorlijk uit:



Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2010, 21:24:41 »
Dat sporenplan is uit de tijd dat er alleen nog maar een goederentrein kwam. Bij Veghel stonden nog 2 seinen die de brug bewaakten. De rest bestond uit borden.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2010, 21:38:35 »
Klopt, slechts twee zgn. afsluitlantaarns met S-borden:

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2010, 21:48:06 »
Ja, inderdaad, waarschijnlijk is dat gebeurd nadat een deel van het station uitgebrand was, weet niet wanneer dat geweest is.

Schijndel, resp. Mill zagen er toen nog wel behoorlijk uit:





Ja klopt. Ik vond in een artikel dat het dak van het station was afgebrand en toen hebben ze er een plat dak op laten zetten (ik zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden). en bedankt allemaal voor de informatie over de borden.

En ik heb al een paar mensen onder anderen Railz Miniworld of ze mij kunnen helpen met het maken van het station.

WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2010, 21:50:37 »
Klopt, slechts twee zgn. afsluitlantaarns met S-borden:

Er stonden ook nog echte armseinen voor. Als je goed kijkt zie je ze beide staan.
http://bahn-in-haan.de/images/nbds/f605.jpg

Citaat
Hier stond na de wissel naar het industrieterrein een heuse seinpaal (km 15) waarschijnlijk ter beveiliging van de hefbrug over het kanaal. Aan de andere kant stond namelijk eveneens een seinpaal
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2010, 21:54:13 door RJ »

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2010, 21:59:38 »
Ja ik heb wel filmpjes en foto's van nu gezien dat er armseinen staan. En als je een keer langs het spoor in veghel fietst zie je hier en daar ook nog een armsein

Gr wout
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2010, 22:01:33 »
Euh.... er staan (helaas) geen armseinen meer. Slechts een mishandeld handbediende overweg...

WVDD

  • WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Berichten: 453
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2010, 22:28:29 »
Euh.... er staan (helaas) geen armseinen meer. Slechts een mishandeld handbediende overweg...

bij het station in veghel ja. Maar bij de brug over de zuid-willemsvaart staan al het goed is nog wel twee armseinen.
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2010, 22:33:44 »
Die stonden er...staan er al lang niet meer.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #28 Gepost op: 11 maart 2010, 12:18:07 »
Er stonden ook nog echte armseinen voor. Als je goed kijkt zie je ze beide staan.
http://bahn-in-haan.de/images/nbds/f605.jpg


Je hebt gelijk, zie ze nu ook in het sporenplan van 1955 staan. Ik kan me niet herinneren ze gezien te hebben tijdens een fietstocht rond 1979 (toen ik ook de bovenstaande stationsfoto's gemaakt heb). Ik zou ze toen zeker ook gefotografeerd hebben. Ik heb ook nog dia's van deze brug tijdens een NVBS-excursie in 1990, zal daar ook eens naar kijken vanavond. Nu zijn ze in ieder geval zeker niet meer aanwezig. Misschien dat Wout iets anders onder armseinen verstaat?

grt, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
Re:Het Duitse Lijntje, Station Uden
« Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2010, 13:11:42 »
Ga hier eens kijken een flimpje met geschied-schrijving.

Klikker de Klik

En hier de laatste rit in 2005 en daar was ik bij en woon in ZEELAND NBr Ha.
Klikker de Klik


En hier
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2010, 13:19:50 door cbx »